geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4739. Aligvárom-tó (GCALI6)

Látkép a rejtek felőli oldalról

Az erdészeti út. Lefelé barátságosabb!

A tó körüli erdő

Úthossz a kiindulóponttól: 1900 m
Megtalálások száma: 52 + 1 egyéb

Röviden

A 8x8 cm méretű ládát a megadott koordinátán, természetes közegében álcázva, lábad alatt keresd!

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Kérjük a kessereket, hogy a rejteket a környezetének megfelelően hagyják maguk után, arról fényképet ne töltsenek fel!

Megközelítés

A láda többféleképp megközelíthető, ám bármelyik kiindulópontot választjuk is, fontos kiemelni, hogy a ládához jelölt turistaút nem vezet végig, az utolsó kb. 1 km-t széles, a térképeken szaggatott vonallal jelölt erdészeti úton kell megtenni! Én az alábbi alternatívákat javaslom:

Pécsbánya felől megközelítve, a Gesztenyés út végén parkolva  N 46° 7,011' E 18° 14,563' 289 m [GCALI6+1parking area] a Kék kereszt jelzésen elindulva 870 métert a Kék kereszt és Zöld kereszt turistautak találkozásáig. Onnan először nyugati irányba fordulunk a széles erdészeti úton, 100 métert haladva, majd dél felé fordulunk az úttal együtt, és 850 méter, lejtős utat megtéve megérkezünk a tóhoz és a rejtekhez!

Pécsbánya autóbuszos megközelíthetősége a pécsi Főpályaudvarról  N 46° 4,021' E 18° 13,511' 330 m [GCALI6+főpályaudvar] induló 40-es számú járattal, az alábbi menetrend szerint: TÜKE BUSZ 40

A másik opció, melyet szívesebben ajánlok a túrázás szerelmeseinek, - valamint futás szempontjából is ideális útvonal-, Dömörkaputól indulva egy kellemes, kb. 7 km-es táv: Parkoló a Dömörkapunál  N 46° 5,988' E 18° 13,866' 346 m [GCALI6+2parking area] innen a Piros kereszt jelzésen haladunk tovább, Lámpás-völgyön át a Kantavári romok és volt kőfejtő mellett kb. 3,4 km-t. Innen a Zöld kereszt jelzésen haladunk tovább egy keskeny, ám csodaszép erdei ösvényen egy bő 1,5 km-t a Kék kereszt és Zöld kereszt turistautak találkozásáig. Onnan először nyugati irányba fordulunk a széles erdészeti úton, 100 métert haladva, majd dél felé fordulunk az úttal együtt, és 850 méter, lejtős utat megtéve megérkezünk a tóhoz és a rejtekhez!
Ezen az útvonalon, minimális kitérőkkel útba ejthetjük a GCLAMP Lámpás-völgy valamint a GCKANT Kantavár geoládákat!
A jelölt parkolóból pedig besétálhatunk Pécs egykori vidámparkjába, melynek helyét ma már a természet uralja, egy-két betonalap emlékezteti csak az arra járót, hogy ott valaha vidámpark volt  N 46° 5,933' E 18° 13,974' 330 m [GCALI6+Amusement Park]

Dömörkapu tömegközlekedéssel a pécsi Főpályaudvarról  N 46° 4,021' E 18° 13,511' 330 m [GCALI6+főpályaudvar] induló 34-es számú járattal érhető el, az alábbi menetrend szerint: TÜKE BUSZ 34

Bevezetés

Az Aligvárom tóhoz invitállak benneteket, mely a legtöbb pécsi számára sem ismert: jómagam sok éve futok a Mecsekben, ám én is csak nemrég fedeztem fel ezt az eldugott mecseki tengerszemet! Jelölt turista út nem vezet a tóhoz, írott emlék sincsen róla. Kihívás volt felgöngyölíteni a tó eredetét, történetét, ám minden kutatással töltött perc megérte, mivel ezáltal másokkal is megoszthatom ezt az élményt!

Leírás

A kis tó az Istenáldás-völgyben található. Ez a hely onnan kapta a nevét, hogy itt bukkantak először szénre a pécsiek, és az első bányák tulajdonosai nagy haszonra tettek szert. Innen is ered a közeli városrész neve: Pécsbánya. A dél-mecseki szénbányászat több évszázados történetének kiemelkedő helyszíne Pécsbánya, a szénmező egyik legrégebbi, 250 éven át művelt területe. Működése alatt a bányatelkeken 36 fontos táró és függőleges akna üzemelt, melyekből 40 millió tonna szenet termeltek ki.
A területen a Pécs Lexikon szerint itt korábban szőlők, kertek voltak. A mesterséges tavat a szénbányászat idején tűzvédelmi szempontból alakították ki azért, hogy ha tűz van a mélyben, gyorsan, nagy mennyiségű vizet tudjanak a bányavágatokba juttatni. A tó nevének eredete mára elhomályosult. Elképzelhető, hogy az Aligvári személynévből származik. A Melegmányi-völgy felé itt út vezetett, ami mellett csárda állhatott. Lehetséges, hogy az "alig várja az ember, hogy odaérjen" kifejezés állhatott mögötte.
Méretei alapján nem is olyan kis tó ez: hossza majdnem 80 méter és szélessége is eléri a 30 métert. Lecsupaszított fák állnak ki a tó vízéből, helyenként pedig nádas szegélyezi a partját. Halak is élnek a tóban. Vizét egy olyan forrás táplálja, amely jóval melegebb a mecseki források vizénél; 18-20 fokos víz folyik ebbe a tóba, aminek elég jó a vízhozama, így a víz szintje állandó.
Bizonyos iratok alapján a Karolina-külfejtés 1990-es évek elején történt bővítésekor a bányaterület része lett, ám a tó szabadon látogatható!

Kérem a kessereket, hogy óvják, védjék a kis tavat és környezetét, hogy a jövőben is mindenki úgy ismerhesse meg, ahogy én is: csendes, békés, tiszta és szép környezetében!

Forrás

Bányász útikalauz Pécs és környéke, 2010

Baumann József a Mecsek Egyesület Munka Osztály Elnöke

Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat MBFSZ

KRW értékelés (23 db): környezet: 4.71 rejtés: 4.76 web: 4.73 átlag: 4.73

VP 2021.10.18 09:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.67
Két OB a hétvégén Lengyel Anna-fürdőn. Meghosszabbítottam egy nappal, hogy megkeressem a környék új ládáit.
A buszfordulótól egy kis ösvényen közvetlenül a tó másik végéhez. Kicsit ipari táj: dózerút, vízkivételi mű. :-(

Peterqwertz 2021.10.15 11:43 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

banyóca 2021.10.05 13:52 - Megtaláltam
Igen!
Köszönöm, hogy megmutattad ezt a csendes, eldugott tavacskát. Az út is szép volt ide jövet. A láda ötletes, de nehezen adta meg magát.

Merida901 2021.10.05 13:52 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.43
Megtaláltam, 10 méterrel lejjebb a megadott pontnál, rejtő segítségével. [Geoládák v3.12.2]

Szőkekapitány 2021.09.28 15:03 - Megtaláltam
köszönöm a rejtést

Zsu. 2021.09.26 13:03 - Megtaláltam
Mikulas társaságában

Mikulás 2021.09.26 13:03 - Megtaláltam
Köszönet!

Liberty 2021.09.19 16:50 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.61
Mai mecseki túránk végén felkerestük ezt kis tavat, ami most nem a legszebb arcát mutatta. A tó medrének a szélén fekete nyálkás-habos uszadékok lebegtek a vízen. Korábbi logok képeinél még nem látszott az, amit tapasztaltunk. Egy nagy kék cső vége tátong ki a vízből és látszik a keréknyomokból, hogy a csőhöz valószínű odatolat valamilyen nagy autó. Remélhetőleg nem az történik, amire elsőre gondolhat az ember. Az alsó ösvényen közelítettünk a tóhoz, sajnos az ösvény mindkét szélét telehordták szeméttel. Szívesebben írtam volna lelkesebb logot, de erről nem a rejtő tehet. A rejtés ötletes és egyedi. Köszönet a rejtésért.

Pécs címere
pappcsalád 2021.09.19 16:48 - Megtaláltam

[g:hu+ 2.7.14]

AnitaAni 2021.09.18 19:19 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

Moncsiroli 2021.09.09 16:15 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.30
gratulálok a rejtőnek, kétszer mentem ki a helyszínre ,de meglett ,nagyon köszönöm az élményt

Milos92 2021.09.05 13:16 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

blenesi.kitti 2021.09.05 13:14 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.2]

TanEra 2021.08.22 12:05 - Megtaláltam

V_Gabor 2021.08.22 09:24 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.52
Lent jöttem, közel vízszintes terepen, így ez egy könnyű séta.
Nem volt benne toll. Jó kis rejtek, bárcsak a többi is hasonló lenne.
Akkora itt a csend, hogy hasítani lehet.

A tó egyszerre szép és egyben elrettentő is.

Köszönöm!
[g:hu+ 2.8.2 teszt]

2021-08-22 09.05.44R2021-08-22 09.13.39R
2021-08-22 09.16.17R
Ajtony 2021.08.15 14:43 - Megtaláltam
Sokat kellett keresni, mert a szűk völgy és sűrű erdő miatt akár a Rejtő, akár a mi készülékünk is elég nagy hibahatárral dolgozhatott.

Zerind HUN 2021.08.15 14:43 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.33 súly: 4.19
Odafelé a leírás szerint mentünk a gesztenyésből, fölmászva egy magas hegyre, és szinte ugyanabban az irányban lemenve egy mély völgybe. Gyanús volt emiatt, hogy az előzetesen a térképen általam is látott út, ami összeköti a fölfelé és a lefele menő ágat, az rövidítésre ad lehetőséget. Visszafelé ezért ki is próbáltuk, és valóban. Így nem kell annyit hegyet mászni. Ami ilyen melegben nem hátrány (ma délután hazafelé végig 36-38 fokot mutatott az autónk hőmérője). A tó egyébként érdekes, olyan titokzatos hangulata van. A keresés elég sokáig tartott, mivel előtte elolvastam az egyik korábbi megtaláló beírását, miszerint a láda valójában följebb van, mint ahogy a koordináta mutatja, ezért mi is sokáig följebb kerestük, mint ahova az én mérésem vitt. Aztán végül lejjebb találtuk meg :) De lehet, hogy én mértem pontatlanul, szóval ebben se bízzon meg senki, aki később olvassa.

Judit és Béla 2021.08.15 14:43 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.45
Megtaláltuk.

kekenj 2021.08.06 15:00 - Megtaláltam
kösz a rejtést

csenge&barni 2021.07.03 18:58 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.11.2]

Pogánypeti 2021.06.08 09:05 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.26
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. A többit majd otthonról! [g:hu 1.6.4]
Nagy nehezen, de végül is megtaláltam! Sajnos a koo-k nagyon mellévittek, a láda a domboldalon fentebb és egy kicsit délebbre található.
A tóról már régebbről tudtam, mert Keresztúri Feri barátomék Szépséges sebhelyeink című természetfilmjében is szerepel, viszont eddig még nem jártam itt. Köszönhetően ennek a ládának, most már ezt a tavat is megismertem.
Innen a Melegmányi-völgy felé ballagtam tovább...
Köszi a rejtést! :)

Aligvárom-tóAligvárom-tó
Aligvárom-tóKidőlt fák a K-i parton
Kidőlt fák a K-i partonA tó keskeny É-i része
A tó É-i végeA tó É-i vége
bluemonday 2021.06.06 10:25 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.35
A Gesztenyés előtt, még a templomnál parkoltam. A Rejtő által ajánlott útvonalat választottam, könnyen meglett az erdészeti út is. A rejtés nagyon jó, épp azon gondolkoztam, hogy mire koncentráljak és egyszercsak észrevettem. Köszönöm a rejtést!

Zsotyka 2021.06.05 12:33 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. :) [Kesser 2.6.3]

Zsozso94 2021.06.05 11:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.69
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget! :)

AligváromAligvárom
Aligvárom-Színház 001Aligvárom-Színház 003
Aligvárom-Színház 005
Csabiq 2021.06.04 15:32 - Megtaláltam
HEURÉKA! Köszönöm a rejtést! He-he! Gondoltam mit kell keresnem, de fél óra után kértem egy kis segítséget az egyik játékostárstól, miután a rejtőt nem értem el. Közel jártam az igazsághoz. Mire a rejtő visszahívott épp a ládát bontogattam. Engem 19 méterrel dobott arrébb a kütyü. Az akác illat, a hely szépsége megfogott, még bőr motoros szerkóban is, könyökömön a sisakkal és hónom alatt a kabáttal. [Geoládák v3.10.5]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (53 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.