geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés

1103. Fejér megye legnagyobb temploma (GCVALI)

A templom maga

A jobb sorsra érdemes kastély.

A kétlyuku híd

A középkori torony

A templom legszebb szobra, amit egyetlen márványból faragtak ki!

A sekrestyeszekrény a majki kolostorból származik.

Az Ürményi mauzóleum.

Vajda János itt töltötte gyerekkorát.

Jegyárak

A láda őre

A mogyorófasor az elrejtőkkel.

Megye/ország: Fejér

Elhelyezés időpontja: 2004.12.11 12:00
Megjelenés időpontja: 2004.12.12 17:20
Utolsó lényeges változás: 2020.05.09 21:21
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+2V)
Elrejtők: Túrabot
Felhasználó: szollosi73
Úthossz a kiindulóponttól: 3000 m
Megtalálások száma: 647 + 4 sikertelen + 5 egyéb, grafikon

WAP:
A jelszó három részből tevődik össze:
1: A kereszt talapzatán lévő táblán található első szó (6 betű)
2: A tűzoltó hadnagy születésének évszáma ( 4 szám)
3: A ládában talált név (6 betű)

Megközelítése:
A település megközelíthető közúton: a 7-es útról Baracskánál letérünk, majd tovább északnyugati irányban, vagy az 1-es útról Bicske után letérünk a 811-esre.
Vonattal érkezők a baracskai vasútállomáson szálljanak le, onnan busszal tudnak a településre eljutni.
Budapest 45 km, Bicske 18 km, Baracska 9,5 km, Alcsútdoboz 8,5 km távolságra található.

A település:
Fejér megye északkeleti részén, a Váli-völgy közepén található település. És, bár lakóinak száma alig több mint kétezer, a történelem bőven hagyott itt olyan emlékeket, amelyekben látnivalóként gyönyörködhetünk. A község története a csiszolt kőkorszakig nyúlik vissza, az itt talált régészeti leletek alapján már ekkor lakott hely lehetett. A megye területe a hagyományok szerint az Árpád családbeliek birtoka volt a honfoglalás után. A falut Árpád "Vaál" nevű unokája kapta, róla nevezték el a települést. Már a római, később a török korban is a falun fontos hadi út haladt át.

Egy kis sétára hívjuk az erre vetődőket. Jogos a szóhasználat, hogy erre csak vetődni lehet, hiszen bár megvan a szépsége a környéknek, a turista útvonalak messze elkerülik ezt a tájegységet. Bár autóval vagy kerékpárral a helyszín jól megközelíthető.
Érkezhetünk akár Baracska, akár Bicske felől, utunk a Váli víz völgyében fog vezetni. Vál központjába érkezvén az első nevezetesség a főúton álló kastély.

Ürményi-kastély:
Az épületben a török kiűzése után - egészen 1773-as feloszlatásukig - a komáromi jezsuiták rendháza működött, majd Ürményi József státusz-miniszter kapta ajándékba Mária Teréziától, a népoktatás terén szerzett érdemei elismeréseként. Ürményi József az addig földszintes épületre még egy szintet építtetett, s ekkor alakult ki ma is látható U-alaprajzú formája.
 N 47° 21,690' E 18° 40,878' 120 m [GCVALI+Kastély]
A kastély nem látogatható, évek óta üresen áll, állapota fokozatosan romlik. Sajnos a látvány elszomorító. Jobb sorsra lenne érdemes ez az épület!
A kastélytól induljunk el dél-nyugat felé. Lépjük át a Váli vizet a kétlyukú hídon.
 N 47° 21,594' E 18° 40,701' 120 m [GCVALI+Híd]
Innen már megpillanthatjuk Fejér megye legnagyobb és az ország kilencedik legnagyobb templomát. Ez feltétlenül szép teljesítmény, hiszen a megyeszékhely, Székesfehérvár bővelkedik az ilyen jellegű építményekben.

Római katolikus templom:
1819-1824 között klasszicista stílusban, torony nélkül épült. Építtetője a település földesura, Ürményi József volt.
A templom alapterülete 1170 m2. A belső hosszúság 47,5 m, a hajó szélessége 13 m, mely a két - kereszthajó látszatát keltő - oltárfülkével 23, 4 m-re bővül. A kupola magassága 15 m. A klasszicista stílusban megépített templomba oszlopos kapuzat vezet, timpanonja négy ión kőoszlopon nyugszik. A timpanon domborművén Krisztus és Szent Péter alakja látható. Belül a dongaboltozatos, kupolás templom hatalmas arányai még inkább kibontakoznak. A kupola alatti térrész finom arányú tagolásával, mérsékelt díszítésével hatásosan emeli ki a szentély kettős korinthoszi pillérrel keretezett és oromzattal koronázott főoltárát. A nagy méretek sem teszik rideggé a belső teret. A templom berendezése, képei, felszerelése nagy művészi értéket képviselnek.
Sajnos csak a misék idején tart hivatalosan nyitva, de a sekrestyés bácsi nagyon segítőkész, nekünk mindent megmutatott. (A plébánia címe: Szent István tér 6.)

A templom -  N 47° 21,525' E 18° 40,378' 127 m [GCVALI+Templom] - mellett található középkori torony épp felújítás alatt áll. Korát a kutatási eredmények a XV. századra teszik.
A templom bejáratától jobbra, az öregtorony előtt található egy dupla kereszt. Amelyet Vál község közönsége állíttatott 1942-ben. A tábla, ami erről szól, első szava (6 betű) a láda jelszavának első része.
 N 47° 21,532' E 18° 40,390' 150 m [GCVALI-1]

A templom jelenleg felújítás alatt van, megújul a külseje és a környezete is megszépül várhatóan. 2020. január végéig fognak tartani munkálatok.

A templom feletti temetőben található az Ürményi mauzóleum ( N 47° 21,439' E 18° 40,220' 146 m [GCVALI+Temető]).

Az Ürményi család mauzóleuma:
1834-ben épült. Kör alaprajzú, lapos kupolájú, felül világító ablakkal ellátott épület, melyhez lépcső vezet fel. A főpárkány alatt empire stílusú kő virágfüzérek húzódnak.
Ürményi József országbíró, a község földesura nagyon sokat tett a településért. Nem véletlen, hogy az összes megmaradt régi épület valamilyen formában hozzákapcsolódik.

A temetőben egy friss sír emlékeztet Repmann Károly tűzoltó hadnagyra, aki 2006-ban hősi halált halt a műegyetemi tűzben. Születésének időpontja a jelszó második része. (4 számjegy)
 N 47° 21,455' E 18° 40,252' 160 m [GCVALI-2]

Ha már ideáig eljöttünk, feltétlenül menjünk tovább! A temetőtől kb. 2 km-re található a Vajda emléképület.  N 47° 20,762' E 18° 39,338' 170 m [GCVALI+Emlékház]

Vajda János Emlékház:
A falutól kb. 2,5 km-re, az Antali erdőben található az a régi, de felújított kis erdészház, Vajda János gyermekkorának színhelye, melyet annyiszor megénekelt a költő. A ház falán lévő emléktáblát 1934 májusában helyezte el a Vajda János Társaság. Az emléktábla avatási ünnepségen jelen volt Móricz Zsigmond is, aki nagy tisztelője volt a költőnek.

A házhoz vezető úton pedig érdekes ritkaságot figyelhetünk meg, egy gyönyörű mogyorófasort. Hogy mennyire nem ismert a hely bizonyítja a százszámra földön heverő mogyoró.

A geoláda az emlékhely udvarában van elrejtve. Egy cseresznyefa törzsben lakik.
 N 47° 20,771' E 18° 39,350' 150 m [GCVALI-3]

A Vajda ház előzetes bejelentkezés után látogatható, a gondnok hölgy kérése, hogy látogatás előtt minimum 2 nappal a 06/22 243-297-es telefonszámon jelentkezzen be az aki megnézné a házban lévő kiállítást. A ház udvarába a kiskapun nyugodtan be lehet menni, a kis retesz elhúzásával nyílik, a láda is az udvarban van. Annyi a kérés, hogy távozáskor a kaput zárjátok vissza..
A jegyárak 2018-ban:
Felnőtt: 200ft
Gyerek: 100ft

Tehát a jelszó:
a kereszten lévő táblán található első szó + a tűzoltó hadnagy születésének évszáma + a Vajda házban fellelhető ládában talált név.

Jó vadászatot!

KRW értékelés (465 db): környezet: 4.23 rejtés: 4.06 web: 4.46 átlag: 4.25

vzolika 2021.04.02 16:59 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 4.17 súly: 2.66
A Szerelem szobor hozott minket Vál-ra, és ha már itt vagyunk, akkor miért is ne nézzük meg jobban a falut. A templom már a szobortól is monumentálisnak hatott, valóban szép nagy. Jól állnak a felújítással, igazán szép lesz kívülről. A belsejére is vethettünk az ajtóból egy pillantást, mert éppen mise volt. Arra nem mentünk be, továbbmentünk a hadnagyig.

A temetőben az egyik legszebb kálvária van, amit eddig láttunk.

Kocsival mentünk ki a Vajda múzeumig. Érdekes, hogy ennyire kint van a láda, a szomzséd kutyus folyamatos ugatással volt. De vannak kecskegidák a szomszédban. :Ö
Sajnos a hídnál és a Nepomuki szobornál sem álltunk meg, mert időben haza kellett érni.

agedma04 2021.03.26 15:11 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

KeresTalál 2021.03.21 14:20 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.96
Szép hely .

Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Nagyon szép vidék. [Geoládák v3.9.6]

zimitimi 2021.03.15 18:55 - Megtaláltam

Terázia team 2021.03.15 13:13 - Megtaláltam

oazis 2021.03.14 13:42 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 2.76
Köszönjük a rejtést, megtaláltuk Felix-szel. A templom sajnos nem volt nyitva, az emlékházat sem sikerült megnézni, de érdekes a környék, nem is gondoltuk, hogy Vajda János itt élt.

lillus73 2021.03.13 17:12 - Megtaláltam
Megtaláltuk! Lilla néni és Tücsökapa! [Geoládák v3.9.6]

pdf 2021.03.13 15:16 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Szanuss 2021.03.08 15:02 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.50 súly: 1.00
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

lbtibsz 2021.03.08 12:25 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.67 súly: 3.39
Köszönöm a rejtést.
A tegnapi hosszú geoládázós kéktúra után jól esett a sajgó testrészek megmozgatása. Mivel a megyében élek, sokszor jártam (földmérőként dolgoztam is) itt, de a Vajda János emlékháznál még soha nem voltam. A pontok tetszettek. Az emlékház kiskapuja most már nem retesszel záródik, a madzagos megoldás nem annyira XXI. századi.

lukovszkil 2021.03.07 20:27 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Gyöngyi1979 2021.02.28 11:46 - Megtaláltam

zoll 2021.02.27 10:55 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Andi, Zoli [Geoládák v3.9.0]

Ambró 2021.02.26 21:46 - Megtaláltam

Bobby Holmes 2021.02.21 11:42 - Megtaláltam

eccaecca 2021.02.21 10:32 - Megtaláltam
szia. már másodszor jöttünk az emlekhelyhez, de azt mondja egy bácsi, akit sikerült itt találnunk, h nem látogatható. fotót tudok küldeni, h itt jártunk. kerlek fogadd el ez alapján a logot. köszönöm [Geoládák v3.9.6]

[Jóváhagyta: szollosi73, 2021.02.22 22:38]

comcen1 2021.02.01 11:11 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

EVANDU 2021.01.30 15:50 - Megtaláltam KRW környezet: 3.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.00 súly: 3.29
Koszonjuk, ide is megerte ellatogatni !
EVANDU

tmartonosi 2021.01.30 14:24 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

DSS és Szandra 2021.01.22 15:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.62
Megtaláltuk, köszi a rejtést. :)

KP1965 2021.01.06 13:59 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.17
Autós ládázás délután is négy találattal, ez volt a második.
Sajnáltam, hogy nem volt lehetőségem belülről is megtekinteni a kívülről szépen felújított, tényleg monumentális méretű templomot. A láda kívülről valamitől nagyon ragad, a tartalmának egy része kiesve, a rejtek mélyén pihen.

20210106_14161620210106_134949
20210106_13345820210106_133735
20210106_13430620210106_140310
20210106_14024320210106_140426
Szappyék 2021.01.03 15:40 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Sziszi76 2020.12.20 11:08 - Megtaláltam

Jacsa 2020.11.15 16:48 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.23
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.6]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (656 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.