kütyük, adalbert1977 hozzászólásai
Mielőtt kérdeznél, olvasd el ezt: gyakori kérdések és válaszok (FAQ)

új hozzászólás | témák listája

Összesen: 372 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | következő


adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.09.03 21:41:10 (69286)
Nem vagyunk restek a segítőkészségben :)
Igen, a kalibrálás nem mindig egyszerű. Kritikus része a kalibrálásnak: ismerni vagy ismeret híján eltalálni a térkép projekcióját. Tehát hiába adjuk meg néhány pont pontos koordinátáit, ha nem ismert a projekció.
[előzmény: (69285) -Atys-, 2013.09.03 21:31:03]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.09.03 21:25:23 (69282)
Igen. („The Garmin map includes a digital terrain model (DEM)”).
De ajánlhatok egy kényelmesebb módszert. Használhatod az „OpenMaps Garmin Manager”-t. Ezen belül kijelölöd CSAK az „OpenMaps Hiking map”-et (a többit felesleges), és letöltöd. Előnye a frissíthetőség. Például ha napok vagy hetek múlva frissítheted a letöltött térképet, és csak frissült adatokat kell letöltened.
[előzmény: (69281) kovaripeti, 2013.09.03 21:15:43]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.09.03 21:11:09 (69280)
Éppenséggel a szintvonalak alapján is lehetne magasságadatokat megadni és ábrázolni, de az borzasztóan darabos, elnagyolt lenne (két szintvonal között semmi információ nincs a finomabb szintváltozásokról), ezért a BaseCamp-be inkább nem programoztak efféle szolgáltatást. A DEM sokkal finomabb, részletgazdagabb, mint a szintvonalak vektoros egymásutánja. Tulajdonképpen egy kvázi-raszteres állomány, ahol az egyes képpontok, pixelek nem színekkel, hanem magasságadatokkal rendelkeznek. Tehát egyféle síkra fektetett mátrix, magasságadatokkal. És nyilván annál jobb, minél nagyobb a felbontása, vagyis minél közelebb vannak egymáshoz a képpontok referenciáinak megfelelő földrajzi helyek.
[előzmény: (69279) -Atys-, 2013.09.03 21:02:34]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.09.03 21:00:26 (69278)
Hiába vannak a térképen szintvonalak, azok alapján nem lesz magassági adatod. Ehhez DEM réteg kell a térképben. Az OpenMaps letölthető változatai közül a „OpenMaps Hiking map”-nek van DEM-rétege, tehát az képes magassági adatok pontosítására. A szintvonalak megléte NEM segít.
[előzmény: (69273) kovaripeti, 2013.09.03 20:20:56]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.09.03 15:25:23 (69271)
:)) Bocs, miközben írogattam, válaszoltál, hogy friss a firmware. Ebben az esetben eléggé talányos a jelenség. Per pillanat nincs semmi ötletem, hogy mi okozza a bajt. Elsőre olyasmi ufrik be, hogy vajon nincs egyszerre engedélyezve tucatnyi (egymást elfedő) térkép :D
[előzmény: (69270) adalbert1977, 2013.09.03 15:20:26]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.09.03 15:20:26 (69270)
Pontosan én is erre gondoltam, amikor el kezdtem az előbb olvasni a komment-szálat a múltból a jelen felé: első hallásra úgy tűnik, mintha egy régi firmware marháskodna. Például a 2.80-astól régebbi firmware-ek esetén volt olyan tünet, hogy lassú mozgási sebesség esetén lefagyott a gps-pozicionálás; a net-en úgy ismert, mint „sticky issue”, de már a 2.80-ban orvosolták. (Majd az iránytűs nyavalyát a 2.90-ben.) Tehát először jó lenne hallani, milyen firmware van ttp eTrex 30-asán, s ha régi, akkor nem javul-e a helyzet egy újabb firmware-rel. Az eTrex-em (szinte) soha nem veszít jelet, nagyon érzékeny, főleg gps+glonass módban. Általában sok száz pontból álló track-eket (tehát nem néhány pontos útvonalat) követek gyalogos terepen, és ez semmi gondot nem jelent. Az eTrex 20/30-ban nincs külön energiatakarékos üzemmód.
[előzmény: (69265) törölt nick 42, 2013.09.03 12:00:39]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.09.02 20:07:00 (69239)
A megosztott anyag nem egy DEM-térkép? (Műholdas méréseken alapuló SRTM vagy ASTER GDEM V2.) Azért kérdezem, mert ha igen, akkor szerintem adott két másik lehetőség: 1) Szintvonalakat lehet készíteni az eredeti DEM alapján; a szintvonalakat (kontúrokat) vektoros állományként lementeni, majd némi körültekintő ügyeskedéssel a domborzati hajlatokat mutató árnyékos DEM-et BIL formátumba átfordítva DEM raszterként bele lehet építeni egy garminos IMG-be, föléje pedig a vektoros szintvonalak ugyanabba az IMG-ben. Viszont ez is felesleges munka, mert: 2) Ott az OpenMaps DEM-es kiadása. Letölthető az OpenMaps Garmin Manager-t, és azon belül (egyedül) az „OpenMaps Hiking map”-et kell választani, amelyben benne van az árnyékos DEM, a szintvonalak, és minden más. [Viszont inkább azt feltételezem, hogy -Atys- nem DEM-et keres, hanem valami beszkennelt, jó minőségű, részletes topográfiai térképet a Zemplén térségére. Olyat, mint mondjuk EZ ITT Azt meg lehet vásárolni.]
[előzmény: (69237) majormezei, 2013.09.02 19:21:07]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.30 02:08:50 (69184)
Vajon nem az történt, hogy az új Oregon nyújtotta töltési lehetőséget kihasználva több ízben is lemerítés nélkül rátöltöttél a gyári akksira, és az – lévén egyszerű NiMH akkumulátor – fokozatosan az árnyékeffektus áldozatává vált? (Egyébként kit érdekel a gyári aksi :) ? Az csak egy lényegtelen bónusz. Nem hinném, hogy amiatt lenne érdemes Oregon 650-est vásárolni.)
[előzmény: (69182) scele, 2013.08.29 22:35:04]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.29 09:24:29 (69164)
Szerintem nagyon jól megfogalmaztad a lényeget az autós és túrás navigációra alkalmas eszközökről. Én is valami ilyesmit szerettem volna mondani, tapintatosan, mért számokkal jelezve :) Visszatérve kovaripeti kérdésére, figyelembe véve a vásárlásra szánt összeget és a hozzászólásaiból kiderülő egyéb részleteket, a következő a javaslatom: 1) jó választás a Dakota 10/20, ha egy-két napos geoládázásokra használja; 2) jó választás az eTrex 20/30, ha kemény, (magas)hegyi túrákra is megy.
[előzmény: (69162) Bl4st3r & Amy, 2013.08.29 09:08:47]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.28 22:55:58 (69158)
Az eTrex lomhasága (lassú processzora) egy olyan előnyt alapoz meg, amelynek híja van az Oregon-ban, Montana-ban, Monterra-ban: hosszú üzemidő. Pontosan ugyanazzal a két darab 2400 mAh-s Imedion aksival: gps+glonass+egnos, elektromos iránytű, automatikus nyomvonalírás normál módban, háttérfény kikapcsolva, a gép kijelzője a fedélzeti számítógépre állítva: 30 óra 22 perc. Egy másik körben minden beállítás ugyanaz, de csak gps módban, glonass és egnos nélkül: 40 óra 21 perc. Elhagyatott helyeken expedíciós stílusban túrázóknak ez előnyös lehet.
[előzmény: (69155) diego, 2013.08.28 22:15:52]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.28 21:56:16 (69154)
Ahogy korábban mondtam, az eTrex lassúsága POI-kereséskor és hosszabb, autós útvonaltervezésekkor jön elő igazán. Az tényleg bosszantóan lassú. Fel kell osszad a hosszú útvonalakat rövidebb részekre, és kell legyen valaki a gépkocsi vezetője mellett, hogy kezelje a vevőt, és mondja a szöveget.
Példák:
1) City Navigator térkép, autós/motorbiciklis profil, fizetős utak engedélyezve, legrövidebb időre tervezés, Debrecen-Sopron útvonal tervezése: 1 perc 15 másodperc;
2) City Navigator térkép, autós/motorbiciklis profil, fizetős utak letiltva, legrövidebb időre tervezés, Debrecen-Sopron útvonal tervezése: 3 perc 10 másodperc.
3) City Navigator térkép, autós/motorbiciklis profil, fizetős utak engedélyezve, legrövidebb időre tervezés, Kolozsvár-Sopron útvonal tervezése: 3 perc 19 másodperc;
4) City Navigator térkép, autós/motorbiciklis profil, fizetős utak letiltva, legrövidebb időre tervezés, Kolozsvár-Sopron útvonal tervezése: 5 perc 34 másodperc.
Szóval türelmet próbáló…
[előzmény: (69152) kovaripeti, 2013.08.28 20:45:52]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.28 19:33:03 (69150)
Itt a megígért videó az eTrex térképlapozásának lassúságáról:
V I D E Ó
[előzmény: (69133) kovaripeti, 2013.08.28 11:45:58]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.28 10:35:30 (69129)
Az lenne az igazi, ha vásárlás előtt kipróbálhatnád. Igyekszem készíteni egy videót a saját kütyümmel. Hátha segít. Remélem, még ma elkészül.
[előzmény: (69128) kovaripeti, 2013.08.28 10:23:13]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.28 09:42:33 (69126)
- Hasonló dilemmával vacakoltam én is, mielőtt megvásároltam volna az eTrex 20-ast. Aztán rövidesen eladtam, és vettem egy eTrex 30-ast, mert hiányzott az elektromos iránytű. Sokan mosolyogtak miatta, de nem bántam meg a cserét. Jól járható terepen (például egy átlagos erdőben) nem hiányzott az elektromos iránytű, mert néhány lépés múlva beállt a helyes irányba a GPS mérések alapján, de meredek, vad hegyi lejtőkön (ahol kicsike a horizontális elmozdulás), vagy nehezen járható, sziklás-törmelékes-lyukacsos terepen (ahol nem lehet könnyedén nekifutni), vagy mély, süppedő hóban aranyat ér az elektromos iránytű, és nem bántam meg a cserét.

- Lássuk a lassúság témáját, amely engem is aggasztott.
Vásárlás előtt ez a videó erőst megrémített: http://youtu.be/okI77xXgQYw . Azt mutatja, milyen tetű lassú a készülék raszteres térképpel („custom map”, kmz formátum). Nos, a tapasztalataim ellentmondanak annak a videónak. Fogalmam nincs, miért mozog olyan lassan azon a videón, de nálam egyértelműen gyorsabb. Persze jóval lassúbb, mint egy Oregon, ez nem vitás, de korántsem „használhatatlan” a térképrajzolása (sem a vektoros, sem a raszteres térképrajzolás).

Ahol valóban bosszantó a lassúság: a) a POI-keresés gazdag, részletes térkép esetében nagyon lassú, b) az útvonaltervezés is lassú. Az útvonaltervezés esetében a kisebb memória is érvényesíti a hatását. Pl. City Navigator térképen nem tud autós útvonalat tervezni Brassó és Sopron között. Gond nélkül megtervez egy Kolozsvár-Debrecen útvonalat, de Brassótól Sopronig nem. Az Oregon-nak több lehet a memóriája, mert ott ez nem okozott gondot. Egyértelmű, hogy nem autós navigációra való az eTrex, bár ott is „kisegíthet”, ha a sofőr mellett ülő személy okosan kezeli (nem tervez nagyon hosszú útvonalakat), és mondja-diktálja, merre kell menni.

- Írtam korábban egy saját, szubjektív összevetést az Oregon 450-nel.

- Ha ragaszkodsz az Oregon sebességéhez és kezelési módjához, valamint nem fontos az új eTrex némileg nagyobb érzékenysége és pontossága, akkor megfontolhatod a Dakotákat is.
[előzmény: (69121) kovaripeti, 2013.08.28 09:09:21]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.27 18:07:06 (69111)
Igen, arról írtam. Ha adott egy papírtérkép, s azt jó minőségben beszkenneled, akkor helyes kalibrálást követően felrakható a Garmin GPS vevőre.
[előzmény: (69110) -Atys-, 2013.08.27 17:32:44]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.27 14:21:24 (69108)
[…] Kifelejtettem valamit, ami lehet, hogy érdekel. Vannak olyan területek, ahol a Bing Maps Satellite jobb minőségű, részletesebb légifotót nyújt, mint a a Google Satellite. Ez nem jellemző úgy általában, de bizonyos területeken messze jobb, mint a Google.
[előzmény: (69107) adalbert1977, 2013.08.27 14:15:42]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.27 14:15:42 (69107)
- Ha ennyire nagy felületeket szeretnél lefedni, akkor pláne jól fog a SaS.Planet, mert úgy tudom, ez az egyetlen olyan program, amely képes a JNX méretkorlátainak kijátszására alkalmas multi-volume JNX készítésére. Automatikusan több-volumenű JNX-et készít, ha bekövetkezik a méretkorlát meghaladása. Kipróbáltam, és tényleg működik.
- A Google Landscape szerintem nem hű de milyen profi térkép topográfiai szempontból. Meredek hegyek, szakadékos völgyek esetében tévesek lehetnek a radaros magasságmeghatározásra épülő szintvonalak rajta.
- Arra is érdemes figyelni, hogy a Googel Landscape, de FŐLEG a sima Google Map nagyon halvány a Garmin vevők kijelzőjén. Ebben az esetben érdemes emelni a kontraszton. A SaS.Planet ezt is könnyedén megoldja. 'Settings' -> 'Options' -> 'View' fülecske -> 'Image postprocessing'. Itt olyat tehetsz például, hogy a sima Google Map esetén lehúzod a Gammát mondjuk 0.08-ra és felhúzod a Kontrasztot 22-re, tetszés szerint, hogy a Garmin-on is jól látszodjon (élénk színekkel és kontrasztosan), stb…
- Visszatérve a korábbiakban említett topográfiai szempontra. Léteznek olyan régi topográfiai térképek, amelyek sok szempontból ma is kiválóak, vagy páratlanok. Például Albániáról találtam egy brutális felbontású szovjet katonai térképet (az albán hegyek érdekeltek). Global Mapper-ben kalibráltam az egyes lapokat (csempéket). Sokat segített, hogy minden lap négy sarkán fel voltak tüntetve a koordináták, és ismert volt a projekció/dátum. Kalibrálás után Web formátumba exportáltam őket a Global Mapper-ből, mégpedig a „Google Maps Tiles” lehetőséget választva. Majd a SaS.Planet-ben egy aktuálisan épp nem használt térkép (például a mail.ru térkép) esetében megváltoztattam a Cache típusát: 'Settings' -> 'Options' -> 'Maps' -> 'Map (Maps@mail)' -> 'Cache type' -> 'GlobalMapper tiles'. Ezután a SaS.Planet-ben átállítottam a forrást tisztán csak cache-re: 'Source' -> 'Cache', azért, hogy a netről érkező csempék ne írják felül az enyéimet. Majd a fájlkezelő programmal irány ide: 'SAS.Planet.Nightly.xxxxxx.xxxx\cache_gmt\mail_map'. Itt kitöröltem minden tartalmat, ha netán volt valami internetről letöltött térképanyag (Zx zoom-szintek, illetve bennük csoportosított csempék). Ezután bemásoltam ide a Global Mapper-ből exportált web-es anyag struktúráját (a Zx zoom-szinteket, illetve a bennük csoportosított csempéket). Majd a szokott módon mehetett az export JNX-be. Persze Global Mapper-ből is lehet JNX-et exportálni, de ez nagyon egyszerű, egyetlen szinttel. Viszont az eredményt a korábbi írásomban említett JNX Customizer-rel lehet majd Batch-módban összefűzni mással. Így megspórolható a SaS.Planet-es felvonás.
- Végül megjegyzem, hogy ez az egész raszteres lehetőség kényszermegoldás. Igazi térképek esetén sokkal jobb a vektoros cucc. Egyedül a profi minőségű légitérképek azok, amelyek olyan pluszt nyújthatnak, ami nem váltható ki rendesen vektoros térképpel.
[előzmény: (69106) -Atys-, 2013.08.27 12:31:25]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.27 11:17:38 (69105)
1)
Örülök :) A „Patched…” szövegek is kiküszöbölhetőek, amennyiben zavarnak, ha a foltozáskor az ennek megfelelő beállítást kiválasztod („Don't change the About page…”).

2)
Igen, pontosan ugyanúgy működik az SD kártyáról is, a 'Garmin/BirdsEye' könyvtárból. Lehet, hogy sokan megmosolyognak miatta, de én mindent az SD kártyára írok (feltöltött térképeket, JNX-térképeket, feltöltött útpontokat, feltöltött nyomvonalakat), mivel az a rögeszmém, hogy nem érdemes tetemes felülírásokkal fokozott ütemben „elhasználni” a kicserélhetetlen belső tárolót. Szerintem a belső tároló is flash memória, véges számú írási lehetőséggel.

3)
Összeakadást eddig még nem tapasztaltam. A JNX térképeket a 'Product ID' száma azonosítja. Ezt a SaS.Planet-ben a JNX 'Additional' tulajdonságainál adod meg.

Tehát ha adott az SD kártyán a 'Garmin/BirdsEye' könyvtárban mondjuk 16 darab JNX fájl, de mindegyiknek azonos a „Product ID” száma, akkor egyetlen termékként kellene kezelje őket a kütyü. Ha a 16 darab JNX fájl egymástól eltérő területeket fed le, akkor a közöttük lévő „üresen maradó” felszíneket az alaptérkép vagy más bekapcsolt térkép fogja kitölteni.

Nyilván értelmetlen lenne, hogy a 16 darab JNX fájl egymást metssze, egymás területeit lefedje, de ilyen esetben a 'Z-order' számértéke fogja eldönteni, hogy melyik látszik, és melyik nem. A SaS.Planet-ben a JNX 'Additional' tulajdonságainál adható meg a 'Z-order' számértéke, amennyiben(!) ugyanott a 4-es verziójú JNX-et választod (JNX version: 4). Tehát a 'Z-order' egyféle rajzolási sorrend, amely meghatározza, hogy mi kerül a másik alá/fölé.

Ha a 16 darab JNX fájlnak más-más a 'Product ID' száma, akkor külön termékekként kezeli őket a kütyü, tehát ilyen esetben külön lehet őket be- és kikapcsolni, és semmilyen jelentősége nincs az esetleges átfedéseknek.

Itt beékelnék egy megjegyzést: a JNX ugye 5 darab nagyítási szintet képes tárolni. Mi ennek az előnye? Tulajdonképpen kettős előnye van:
a) Ugyanazt a képanyagot különféle méretben „szedi elő” a JNX-ből a kütyü, vagyis nem a kütyü kell a processzorával küszködjön a képek nagyításával és kicsinyítésével, mivel azokat a grafikai műveleteket már eleve elvégezte a számítógéped a JNX legyártásakor. A kütyü csak „előveszi” a legközelebbi képméretet.
b) Raszteres (pixelekből álló) térképek esetén a szövegek, a címkék és a vonalak a felszín elemeivel együtt növekednek és csökkennek, amikor „zoomolsz”. Vagyis bizonyos nagyítási szinteken vagy túl kicsi, vagy túl nagy a szöveg mérete. Ez az egyik hátránya sok más mellett a raszteres térképnek a vektoroshoz képest. Ilyen esetben eltérő léptékű/terepfelbontású raszteres térképeket lehet ugyanabba a JNX-be helyezni más-más nagyítási szinteken, azért hogy az átfogó és ráközelített látvány is élvezhető, hasznos legyen. Ha a szóban forgó raszteres térképek (és légi felvételek) ugyanazt a terepfelbontást nyújtják, akkor felesleges egyetlen JNX különböző nagyítási szintjeibe kutyulni őket. Olyankor érdemesebb más-más 'Product ID'-jű JNX-eket készíteni belőlük.

4)
A raszteres térképállomány nem tartalmaz(hat) útvonaltervezői információt. Egyszerűen nincs rá lehetőség. Útvonaltervezéshez megfelelő tudású vektoros térkép szükségeltetik. Maximum az lehetséges, hogy egyszerre legyen bekapcsolva egy raszteres JNX térkép és egy útvonaltervezésre képes vektoros IMG térkép, mégpedig úgy, hogy a raszteres a vektoros alatt rajzolódjon ('Z-order'), tehát egyszerre lásd a kettőt a kütyün, és a vektoros tervezze az útvonalat. Láttam már ilyet: egyszerre látszott a kütyü kijelzőjén a Google műholdas légi felvétele (JNX), valamint arra rárajzolva a Garmin City Navigator úthálózata (IMG), és az utóbbival útvonalat is lehetett tervezni.

Megemlíteném itt továbbá egy másik szokásomat. Van olyan, hogy nincs normális térkép egy adott helyről, de elég jól láthatók vagy legalábbis gyaníthatók a Google Earth-ben az adott hely ösvényei, csapásai, támpontjai (főleg ha nem erdőben, a fák koronái alatt vezetnek, hanem alpesi helyen), illetve jól láthatók 3D-s nézetben (tehát nem felülről, hanem oldalról nézve) a követhető gerincvonalak (és a völgyvonalak). Ilyenkor a Google Earth-ben nyomvonalakat (track-eket) saccolok és rajzolok az „Add Path” eszközzel, és természetesen útpontokat is bejelölük az „Add Placemark” eszközzel. Ezeket lementem KMZ formátumba; a KMZ-t a BaseCamp-ben GPX formátumba alakítom; a GPX nyomvonal pedig már útvonaltervezésre alkalmas. Többet ér, mint semmi; sőt, néha kritikus segítség volt.

Természetesen létezik igényesebb, de időigényesebb megoldás is. Például a SaS.Planet-ben ECW formátumban mented a kívánt felszínt (Stitch -> ECW). Az ECW fájlt beolvasod a Geopainting GPSMapEdit nevezetű programmal, és a beolvasott felszín látható támpontjai alapján te magad rajzolsz (mintegy rárajzolva) egy igazi, valódi vektoros térképet (pontokkal, vonalakkal, felszínekkel, útvonaltervezői adatokkal) stb…

5)
Végül javasolok egy jó kis programot már meglévő JNX-ek megváltoztatására, csiszolására:
JNX Customizer - http://www.iogrea.com/Descargas/JNXCustomizer1024.rar
Beolvasod vele a meglévő JNX fájlt, majd megváltoztathatod a 'Product ID'-jét, a nevét, a nagyítási szinteknek megfelelő nagyítási mértékeket (mert ezek nem mindig a legjobbak), a 'Z-order' értéket (rajzolási sorrend, 'Draw order'), kiszedhetsz nagyítási szinteket ('Split'), sőt, Batch módozatban eltérő JNX fájlokban meglévő nagyítási szinteket egyesíthetsz.
[előzmény: (69102) -Atys-, 2013.08.27 09:08:50]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.27 09:08:30 (69101)
A 'GUPDATE.GCD'-t a Garmin vevő belső tárolóján a 'Garmin' mappába kell helyezni. Ezt elfelejtettem leírni. Bármilyen gond esetén kérdezz, és igyekszek válaszolni, amikor net-közelbe jutok.
[előzmény: (69100) -Atys-, 2013.08.27 08:05:47]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.26 21:15:25 (69093)
Akkor néhány szó a JNX-es foltozásról:

Egyesek tartanak tőle, nehogy érvénytelenítse a GPS vevő garanciáját. Ezzel a következő a helyzet: ha úgy romlik el a Garmin kütyű, hogy „meg se mukkan”, vagyis nem lehet a foltozatlan firmware-t visszarakni, akkor valóban beleköthetnek a garanciánál; ha azonban olyan szintű elromlásról van szó, amikor még visszatelepíthető a foltozatlan firmware, akkor tulajdonképpen nincs gond. És hozzá kell még tenni azt is, hogy van olyan „meg se mukkan” állapot, amikor egy Windows alól futtatható 'Updater.exe' segítségével simán visszarakható a firmware (az 'RGN Tool' segítségével GCD formátumból RGN formátumba konvertált firmware). Én két ilyen „meg se mukkan” állapotú Garmin kütyüre raktam már vissza firmware-t, egy Oregon 450-re és egy eTrex 30-ra. Mindkettőn olyan mértékben hibásodott a firmware, hogy el sem indultak. (Az eTrex azért, mert egy normál firmware-frissítéskor lemerült az elem.) Simán megoldottam a Windows alól futtatható 'Updater.exe'-vel. Mindenesetre amikor megvettem a saját Garmin kütyümet (két éves garival), már az első órában alkalmaztam rá a JNX-foltot, és eddig nem bántam meg.

Hogyan történik a foltozás:
1) Letöltöd a kütyüdnek megfelelő (legutolsó) firmware-t pl. ennek az oldalnak a segítségével.
De előtte még leellenőrzöd ezen az oldalon, hogy melyik verzió foltozható.
2) Letöltöd a foltozó programocskát innen.
3) Kibontod az imént letöltött zip fájlt.
4) Gondoskodsz arról, hogy a megfoltozandó firmware NE legyen ugyanabban a mappában, mint a foltozó program, mert különben a programocska egy I/O hibával elszáll.
5) A foltozás művelete sikeres kell legyen, és létrejön az új GCD fájl a '_Patched' végződéssel kiegészítve. Foltozáskor érdemes bejelölni azt a lehetőséget, hogy módosítsa egy tizedessel a firmware verzió-számát. (Adjust firmware version number by 1.) Miért? Azért, hogy könnyedén vissza lehessen rakni a régit, ha netán valamiért szükséges.
6) A '_Patched' végződésű fájlt átnevezd a 'GUPDATE.GCD' névre, feltöltöd az eszközre, és a kütyü újraindításakor frissülni fog a firmware.
[előzmény: (69091) -Atys-, 2013.08.26 20:14:58]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.26 15:43:51 (69085)
Az imént készítettem és feltöltöttem egy videót (KMZ és JNX készítés):
V I D E Ó

(És ismét csak ajánlom a JNX-et a KMZ helyett:
http://geocaching.hu/forum.geo?action=thread&id=kutyuk&message_id=402997 )
[előzmény: (69076) Yoss, 2013.08.26 06:18:06]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.25 23:43:04 (69072)
Érdekes. A hibajelzésed miatt az imént gyorsan letöltöttem a legutóbbi nightly build-et, és kipróbáltam a Garmin-os KMZ generálását. Tökéletesen működött/működik. Fel is akartam venni az egészet egy videóra, hogy úgymond bizonyítsam, de ezúttal nincs türelmem ehhez a strapához. Evégre nem bíróságon vagyunk, hogy ekképpen igazolgassam az állításomat :) Szóval nálam gond nélkül működik. (Egyébként én JNX-et használok, nem KMZ-t, mivel sokkal „okosabb”, nincs úgy lekorlátozva. De most kifejezetten a KMZ-t próbálgattam, és működik.)
[előzmény: (69069) Yoss, 2013.08.25 16:10:43]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.25 15:54:53 (69068)
Igen, számos alkalommal készítettem Garmin számára raszteres térképet Google műholdas felvételekből. A SaS.Planet nightly build-et használtam.
[előzmény: (69066) Yoss, 2013.08.25 15:15:56]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.25 12:45:39 (69064)
:) Nyilván, a GPS vevő magasságmérője ezzel a sebességgel is simán tartja a tempót. Visszatérve az elképesztő teljesítményre: vajon látnak is valamit a hegyből az ilyen futók?
[előzmény: (69063) heyjoe, 2013.08.25 12:33:33]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.24 23:04:22 (69061)
Nem értem a kérdést. Mitől „hirtelen” a Grossglockner megmászása (pláne annyira, hogy megbolondítsa a GPS vevő magasságmérését)??? A barométeres magasságmérő egy sok emeletes toronyház gyorsan emelkedő liftjében is meglepően érzékeny, fürge, nemhogy valamely hegycsúcs gyalogos megmászásakor. Néhány hete a Mont Blanc-ot másztam meg a Garmin-ommal, és nagyon szépen, pontosan mérte a magasságot. Egyébként az Alpok eme jól ismert csúcsain nyáridőben alig van szükség GPS-re, olyan sok csoport vág neki éjjelenként/hajnalonként az útvonalnak.
[előzmény: (69056) tanker007, 2013.08.24 17:24:53]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.21 14:40:01 (68993)
Ezzel picikét vitáznék. A nyomvonal(lá konvertált) útvonal és az útvonal másképp működik. A nyomvonal esetében a pontok között egyszerű egyenes vonalak húzódnak, míg az útvonal pontjai esetén a gép rákeres a térkép-adta információk és az útvonal-beállítások alapján egy csomó plusz lehetséges információra, függetlenül a pontok számától és sűrűségétől.

Mindenképpen praktikus az útvonal-nyomvonal átalakítás, de ehhez nem szükséges feltétlenül a WinGDB, mint plusz program, mert a Garmin BaseCamp egyetlen egyszerű kézhez álló kattintással készít nyomvonalat útvonalból.
[előzmény: (68992) bati.hu, 2013.08.21 13:25:55]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.18 11:08:39 (68970)
[…] És ehhez még be sem kell kapcsolnod a vevőt. Ha elem van benne, megfelelő beállítás esetén 15 percenként bekapcsol egy pillanatra, hogy megmérje a légnyomást és lejegyezze.
[előzmény: (68968) adalbert1977, 2013.08.18 11:05:10]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.18 11:05:10 (68968)
[…] Másik előnye a cuccnak: egy helyben állva (például éjszakai alváskor) megmutatja, hogy nőtt vagy csökkent a légnyomás (-> időjáráselőrejelzés).
[előzmény: (68967) adalbert1977, 2013.08.18 11:00:29]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.18 11:00:29 (68967)
Barométer nélküli garmin-modellről váltottam barométeresre (egy teljesen másik ok miatt). Nékem a barométeres magasságmérő jobban bejön. Nem azért, mert tízemeletes panelházak mélyén, a felvonóban, gps-jel nélkül is remekül mutatja a magasság változását :) , hanem mert ahogy mondtad, nem annyira zajos-ugrálós. Többféleképpen kalibrálható: egyszerűen megadod egy adott helyen az ismert vagy saccolt magasságot; vagy megadod egy adott helyen az oda szóló, bejelentett, aktuális tengerszintre számított légnyomást; vagy megadod a GPS mérő magasságértékét egy nyílt, jó jelfogású helyen (én általában ezt teszem). Csupasz hegycsúcsokon a legjobb a GPS mérése. (Ott meglepően pontos!) Ezen kívül a tapasztalataim azt sejtetik, hogy az autokalibráló funkció talán nemcsak bekapcsoláskor működik, hanem menetközben is egy kis késéssel. Nem tudom ezt pontosan bizonyítani, de nagyon úgy tűnik, mert egyszer szándékosan rossz értéket adtam meg, és idővel megjavult. Számomra nem annyira fontos a magasságmérés pontossága. Néhány méter tévedés belefér. Inkább az számít, hogy ne legyen zajos, vagyis ne hazudozzon sík helyen emelkedésről. Egyébként bármikor megnézheted mindkét értéket. Például a fedélzeti számigép mondja a légnyomás alapú magasságértéket, miközben a műholdakat jelző oldal mindig a GPS-magasságértéket mutatja. A legjobban a Mont Blanc-on örültem a magasságmérőnek, amikor azt jelezte, hogy már csak kb. 40 méter szintkülönbség van hátra a csúcsig :)
[előzmény: (68963) Nargoth, 2013.08.18 10:11:24]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.13 17:42:22 (68941)
Hmmm, természetesen nem vonom kétségbe, amit írsz. Elhiszem. Viszont abból kiindulva, hogy sok nightly build-et használtam, és még nem találtam benne vírust inkább azt valószínűsítem, hogy véletlen esemény történt, nem pedig szándékos, rossz indulatú fertőzés, vírusterjesztés a fejlesztők részéről. Az imént letöltöttem a legutóbbi nightly build-et, feltöltöttem az exe-t a virustotal.com-ra, és 45 antivírus-motorból mindössze 2 jelzett valami gyanúsat.
[előzmény: (68940) majormezei, 2013.08.13 16:39:15]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.13 15:29:17 (68938)
Nékem még soha semmilyen vírusos gondom nem volt a SaS.Planet-tel, pedig gyakran frissítgettem a nightly verziókat. Az is jó ebben a programban, hogy automatikusan több-volumenű JNX fájlokat készít, hogyha hatalmas az állomány. Vagyis gyakorlatilag nincs semmilyen méretbeli határ.
[előzmény: (68937) majormezei, 2013.08.13 14:24:52]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.12 17:39:32 (68917)
Látom, hogy megoldást találtál a MOBAC alá, viszont én a MOBAC-nál jobban szeretem a SAS.Planet programot, de abból is a „nightly build”-et, mert az un. stabil kiadások ritkák, régiek. nightly build SaS.Planet ITT
[előzmény: (68910) Yoss, 2013.08.12 13:52:14]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.08.11 15:46:14 (68877)
Ha lehetőséged van használt Oregon 600-ast venni használt Oregon 450 helyett, akkor ne is gondolkozz. A 600-as rohadt jó cucc. Viszont a 450 nem bűvölt el annyira, amikor módom volt egy ideig használni. Szerény kis eTrex 30-asom jobbnak bizonyult néhány alapvető tekintetben a 450-esnél. Na de a 600-as, az nagyon jó cucc. (Persze a firmware-jén még kell egy kicsit javítsanak, és az meg is fog történni.)
[előzmény: (68874) MoGeMaP, 2013.08.11 10:14:04]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.27 17:28:21 (68654)
A TrueCrypet-es-BaseCamp-es megoldásról itt . De ahogy mondtam, a GmapTool segítségével lehet igazán elegánsan megoldani a helyezetet.
[előzmény: (68653) adalbert1977, 2013.07.27 17:24:54]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.27 17:24:54 (68653)
Több Garmin GPS vevőn lévő (IMG formátumú) térképet nyitottam már meg számítógépen.
1) A BaseCamp a (MapSource utódja) megnyitja a vevő belső tárolóján vagy SD-kártyáján lévő IMG térképeket. A dolog egyszerűsíthető, gyorsítható azza, ha például TrueCrypt segítségével vitruális meghatót készítesz a számigépen, azon egy Garmin nevezetű mappát, és oda helyezed az IMG térképeket.
2) Elegánsabb és gyorsabb számigépes térképkezelést lehetővé tévő megoldás, ha a GMapTool nevezetű programmal a Garmin GPS vevőn lévő IMG formátumú térképeket mintegy felbontva átalakítod mapsource-állománnyá a MapSource-nak/BaseCamp-nek.
[előzmény: (68632) cs_imre, 2013.07.26 10:32:33]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.04 16:15:34 (68472)
Felejtsd el ezeket a csip-csup Garminokat :) Trimble GeoXH Centimeter Edition kell neked :) Csak mondjuk, ha a ládák mérései eleve nem pontosak, akkor meg minek? És egyáltalán, mitől lenne érdekes a ládázás, ha ezek a műszerek pontosan odavezetnének a helyre? Mechanikus foglalatoskodás lenne.
[előzmény: (68470) -Atys-, 2013.07.04 14:23:25]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.04 10:56:56 (68466)
Gyanús, hogy amiről írsz, az valószínűen firmware hiba, és akkor nem lehet mást tenni, mint hibajelentést írni, és várni a javításra. Nékem mindig válaszoltak, és a jelentett hibák kb. harmadát orvosolták eddig. (Ha nem tévedek, Montanához ez a email-cím: montanabeta@garmin.com)
[előzmény: (68461) -Atys-, 2013.07.03 22:29:55]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.03 23:49:11 (68463)
Miféle háborúra gondolsz? Vissza a Kárpátokat a magyar turistáknak a Magyar-Morva-határhegységtől a Vaskapuig? :D
[előzmény: (68462) sw09fl, 2013.07.03 23:15:14]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.03 10:35:39 (68444)
Na, kiszedte az oldal automatikus formázása: „DE a fájl elején a hdr tag keretén belül lévő adatok feltétlenül legyenek a magyar gtt-ből.”
[előzmény: (68443) adalbert1977, 2013.07.03 10:33:33]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.03 10:33:33 (68443)
Igen, jó lesz, DE a fájl elején a keretén belül lévő adatok feltétlenül legyenek a magyar gtt-ből. Viszont felesleges nagy munka lenne az egész németet lefordítani, ha már a fordítás nagyobbik része úgyis meg van magyarra. Ezért javasoltam, hogy nyiss meg egyszerre több gtt-t, jelöld ki a német (vagy francia vagy spanyol - amelyiket jobban ismered) gtt-ből az olyan kifejezéseket, mint TXT_miles_STR_M, és keress rájuk a magyarban. S csak ha hiányoznak, csak akkor másold be azokat a magyarba és fordítsd le azokat.
[előzmény: (68438) diego, 2013.07.03 09:29:04]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.03 08:22:10 (68436)
Valóban összecsengenek. Bocsánat, nem vettem észre. Egyszerűen csak egy korábbi, június eleji hozzászólásra hivatkoztam.
[előzmény: (68435) yano6ard, 2013.07.03 08:12:11]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.03 07:40:40 (68432)
[…]diego! :)
Ha befejezed a magyar fordítást, küldd el a Garmin-nak és kérj a munkádért valamilyen jutalmat, pl. árleszállítást, stb. ;)
[előzmény: (68431) adalbert1977, 2013.07.03 07:35:23]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.07.03 07:35:23 (68431)
Nyilván azért nem találhatók a fájlban a magyarra le nem fordított angol szövegrészek, mert az angol eredeti nem gtt fájlban van, hanem magában a firmware-ben, a szoftverben, vagyis nem létezik olyan, hogy angol fordítás. Ezért javasoltam korábban azt, hogy a minden bizonnyal hiánytalanul lefordított német, francia, spanyol stb. gtt-ből merítve (a németet, franciát, spanyolt stb. magyarra fordítva) egészítse ki a fordításra vállalkozó szorgalmas személy a magyar gtt-ben egyelőre hiányzó kifejezéseknek megfelelő sorokat - pl. egy efféle kényelmesebb felületen.
[előzmény: (68416) diego, 2013.07.02 15:47:51]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.06.30 13:30:56 (68390)
:) Rendeld meg a WMS-t, és utána már nem nagy dolog egy-egy kívánt részt feltenni a kütyüre.
[előzmény: (68389) -Atys-, 2013.06.30 13:19:09]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.06.29 23:46:00 (68385)
Az Erőss-Kiss féle tragédia kapcsán a minap olvastam, hogy pl. 8000 m tájékán akár 500 m-nyi szintkülönbséget is ingadozhat a légnyomás 24 óra leforgása alatt! Tehát, ahogy Yoss mondja, fontos a kalibrálás. Pontos kalibrálás esetén rövid távon a légnyomás alapú magasságmérés pontos [próbáld ki egy 10 emeletes toronyház liftjében, hogyan pörög a magasságmérő ott, ahol egyébként nincs is GPS-jel :) ], de hosszabb távon a GPS-magasságmérés átlaga a megbízhatóbb. Namármost a Garminokban lévő „autokalibrálás” állítólag nemcsak azt csinálja, hogy a kütyü bekapcsolás után a GPS magasságméréshez igazítja a légnyomás alapú mérést, de több helyen azt állítják, hogy folyamatosan összeveti a barometrikus magasságmérés értékeit a GPS magasságméréssel, és amennyiben HOSSZABB ideig tartó (tehát vélhetőleg nem rossz jelfogás miatti) nagy mértékű eltérést érzékel, magától hozzákalibrálja a barometrikus mérést.
[előzmény: (68384) -Atys-, 2013.06.29 22:36:10]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.06.29 19:24:22 (68378)
Bizalmas forrásokból értesültem, hogy a Garmin keményen dolgozik az új firmware-eken, hogy az említett kód(váltás)ok alapján asztrológiai prognózist, horoszkópot adjon diszkurzív szöveg formájában. Beírod a kütyübe a születési dátumodat, és az tanácsként dekódolja a számokat, amelyek ugyebár első forrásból érkeznek, a műholdak közvetítésével egyenesen az Égből. Egyelőre még csak ott tartanak, hogy - ahogy pube kollégánk nagyon jól észrevette - a kütyü megkapja a műholdaktól a kódot, és beleírja a nyomvonal nevébe, de két-három firmware frissítés múlva már várható a dekódolt szöveges horoszkóp. Ez lesz a Garmin egyik új üzleti húzása. S minthogy a Garmin amerikai cég, ahol nagyszámú templomba járó keresztény él, akik megvetik az pogány horrorszkopot, a részleges piacvesztés elkerülése végett számukra opcionálisan aktiválható lesz egy alternatíva: pozitív üzenetet sugárzó, random idézetek kiválasztása a Szentírásból :)
[előzmény: (68373) -Atys-, 2013.06.29 19:01:47]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.06.29 18:53:11 (68372)
:) Hm, másképp tudom :) A GPS (és GLONASS) műholdak letapogatják a számukra kiválóan látható csillagállásokból az asztrológiai konstellációkat, és komolyabb helyzetváltozáskor kódváltással továbbítják a kütyünek a sorsbefolyásoló kozmikus erővonalak helyzetét. A kütyü pedig beírja azokat a számokat az aktuálisan meghúzott nyomvonal nevébe.
[előzmény: (68369) Andreas, 2013.06.29 18:47:08]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.06.29 18:42:21 (68368)
Ja-ja :) Igen :) A barométer nagyon érzékeny. Hosszú távon a GPS magasságmérő pontosabb. Rövidebb távon pedig a barométer az irtó pontos, érzékeny.
[előzmény: (68367) -Atys-, 2013.06.29 18:36:54]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.06.29 18:36:06 (68366)
Amit még észrevettem (szubjektív, egyedi tapasztalatok sorozata): kiemelkedő, éles, csupasz hegycsúcsokon tiszta időben a GPS vevőm (eTrex 30) meglepően pontos értékeket mért szigorúan GPS alapon (tehát nem a bekalibrálandó barométeres mérésről van szó). Gondolom, azért, mert azokon a helyeken a legjobb a műholdvétel.
[előzmény: (68365) -Atys-, 2013.06.29 18:28:05]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2013.06.29 18:09:18 (68364)
Sajnos, nem atombiztos. Ha nem tévedek, valamilyen sugárvisszaveréses módszerrel adottak a magasságértékek. Ez nem túlságosan rossz kevésbé tagolt helyeken, de hirtelen emelkedő hegyek, szakadékos völgyek, kanyonok esetében elég vacak. (A Google Earth is mutatja lent, a státuszvonalon, amikor a kurzorral egy adott helyen „állsz”, és az is kb. annyira pontatlan.)
[előzmény: (68362) -Atys-, 2013.06.29 18:02:18]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]