geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4729. Barátok vára (GCBarv)

A sárga rom jelzésen

Ciszterna?

Várdombok között

Keleti oldal

A vár alaprajza (varak.hu)

Megye/ország: Győr-Moson-Sopron

Úthossz a kiindulóponttól: 3700 m
Megtalálások száma: 52

Rejtés

A láda 6x12x18 cm-es konyhai doboz, a vár egyik legmagasabb pontján, talajszinten található. A dobozt ne alá hanem bele!

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Megközelítés

1. Sokorópátkáról turistaúton (3,7 km) - Autóval Sokorópátkáig, az Újtelep utca végén parkolhatsz  N 47° 28,406' E 17° 42,247' 200 m [GCBarv+1Parkoló], innen a sárga sáv Sárga sáv jelzésen, kb. 3 km után balra (DNY) betérünk az erdőbe  N 47° 28,722' E 17° 40,623' 161 m [GCBarv+1Kereszteződés] a sárga rom Sárga rom jelzésre, innen már csak 700 méter.

2. Traktorral (2,1 km) - a Sokorópátkát és Tényőt összekötő útról letérünk  N 47° 29,248' E 17° 40,901' 161 m [GCBarv+Letérés] a Sokoró Fogadó melletti földútra és megyünk amíg tudunk. Eső után elég kalandos tud lenni és egy gázlót is le kell küzdeni. A sárga rom Sárga rom jelzést elérve le kell rakni a traktort, innentől már tájvédelmi terület.

3. Kajárpécről (3,7 km) - Az Öreghegy utcán végig, a települést elhagyva a kis aszfaltút mellett parkolhatsz  N 47° 27,881' E 17° 39,574' 152 m [GCBarv+2Parkoló], innen a GPS-t követve a Csuki-érig és a mellette futó földúton haladunk, míg kb. 2 km után elérjük a sárga sáv Sárga sáv jelzést  N 47° 28,751' E 17° 40,136' 168 m [GCBarv+2Kereszteződés]. Innen jobbra (ÉK) a sárga sáv Sárga sáv jelzést követve, a gázlón keresztül a sárga rom Sárga rom jelzésbe csatlakozunk.

A várhoz vezető sárga rom Sárga rom jelzés elég meredek és nedves időben nagyon csúszós, érdemes egy kicsit túlmenni a jelzésen és a  N 47° 28,678' E 17° 40,349' 174 m [GCBarv+Felfelé] pontról támadni a várat.

Kerékpárral is kereshető, de a végén tolni kell.

Leírás a várról

Sokorópátkától kb. 2 kilométerre nyugatra a Bőtorok-völgy fölé magasodó Harangozó-hegy északi részén az észak-déli irányú gerincen található a földvár. Az elkeskenyedő gerinc oldalai igen meredekek. A déli várrészt a kiszélesedő hegyháttól egy széles és mély mesterséges árok választja el. Az északi és déli várrészt bevágás választja el. A gerinc északra lejt, ezért az északi várrész alacsonyabban fekszik.
A vár északi végétől kb. 80 méterre a hegygerinc egy alsóbb szintjén egykori építmény nyomai láthatók, amit a néphagyomány pálos kolostor és templom helyének tart. Az északi várrészben kora vaskori cserepeket, kora középkori bográcstöredéket, cserepeket, csontokat, és XVI. századi cserepeket is találtak.

Érdemes még elolvasni Molnár Attila Régészeti kutatások Sokorópátka, Harangozó-hegyen leírását.

Monda a Harangozó-hegyről

Sokorópátkán él egy monda, amelyet szinte minden helybeli ismer. A hagyomány szerint Harangozó-hegyen állt hajdan a vörös barátok kolostora. Az elmondások alapján az egyházi személyek nem voltak éppen szent életűek, sőt rabló lovagoknak tűnnek fel a történetekben, akik asszonyokat, lányokat hurcoltak el, áldozataikat megkínozták, és időnként meg is ölték.
Az elbeszélésekben szó van az általuk Pátka és Pannonhalma között kiásott alagútról és elrejtett kincsekről is.

A Sokorópátkaiak úgy érzik, hogy ez a monda az egyik leglényegesebb eleme a falu történetének.

A monda igazságtartalmát dr. Edelényi Adél néprajzkutató sokéves munkával megkísérelte kideríteni, és megállapította, hogy a valóság és a szájhagyomány ezúttal sem fedi egymást: "a vörös barát kifejezést régen a templomos lovagrend tagjaira használták, de a források szerint a Harangozó-hegyen nem ők, hanem a pálosok alapítottak kolostort valamikor a XV-XVI. század fordulóján". Ekkor azonban a templomos rend hivatalosan már nem létezett, miután az 1300-as évek elején koholt vádak alapján megszüntették a szervezetet, tagjai egy részét pedig kivégezték.

A szakember szerint a sokorói történet elemei nagyon hasonlítanak a templomosokról Európa több mint ötszáz, a Kárpát-medence mintegy háromszázötven településén hallhatókkal. A kutató szerint a magyarázat éppen az ellenük folytatott koncepciós perben keresendő. A hétszáz éve kreált vádpontokból eredhettek azok a történetek, amelyek a lovag-szerzetesek eretnekségéről, romlott erkölcseiről szólnak. A fantáziálásnak ugyancsak alapot adhatott a rend nyilvánosságot kizáró titokzatossága.
A kutató úgy véli, hogy a monda hazai elterjedésében a Magyarországra érkező német telepesek játszhattak szerepet.

Nem bizonyított, hogy a pálosokat megelőzően nem templomos birtok volt a Harangozó-hegyen, és hogy nem a vörös barátok építették várat.

Források és még több infó a várról és a környezetéről:
varbarat.hu
varak.hu
sokoropatka.hu

Az első megtalálót a rejtek alatt egy kis ajándék várja!
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (24 db): környezet: 4.56 rejtés: 4.97 web: 4.75 átlag: 4.76

csehipest 2021.10.20 14:57 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

SirLes 2021.10.15 14:02 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]
Ez a megközelítés elég ütősre sikeredett a sár miatt. Nem gondoltam, hogy a Kisalföldön ilyen mocsár vár. Persze lehet rossz megközelítést választottam és máshonnan különösebb dagonya nélkül megközelíthető a vár. Mikor megláttam milyen úton kell mennem visszafordultam a kocsihoz és lecseréltem a túracipőmet túrabakancsra és lábszárvédőre.
A rejtés nagyon szuper, nem lehetett egyszerű elkészíteni és a helyszínre hozni.

tádé 2021.10.03 14:50 - Megtaláltam
Vasárnap délutáni séta, remek, nyáriasan időben.
Tetszik a rejtés. Köszönet! Tádé

Mo-Hó 2021.09.23 10:45 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.15
Megtaláltuk! Köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

nepster 2021.09.14 12:15 - Megtaláltam
Megtaláltam köszönöm. Hát voltak bajaim. Felérve a gps nem akart követni, megragadt a hegy lábánál. Szerencsére a térkép a segítségek a logok segítettek annyit, hogy viszonylag könnyen meglett a gps nélkül is. A rejtés nagyon jó, elsőre tovább is mentem, ez nem szokott "mozogni", a feliratot nem is olvastam rajta csak később. Szerencsére a völgyben a gps egy újraindítással meg is javult, mehettem tovább.

pliptai 2021.09.11 15:20 - Megtaláltam
Köszönet a rejtésért!

stmester 2021.08.29 08:12 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.14]

Katona55 2021.08.29 08:10 - Megtaláltam
Stmester szülinapi ládatúrájának alkalmával ezt a ládát is megkerestük.

Wilka74 2021.08.29 08:10 - Megtaláltam
Bemelegítésként a mai szülinapi túrára felugrottunk ide. Az ilyen várakról nem változott a véleményem, de ettől függetlenül köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Skali&Margó 2021.08.28 12:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 4.5 átlag: 4.67 súly: 4.22
OK!

Attibati 2021.08.19 15:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.58
Kerékpáros találat, 77 km, 750 méter szint.
A gc20sd multi kerékpáros bejárása után jöttem el a vár maradványaihoz. A hegy lábáig viszonylag könnyen eljutottam, a feljutás helyét viszont viszonylag sokáig keresgéltem. A bringát lezártam a hegy lábánál, majd először a sárga rom jelzésen indultam, de a sok kivágott fa visszafordulásra kényszerített (valami erdőrendezés lehetett a környéken) A hegy lábánál tovább haladva a meredély egyre szelidül, így egy kicsit tovább haladva a szekérúton viszonylag egyszerűen fel lehet kapaszkodni a várhoz.
A rejtekhely remekmű.
Gondolkodtam még azon, hogy a pannonhalmi Rotary eseményládát is megkeresem, de erőnlétemet és az idő előrehaladott voltát felmérve inkább visszatekertem Ménfőcsanakra. Legalább lesz indok ősszel visszatérni a környékre, addig talán a Győr-Pannonhalma kerékpárutat is átadják a forgalomnak.

Tibi1983 2021.08.08 06:19 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.04
Köszönöm a munkádat és a lehetőséget!
Megtaláltam!
Örülök, hogy megmutattad.

Sándorkán 2021.07.03 14:29 - Megtaláltam
Köszi!

anettnori 2021.07.01 15:40 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.40
Megvan!
[g:hu+ 2.7.8]

Levezetésképpen a 20-as körtúra után.
Hát, a "felfelé" pontnál nem igazán lehet feljutni, kissé korábban kell nekimenni az emelkedőnek...

-1-2
JAck:66: 2021.06.30 12:04 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.7]

Ricsi 77 2021.06.02 16:29 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.41
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! :) [Geoládák v3.8.3]

Radzeer 2021.05.26 19:15 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

pöcök 2021.05.26 19:14 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.0]

Bobby Holmes 2021.05.15 10:42 - Megtaláltam
Az egyik legkegyetlenebb ládázásunk első állomása volt ez, azt hittem, ez lesz a nap legnehezebb része, hát tévedtem. Egy földúton elég hosszan elautóztunk, de egy ponton inkább megálltunk, mert nem tudtunk volna továbbmenni, onnan gyalogoltunk. A várhoz elképesztően meredek az út, gyakorlatilag olyan, mintha mondjuk a Vitányvárat toronyiránt próbálnám megmászni, ritkán van ilyen meredek mászásom. A láda aztán egyből adta magát, nem szeretem a földvárakat, de ez a rejtés jó volt, utoljára talán a Madárdal tanösvényen láttam ilyesmi rejtést. Köszönöm!

NZs 2021.05.09 16:25 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.97
Végre el tudtunk menni egy kicsit a természetbe! Ez a közeli és szépnek ígérkező láda éppen kapóra jött. A Sokoró Fogadó melletti hepehupás földúton végig evickélve, végülis a mező szélén parkoltunk le (N47 28.972 E17 41.128). Esős időben személyautóval nagyon nem ajánlanám...
Az eseménytelen földúton sétáltunk el a gázlóig, ahol a raklapon száraz lábbal átkeltünk. A kereszteződés útpontnál balra térve a SL-en haladtunk tovább. A "felfelé" ponton semmi nem volt, ami akár csak csapásra is emlékeztetett volna, ezért kicsit még tovább mentünk, onnan kevésbé meredeknek tűnt a "gerinc" megtámadása. A kis kerülő után elérkeztünk a vár hűlt helyéhez. Sajnos csak a földkupacokból lehet sejteni, hogy biztosan az volt a vár valaha... A láda rejteke gyorsan meglett, nagyon ötletes, eredeti - tetszett! (Ritkán adok rejtésre 5-öst, de ez most megérdemli!) Továbbhaladva, az ösvényen előttünk észrevettem egy nagy nyulat, amint nem is túl távol tőlünk egész nyugalomban vakaródzik. Sajnos a fotón sok növény takarja, így nem látszik jól. A SL-re visszaérve úgy döntöttünk, hogy korán van még hazamenni, kerüljünk még egyet ebben a szép időben. Feltűnt, hogy milyen sok jól járható földút nincs rajta a tuhu térképen, ezért egy kisebb kört felmértem, ami így kiegészítheti a térképeket. Út közben láttunk vadászleseket, ezeket is lemértem tájékozódási pontnak. Az egyikbe (a legmagasabbikba) fel is mentünk körülnézni. A track és a 3 útpont itt található.
Kellemes délutánt töltöttünk el itt, jól éreztük magunkat, köszönjük!
NZs & Dóri

dagonya az útonátkelés a dagonyán
szépvégre fák, égbolt...
Az ott a Nyúl kérem szépen! Vigyázni kell, torokra megy!várkút(?)
üreghű, de félelmetes, ugye?
csendélet távoli toronnyaltrack
magassági profil
Hektor 2021.05.09 13:49 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.05
Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

birobali 2021.05.08 18:07 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

N.Zs. 2021.05.01 16:10 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.51
Hú de jó kis hely.
A Néma-kút és a Cuha-patak völgye (GCCUHA) kirándulás után még maradt időnk/energiánk újabb felfedezésekre. Ez a földvár jó választás volt. A lovas birtok oldalában parkoltunk és az út elején egy - gondolom gyerekeknek szóló - fára tűzött lapot akartam megigazítani, mikor a mögötte lévő fás, bokros részről egy nagytestű állat (őz? szarvas?) ugrott fel és szaladt ellenkező irányba. Jó kezdet. A földvár egyik végén felmentünk és a hullámoztunk a tetején a végéig. Szeretem az ilyen helyeket, főleg amíg nem zavarnak a bogarak. :-) Egy másik logbookot is találtunk az emlékhelynél, bejegyeztük ottlétünket oda is.
A láda "fészke" szuper. Bekerült a legjobb ládák mappámba.

micsoda hely!IMG_4874
innen csak traktorralföldvár tetején
földvár részletföldvár részlet
ösvényföldvár részlet
emlékhelyIMG_4865
kobcikrajci 2021.04.28 16:08 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.68
Kajárpéctől Sokorópátkáig gyalogtúra, félúton a földvár kúpjával, illetve a szuper rejtekbe került ládával. A kellemes tavaszi időben nagyon szép kirándulás kerekedett belőle frissen zöldellő tájban, vadakkal, spontán patakátkeléssel, csenddel, nyugalommal. Az utazást is beleértve nagyon jól telt ez a délután. :)

Kopi 2021.04.25 16:00 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.72
Remek volt. Traktoros úton mentünk. Nem traktorral...

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (52 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.