kütyük, bregő és andorpapa hozzászólásai
Mielőtt kérdeznél, olvasd el ezt: gyakori kérdések és válaszok (FAQ)

új hozzászólás | témák listája

Összesen: 1224 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | ... | következő


bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.09.06 08:57:25 (33501)
Tapasztalt eBay-es rókák: mostanában mik a tapasztalatok a vám+ÁFA témakörben USA holmi esetén?

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.21 13:50:48 (33168)
Ez nagyon is igaz, bár a C720 nem a legjobb viszonyítási alap (400 MHz-es Samsung 4.3" 480x270 kijelzővel). Valószínűleg nem a GPS-es üzemidőre gondolt sagit (hiszen akkor nem 1 nap körüli időről beszélt volna), hanem arra, hogy simán, telefonként vagy PDA-ként nem sokat bír a vas.
[előzmény: (33166) Yoss, 2008.08.21 13:36:24]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.21 11:13:29 (33157)
Akkor ez garanciális probléma, nyugodtan vidd vissza, hiszen a specifikációk szerint 1130 mAh-s akksi van benne, a gép kijelzője 2.8", a proci pedig az energiatakarékos TI OMAP 850-es, tehát semmi sem indokolja a gyors lemerülést, a pdamania.hu tesztjében külön pozitívumként hozták fel a nagy üzemidőt. Persze a GPS az gyorsan meríti az akksit, meg a sok telefonálás is, azt te tudod, hogy ezekből mennyi jut 1 napra.
[előzmény: (33156) sagit, 2008.08.21 09:51:23]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.21 08:27:28 (33150)
Valószínűleg gyenge az akksija. Ez bármelyik telefonnal előfordulhat, ha új, akkor gyártáshiba miatt, ha már nem új, akkor helytelen akksitöltési szokás vagy szimplán fáradás miatt. Persze azt is érdemes ellenőrizni, hogy nem a gép szívja-e le a naftát. Pl. a bekapcsolva maradt Bluetooth és méginkább a WLAN gyorsan tudja nyelni a százalékokat. Akksit sok helyen lehet kapni, eredetit és utángyártottat is.
[előzmény: (33149) sagit, 2008.08.21 07:06:46]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.17 01:07:27 (33072)
Emlékeim szerint az Indexen volt nemrég egy TMC teszt, ott két autó indult egyszerre, az egyik TMC on, a másik TMC off beállítással. A hazai TMC tesztek egyelőre megnyugtatóak a többség számára: felesleges rohanni a helyi Garmin-dílerhez (mer' ugye csak a friss NaviGuide tudja) brendnyú TMC-s cuccért, egyelőre egy korábbi készülékkel sem biztos, hogy órákkal többet ülünk a dugóban.
[előzmény: (33069) Dzsozy, 2008.08.16 19:30:59]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.15 11:26:24 (33039)
Szerintem itt nem a portokkal van a probléma (bár egy portosztó mindig jól jön Windows Mobile alatt, a fizetős GpsGate és az ingyenes PortSplitter is erre való), hanem a Static Navigation jelenség zavarja meg békés életed. Megoldás: http://sylverrat.hu/faq/
[előzmény: (33035) dranny, 2008.08.15 10:52:54]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.13 23:24:59 (33025)
Itt vagyok, mármint időről időre benézek.
[előzmény: (33024) Satya64, 2008.08.13 20:57:00]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.13 20:03:53 (33023)
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=44809&whichpage=1

Itt minden infó megtalálható. Még nem olvastam el, csak az elejét, de úgy tűnik, hogy ezzel tényleg megoldható.
[előzmény: (33022) kanyi, 2008.08.13 13:23:23]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.13 11:34:05 (33021)
Akkor tehát működik? Vagy még nem próbáltad?
[előzmény: (33011) kanyi, 2008.08.13 09:28:15]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.12 23:57:50 (33004)
"Ami elromolhat az el is romlik."

A kérdés csak az, hogy milyen arányban... Anno a Mistralban lehetett kapni überolcsó, übernoname SD kártyát, sokan rá is cuppantak, állítólag a pécsi boltban már elég volt felmutatni a döglött kártyát, már cserélték is. Annyi biztos, hogy abban az időben sokszor csörgött a telefonom - "Szia, bocsi hogy zavarlak, de van egy ****** SD kártyám, rajta a horvát/görög/ciprusi/balatoni/tátrai/spanyolországi nyaralás képei, és nem ismeri fel az olvasó, mit csináljak ilyenkor?"
Kb. fél évvel később ugyanitt volt nagy Kingston akció, utána valahogy nem volt telefonos invázió. Ja, és én is vettem egy 2 gigás kártyát. Azóta is hiba nélkül szolgál a fényképezőgépben, kb. 7-8000 expo és némi mp3 hordozás után is teszi a dolgát.

Ja, és persze sok a matricázott Kingston, a vaterás, apronetes, lengyen piacos cuccok az AA akksikhoz hasonlóan veszélyes befektetést jelentenek.
[előzmény: (32995) KoLa, 2008.08.12 20:30:36]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.12 19:08:25 (32994)
Korábban több A-Data SD kártya megfordult nálam, az egyik egy fényképezőgépben halt meg (kb. 1 hetes németországi nyaralás emlékeit kellett róla leguberálni), a másik pedig egy PDA-ban teljesített szolgálatot, és teljesen random időközönként csontra fagyasztotta az Asus A636-ost, ami pedig stabil gép hírében állt. Kártyacsere után a jelenség teljesen megszűnt.
Kingston és Sandisk, ha nyugodtan akarsz aludni. Én is tettem már kitérőket (SD és pendrive területen is), de amióta a kényelem és a nyugalom a legfontosabb...
[előzmény: (32992) nootropil, 2008.08.12 18:50:52]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.12 18:00:57 (32989)
Ha már nem garis, és a forgalmazó sem tudja, hogy mit lehetne vele kezdeni, akkor nincs más hátra, mint előre: szedd szét. Van egy olyan sejtésem, hogy az vevő alaplapján találsz valahol egy factory reset áramkört, amit elég rövidre zárni, és minden oké. Persze ez biztos nem így lesz rá felvésve, de némi logikával ki lehet meg lehet találni, ha tényleg van rajta. Vagy az is lehet, hogy ez a típus nem flash memóriában tárolja az okosságot, hanem pici beépített akksi segítségével tartja meg beállításait (régebben több CF-es vevő így működött), ebben az esetben szétszerelés után a kicsi áramforrást kell megtalálni, kiszedni egy rövid időre (a kiszedés valószínűleg forrasztást jelent majd), és kész.

Ja, és ugye a Google na meg a klasszikus információbányák (gpspassion és társai) már megvoltak, ugye?
[előzmény: (32969) kanyi, 2008.08.12 11:15:13]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.10 20:01:52 (32941)
Gondolom a két pont közel van egymáshoz, így nyugodtan használhatod a sík felület közelítést, és átlagolhatod a koordinátákat. Amúgy a dolog ellenőrzése végtelenül egyszerű: futtatod a MapEdit nevű programot, amiben lerakod a 2 pontot és az átlagként kapott harmadikat, majd összekötöd az elsőt a középsővel és a másodikat a középsővel. Nem marad más dolgod, mint megnézni, melyik egyenes hány méter.
[előzmény: (32935) www.zivatar.hu, 2008.08.10 18:30:28]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.05 20:33:46 (32832)
Vagy futhatsz egy kört a Port Splitterrel is, ami ingyenes, és talán fut az A702-n. Arra figyelj, hogy külön van WM5-höz és 6-hoz.
http://www.gpsmeter.com/
[előzmény: (32830) sagit, 2008.08.05 19:52:57]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.05 10:50:19 (32820)
Emlékeim szerint Patics azt mondta, hogy simán leszedhető. Na majd a fotómasina jó teszt lesz, aztán jöhet a telefonos PDA is.
[előzmény: (32817) geke, 2008.08.05 07:21:06]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.08.05 02:02:09 (32816)
PDA-ra Brando cuccot vettem, kb. 3 éve megy, igazából csak egy helyen kopott: a Letter recognizer beviteli mezőjénél, igaz ott rendesen. De maga a holmi gyönyörűen felcuppant, nagyon elégedett voltam és vagyok vele. Telefonos PDA-mra legutóbb noname holmit vettem, ezzel két okból szívtam:
- Bár a doboz hátulján külön ki volt emelve a telefonom, mint kompatibilis eszköz, ennek ellenére az egyik oldalból muszáj volt 1 mm-t vágni, mert sehogy sem akart a helyére menni.
- Hajlamosabb a bubisodásra és kicsit jobban maszatolja a képet.

A noname kb. 25-40%-kal olcsóbb a márkásabb cuccoknál, de összességében elégedetlen vagyok vele. Persze nálam nagyok az igények, nekem az érintőképernyő valóban interface. Nyilván egy szimpla LCD-vel szemben nekem sem lennének ekkora elvárások. De hamarosan kipróbálom a Patics által nagylelkűen adományozott képernyővédőt is, először a fényképezőgépre vágok egy darabot, ha végre lesz annyi szabadidőm, és a sniccert is megtalálom valahol. Ha az tuti, akkor egy időre be leszek biztosítva... :)

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.24 14:53:14 (32463)
Ez igaz. De láttam én már buszon olyan bácsit, aki elővette a mobilt, meg a telefonos jegyzetfüzetet, majd a füzetből szépen bebillentyűzte a keresett telefonszámot. Ja, hogy van telefonkönyv funkció a Nokia 3210-ben? Bocs. :)
[előzmény: (32462) camenzind, 2008.07.24 14:48:31]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.24 13:53:08 (32448)
Íme egy bölcs ember véleménye a Dunántúli Napló nevű "bulvárújság" mai számának levelezési rovatából:

Inkább státuszszimbólum, mint valós segítség a GPS

Egyre több autóban fedezem fel a műszerfal tetejére biggyesztve a mai kor "nélkülözhetetlen" csodaszerkentyűjét a GPS navigátort. Hozzáteszem, nem csak drága járgányokban. Van aki Mecsekről a bevásárlóközpontig sem képes eme szerkezet nélkül megtenni egy métert sem, holott nem először hajt végig ezen az útszakaszon.
Most vagy nagyon rongyrázó nemzet vagyunk, vagy honfitársaink nem ismerik kis hazánkat, vagy éppen mindegyikük külföldre tart? Vajon mivel ütötték el az időt az általánosban a földrajzórákon? Tapasztalatból mondom, hogy minden településen van segítség, csak le kell tekerni az ablakot és egy udvarias mosolyért szívesen útbaigazítanak. Ha ez sem segít, még mindig ott van a tuti navigációs központ, a mindenhol megtalálható hangulatkarbantartó objektum, a kocsma. Ott mindenről és mindenkiről sokkal több információt begyűjthetünk, mint amit a mi kis okos gépünk nyújtani tud.
Mielőtt bárki rosszindulatot fedezne fel véleményemben, nézzen magába és gondolkodjon el, van-e értelme ezen 93 ezer négyzetkilométeren, tájékozódás céljából 50-60 ezer forintos kütyüt vásárolni? Hátha egy kicsit mégis igazam van!

O. E., Hosszúhetény


Valószínűnek tartom, hogy O.E. nem tud elvonatkoztatni Hosszúheténytől (ami egy Pécs melletti, viszonylag kicsi falu), illetve csak hasonló méretekben tud gondolkodni. Persze falun talán működik a "bemegyek a kocsmába megkérdezni" dolog, de sok sikert kívánok O.E.-nek, amikor mondjuk Budapesten kell eljutnia a Toboz utcába, vagy Pécsen a Sólyom dűlőbe. A helyiek navigációs instrukciói is nagyon hasznosak tudnak ám lenni: "El teccik menni az utca végibe, ott jobbra fordul, oszt megy a régi pékségig, ott le balra, aztán ott kell majd jobbra fordulni, ahol régen a Sanyi bácsi cipészműhelye volt, aztán a TSZ székháznál megint jobbra, aztán Tóthék előtt balra..." Bregővel lakodalomba vagyunk hivatalosak, Budapesten lesz a cucc, de kell tennünk majd egy kitérőt Gödöllőre is. Boldog vagyok, hogy egy státuszszimbólum, egy nélkülözhetetlen csodaszerkentyű lesz a műszerfal tetejére biggyesztve. Csókolom, O.E.!

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.24 13:03:19 (32442)
Nem kell magyarázkodni, én csak úgy általában ostoroztam a múltat gyorsan feledő, a jövőre nem nagy rálátással bíró médiát, kinek nem inge, ne vegy magára! A SiRF (ami alatt gondolom az XTrac technológia első példányaira gondolsz), az InstantFix és a TMC pedig soha nem volt parasztvakítás (szemben a 3D-vel), az már más kérdés, hogy a TMC itthon nem egy túlságosan használható valami. Egyelőre.
A 2000 TMC pont pedig elsőre soknak hangzik, de nem az. Oké, lefedi a főbb főúthálózatot (?), meg Budapest főbb útjait (?). A sok kérdőjel arra kérdez rá, hogy mégis melyikeket? Csak az egyszámjegyű főutakat, vagy a 2-eseket is? Budapest pedig egy óriási ojjektum, ott mi számít főbb útnak? A 2000 pont kevés. De igazából nem itt van a szűk keresztmetszet, hanem az adatnál, illetve annak aktualitásánál. Az első hó leesése után mifelénk bizony elég sok idő telik el, amíg feltűnik az első hóeke. Egy masszív országúti balesetnél elég sok idő telik el, amíg megjelenik a policáj. A sor folytatható... Ugyan nem merültem még el a témában, de feltételezem, hogy itthon egyelőre még nem áll azon az automatizációs fokon a hazai TMC, mint külföldön. Ennél fogva az adatok aktualitása megkérdőjelezhető (oké, egy hídfelújításnál ez talán nem probléma). De ha még frissek is az adatok, vajon mennyi van belőlük? Mert ehhez a szolgáltatáshoz az kell, hogy rohadt sok adat legyen, folyamatosan áramoljon a szolgáltatóhoz a közúti infó, és az rohadt gyorsan nyomja ki az éterbe azokat. Nem várható el egy ilyen friss rendszertől (mint a hazai), hogy ezekből jelesre vizsgázzon. Én nem is várom el. De ha még ilyen friss a szolgáltatás, akkor a hazai TMC-t isteníteni, és a NaviGuide 5.0-át emiatt az egekbe emelni (lesajnálva a többi navit) nem túl bölcs dolog.
[előzmény: (32368) Schaf, 2008.07.23 19:20:27]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.23 15:15:03 (32346)
TMC is very LOL! Legalábbis itt Magyarországon. Ez nem Garmin vs. iGO vallási kérdés, hanem józan ész kérdése. Jelenleg (csak) a NaviGuide tudja a TMC-t, ami eléggé jó reklám a terméknek, az már más kérdés, hogy mennyire használható az új funkció. Ahogy arra Schaf is rámutat, itthon még eléggé gyér a TMC szolgáltatás, és szerintem nyugodtan kivehetjük a biliből a kezünket, ez még egy ideig biztosan így lesz. Tehát amire a HUN TMC nem csak csajozós feature lesz ("hé bébi, kipróbálod a téemcémet?"), illetve a "egyszer már jól jött" kategóriából átigazol a "mindig hasznos" kategóriába, addig kb. a többi navi is tudni fogja.

Mi ez a pesszimizmus? Az első CF-es GPS-emnél (ami egyébként SiRF II-es volt) nagy volt a dilemma, hogy a 30 rugós Leadtek-et vegyem vagy a 32 rugós GlobalSat-ot. Ez utóbbi ugyanis WAAS/EGNOS kompatibilis volt, és szentül meg voltam győződve arról (na meg a boltos is), hogy ez hamarosan óriási előny lesz. Aztán csóró egyetemistaként a Leadtek-et vettem meg, az EGNOS-ból pedig azóta sem lett semmi. Ja, és mindez 2005-ben történt...
Aztán jött a TMC. Már két-három éve lehetett olyan PNA-t kapni, amelyik hatalmas betűkkel döngölte a retinánkba, hogy ez bizony TMC kompatibilis, és ez nekünk rohadt jó. Persze, aki mondjuk Németországban melózik és emiatt hetente van 2-3 köre oda-vissza, az valószínűleg ki is használta, de az átlaguser évi 2-3 külföldi útja mellett (amiből 1-2 út jellemzően Horvátország, Szlovákia vagy Erdély) a TMC kompatibilitás nem ért semmit.

Hiszen itthon még 1 éve sincs TMC sugárzás, ami persze inkább tesztfázist jelentett, és nem éles adást. És akkor jön az új NaviGuide, ahol megint ott virít a piros matrica, és azt mondja, hogy ez nekünk tök jó. És ezzel az állítással nincs is semmi gond, a kérdés csak az, hogy mennyire jó. Én mondjuk többre értékelem a TMC képességnél a közel 1100 km-es bővítést, a friss útszakaszok feldolgozását, na meg a 2400 kijavított hibát. Szóval az új 5-ös NaviGuide-dal nekünk tök jó. A múltat gyorsan feledő, a jövőre nem nagy rálátással bíró média pedig hozzáteszi azt is, hogy: másoknak bezzeg milyen szar, mert nekik nincs TMC, és még pár hónapig biztosan nem is lesz. Hurrá.

Ne értsen félre senki, nem vagyok az új technológiák ellensége, a TMC például (hibái ellenére) egy egészen ötletes rendszer. Csak láttunk már EGNOS-t, Galileo-t, 4-es metrót, na meg karón varjút. Persze előbb-utóbb mindegyikből lett/lesz valami, de azért nem biztos, hogy egyből sajnálni kellene a tutiból kimaradó TomTom, Mio moov, iGO stb. usereket. Majd akkor, ha már nálunk is az a TMC színvonal lesz, mint párszáz kilométerrel nyugatabbra.

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 23:26:56 (32265)
Illetve minden jó, ha végre vége, leadtam a készüléket, a user szempontjából elfogadható kompromisszumot kötöttem. Mondjuk kicsit blama az egész, annak fényében, hogy egy amúgy jó készülék és egy tonnányi pénzt érő szoftverkupac problémamentes összeházasítása lett volna a cél. A dolog azért is érdekes, mert múltkor egy Garmin Mobile XT-t kellett összerakni, ott bezzeg kényelmesen megfért egymás mellett a CN08 és a NaviGuide.

(Zárójeles megjegyzés, ahol az elmélázó szerző fejéből véletlenül és teljesen spontán módon kihallatszanak a gondolatok: az elmúlt 2 hónapom sűrűre sikerült, volt szerencsém hazánk sok régiójához, Közép-Európához és a Balkán szívéhez is, és csak elvitt mindenhová az a fránya iGO 2006, amihez a párkattintásos térképfrissítésen kívül talán másfél-két éve nem nyúltam. Ahogy a jó öreg, 21 éves japán négykerekű is vidáman nyelt be párezer kilométert alattunk. Hiába, amit egyszer jól összeraknak...)
[előzmény: (32260) KiVi, 2008.07.22 21:33:34]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 21:31:45 (32259)
Nem update-elni akartam a már meglévő CN9-et. Illetve először igen, majd mivel nem ment, letöröltem mindent mindenhonnét, egy teljesen tiszta és üres C510-re próbáltam felrakni a cuccokat. De így sem ment. Viszont végre találtam egy vérfapad megoldást, ami a jelek szerint működik. Fogtam a CN9-es térképeket, kijelöltem őket, meg a hiányzó CN-es térképeket is a 9-es verzióból, majd ezek mellé kijelöltem ugyanezeket a CN08-ból is, valamint melléraktam az NG+AR térképeket is, és így lettek elosztva a belső memória és az SD kártya között. Na most így működik, a CN9-nek köszönhetően lehet a CN-es térképeket is keresni, viszont a térképi adatbázist már a CN08 szolgáltatja. A dolog működik, a szépséghibája az, hogy így minden térkép legalább kétszeres helyet foglal, szerencse, hogy nem kell egész Európa az arcnak, mert akkor egy 4 gigás kártya kellene, amit meg gondolom még nem kezel a C510 (SDHC). Szóval így működik, nekem ennyi most már elég.
[előzmény: (32258) KiVi, 2008.07.22 21:26:02]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 21:01:25 (32252)
Valakivel összekeversz, reg és img már nagyon régen nem hagyta el a billentyűzetemet, egy másik futó problémánál jöttek ezek elő. Én a véruser "MapSource elindít, térképenként szelvényeket kiválogat, küldés kártyára/gépre" eljárást követem. Ja, és nem nüvi, hanem C510. Bár sok különbség nincs, de azért akad pár apróság (pl. C510 alatt nem lehet több gmapsupp.img egyszerre - na most mégis leírtam egy img-t :))).
[előzmény: (32244) Saughassy, 2008.07.22 20:40:30]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 20:24:29 (32242)
Már nem garis, tehát ingyen valószínűleg nem cserélik. Jól beállítani... mit is? Adott egy Garmin C510, amin tényleg nulla opció, kapcsolhatók a térképek ki és be, ennyi. Adott egy MapSource és 3 térképcsalád, mindegyik gyönyörűen feltelepítve és unlockolva. Ja, és egy notebook, WinXP-vel és működő USB porttal. A MapSource-ban működik a térképek kijelölése, működik a kártyára töltés, működik a gépre töltés, a PNA-n megjelennek a térképek, lehet őket nézegetni is, csak a CN08 országokra nem lehet keresni. Sem a gyári firmware-rel, sem a legfrissebbel. Persze ha a NaviGate-nek van ideje kipróbálni az összes firmware összes térképverzió párosítást, akkor minden elismerésem, nekem most még van 10 órám.
Közben annyi fejlemény történt, hogy sikerül kikapcsolni a szelvényeket, kivéve a CN08-at, tehát ott lesz a huncutság, azzal nem akar elzötyögni a C510.
[előzmény: (32239) KiVi, 2008.07.22 19:50:34]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 19:48:50 (32238)
Na jó, de a készüléket gyári állapotban kaptam (az adatkábel még ki sem volt bontva), és gyári firmware-rel sem volt hajlandó együtt kezelni a CN08+NG+AR hármast. A downgrade maximum abban segítene, hogy újra kikapcsolhatók legyenek a térképek.
[előzmény: (32237) KiVi, 2008.07.22 19:26:34]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 19:24:11 (32235)
A probléma a következő: az arc budapesti, én személyesen nem is ismerem, az egyik ismerősöm haverja, ő hozott össze minket. Most itt van a fickó is Pécsen, meg a gép is. Holnap menne le a retekbe, amihez elég lenne a NaviGuide+AdriaRoute, de szeretne Görögországba és Bulgáriába is benézni. Ez pedig már nincs benne az AdriaRoute-ban, csak a City Navigatorban. Tudom, az nem túl részletes, de alapszinten jó. Na meg a fickó szeretné, ha Németország, Csehország és Ausztria is stimmelne. Ráadásul egyszerre, ugyanis a fickó és a gép a körút végeztével Budapestre megy, tehát nem lesz több esélyem bütykölni a vasat, most kellene összerakni véglegesre.
A C510 elméletileg NT-kompatibilis, tehát a CN 9 mellett a 2008 NT-t is meg kellene ennie. És meg is eszi, csak nem lehet rákeresni az NT-s országokra. Illetve rá lehet, ha ki van kapcsolva a magyar és balkán térkép. Csak a firmware frissítés óta úgy tűnik, hogy nem lehet kikapcsolni a szelvényeket. Szóval egyre rosszabb a helyzet. Azért az eléggé durva lenne, ha az 50 rugós térkép nem lenne hajlandó együttműködni a 36 rugós másikkal!
[előzmény: (32234) KiVi, 2008.07.22 19:10:26]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 19:05:05 (32233)
Holnap reggel 6-kor indulna vele a tulaj a Balkánra. A 6 órányi alvástól eltekintve 26 órája próbálom felrakni egymás mellé a City Navigatort, a NaviGuide-ot és az AdriaRoute-ot, hogy egy részletes Németország és Ausztria mellett egy részletes magyar és adriai térség is legyen a gépen, természetesen címre kereshetően. Úgy tűnik, hogy túl bonyolult feladat elé állítottam a Garmin legénységét. Még szerencse, hogy fateromnak nem C510-et javasoltam céges gépként (pedig majdnem így történt), hanem egy Mio P550-t iGO-val...
[előzmény: (32231) magpet, 2008.07.22 18:54:07]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 18:26:56 (32219)
Tovább próbálkoztam, és rá kellett jönnöm, hogy ez így nem megy. Ha felrakok egymás mellé 1 szelvényt a CN térképek közül és 1 szelvényt az egyéb térképek közül (pl. NaviGuide), akkor a készülék mindegyiket megjeleníti, de a CN szelvényein nem lehet címre keresni (meg sem jelennek a CN országok a listában). Jelenleg fent van 1 szelvény Csehország és 1 szelvény Magyarország, és csak itthon tudok keresni, ráadásul nem engedi kikapcsolni egyik szelvényt sem a gép (ez a webupdate óta van így). Ötlete valakinek?
[előzmény: (32195) magpet, 2008.07.22 16:32:50]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 18:07:13 (32212)
Nyomtam egy frissítést, de nem segített. Kipróbáltam azt, hogy lezúzok mindent a belső memóriából, és felrakom a City Navigator + NaviGuide + AdriaRoute kombót a kártyára, de így is csak a két regionális térképet látja, a CN térképeit nem.
Eléggé hülye helyzet lenne, ha minden külföldi keresés esetén először le kellene tiltani a helyi térképeket, majd visszakapcsolni. Na meg ilyenkor hogyan tervez útvonalat (ha nincs bekapcsolva pl. Magyarország)?
Sőt, egy érdekesség: mióta frissítettem, azóta nem is lehet kikapcsolni a NaviGuide és Adria térképet, csak a City Navigatortól lehet kivenni a pipát. Ilyenkor mi van?
[előzmény: (32195) magpet, 2008.07.22 16:32:50]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.22 14:40:03 (32177)
Garminológusok, erre adjatok magyarázatot:

Adott egy C510-es PNA (Deluxe változat), belső memóriájában a City Navigator Europe 9 NT nyugati része. Adott egy 1 gigás SD kártya, amire fel lett töltve a NaviGuide 4.61, az AdriaRoute 2.1 és a City Navigator 2008 NT kelet-európai része. A probléma az, hogy amikor országot kell választani, akkor nem jelennek meg a listában a keleti országok (pl. Bulgária, Görögország stb), csak a belső memóriában csücsülő térképek, valamint az SD kártyán lévő NaviGuide és AdriaRoute országai. A poén az, hogy a térképek gyönyörűen megjelennek (pl. Görögország), lehet mozgatni, zoomolni, csak keresni nem engedi. Ha kikapcsolom a City Navigator 9-et, akkor a memóriakártyáról csak a NaviGuide és az AdriaRoute országai kereshetők, egyetlen City Navigator ország sem (sem a 9-esek, sem a 2008-asok).

Mit kellene tenni, hogy látszódjon és kereshető is legyen az összes ország?

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.13 20:55:56 (31763)
Mondjuk az IPX-7 egy furmányos szabvány. Itthon az emberek agyában az a kép él, hogy az IPX-7 = Rambo, vagyis egy IPX-es GPS ütés-, törés-, és vízálló, pedig nem ütésálló (annak is megvan a maga szabványa), és ráadásul a közhiedelemmel ellentétben nem is vízálló. Most persze páran biztosan felkapják a fejüket, de a vízálló készülék az IPX-8-as szabványt kapja. A különbség az, hogy az IPX-7-esnek csupán fél órán át kell bírni az 1 méteres vízben, aztán majd végre beugrik a pecás Józsi bácsi, és kiszedi onnét, ha már olyan hülye volt, hogy beejtette. Ez oké, a szabvány garantálja, hogy a készülék ezt kibírja. Na de mi van akkor, ha a kütyü nem 1 méter mélyre süllyed, és nem fél órát kell várnia? Hanem mondjuk 20 méterre és 6 napra? Erről már nem beszél a szabvány. Nyilván bírná, de nem tudni, hogy meddig (pl. a víz képes kikezdeni bizonyos tömítőanyagokat stb).
Az IPX-7 tehát a "water immersion" kifejezést használja, az IPX-8 pedig a water submersiont, utóbbi tehát alkalmas arra, hogy napi rendszerességgel menjünk vele a tengerfenékre, előbbi pedig csak arra, hogy a véletlen baleseteknek ne legyen komoly anyagi vonzata.

Na de, amiről írni akartam: szóval izgalmas ez a vonal, a Garmin lassan PDA-kat fejleszt, viszonylag sok régi eredményt "feláldozva". Nyilván ez szívemnek kedves jelenség (egy részről), viszont szomorú azt látni, hogy a divat miatt ennyire feladja az elveket egy ilyen nagy gyártó. Na meg tiszta nyomor, hogy a Garmin még mindig az 1000 waypoint, 10000 trackpont, 20 saved track témakörnél tart, miközben már mióta ott az SD kártya, ennyire nehéz átírni a programot, hogy végre úgy kezelje azt a kártyát, ahogy azt más rendszerek már nagyon régóta? Mert ugye mindenki elküldte az anyjába a Nav'n'Go-t, hogy minek kellett szépen kicsicsázni az iGO 8-at, meg kinek kell a DEM (=parasztvakítás), de Garminéknál is ez a műsor, és erre az sem jó magyarázat, hogy outdoor gépről van szó. Mert ilyen extrák helyett végre lehetett volna egy olyan térképformátumot fejleszteni, amiből végre kimarad az a rengeteg limitáció, ami már csak egyedül a Garminnál lelhető fel, na meg egy tisztességes MapSource is süti lenne.

Ne értsen félre senki, nem azt akarom mondani, hogy a PDA-k bezzeg milyen frankók, hiszen nem azok. Terepre továbbra is a Garmin adja a legjobb megoldásokat. De azért ha már ennyire túlteng bennük a fejlesztési vágy, akkor mi lenne, ha a több éve húzódó problémákat oldanák meg először, és úgy lépnének tovább? Most már a hardver gyengeségére sem lehet hivatkozni, a Colorado és az Oregon is gondolom valami Linuxra épül, és az a proci, ami DEM-et számol és jelenít meg, ott nem lehet gond. Ugyanígy PC-knél sem látni manapság Pentium III-nál öregebbet, nem hinném, hogy probléma lenne mondjuk 2 térképet egyszerre megjeleníteni layer alapokon. Persze az egész dohogásom felfogható költői kérdésként is, hiszen tudom én a választ: ha valaki egy füst alatt kijavítja a régi hibákat, lefejleszti a régóta kért funckiókat és kidob vele egy gyárilag tökéletes firmware-rel ellátott készüléket, akkor saját magának ássa meg a sírját, már ami a munkahelyet illeti.
[előzmény: (31754) magpet, 2008.07.13 20:19:55]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.13 20:33:35 (31759)
És az üzemanyag-fogyasztást csökkentő tabletták? Vagy az üzemanyag útjába (még az injektor elé) szerelendő mágneses fogyi-csökkentő? Vagy a motort még motorolaj nélkül is megvédő adalék? Vagy a télapó? Meg a húsvéti nyuszi? Azt állítod, hogy ez mind kamu?!
[előzmény: (31755) magpet, 2008.07.13 20:24:52]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.08 14:03:47 (31511)
Azért eléggé komoly hiba, hogy nem beszélni jól mádzsárt! És most nem PDA vs. Garmin flame-et akarok, de az iGO ugye már lassan 3 éve beszél magyarul, a nüvikhez képest akcentus nélkül. És tudom, az iGO magyar szoftver, így nem nehéz, de gondolj bele: a dolog nem itt bukik el, hanem ott, hogy volt egy trehány stúdiós/hangmérnök, aki nem vette a fáradtságot, hogy egymás mögé biggyesszen két nyomorult wav fájlt, és meghallgassa, hogy az eredménynek van-e köze a magyar hanglejtéshez, avagy nincs. Oké, nyilván a mondatgeneráló algoritmus eljárása sem mellékes, de ha két szó még véletlenül sem hasonló hanglejtéssel lett felénekelve, akkor abból a Grétsy László sem csinál rendes magyar szöveget. Helyenként az iGO-ban is észrevehető a tördelt szöveg, de azért olyan masszívan "gépül" beszélni, mint egyes Garminok na meg az új (nem iGO alapú) Mio Moov-ok...

Na meg elvtársak! Nehogy már azzal jöjjön valaki, hogy helyspórolás miatt kellett különszedni a számokat! Egy GPS-nek hány számot kell tudnia? 1-10-ig az összeset, az összes 10-est (mögé ragasztva az 1-10-ig felvetteket), az összes százast (ebből is csak 10 darab van), meg talán az ezreseket (ragasztva mögé a többit). Mivel olyat nem mond egy GPS, hogy "528 méter múlva fordulj jobbra", így sokkal egyszerűbb az élet. Jellemzően kerek métereket és kilométereket említ, tehát "menj 50/300/800 métert, majd..." vagy "menj tovább 87 kilométert". Tehát ha valaki azzal próbál helyet spórolni, hogy a százasokhoz egyszer mondatja fel a "százat", és ragasztja elé az 1-10-ig halmaz elemeit, az minimum vérbarom, monnyon le... Na meg itt jellemzően 0.8-2 másodperc hosszúságú wav-okról beszélünk, és persze nem CD minőségről (44.1 kHz, 16 bit sztereó), tehát a hely nem lehetne probléma, főleg azért nem, mert nem kevés belső tárhellyel gazdálkodnak a mai vasak, a kbyte-os filléreskedés ideje máshol már elég régen lejárt.

Mondom, nem iGO vs. nüvi vitát akarok, csak csendben megjegyzem, hogy a dolgok mögött én inkább masszív lustaságot sejtek. Aki már próbálkozott profi hangfelvétellel, az tudja, hogy hányszor kell újból és újból felvenni az anyagot, amíg lesz legalább egy olyan, amivel már érdemes dolgozni. Bár ha az utasok szórakoztatása a cél, akkor egy új Mio Moov is megteszi.
[előzmény: (31486) SylverRat + Bogee, 2008.07.08 10:00:21]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.08 09:34:55 (31476)
A történelmi hitelesség kedvéért: a Garmin térképeket már jóval a Mobile XT előtt be lehetett szerezni okos és furmányos oldalakról, sőt még nüvi meg 60CSx sem volt még, szóval a dolog elég régi, nyilván ezért nem bonyolították annyira a Mobile XT-nél, úgyis felesleges lett volna.

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.07 11:01:13 (31427)
Akkor az ügyes emberek kezdhetik hackelni a vasat. Az már más kérdés, hogy ha már úgyis Linux alapú PNA-kat gyárt a Garmin, akkor miért esik nehezére egy rohadt MapSource-ot csinálni a pingvines OS alá...
[előzmény: (31386) yoggi, 2008.07.06 09:14:11]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.04 12:21:37 (31359)
"bárkinek aki kér küldök vagy fél négyzetmétert INGYEN"...

Tehát csak a postaköltség a tényező, ezen lehet osztozni. Vagy ha valaki jár Patics lakhelye/munkahelye/tartózkodási helye/koordinátái felé, az beugrik mondjuk 1 nm-ért, itt Pécsen meg testvériesen felszabdaljuk magunk között.
[előzmény: (31355) SylverRat + Bogee, 2008.07.04 09:17:43]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.04 09:15:09 (31354)
Engem érdekelne, mondjuk egy A4-es méretű szelet (illetve az is jó, ha fel van darabolva akkora szeletekre, hogy beleférjenek egy standard kisborítékba). Pécsi vagyok, tehát valószínűleg csak a posta jöhet szóba. Hogyan legyen?
[előzmény: (31351) Patics, 2008.07.03 23:00:39]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.03 10:21:58 (31311)
Igaz, hogy a GSM+GPS eszi az akksit, de itt nincs szükség nagy üzemidőre, legalábbis nekem az jött le a 4-5 km-es távolságból. Ha 1 órán át bírja töltéssel, akkor már tutira jó. Erre meg egy sima Nokia akksi is többszörösen elég, szóval egy direkt kis környezetbe gyártott LiIon tutira nem lépi túl a súlykorlátot.
[előzmény: (31267) piret, 2008.07.02 18:42:51]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.07.02 18:39:31 (31266)
Programozásban és forrasztásban mennyire vagy otthon? Mert erre a problémára elég sok házi megoldás ismert már, főleg Atmel mikrokontrolleres rendszer köré épített GPS+GSM cuccok formájában. Az Atmelekhez ráadásul C alapú fejlesztőkörnyezet is elérhető (AVR Studio a neve, ha jól emlékszem), tehát aki "C-ül" tud (meg van valamennyi mikrokontrolleres tapasztalata), az gyorsan építhet ügyes dolgokat. Ebben segít az I2C protokoll is, amivel GPS-t és hasonló huncutságokat könnyen és gyorsan lehet illeszteni a rendszerhez. Mi nemrég barometrikus magasságmérőt fabrikáltunk Atmel AT Mega 128-ra, persze nem készültünk el vele, mert nem volt kötelező, hogy működjön (előbb vége lett a félévnek :), de egy hozzám hasonló antiprogramozó is kedvét lelte a dologban.

Persze vannak kész cuccok is (ahogy a belinkelt motyók is mutatják), de azok nem túl olcsók.
[előzmény: (31262) dbalint, 2008.07.02 18:04:17]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.30 12:08:42 (31191)
Nem akarok kötekedni, de a Nav'n'Go hivatalos oldalán az iGO 8-ról az alábbi információ olvasható: "GPS Navigation Software for Windows Mobile™ based PDA devices and Smartphones". Tehát (tudtommal) hivatalos PC-s változat (for Windows XP/Vista) eddig nem készült belőle. Ebből pedig az következik, hogy a PC-n futó példány nem hivatalos. Aminek a használata és terjesztése jogsértő magatartás.
[előzmény: (31190) rekasi, 2008.06.30 11:29:00]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.26 10:41:12 (31127)
A másik két változatra is láttam már példát... Mit mondjak, szerintem sokkal egyszerűbb az élet egy filléres Garmin vagy WinCE PNA-val.
[előzmény: (31119) yoggi, 2008.06.25 21:56:00]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.26 09:12:15 (31124)
Hol tartod a készüléket? Az említett kütyü valószínűleg SiRF III-as, ez hajlamos némi ugrálásra, de azért nem szokott vészes lenni. Milyen műholdállás mellett használod? Hol hordod? Mert a táska alján, nadrágzsebben és hasonló, árnyékolt helyen bizony rosszabb rálátással bír a készülék, érdemes minél följebb, minél kevesebb tárggyal/testtel árnyékolt helyen vinni. Ha pedig ez sem segít, akkor a SirfTech nevű programmal bele lehet nyúlni a lelkivilágába, és lehet állítani az érzékenységén, több módon is (elevation mask, power mask, DOP mask stb).
[előzmény: (31123) pzzoooooo, 2008.06.26 09:09:12]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.25 21:49:42 (31116)
3 variáció is eszembe jutott:
- Van valami kikerült tesztverzió, ami PC-n fut, jellemzően torrent oldalakról beszerezhető.
- Van töbféle tört, portolt változat.
- Lehet emulátorral futtatni, ha ügyes az ember.

Ez így nem túl elegáns, a legalitásról nem is beszélve. Ráadásul a notebookos navigáció nagyon sok helyet foglal, az áramfelvétel sem kevés, de ez mind lényegtelen, inkább a biztonság a nagyobb probléma. Nem sokan használnak notebooktartót kocsiban, így pedig egy 2-4 kilós tehetetlen testről beszélünk, gondolom nem kell vázolnom, hogy milyen csúnya dolgokra képes egy elszabadult gép! Arról nem is beszélve, hogy a PDA-PNA szekcióval ellentétben a notebookot nem lehet túl egyszerűen az ablakban elhelyezni (persze IFA-tól felfelé nem gond), a klasszikus megoldás az anyósülés, tehát a képernyőre pislantás közben tutira csak a perifériás látás széle az, ami felfog valamit az útból. Ez pedig veszélyes.

De mivel nem azt kérdezted, hogy miért nem, hanem azt, hogy miért igen és hogyan, ezért én is inkább az nRoute-ot javaslom, az elméletileg tud navigálni is realtime. Vannak egyéb PC-s szoftverek, de azok térképfrissítése nagyon kérdőjeles.
[előzmény: (31114) H. Gábor, 2008.06.25 20:50:19]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.25 19:12:24 (31111)
Igen, meg Fő utca is, amin szintén meglepődtem egy túra végén arra járva, hiszen kb. a város szélén van, és enyhén szólva nem a legjelentősebb utak közé tartozik a városban. Vagy esetleg volt valami híres forradalmár/költő/író/színész/politikus/orvos/ornitológus/néprajzkutató/űrhajós/olimpikon, aki Fő vezetéknévvel látta meg a napvilágot? :)
[előzmény: (31110) KiVi, 2008.06.25 18:56:37]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.25 15:34:38 (31105)
Megnéztem, előre szól, hogy nem érhető el autóval, kb. 2-3 utcával odébb van az első hely, ahová el lehet jutni kocsival is.
[előzmény: (31103) scele, 2008.06.25 15:28:21]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.25 15:33:14 (31104)
Kösz a segítséget, lusta voltam keresni. Most már tudom, hogy Hlávné námestie az én úticélom.
[előzmény: (31102) scele, 2008.06.25 15:27:45]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.25 15:19:20 (31101)
Hétvégén Pozsonyba kell mennem. Csak annyit tudok, hogy a főtérre kell eljutnom. Na most Pozsonyban utoljára 15 éve voltam, ráadásul szlovákul sem beszélek. Ráadásul furának tartom, hogy egy ekkora városban van ilyen, hogy főtér, ez inkább a falvakra, kisebb városokra jellemző, legalábbis mifelénk. Szóval aki járatos arra, tudna mondani egy szlovák utca/tér nevet vagy koordinátát, hova navigáljon Moha bá?

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.18 10:06:22 (30801)
Az A702 elméletileg egy sima telefonos PDA, tehát az iGO 8 telepítése a következő:
1. Megveszed az iGO 8-at.
2. Berakod a PDA-ba a kapott memóriakártyát.
3. Az magától "elindul", megkérdezi, hogy akarod-e telepíteni.
4. Akarod.
5. Fent van a PDA-n.
6. Futtatható a Start menü Programok pontjából kikeresve.

Amennyiben elgépelted, és nem a 702, hanem a 720 érdekel (ezért érdemes elébökni a típusbetűt is, mivel az egyik A702, a másik pedig C720, így félregépeléskor is tudni, melyikről van szó), az már keményebb dió, főleg azért, mert az gyárilag nem iGO 8-as, és az iGO 8-ból itthon nem kapni PNA verziót. Tehát lutri a legálisan megvásárolt iGO 8-cal próbálkozni, hiszen vagy megy majd a PNA-n, vagy nem. A C720 "feltörése" azonban viszonylag jól dokumentált, Google minden mennyiségben ontja a találatokat. A lényeg a következő: az SD kártyára fel kell telepíteni egy file managert, amivel majd látni fogod a belső fájlrendszerét is. Némi bütyköléssel az is elérhető, hogy látszódjon maga a manager. Ha az fut, akkor már nyert ügyed van, elég megpiszkálni a belső memóriát, onnét törölni a régi IGO-t, feldobni az újat, na meg az elegáns megoldás kedvéért megbuherálni a registry-t, hogy a térképeket ne a belső memóriában, hanem az SD kártyán keresse (persze ha elég nagy a belső memória, akkor tárgytalan, márpedig a 2 Gbyte az elég nagy).
[előzmény: (30799) Dzsozy, 2008.06.18 07:52:27]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.16 20:09:52 (30698)
Igen, ez lett volna a következő ötletem. Időnként az SD kártyák tudnak furcsa dolgokat csinálni. Ahogy a pendrive-ok is. Igazából az az igazi csoda, hogy az adatok többsége odatalál a helyére a sokmillió flashcella között. Pedig még GPS-ük sincs!
[előzmény: (30697) Bender, 2008.06.16 19:50:52]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.06.16 12:28:43 (30684)
A 10%-os eltérést csak akkor okozhatja ez, ha szárnyfesztávolságod elér egy kritikus határt, és a lóbálási intenzitás is meghalad egy bizonyos értéket. Ez azt jelenti, hogy 10 km gyaloglás alatt neked 1 km-t kell lengetned a gépet. Tudományos tesztem szerint (ami a fiókomban található háromszög vonalzó segítségével készült) a lóbálás mértéke átlagosan nem haladja meg a 20 centit, másodpercenként pedig kb. 1-1.5 lendítés a várható maximum. Ez azt jelenti, hogy 1 perc alatt akár 10-18 métert is lóbálhat a user! Ez az 1 perc alatt megtehető 75 méteres távval már komolyan partiban van (4.5 km/h-s átlagsebességgel számolva), simán hozhatja a 10%-os megtett úthossz-növekedést.

A valóság persze ennél bonyolultabb, hiszen a vételi pontatlanság miatt a vevő nem feltétlenül érzékeli a lóbálást, hiszen az bőven szubméteres! Illetve pont a vételi pontatlanság az, ami kiejtheti a kéz mozgásából származó extra utat. Na meg a fenti "okoskodásnál" nem vettük figyelembe azt, hogy a haladás jellemzően előre történik, a kéz kilengése pedig oldalra, a GPS pedig időben nem folytonos vonalat rögzít, hanem diszkrét pontokból állítja elő a tracket, a mintavételezési frekvencia meg gondolom a HCx-nél is 1 Hz, tehát az úthossz-növekedés számításához alapszintű trigonometriai műveletekre van szükség, jellemzően a háromszög témaköréből.

De szerintem ennél is egyszerűbb a szitu: a többiek gépén talán más firmware van. A HCx belső számlálója valószínűleg még nem teljesen szűrt adatokkal dolgozik (amit jellemzően nem a lóbálás, hanem a műholdjelből származó pontatlanság jellemez), a track pedig már lehet "tisztább" forma. Na meg itt a fórumon már sokszor volt szó arról, hogy a gép számlálója meg a MapSource számlálója valahogy "nem beszél közös nyelvet". Dobj föl egy úgy firmware-t, és nézd meg, hogy változik-e a dolog.
[előzmény: (30683) Csuhás, 2008.06.16 11:52:55]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]