geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés

4727. Vadorzó akna a Vértesben (GCVAKV)

A betonbunker festmény

Úthossz a kiindulóponttól: 150 m
Megtalálások száma: 16 + 5 egyéb

Röviden

15cm*20cm*6cm-méretű konyhai doboz, sziklabölcsőben. Hagyományos rejtés.

Megközelítés

Autóval itt lehet parkolni:  N 47° 31,766' E 18° 24,851' [GCVAKV+parkoló]
Tömegközlekedéssel: 6, 16 autóbusszal az autóbusz állomástól fél óra. A XII/a akna megállójánál kell leszállni.
Aki vonattal és kerékpárral érkezik Alsógalla vasútállomástól 6.2 km 90 méter szinttel.
Természetesen ajánlunk egy aszfalt, kerékpáros körtúrát, amely a Vértes festői szépségű részein is vezet.
A tracket le tudod tölteni innen.

Az erdei aszfaltút elején láncos lezárás található. A lánc többnyire le van engedve, de legyetek figyelmesek !

A Vadorzó akna

Tatabánya jelentős szénbányászatának egyik megmaradt érdekes emlékéhez, a Vadorzó aknához invitállak benneteket ezzel a ládával.

A Vadorzó akna 1956-ban lépett termelésbe. Ez a 242.1 m-ről induló tömedékakna az ún. "Vadorzó" árokban volt és innen származott az elnevezés is. Ebben az aknában létesült a szénmedencében elsőként gépesített földalatti személyszállítás, az 1964-ben üzembe helyezett függesztőszékes kötélpályával. Később összekötötték a Xl/a. aknával, majd ezután az aknapár pillérének leművelését kezdetben Gullick, majd pajzsbiztosítású, omladék szilárdításos komplex frontokkal végezték.

A személy és légakna a felette levő fennsíkon, a Muta-hegyen állt. Jelenleg helyét egy betontömb és egy emléktábla őrzi.  N 47° 31,720' E 18° 24,967' [GCVAKV+emléktábla] A Xll/a. akna a tatabányai szénmedence utolsó aknájaként 1987 augusztus 14-én fejezte be a termelést. Működése alatt, 1956-tól 1987-ig 8333 kilotonna barnaszén került kitermelésre.

A sújtólégrobbanás

Sajnos ehhez az aknához fűződik a tatabányai szénmedence egyik nagy tragédiája is. 1978. február 16-án, 12 óra 40 perckor a színtelen és szagtalan metán olyan koncentrációba került a levegővel, hogy berobbant. A sújtólég robbanás következtében 26 bányász életét vesztette, hatan pedig soha nem kerültek elő. Emléküket szintén őrzi az egykori akna szénbunkerének megmaradt falán Pozsgay Gyula és csapatának festménye.

A Ranzinger Vince-kilátó

2008. szeptember 7-én avatták fel a Kő-hegyen, a GCtbtu pontja, a felújított régi bányász kilátót, melyet a Vadorzó akna acélszerkezetű személyfelvonó aknatornyából alakítottak ki. Az eredetileg 1980-ban felállított kilátó, a 2008-as bányásznaptól Ranzinger Vince nevét viseli. Ha a Turul-emlékműtől északi irányban gyalogosan elindulunk a parkerdőben, akkor a sétaúton - az avatás napjától Ranzinger sétányon - mintegy 15-20 perc alatt érünk el a felújított kilátóhoz és emléktáblához.  N 47° 35,811' E 18° 24,525' [GCVAKV+magas torony] Tetejéről 360 fokos panoráma vár.

A források közt több információt gyűjthetsz, a témához kapcsolódó tatabányai emlékművekről, valamint megtekintheted térképen a bányaút állomásait és le is tölthető az útvonal.

Források:
Tatabányai bányaút
video

Csapatmunka
Sokakat visszatarthat a saját ládától a telepítés, ládaoldal szerkesztés, moderálás folyamata, nekik is hasznos lehet tudni, hogy csapatban is lehet ezt csinálni:
-mazsola069, rejtés, további ládakarbantartás :)
-Fazék, tanácsadás, track telepítés és 10 km.-t töltött a doboz 20 méteres körzetében (a bringás kihelyezés közben) :)
-emiGrant, ládaoldal szerkesztés
-griffs, ötletgazda, bejárás, rejtés, moderáltatás

Persze azt sem tudja mindenki, hogy megszűnt ládát is fel lehet éleszteni, mint ezen láda elődjét, a GCtbak ládát is, némi átalakítással.

Hajrá !

KRW értékelés (3 db): környezet: 4.71 rejtés: 4.86 web: 4.86 átlag: 4.81

hitamas 2021.02.24 14:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.47
Gondoltam megkeresem, ha már ennyit polemizálunk felette ... inkább a gondos takarással kellene foglalkozni, mint egymás mószerolásával. Látszik, milyen gyorsan alakul át a világ. Ezek a bányász emlékek már a történelem részei, pedig a fénykorukra még testközelből emlékezünk (néhányan). :)

És akkor csatolva a korábbi megjegyzéseim ...

Hát ez nem sült el jól. 1) Nem volt szerencsés a 20:00 utáni bejelentés. 2) Nem volt okos dolog a kisurranás, de 3) A jelentős kockázat vállalás mellett a korlátozás szellemiségét minimálisan csorbította a kisurranás (a törvény betűjét persze igen), ezért én nem törölném a megtalálásokat ...
-------
Átírtam a log időpontját, úgy látom, még aktuális ... A kormányrendelet a fertőzés terjedését igyekszik megállítani. A vírus persze éjjel se fertőz jobban, mint nappal, de az éjszakai bulitevékenységet valahogy kordában kell tartani. Ettől lett kategorikus tiltás, mert az emberek mást nem értenek. Vegyük a KRESZ-t ... a gyorshajtás szabálysértés. Ettől még az autósok nagy százaléka ezt semmibe veszi. Itt is vannak kivételezettek (pl. mentő), akikre a korlát nem vonatkozik és vannak helyzetek, amikor megérthető, bár tilos. A közelben megjelenő új láda nálam ebbe az utolsó kategóriába esik. Ettől még én nem indultam volna el ... és betartom a sebességkorlátokat is (egy két agyament, kintfelejtett 30/40-es tiltás kivételével). Az vesse a kisurranókra az első követ, aki maga bűn nélkül való ... :)

griffs 2021.02.23 20:16 - Egyéb
Nocsak, nocsak ! Pest megyén kívüli ládának ennyi megtalálása az első 24 órában talán még nem is volt :)
Persze remélem mindenki tudja, hogy a 22:00 órára datált megtalálások, egy korábbi, csoportos, helyszíni bejárás logjai, korrektül tiszteletben tartva a dobogós helyezéseket.
A ládát azért élesítettem este, hogy lehessen másnapra tervezni. Ettől függetlenül én egyetértek Hörcsög véleményével, jó ez így. Ládázzunk és túrázzunk gyerekek !!

gst76 2021.02.23 19:00 - Egyéb
Ez csak egy ideiglenes log, hamarosan törlésre kerül!

A csatolt kormányrendelet melyik pontja engedi, hogy este 8 után ládát keressünk?
Most nem az a bajom, ha valaki magánszemélyként megsérti a törvényt, az a saját felelősége.
A gond az, hogy ezt bátran publikálja, ezzel az Egyesület jó hírét is beszennyezi...

484-2020 korm rendelet részlet
Jacsa 2021.02.23 18:46 - Egyéb
Sajnálattal látom, hogy itt is megjelentek az irígy és rosszindulatú emberek, ami sajnos a magyar társadalom többségére igaz.
Nem szoktam magyarázkodni, de eléggé bosszant egyes kessertársak hozzászólása, főleg úgy, hogy ők is megtesznek mindent azért, hogyha lehetőség nyílik az első találat megszerzésére a leggyorsabban odaérjenek. (Pl. Anyácsai tó. Kb. 2 km hosszan rohan befelé a földúton, hogy övé legyen a P1.)
Hát én sem vagyok ezzel másként.
Nagyon izgatott és lelkes vagyok ha megjelenik egy új láda. A lehetőségeimhez képest a lehető leghamarabb szeretném felkeresni és levadászni. A GCVAKV rejtéssel sem volt ez másként.
A munkámból kifolyólag mentességet kaptam a kijárási korlátozás alól, mert sajnos a nap bármely időszakában berendelhetnek munkavégzésre. Nem mellesleg vállalkozó is vagyok, így a törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a kijárási tilalom alatt elhagyjam a lakóhelyemet munkavégzés céljából. Ez február 22-én sem történt máshogy, az meg, hogy 100 méter kitérőt tettem egy láda megszerzése céljából, nem hiszem, hogy akkora bűn. Szerintem minden ládavadász bevállalta volna! Főleg a P1-ért!
Tehát mielőtt ítélkezünk mások fölött, nem ártana egy kicsikét elgondolkodni!
[Geoládák v3.9.6]

Hörcsög 2021.02.23 14:06 - Egyéb
Szerintem ne hibáztassuk a rejtőt a bejelentés időpontja, kontra kijárási tilalom ütközése miatt. A láda átment, megjelent. A döntés a játékosoké. Magam a nyolc órás kijárási korlátozás ellen vagyok, egyszerűen nem ésszerű, csak a szabadságjogot csorbítja. Mivel nagy volt a találatszám, már nem startoltam rá munka előtt hajnalban.

likiLaszlo 2021.02.23 13:27 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Bobby Holmes 2021.02.23 12:45 - Megtaláltam
Hosszabb log otthonról, talán megvan a becsületbeli P1. Vagy nincs. Lászlóval jöttünk, amint tudtunk, de hiába vagyunk Tatabányaiak, a 8 után megjelent ládánál este 10-re már a top 10-ben sem voltunk benne hivatalosan...
Frissítés: Hitamastól kaptam email-t, szóval megírom ide is: nekünk igazából nincs bajunk, így jártunk, majd reméljük lesz még lehetőség P1-re. Ma megnéztük a ládát, GCKUPA-ztunk is, szóval összességében jó volt, elvileg top 15-ben benne voltunk. Régebben hallottunk erről az aknáról, de még nem jutottunk el ide, a láda jó motiváció volt. Köszönjük a rejtést!
u.i.: a "becsületbeli" P1 az vicc volt, ennyire nem vettük komolyan mikor már úgyis lemaradtunk róla.

Roberto Kesser 2021.02.23 11:18 - Megtaláltam
Ma a friss .com-os ládára rohantam a Rockenbauer Pál emlékfánál és visszafelé megnéztem, mi van a közelben, amit még nem leltem meg.
Eme láda volt az egyetlen és meglepődtem, hogy csak egyetlen log van a füzetben.. aztán láttam csak a megjelenés dátumát.
Köszönöm a rejtést!

20210223_11200320210223_111704
Donaldkacsa 2021.02.22 22:09 - Egyéb
Ennyit arról, hogy tilalom miatt majd inkább hajnalban. Gratula a bátraknak!

Sherpa 2021.02.22 22:00 - Megtaláltam

Mathau 2021.02.22 22:00 - Megtaláltam
Mira társaságában

19izsi73 2021.02.22 22:00 - Megtaláltam
Még a fórumon olvastunk róla - épp indulás elött - így a 7.-i túránkba ezt is beiktattuk. Persze a logoláskor megvártuk az első 3 embert.
Speciel én szeretem az ilyen történelmi helyszíneket; ha szomorú mementóval is rendelkeznek.

Grezno 2021.02.22 22:00 - Megtaláltam
Kedvenceimmel.

Ancs 2021.02.22 22:00 - Megtaláltam
Helyszíni ellenőzést tartottunk 02.07-én, túra után. Jó kis hely! A TBAK láda felett eljárt sajnos az idő, de ez a láda ismét méltó emléket állít.
Köszönjük Zolinak a lehetőséget!

ChefBogi 2021.02.22 22:00 - Megtaláltam
ChefBogi ezt is megfőzte, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Kokó 2021.02.22 22:00 - Megtaláltam
A fórumos bejegyzés éppen csak megelőzte az indulásunkat. A lehetőséggel élve természetesen leellenőriztük a helyet - némi rejtői segítséggel - még 7.-én, a túránk után.
GCTBAK dobozát már régen megtaláltam, de ez a bejárat akkor kimaradt. Örülök, hogy megmutattad!

KiakaszthatóParkolós
BejáratCímer
EmléktáblaFölötte
JaDóri 2021.02.22 21:32 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

S0beit18 2021.02.22 21:31 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.00

Jacsa 2021.02.22 21:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.30
Kisurrantunk! Az első P1, de remélem nem az utolsó! Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]