Előzmények

hozzászólásai | válasz erre | 2008.12.16 13:30:33 (36458)
JEKAEFF

Ezt Írod:

"Legalábbis az első pár percben. Ha ugyanis engedélyezve van a GPS-edben az automatikus kalibráció, akkor a bekapcsolás után 10-20 percen belül már 4-5 méteres pontosságon belüli lesz a függőleges magasságkijelzés pontossága a valós magassághoz képest (főleg, ha jó a rálátás az égboltra, annak is főként a déli felére). Az automatikus kalibráció figyel arra is, hoyg ha hirtelen nyomsáváltozás van és az így számított érték nagyon eltér a GPS-magasságtól, akkor a barometrikus magasságot "utána állítja" az átlagolt GPS magasságoknak megfelelően. Ez az ellenőrzés azonban nem folyamatos, úgy vettem észre, hogy kb 30 percenként történik a korrekció ha szükséges."

Sosem értettem teljesen pontosan az automatikus kalibrációt a magasságnál, most még jobban megkeveredtem. Hadd vezessem le, hogy én hogy értem a csix működését, aztán javíts ki kérlek, hogy melyik pontban van a bug.

1. A 60csx alapvetően (adott esetben természetesen finomított) barometrikus magasságadatot közöl. Tehát ha a gyártás után sosem volt kalibrálva, sem kézileg, sem auto módon, akkor figyelembe vesz valamilyen gyárilag beállított tengerszintre vetített légnyomást, megnézi hogy éppen mennyi az aktuálisan mért, azaz a környezeti légnyomás, s a különbségből számol egy magasságadatot.

2. Ez a magasságadat "elevation" néven fut.

3. Akár kalibrálva lett kézzel, akár nem, akár be van kapcsolva az auto kalibráció, akár nem, ez akkor is alapvetően a barometrikus magasság, tehát mindig a légnyomásváltozás az a primér adat, amiből kiindul.

4. Ha kalibráljuk (kézzel) vagy kalibrálódik (auto), akkor az utolsó kalibráció pillanatában mért környezeti légnyomást veti egybe a később mért környezeti légnyomás adatokkal, s így számolja a magasságot

5. Nomármost, ha kézzel kalibráljuk, eldönthetjük, hogy mi alapján tesszük ezt. Egyértelmű, hogy ha ismerjük a pontos magasságot vagy a légnyomást, akkor ezt kell tennünk, mert ez után a magasságot ebből a pontos adatból kiindulva számolja, s ha az autokalibráció nincs bekapcsolva, akkor ismételten kijelenthetjük, hogy az innentől mért légnyomás változás által számolja ezt.

6. Amikor légnyomás adatot felhasználva kézikalibrálunk, a "pressure", amit meg kell adni, nem az "ambient pressure", hanem a tengerszintre vetített légnyomás, ami a csix-ben "barometer" néven fut.
Megj: ebben nem vagyok teljesen biztos, de sok értelme nem lenne vitatkozni a csix által mért környezeti légnyomással, hiszen máskülönben a kalibráció után 1 mp-cel mindenfajta helyváltoztatás nélkül ugorna a kijelzett magasság (elevation).Ebből fakadóan a meteorológiai állomásokon is a "barometer" adatnak kell elérhetőenk lennie

7. Amikor úgy döntünk, hogy a pontatlanabb GPS által mért magasság felhasználásával kalibráljuk, akkor az ebből fakadó hiba fennáll a követketkező kalibrációig (tfh nincsen változás a tengerszintre vetített légnyomásban)

8. Ha bekapcsoljuk az autokalibrációt, akkor az van, amit te is leírtál: ".ha hirtelen nyomásváltozás van és az így számított érték nagyon eltér a GPS-magasságtól, akkor a barometrikus magasságot "utána állítja" az átlagolt GPS magasságoknak megfelelően. Ez az ellenőrzés azonban nem folyamatos..."
Ebből az következik, hogy ha szándékosan félrekalibráljuk kézzel a csix-et, mondjuk 1000 méterrel, max 1 óra múlva már sokkal pontosabb "elevaton"-t és "barometer"-t jelez ki.

Ha mind a nyolc pontban minden helyes, még akkor sem értem, amit írtál:
"Ha ugyanis engedélyezve van a GPS-edben az automatikus kalibráció, akkor a bekapcsolás után 10-20 percen belül már 4-5 méteres pontosságon belüli lesz a függőleges magasságkijelzés pontossága a valós magassághoz képest "

+1 Ez azt jelenti, hogy az autokalibráció nem folyamatos ellenőrzés, de minden ki-bekapcs után lefut ez a kvázi ellenőrzés? Mondjuk a leírás valami ilyesmit írt, az viszont a kb. 30 perces utánállításról nem írt, ezért nem vagyok biztos a bekapcs utáni auto kalibrálásban sem.


+2 Ezen kívül, ha az a setup-ban a "variable elevation" helyett "fixed elevation"-re állítom, annak mi az értelme? Ez a leírás szerint a sima barométer funkció. Ha tényleg nem mozgok a csix-szel, ráadásul az auto calibration-t kikapcsolom, akkor milyen pluszt jelent ehhez képest a variable elevation-ről átállítani fixed elevation-re?
[előzmény: (36047) jekaeff, 2008.12.04 15:44:47]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.04 15:44:47 (36047)
A legjobb megoldás, ha olyan helyen kalibárlod, ahol ismered a magasságot. De az csak "aznapra" jó adat, másnapra (vagy frontátvonulás esetén már pár óra múlva is) már jöhet egy légnyomásváltozás és megint hülyeséget fog mutatni.

Legalábbis az első pár percben. Ha ugyanis engedélyezve van a GPS-edben az automatikus kalibráció, akkor a bekapcsolás után 10-20 percen belül már 4-5 méteres pontosságon belüli lesz a függőleges magasságkijelzés pontossága a valós magassághoz képest (főleg, ha jó a rálátás az égboltra, annak is főként a déli felére). Az automatikus kalibráció figyel arra is, hoyg ha hirtelen nyomsáváltozás van és az így számított érték nagyon eltér a GPS-magasságtól, akkor a barometrikus magasságot "utána állítja" az átlagolt GPS magasságoknak megfelelően. Ez az ellenőrzés azonban nem folyamatos, úgy vettem észre, hogy kb 30 percenként történik a korrekció ha szükséges.

A "GPS-magasság" sokkal pontatlanabb adat és elég nagyokat tud ugrálni, ha megnézed, majd 10 másodperc múlva ismét, akkor akár 10-15 méteres eltérés is lehet a két látott érték között.

A tuti megoldás tehát az, hogy bekalibrálod egy a házatokhoz közeli ismert magasságú pontnál, majd hazasietsz és megjegyzed az otthoni magasságot. Legközelebb pedig minden alkalommal amikor túrázni indulsz, otthon kézzel beállítod ezt az otthoni magasságértéket. Ha nincs ismert magasságú pont, akkor az is megfelelhet, ha 2-3 órán keresztül bekapcsolva hagyod autokalibráció mellett olyan helyen ahol jó a rálátás az égboltra, majd leolvasod a magasságot (nem a GPS magasságot, hanem a barometrikusat). Ez már 2-3 méteren belül lesz a valóságoshoz képest.
[előzmény: (36046) zakany, 2008.12.04 15:32:06]

zakanyhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.04 15:32:06 (36046)
köszönöm szépen! még egy hülye kérdés.. ha már..
ezt a barométert mennyire kell kalibrálni? vagy hogy tudom pontosan kalibrálni?
menjek fel egy olyan helyre ahol pontosan tudom a magasságot? (nem sok ilyen helyet ismerek) vagy fogom és egy közeli "időjárás állomás" adatán leolvasom a légnyomást? vagy mennyire kell ezt kalibrálni? mert most teljesen értelmetlen adatokat mutat .. vagy 40 méterrel eltér a gps magasságtól..
[előzmény: (36044) magpet, 2008.12.04 15:24:56]

magpethozzászólásai | válasz erre | 2008.12.04 15:24:56 (36044)
Akadás csak akkor fordulhat elő, ha mindkettő be van kapcsova, és így tervezel útvonalat. Egyébként kiválóan megférnek egymás mellett. NaviGuide mellé a tuhu full verziót (utak+felületek+szintvonalak) ajánlom.
[előzmény: (36043) zakany, 2008.12.04 14:57:43]

zakanyhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.04 14:57:43 (36043)
Lehet mindenkinek evidens, de nekem eddig csak turistautak volt a kütyün (csx60), ha felraktom az ajándékba kapott NG 5-öt kell valamire figyelni? (turistautak és utak + felületek) vagy más réteggel kell? nem fog összeakadni? köszi..

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]