geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés

4726. Szobakű-barlang (GCSbku)

Kiindulópont: Bélapi pihenő és parkoló

Netovább autóval sorompó - az 'ügyesek' kikerülik

Az alsó nyíl iránybeállítása csalfa: a barlanghoz JOBBRA térj le a földútra, kövesd a sárga csíkot!

Erre térjünk le a burkolt útról, és maradunk a sárga sáv jelzésen!

Ez a tábla pedig éppen az ellenkező irányba mutat: NE HIGGYÜNK NEKI! Tovább a sárga sávon észak felé!

6-os magasles: jobbra térj le a barlanghoz!

26-os karó: jobbra térj le a barlanghoz!

A Szobakű-barlang bejárata előtt

A NEM-LÁDA a Szobakűben

A barlang metszeti rajzai (forrás: termeszetvedelem.hu)

A mosolyra fakasztó Barlang induló

A felső, fekete színű lik

Jég"sztalaktitok" a felső fekete lik mennyezetén a rejtés idején (2021. február13.)

A ládarejtek a függőleges repedés a sarokban jobb oldalon, Monty kutya a lik fölötti sziklán áll, balra lent a völgy

Monty kutyu a lik fölötti sziklán - közel a rejtek

A rejtek a lik fölötti szikláról nézve

Megye/ország: Zala

Úthossz a kiindulóponttól: 3000 m
Megtalálások száma: 14 + 1 egyéb

Rövid ládaleírás
A geoláda egy szokványos, 17cmx11cmx7cm méretű, négyfülű műanyag konyhai doboz, a barlang fölött a dombon egy sziklarepedésbe rejtve, mohos fadarabokkal álcázva. Könnyebb megközelítésű pótjelszót találtok a barlang bejáratától mintegy 25m-re, fejmagasságban (kb 1,8m). Részletek és jótanácsok lejjebb következnek.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

A kiindulópont, a barlang és a láda megközelítése
Autóbusszal Keszthelyről, vagy Tapolcáról induló járatról a 71-es út egyetlen balatöngyöröki körforgalma közvetlen közelében szálljunk le, és induljunk el a körforgalom északi, Mogyorós utcai kijáratán, és ezen az úton haladva mintegy 1,3 km-t gyalogolva érünk a javasolt kiindulóponthoz: a szépen kiépített és kultúrált Bélapi pihenőig, amely parkolóhelyen kívül gyermekhintákat, padokat és asztalokat, esőbeállót, de még egy kis amfiteátrumszerűen elhelyezett nézőteret és színpadot is kínál. N 46° 46,403' E 17° 20,929' 168 m [GCSbku+Parkoló].
Autóval a 71-es főúton érkezve ugyanezen körforgalmat a Mogyorós utcai kijáraton észak felé elhagyva és mintegy 1,3 km-t autózva eljutunk ugyanehhez a pihenőhelyhez, amely a túra kiindulópontja és a javasolt parkolóhely is egyben.
Ha vonattal érkezünk Györökre, akkor az állomásról induljunk északnak a település észak-déli irányú főutcáján: a Kossuth Lajos utcán, és mintegy 1,1 km-es séta után érjük el a fenti körforgalmat, ahonnan az útvonal a kiindulópontig már azonos a buszos és az autós változattal.

Ha autóval éreztünk, akkor itt hagyjuk hátra azt, és a Bélapi pihenőtől N 46° 46,403' E 17° 20,929' 168 m [GCSbku+Parkoló] gyalog haladjunk a sárga sáv Sárga sáv jelzésen, amely egy töredezett, de szilárd burkolatú úton fog tovább vezetni minket északi irányba! Mindjárt a pihenőhely után 'behajtani tilos' és egyéb szöveges táblák tiltják, és rendes körülmények között sorompóval megakadályozzák a gépkocsival való továbbhaladást.

A burkolt úton mintegy 1,2 km-t haladunk, ahol menetirány szerint jobbra letérünk róla, követve a sárga sáv Sárga sáv jelzést. Vigyázzunk, mert a leágazásnál elhelyezett, a Szobakű-barlanghoz kalauzoló tájékoztató iránytábla továbbra is a burkolt út irányába mutat; NE higgyünk neki, hanem térjünk le menetirány szerint jobbra a földútra, amerre a sárga sáv Sárga sáv jelzés vezet!
 N 46° 47,005' E 17° 20,591' 191 m [GCSbku+letérés az aszfaltos útról]

Ezen a földúton haladva még egy, durván megtévesztő jelzéssel találkozunk szembe: a  N 46° 47,414' E 17° 20,493' 229 m [GCSbku+A jelzőtábla éppen az ellenkező irányba mutat, ROSSZ!] koordinátán található irányjelző tábla ÉPPEN AZ ELLENKEZŐ IRÁNYBA (DÉLRE) MUTAT, mint amerre mennünk kell: NE higgyünk neki: irány tovább észak, a sárga sávon Sárga sáv!

Ezen a földúton a sárga sáv Sárga sáv jelzés mentén haladjunk előre a barlang közelébe egészen addig, amíg az út bal oldalán egy düledező, 6-os számmal ellátott magaslest, a jobb oldalon pedig egy 26-os számmal ellátott karót látunk!
 N 46° 47,864' E 17° 20,413' 281 m [GCSbku+letérés a barlanghoz]
Itt jobbra ösvény nyílik, amelyen lejutunk a kis völgybe, amelynek másik oldalán meg is leljük a barlangot.

A turistautak.hu térkép az út egy ennél korábbi pontján jelez ugyan egy szaggatott, jobbra letérő utat amely a barlanghoz vezet, de ezt az utat mi nem tudtuk azonosítani, benőtte a növényzet, eltűnt - ha létezett is valaha.
A barlang bejárata a  N 46° 47,867' E 17° 20,473' 285 m [GCSbku+Szobakű-barlang] koordinátákon található. Feljebb, a meredek domboldalon egy másik, fekete barlanglik is van, vállalkozó szelleműek fel is hághatnak oda, de inkább a kerülő, lankásabb nyomvonalon való megközelítést javaslom csakúgy, mint a ládarejtek esetén (alább).

Figyelem: A barlang és a környéke is természetvédelem alatt áll, kérlek, hogy ennek megfelelően viselkedj a helyszínen!

A ládát - amely egy szokásos négyfülű plasztik konyhai doboz - mindenki saját felelősségére keresse meg, a terep nem könnyű, de azért nem is szélsőségesen nehéz. A kevésbé vállalkozó szelleműek számára pótjelszót is elhelyeztem - lásd később.
Lent, a Szobakű-barlang egyik üregében a rejtés idején találtam egy másik rejteket mindenféle lim-lommal: egy barna, madáretetőre emlékeztető, piros 47-es számmal jelölt fa ládát. Ez azonban NEM A MI LÁDÁNK, hanem valamilyen másik játék része lehet vagy lehetett.
Az itt: a geocaching.hu-n ezúton leírt ládát a barlangok fölött levő sziklafal függőleges repedésébe rejtettem el, amely repedés két függőleges, egymásra merőleges sziklafal találkozásánál található.
Semmiképpen ne induljunk botor módon toronyiránt, neki a meredek hegyoldalnak a láda felé! A barlangokkal szemben állva először induljunk el bal oldali irányba, és nagy karéjban, lankásabb nyomvonalat választva hágjunk fel a domboldalra, és nagy ívben kanyarodjunk vissza jobbra a feljebb levő kisebb barlanglik fölé, ahol egy laposabb sziklaképződményről kilátás nyílik a völgyre!
Figyelem: Innen csakis fokozott óvatossággal tekintsünk le, és fényképek, selfie-k készítése előtt biztosan vessük meg a lábunkat, fotózás közben ne lépkedjünk arrébb!
Ha ezen a sziklán állva hátat fordítunk a völgynek, akkor az így velünk szemben levő szikla jobb oldalán megtaláljuk a rejtekadó szeglet-sziklarepedést.  N 46° 47,850' E 17° 20,499' 318 m [GCSbku+Geoláda] A láda itt, ebben a repedésben bújik meg, mohos fadarabokkal álcázva.

Figyelem: Kérem, hogy mindenki tartsa be a szabályokban foglaltakat, amikor ajándékot tesz a geoládába!
(Élelmiszert, folyadékot, vegyi anyagokat és gyógyszereket, éles tárgyat, gyúlékony anyagot, stb-t TILOS betenni - no meg persze jóízlést sértő és gyermekek kezébe nem való tárgyakat!)

Azok számára, akik nem tudnak megbirkózni a ládához vezető 4-es nehézségű tereppel, pótjelszót helyeztem el a barlang bejáratától mintegy 25m-re, sziklafal közvetlen közelében nőtt, durván fél méter átmérőjű fánál - amelyet az itt megadott koordinátán keress - természetes hordozó tárgyon, elérhető fejmagasságban (kb 1,8m)!
 N 46° 47,852' E 17° 20,462' 292 m [GCSbku+Pótjelszó]

A helyszín és a látványosság leírása
Balatongyörök a fekvésénél fogva rendkívül szerencsés helyzetben van. Nem csak a tó: a Balaton nyújt az idelátogatóknak pazar látványával felejthetetlen élményt, de a falut a Balatonhoz "szorító", annak északi oldalán emelkedő Keszthelyi-hegység is. A Keszthelyi-hegységben adottságainak köszönhetően számos kisebb-nagyobb barlang is rejtőzik. Ezek közül több is a község környékén található. Az egyik legismertebb a Szobakű-barlang.
A barlang nevének több írásmódja is ismert: Szobakői-barlang, Szoba-kő, Szoba-kü, és így tovább; ezek közül én a legpatinásabbat választottam, amely egyúttal a környékbeli útbaigazító táblákon is megjelenik: Szobakű-barlang.

Hanem a 'kutatásaim' során két érdekességre is bukkantam, amelyeket megosztok Veletek (persze ha el is olvassátok).

Az első a barlang elnevezésével kapcsolatos. A barlang neve magától értetődőnek tűnik, hiszen a népnyelv nyilván a kőből termett szobára utal az elnevezéssel. Ámde Dr. Darnay (Dornyay) Béla, az 1965-ben elhunyt keszthelyi származású középiskolai tanár, helytörténész, múzeológus (aki a keszthelyi Balaton Múzeum igazgatójaként vonult nyugállományba) és kutató szerint a:

"Szoba-kű neve ... nem a mai értelemben vett 'szobá'-ra vonatkozik, hanem alakjánál fogva is inkább a szoba régi jelentése: a kemencére. Vagyis a Szobakű és másutt a Peskő azonos fogalmak!"
(Forrás: Magyar Karszt- és BalangKutatási Tájékoztató, 1965, 3-4 sz. füzet, Dr. Darnay (Dornyay) Béla nekrológja, Dr. Pápa Miklós tollából.)
A szoba szavunknak ezt a régi jelentését a Magyar Néprajzi Lexikon is megerősíti.

Tehát akkor a mai jelentés szerint nem is Szobakűnek, hanem Kemencekűnek illene hívnunk ezt a barlangot?

Darnay Béla mondataiból még arra is következtetek, hogy a Peskő (Peskő-barlang, Bükki Nemzeti Park; ld. GCPESK - sajnos megszűnt geoláda) a Szobakűhöz hasonlóan kemencére utaló elnevezés. Utánanéztem ennek is, és arra jutottam, hogy bizony több forrás szerint is lehetséges, hogy a Szobakű, a Peskő és fővárosunk keleti oldala: Pest és még Pécs neve is valamilyen formában a Kemence jelentéstartalomból származnak. Akit mélyebben érdekel ez a téma, tekintse meg az alábbi forrásokat!
Források:
A szoba szavunk eredete a Magyar Néprajzi Lexikonban
Video: Magyarország története sorozat, 8. epizód eleje 1:24-nél, Pest nevének eredete
Wikipedia, Pest, A név eredete fejezet
Wikipedia, Pécs, Nevének eredete fejezet

A másik, barlangászat-történettel kapcsolatos, mosolyra fakasztó kultúrtörténeti érdekesség, hogy az 1941-ben megjelent 'Barlangvilág' című szakfolyóirat XI. kötetének 1-4. füzetében közzétették a Barlang indulót, amelynek mind a szövegét, mind a zenéjét maga Dr. Kadic Ottokárné szerezte, akinek apai ágon horvát származású hitvese geológus, paleontológus, ősemberkutató, és mindenekelőtt a magyar szervezett barlangkutatás megalapítója, és a barlangászattal kapcsolatos korabeli szaklapok szerkesztője volt. A fényképek között közlöm az induló kottáját és szövegét. (Forrás: Barlangvilág című szakfolyóirat XI. kötete, 1-4. füzet, 20. oldala)

A barlang 6-8 méter magas, 2-3 méter széles, felfelé keskenyedik. (Pontos méreteket a metszeti rajzon találunk.) Egy dolomitszikla hasadékában található, melynek bejárata egy méter széles és négy méter magas. Sziklafala ásványok jelenléte miatt sárga és zöld árnyalatokban pompázik, amely főleg napsütésben nyújt egyedi látványt. A Szobakű-barlang voltaképpen egy különálló, három méter mély víznyelő. Ezek az izgalmas, györöki barlangok - amelyek egyike a Szobakű-barlang - a Keszthelyi hegység legfontosabb, már feltárt barlangjai közé tartoznak.

További források:
Balatongyorok.hu
termeszetvedelem.hu

Jó mulatást a ládászáshoz, és vigyázzatok Magatokra a ládakeresés során; a piros 1-es megtaláló fogadja megelőlegezett gratulációmat!
A logjaitokban kérlek, hogy jelöljétek meg: a ládát, vagy a pótjelszót (esetleg mindkettőt) találtátok-e meg!

KRW értékelés (7 db): környezet: 4.92 rejtés: 4.78 web: 4.86 átlag: 4.85

VP 2021.02.24 12:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.66
4600.
A megadott parkolóból. A sárga jelzés útját brutálisan tönkretették nehéz járművekkel, így balra-jobbra kerülgettünk, ahol lehetett. Nyílik a hóvirág és a száratlan kankalin.
A szikla és a lyukak nagyon klasszak, nem ismertem, pedig sokat kirándultam, bicikliztem, tájfutottam a Keszthelyi-hegységben. Megtaláltuk a pótot is és a ládá(ka)t is.
Utána fel a gerincre, és kis ösvényeken viisza a parkolóhoz.
Több kis kirándulás a Balaton-felvidéken a meleg (egy szál pólós) tavaszi időben.
VP és Piroska

GeoPatikuS 2021.02.20 15:54 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

lembo 2021.02.20 15:31 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.86
Tavaszias kirándulóidőben kerestük meg a ládát. A fakirermelés miatt az út most is nagyon sáros volt. Nekem elég volt a pótjelszó (amit nagyon ötletes), B felment a rendes ládához is.
LemBo

lypapp 2021.02.20 14:56 - Egyéb
Köszönöm, V_Gabor; a rejtéskor, azaz egy hete mi is találkoztunk azzal zajos fakitermelő szörnnyel. A nylonzacskót pedig -bármennyire csúnyának találom magam is- a láda tartalmának párásodását megakadályozandó/késleltetendő alkalmaztam, kérem, hogy megtalálás után minél szorosabban tekerjétek vissza bele. És megköszönöm, ha a következő Megtalálók közül valaki újra álcázza fadarabokkal vagy egyéb, helyben található természetes anyagokkal, hogy ne virítson olyan feltűnően.
Köszönök mindent! (a rejtő:Jenő)

geoládászok 2021.02.20 13:40 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.89
Köszönjük a rejtést!
Pótjelszóval, ami nagyon ötletes!
Most nem vállalkoztam a láda megkeresésére.
A munkagépek változatlanul dübörögnek!

IMG_20210220_143145IMG_20210220_140502
IMG_20210220_134822IMG_20210220_142042
V_Gabor 2021.02.20 12:08 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.33 súly: 4.48
A láda megvan, egy nagy nejlonban volt, nem takarta semmi. Ennek tapasztalatom szerint semmi előnye nincs, sőt! Ha bejut a nedvesség, nehezebben szárad ki és csak gusztustalan lesz az egész. Nem véletlen, hogy sokan ellenzik. A ládát sötétben nem ajánlom megkereseni, egy rossz lépés és lezuhanhat a sziklákról az óvatlan játékos.

Természetesen megfelelő gondossággal rejtettem vissza, nem hagytam úgy, ahogy találtam (ld. fotókb). Előtte a fa ládát is láttam.
A másik oldalon ereszkedtem le, megnéztem az alt.jelszót is. Tetszett a megoldás!

Most 1,5 km 8 kerekű fakitermelő munkagép által felmaszírozott földútra készüljetek!

Köszönöm!

2021-02-20 12.00.03R2021-02-20 12.02.20R
2021-02-20 12.06.29R2021-02-20 12.08.11R
2021-02-20 12.13.45R2021-02-20 12.16.22R
mozgo 2021.02.19 12:42 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.67 súly: 4.03

bazskas 2021.02.19 12:21 - Megtaláltam

KJ & GM 2021.02.18 13:20 - Megtaláltam
Köszönjük a lehetőséget! Évfordulós kesselés - 15 év - 2650 láda. Sárdagasztás, csúszás, ideális időjárás!

J14_0727J14_0734
szaatt 2021.02.17 13:01 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Hörcsög 2021.02.14 15:22 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.13
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! :) [Geoládák v3.9.6]
Ebben a ládában minden benne van ami számomra az igazi geocaching-et jelenti, sportérték, rejtett látnivaló, ami ráadásul szikla és barlang kombinációja, a tágabb környezet is igen szép. A rejtés nagyon jól átgondolt, igaz nem 1,5-es a terep, de ettől csak még nagyobb a találat értéke. Külön öröm a szép, informatív ládaoldal is! Pár hete ismertem meg a barlangot a neten és gondolkodtam is a rejtésen, de szerencsére megelőztél! Gratulálok, még sok ilyen rejtést kívánok! A barlanghoz menet találkoztam a csipet_csapat tagjaival, jó volt végre megismerni őket, jót beszélgettünk.

akarair 2021.02.14 14:00 - Megtaláltam
A pótjelszóval igazoltam, ami nagyon ötletes volt. A láda megközelítése sajnos nem nekem való.
A közösség nevében is köszönöm a Rejtő munkáját. [Geoládák v3.9.6]

csipet_csapat 2021.02.14 12:41 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.41
Tegnap késő este vettük észre az új ládát. Reggel az ügyesek korán belogoltak, így kb a 10.megtalálói esélyt latolgattuk. Mikor a parkolóba értünk, már ez a szám nagyobbra nőtt :)
Mint kiderült a többiek nem a ládához jöttek. Váratlan meglepi volt a 3. hely.
Izgalmas, nagyszerű helyet mutattál meg kedves Rejtő, köszönjük. Élmény volt a ládához feljutni, de végül nem is volt olyan vészes :) A kellő óvatosság nem árt.
Vissza úton ért bennünk a másik meglepi, Hörcsög kessertárssal találkoztunk. Nagyon örültünk, h végre személyesen is megismerhettük.

IMG_20210214_125231IMG_20210214_130851
csehipest 2021.02.14 07:59 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

targonczas 2021.02.14 07:28 - Megtaláltam
Emlékezetes volt. A ládát kerestem és meg is lett.