geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4857. Razor (SLO) (GCRAZR)

Start mező

Keressétek az Ajdai lányt

Úton a forrás felé

Frissítőpont

Ilyen a ferrata

Razor

Razor és az "őrei" :(

Látkép a szomszédos Planjáról a Razorra

Hátam mögött jobbra a láda

Láda kuckó

Úthossz a kiindulóponttól: 7200 m
Megtalálások száma: 1

Röviden
12x12x6 cm méretű dobozt keress, az útjelző táblától 20 méterre háttal a Razornak Planja irányába haladva. 2 méter magasan védett kőfülkében találod.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

FIGYELMEZTETÉS
Kérünk Titeket, legyetek alázattal a hegyek és természet felé! Magas hegységbe, fizikailag nehéz túrára, omladékos környezetbe invitálunk e ládával! Mindenféle időjárásra fel kell készülni, mert az perceken belül megváltozhat! Esőkabátot, meleg ruhát, sapkát, kesztyűt, ételt, vizet vigyetek! Sisak se maradjon lenn! Figyeljétek az aktuális időjárási változásokat és csapadék radart.

Mert csúcsokon a legjobb
Egy igazi kihívásra invitálunk Titeket ezzel a ládával. Razor (2601 m) a Júliai-Alpok 6. legmagasabb csúcsa, amit muszáj látnotok, ha a Vršič-hágó környékén jártok.
A túra útvonala két szakaszon drótkötéllel biztosított, helyenként meredeken és sziklaperemen vezet, amit kezdőknek, szédülősöknek, tériszonyosoknak nem ajánlunk, szükséges a lépésbiztonság!
Bár technikailag nem nehéz, de hosszú túra útvonalak jellemzik, melyek elég morzsalékosak. Két vasalt útszakasszal fogtok találkozni a túra közben (B besorolású), ezért ha ferrata felszerelést nem is visztek, sisak feltétlenül kötelező, mászó kesztyű pedig nagyon ajánlott!

Razor a Júliai-Alpokban a Triglav Nemzeti Park területén található, tökéletes célpont akkor, ha már unalmas a Triglavot harmadszorra is megmászni :) Június-júliusban még találhattok hófoltokat is. Turista jelzés errefelé mindenhol piros karika jelzés Piros kör.

Ládáról
Legnagyobb fájdalmunkra épp a mászásunk napján javították a ferrata útvonal felső szakaszát, ezért a csúcsot sajnos nem láthattuk. Próbáltunk beszélni a nemzeti parkos emberkével, de nem engedett fel, ezért rejtettük a ládát az utolsó felszökellés előtti elágazáshoz.
"Büntetésből" felmentünk a szomszédos Planjára, két nappal később pedig a Prisojnikra, hogy méltók lehessünk a hegy bemutatására.
Nagyon várjuk a csúcs beszámolókat Tőletek az új vasalt út kipróbálása után ;)

Indulás
Osztottunk, szoroztunk, és arra jutottunk, hogy a Tičarjev Turistaháztól a legfájdalommentesebb a feljutás.
A menedékház tiszta és nagyon kedvesek a vendéglátók, mi itt laktunk 2 éjszakát 16 EUR/fő/éj áron, sűrű finom jutalomleves kb. 5-6 EUR, sör 3,5 EUR.
Mielőtt neki indultok a túrának, itt még erőt gyűjthettek, mosdóhasználatért nem kértek pénzt.

N 46° 25,964' E 13° 44,674' 1610 m [GCRAZR+Tičarjev Turistaház + Parkoló]

Parkolás nekünk hétvégén és hétköznap is ingyenes volt, mert nem járt parkolóőr a Vršič-hágó tetején, de a kidőlt tábla arról informál, hogy motorral a napi jegy 3 EUR, autóval 5 EUR. Korán érjetek fel a parkolóhoz, mert hamar megtelik, nincs sok kialakított hely!

Túráról részletesen
A túra hossza a Tičarjev Domtól nekünk 11 óra volt láda elhelyezéssel együtt, ennyi időt feltétlen számoljatok!

Teljes túra hossz: kb. 16 km
Szintemelkedés: kb. 1750 m

Tičarjev Domtól Na Robuig kellemes, árnyékos 50 percben lehet részetek, ahogy követitek a piros jelzést, ez után jön 100 méter szintcsökkenés, ami visszafelé nem esik túl jól. Lefelé vigyázni kell a bokaszalagokra, mert nagyon törmelékes és keskeny az út!

Na Robu elágazás (elérés kb. egy óra alatt):
 N 46° 25,120' E 13° 45,157' 1840 m [GCRAZR+Na Robu elágazás]

Na Robu utáni elágazás a Prisojnik-csúcs felé:
 N 46° 24,976' E 13° 45,490' 1690 m [GCRAZR+Elágazás a Prisojnik-csúcs felé]

Ha ezt túléltétek, a Mlinarica-forrás bőséges vize lesz a jutalmatok, ami főleg visszafelé lesz életmentő. Itt ámulatba ejt a Prisojnik magasztos látványa.

Mlinarica forrás (elérés kb. 3 óra alatt):
 N 46° 24,991' E 13° 47,029' 1870 m [GCRAZR+forrás]

3 és fél óra után érhettek az első ferratahoz, ami könnyű és jól szerelt kapaszkodóul szolgál (A-B nehézségű, pár méteres szakasz, inkább megcsúszás elleni segítség, mint ferrata).
 N 46° 24,959' E 13° 47,294' 2060 m [GCRAZR+Ferrata beszállás]

Innen 1 óra múlva és kb. 500 m szint leküzdése után már el is éritek a ládát.

A ládától a csúcsra sajnos nincs tapasztalatunk, de a nemzeti parkosok arról tájékoztattak, hogy innen kb. 40 perc eljutni a csúcsig és a ferrata nem nehéz (B besorolású az alábbi leírás szerint), ami épp most készült el, vadonatúj és biztonságos, viszont a hegy törmelékes. Legyetek nagyon óvatosak!
[update @Mathautól: a felső szakaszon kb. 20 méter A-B könnyű ferrata van, utána biztonságos és kényelmes lépések, trepni rácsok segítik a feljutást.]

A teljes túra részletei itt találhatók.

Közeli magyar ládák

Aktuális időjárás Razoron
Vršič-hágó és környéke
Barangolás a Júliai-Alpokban

A rejtők nem vállalnak semmilyen felelősséget az adatok esetleges hibáiért valamint a túra során elszenvedett balesetekért! Mindenki saját felelősségére indul és kötelessége indulás előtt tájékozódni a túra útvonaláról és annak nehézségéről valamint a várható időjárási viszonyokról!

KRW értékelés (1 db): környezet: 5.00 rejtés: 5.00 web: 5.00 átlag: 5.00

Mathau 2021.09.15 13:19 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.60
Sokáig nem volt megtalálója, én pedig már nagyon vágytam a hegyekbe, így itt kötöttem ki. Ketten indultunk neki, persze nem az ajánlott útvonalon. Először a Prisojnik (Prisank) 2547 méteres csúcsát vettük célba, ahol majdnem pontosan 5 éve már jártam, ezért most a másik útvonalon a Hanzován mentünk fel. A hüttében azt mondta a személyzet, hogy ez az út le van zárva, meg, hogy téli felszerelés kell, de gondoltuk megnézzük azért magunknak. Mindkettőben igazuk volt, majdnem. Mivel tudtam, hogy hosszú út áll előttünk hajnal 5-kor már indultunk is 1200 méterről a Hanzova elejéről, még sötétbe tettük meg az első métereket. Aztán hamar előkerült a nagy hófolt, ami okot adhatott volna a hágóvasra pár héttel korábban. Most beereszkedtünk a széle alá és megkerültük. Út az ugyan nem volt, de azért átmásztunk valahogy és szemben felkapaszkodtunk ismét a sziklára. Nem egy életbiztosítás, de megúszható. Innét szépen lassan ballagtunk fölfelé, sok drót nem kísérte az utunkat, ahol volt ott is rossz állapotban vagy hiányosan. Nem járt útvonalon haladtunk ez tisztán látszott, az elhanyagoltsága miatt lehet lezárva. Aznap szinte biztosan mi értünk először a csúcsra, ahol mocsok hideg és köd fogadott, és mivel az álmoskönyvek szerint ezek nem férnek össze a nyári viseletemmel, gyorsan robogtunk is tovább. Ereszkedtünk, sokat ereszkedtünk vissza egészen kb. 1900 méterig, a nyeregig, ahol becsatlakoztunk a rető által ajánlott útvonalba. Ekkorra már rég nem volt rajtunk felszerelés, a korábbi úton indokolatlan volt, vagy amúgy is használhatatlan, ami innét sem nagyon változott. A ládáig kellemesesn emelkedő sziklák közti ösvény vitt összesen vagy 10 méter dróttal. A doboz a leírás alapján hamar meglett és minden cuccunkat hátrahagyva indultunk a csúcsra. Nos, itt a végén azért nem ártott volna a via ferrata cucc, mondjuk az utolsó 50 méteren, de a miénk lent röhögött rajtunk a táskában. Ha bisztosan mozog az ember a sziklán, meg lehet oldani, de azért úgy éreztem nem ártott volna. A csúcson ismét szutyok idő ezért már vágtatunk is vissza a ládához (ez az oda-vissza szakasz nekünk 1 óra volt). Majd vissza a nyeregbe a már ismert úton és fel (azt hinnéd le, de nem) felereszkedtünk a Vrsic hágóba, nem hiszem, hogy van ilyen szó, de most használnom kell. Emlékeztem rá, hogy ez egy nagyon szemét szakasz, azt hinnéd, hogy semmi az egész, csak le kell csorogni, de pofánver a hegy és rengeteget emelkedsz. Sunyin, szinte végig, órákat. Meglehetősen elgyötörten értünk 18 óra előtt valamivel vissza a házhoz, az ajánlott parkolóba, a szállásunkra. Szerencsére ez volt a szállásunk is és a kocsiért csak másnap mentünk vissza a Hanzova elejére. A szoba a lágerben Alpenverein kártyával 16, nélküle 29 euró egy éjszakára, de jó hely, a személyzet kedves, a kaja rendben van.
Összesen a mai mérlegünk:
kb. 13 óra menetidő
kb. 17-18 km
kb. 2200 m szintemelkedés

Szeretem az ilyen ládákat, nagyon jó kör volt és kihívást is jelentett, hasonló élményekre készülhet, aki ezen az úton vág neki a doboznak.
Köszönöm szépen a rejtést, nélkületek biztosan nem jöttem volna vissza!