Elhelyezés időpontja: 2018.09.16 18:30
Megjelenés időpontja: 2018.10.12 05:45
Utolsó lényeges változás: 2018.10.12 05:45
Utolsó változás: 2023.01.11 09:44
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+1V)
Elrejtők: skiccpausz, 19izsi73
Ládagazda: skiccpausz Nehézség / Terep: 4.0 / 5.0
Úthossz a kiindulóponttól: 580 m
Megtalálások száma: 128 + 6 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente
VIGYÁZAT! POZOR!
A JÁRATOKBA MINDENKI CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE MENJEN BE. FEJLÁMPA, VAGY KÉZILÁMPA NÉLKÜL NEM AJÁNLOTT A LÁDA KERESÉSE. BÁR A JÁRATOK NEM VÉGTELENEK, DE AZ ESETLEGES ELTÉVEDÉS ÉS AZ AZT KÖVETŐ PÁNIK SZINTÉN EGY VESZÉLYFORRÁS. EZT MEGELŐZENDŐ, NYILAK MUTATJÁK A FÖLDÖN ÉS A FALON IS A KIJÁRATOT. MINDENKÉPP TUDASD VALAKIVEL CÉLODAT MIELŐTT BEMÉSZ A JÁRATBA, HOGY EGY ESETLEGES BALESET ESETÉN TUDJÁK, MERRE KERESSENEK.
DENEVÉR ÉBRESZTÉS VESZÉLY! Ne világíts rájuk, ne piszkáld őket. Kérlek, figyelj oda a téli nyugalmi időszakban lévő bőregerekre, ne ébreszd fel őket légyszi, mert ez akár az életükbe is kerülhet!
A multi egy virtuális és egy hagyományos pontból áll. Az első pont mélyen a járatokban található, a második pedig kint, a völgy keleti oldalában, egy hagyományos dobozka.
1. pont:
A völgy végében, a szoros előtt menj be a "főbejáraton". Egy enyhén hajolós járatban haladsz, míg el nem érsz egy nagy termet. A teremből két járat vezet tovább, egy egyenesen, egy pedig balra. A bal oldalin indulj el. Ez egy picit guggolós lesz, mert szűken indul a járat a terem végéből. Majd újra tágul az út, egy jobb kanyar után egy elágazáshoz érsz. Lehet menni balra, egyenesen és jobbra. Ha jó helyen vagy, akkor a földön egy rozsdás síndarabra lehetsz figyelmes. Menj jobbra tovább pár métert, felfelé nézve deszkákat látsz és ITT LESZ A FALON MELLMAGASSÁGBAN EGY LILA FESTÉSŰ KŐ, RAJTA A JELSZÓVAL. Visszafelé nyilak mutatják a falon a kijáratot. N 47° 49,604' E 18° 46,541' 128 m [GCOLAJ-1]
2.pont:
A standard méretű (15x10x5cm-es) négyfülű Tesco-s dobozka a völgy keleti oldalának tetején egy hatalmas 3 ágú tölgyfa földközeli odvában, mélyen, kövek mögött bujkál. N 47° 49,593' E 18° 46,580' 146 m [GCOLAJ-2]
A teljes jelszó az első és a második ponton talált részletekből generálódik.
Csak a teljes jelszó ismeretével fogadja el a rendszer, illetve én is a megtalálást. Minden egyéb esetre ott az "Egyéb". :)
A ládába TravelBug NEM helyezhető.
NFC tag a ládán. Olvasd le a mobiloddal!
További infók az NFC technológiáról itt.
Megközelítés
Budapesttől bő egy óra kocsikázással lehet eljutni a Burda lábához, Kovácspatakra, ahonnan 15 perc kaptatós séta a járatrendszer bejárata.
Itt, a buszmegálló mellett, tudtok leparkolni autóval. Parkoló N 47° 49,376' E 18° 46,851' 110 m [GCOLAJ+parkoló]
Busszal is megközelíthető Kovácspatak. Párkány (Stúrovo) felől a 404448 Stúrovo-Chl'aba járatot válasszátok és a "Chl'aba, Kováčov ústav" nevű megállónál szálljatok le.
A megállótól/parkolótól a piros sáv jelzésen induljatok el. Vigyázzatok, mert egy rövid részen, aktív vasúti síneken (!) visz a jelzés! Egy meredek, enyhén susnyás ösvényen éritek el ezt a kereszteződést, ahol ha tovább mentek a hegynek felfelé, akkor a mély kürtőkhöz juttok, ha pedig jobbra a völgy felé indultok, akkor az alsó bejáratokat és a ládát éritek el. N 47° 49,483' E 18° 46,684' [GCOLAJ+Letérés] Az ösvény mellett egy emlékhely található, Szűz Mária kegyképpel. N 47° 49,528' E 18° 46,686' [GCOLAJ+kegyhely]
Jól megfigyelhető a völgyre "rátöltött" vasúti-töltés, amin az ösvény visz.
A völgy végében, a szoros előtt balra, szépen sorban követik egymást a már beszakadt, illetve a még járható bejáratok, jobbra fent pedig a hagyományos ládát találjátok.
Bringával is elérhető a láda, de arra készüljetek, hogy a fent említett útvonalon közelítve egy rövid részen a nyakatokba kell venni a drótszamarat...
A földalatti olajfinomító feltárt és beszakadt járatai
Az angolszász bombázások miatt 1944-ben kilenc földalatti gyárba telepítette a Szálasi-kormány a hazai olajipart.
A Helemba-hegységbe elrejtett félig elkészült finomító méretei még ma is félelmetesek. Az általam bejárt járatokról írtam egy kis összefoglalót:
"A" járat: Ezt nevezem én a "főbejárat"-nak. Nagy a nyílása, ezért könnyen be lehet rajta jutni. Járatai kevésbé szerteágazók, de azért ebben sem utolsó móka kicsit császkálni... Itt van a multi első pontja. "B" járat: Bejárata a hosszú, fonott gyökerű fától jobbra-lent lehetett. Beomlott. "C" járat: Bejárata a völgyoldalon látható nagy leomlásnak köszönhetően le van záródva. "D" járat: OMLÁSVESZÉLY!!! A bejárata igen SZŰK, kúszva lehet csak bemenni és az első 20 méter nem túl stabil mészkőből áll. Már mélyebben a hegy alatt stabilabb kőzetet találunk. Szerteágazó, többszintes járatrendszer. Ez a személyes kedvencem. De ebbe a járatba mindenki csak saját felelősségére, saját határait ismerve menjen be!
Akosgy logjából derült ki, hogy az "A" és "D" járat - két kis hasalós átbújás után - átjárhatóak. Az átkötésnél egy igen érdekes, matt szürke, stabil kőzet található, amit a többi járatnál nem nagyon látható... "E" járat: Bejárata beomlott, de ezt "D" járaton keresztül belülről elérhetjük. "A2"járat: Magasan a "főbejárat" felett, a völgyoldalban található a nyílása. Rövid, de izgalmas járat. A "Spiritus" kép itt készült, háttérben egy kürtőmaradvánnyal, mely felett vaskos fák szolgáltak hídként. (ld. CMA-s videó) "B2" járat: A beomlott "B" bejárat felett található. Kötél biztosítás nélkül nem ajánlott, mert belül túl meredek. "C2" : A "C" bejárattal együtt záródhatott el. "D2", "E2": - ezeket én nem találtam meg
"X" kürtő - POZOR! Közel 30 méter mély feneketlen akna a völgy nyugati oldalában egy ösvény mellett. Biztosítás nélkül még belenézni is féltem. "Y" és "Z" kürtő: Az ösvényen észak felé tovább haladva találhatóak. Ránézésre kevésbé mélyek, mint az "X" kürtő...
A magyar olajipar ellen intézett szövetséges bombatámadások miatt, vitéz Szakváry Emil iparügyi miniszter 1944. november 28-án rendelte el, hogy a hazai olajfinomítókat le kell szerelni és el kell rejteni a föld alá.
Az utasítás szerint a földalatti gyárak:
- a Fanto Egyesült Ásványolajgyárak Rt.-nek a Százhalombatta melletti Máriaháza-puszta,
- a Magyar Petróleumipar Rt.-nek az Ercsi mellett Szentmihály-puszta,
- a Vacuum Oil Company Rt.-nek Süttő és Neszmély között,
- a Shellnek Vértesacsán és Sóskúton,
- a Nyírbogdányi Petróleumgyárnak Felcsúton,
- a Délkárpáti Kőolajfinomító és Kereskedelmi Rt.-nek Főnyeden,
- az 1942-ben alapított Magyar Olajművek Rt.-nek pedig a Burdába, Kovácspatak mellett kellett kialakítania új földalatti zsebfinomítóit.
Az utasítás kikötötte azt is, hogy a föld alá rejtett új üzemeknek napi 5200 tonna nyersolajat kell majd feldolgozniuk. (Ez az elvárt mennyiség egyébként két és félszerese volt az 1943-as felszíni finomítói kapacitásnak, amely konkrétan 805.000 tonna, olajtermelés szempontjából pedig 841.022 tonna volt.) Cseh Valentin történész-muzeológus kutatása alapján a terv keresztülviteléhez a Magyar-Amerikai Olajipari Rt.-nek nemcsak 92 kilométer különböző átmérőjű olajtávvezetéket kellett volna kiépítenie a kisfinomítók között, hanem Gelseszigeten, Ortaházán és valószínűleg Újudvaron egy-egy hatalmas méretű desztilláló-berendezésnek is helyt adó bunkert is. A TERV - Bombabiztos kőolajfinomítás térképe
MOLAJ a Burdában - A Medveszállás-akció
A rendelet értelme szerint a MOLAJ-nak a Helembai-hegység déli oldalában megbújó Kovácspatak mellett kellett építkeznie. A cég szimbóluma után csak "Medveszállás-akciónak" hívott költöztetés során itt kívánták ismét felállítani az angolszász légitámadások során 60 százalékosan megsemmisített szőnyi finomítójuk még hasznosítható gépeit, úgymint a vákuumdesztillációs üzemet és a kenőolaj-feldolgozó részleget. Az Esztergomtól északra elfekvő telephely kiválasztása azért volt ideális, mert a földalatti gyár nemcsak közvetlen dunai kapcsolattal rendelkezett, hanem mert itt haladt és halad ma is a Budapest-Bécs vasútvonal is-, így a Harmadik Birodalomnak szánt szerelvényeket is gyorsan fellehetett tölteni. A kezdetben 400 2/n, majd teljes üzembe helyezés után 900 2/n kapacitással működtetni kívánt gyárat Garamkövesdnél kötötték volna be a MAORT- kőolajvezeték-rendszerébe.
A fennmaradt dokumentumok szerint a MOLAJ alig egy hónap alatt csaknem teljesen kiásatta 650 méter összhosszúságú járat- és üregrendszerét orosz, román és olasz hadifoglyokkal, amelynek két szintjét tíz kürtővel (leendő liftaknával) kötötte össze. Az építkezés gyorsaságát az is megkönnyítette, hogy a Király-hegy és a Keserős-hegy délnyugati előterében létrejött, északnyugat-délkelet irányú Kovács-patak völgye a miocén andezit vulkánosság során létrejött piroklaszt és tufa rétegekből áll, amelyet könnyebb bányászni, mint más kőzeteket. Az objektumnak öt bejáratot képeztek ki. Két bejárat található az alsó, a patakvölgyre kifutó öt darab, 47-52 méter hosszú alagutak mentén; egy a második járatrendszer felső szintjén, illetve ugyanez a két kisebb kürtőn keresztül is elérhető. A legmélyebb kürtő mélysége 27 méter, amely valószínűleg a későbbi omlások következtében ma már nem kapcsolódik a központi folyosóhoz.
Az objektum sohasem készült el. Mivel a Budapesttől alig 60 kilométernyire fellelhető település vészesen közel került a magyar főváros bevételére készülődő Vörös Hadsereg egységeihez, így a szőnyi olajfinomító megmaradt egységeit a Todt-egység inkább leszerelte és a Dunakanyar helyett Németországba szállította tovább. Kovácspatak 1945-ben megint Csehszlovákia része lett, Kováčov néven ma már Szlovákiához tartozik.
A járat-maradványok felfedezői
A cseh CMA barlangászcsapat 2013-ban mérte fel a járatokat. Helyszíni méréseik és becsléseik szerint a legalsó szint járatainak összhosszúsága 378 méter a felső szinté pedig 235 méter. A csoport szerint az objektum mellett további két alagút is lehet, amelyeknek a becsült hossza 22 és 18 méter, összekötő szakaszai pedig 12-15 méteresek lehetnek.
Az MTA CSFK Földrajztudományi Kutatóintézete szintén ekkoriban végzett kutatásai alapján az eredetileg egységes, többszintű járatrendszer omlások és beszakadások következtében napjainkban már csak részleteiben járhatók be, ám még így is könnyen felfedezhetők a falakban található szintezőpontok, a robbantások után maradt lyukak, a kitermelt anyagok elszállítására létesített sínpár-maradványok, valamint a bányászati munkát elősegítő állványok faanyagai és a szobi téglagyár termékeivel történt 1944-es elfalazások.
A félig elkészült földalatti olajfinomító folyosóit és termeit jelenleg denevérek lakják. Összesen 6 fajt írtak le a kutatók, ám a téli hibernációs időszakban 12 faj is előfordulhat itt. A járatok amatőr barlangászok, adrenalisták és háborús relikviagyűjtők kedvelt játszótere, ez utóbbiak miatt a járatokban található műtárgyak száma évről-évre csökken.
Mivel a Börzsönyből a legrövidebb út hazafelé Szlovákián át vezet, egy mozgó megtalálása után felkerestem néhány kis kitérővel elérhető szlovákiai ládát. Ez volt a negyedik. A nagy piros betűs figyelmeztetés a ládaoldalon kicsit elbizonytalanított, de ha már erre jártam, gondoltam, csak megpróbálom. Sokkal hosszabb járatokat feltételeztem, de a leírást követve a főbejárattól kb. 1,5 perc alatt odaértem a lila kőhöz. A helyszint látva nekem ez az egész olaj sztori itt nem tűnik reálisnak.
Régi mumusom ez a láda, kerékpárral akartam felkeresni korábban, de most látva a terepet jobb, hogy nem tettem. Egyedül sem szívesen vágtam volna neki az alagútrendszernek de ma Brigi és Laci elkísért felfedezni ezt a különleges helyet.
Egy ládát gyorsan megtaláltunk, majd néhány perc múlva rájöttünk, hogy nem fényképeztük le a jelszót, visszamenve derült ki, hogy ez a comos láda. Nme olvastul el a leírást ezért hosszú ideig az első ponton kerestük a ládát. Mikor kiderült a tévedésünk hamar meglett a láda. A földalatti keresgélés sem volt sokkal nehezebb, egyedül a szűkebb részen kellett négykézlábra ereszkedni, a leírásban megadott tájékozodási pontok sokat segítettek.
Ez tényleg nagyon izgalmas volt... A vonat felől közelítve a piros sávjelzés első része nem túl barátságos, de egy kicsit felkapaszkodva, már rendes ösvényen lehet haladni. Az alagútrendszer szuper izgalmas. Egy kis bátorság azért kell hozzá. No meg fejlámpa, amit otthon hagytam... :) De ugye a telefon vakujával is lehet világítani, persze kivétel mikor fényképezni kellene. No de akkor meg a tök sötét adja a hangulatot meg az adrenalint... :)
Szóval én nagyon élveztem, persze a leírást többször végigolvastam, mielőtt bementem... De nem olyan könnyű eltévedni. Szerencsére. Azért végigjárni mindegyik alagútrészt már nem mertem... :)
Élmény volt ezt felfedezni!
Köszi a rejtést!
Ez nagyon király volt, végigjártuk a "kötelező" járatot és a leírás szerinti D járatba is bemásztunk. Ez sokkal hosszabb és a több szint miatt, számunkra érdekesebb is volt. A barlangászás után, nyugatról is felmásztuk a hegyre, a GCBURD-hoz, így ma láttuk a hegyet kívülről, belülről, alulról és felülről :) Nagyon tetszett, kösz a rejtést (az 1. pontnál megtaláltuk a pótrejtést is :).
Megtaláltam! Ashmelia és fercsipeter társaságában keresgéltünk a környéken, a program a két GCZEBE és a GCLOST felkeresésére épült, de ezt a ládát is tervbe vettük.
Imádom az ilyen helyeket, így ez is nagyon tetszett. Nagyon hangulatos volt bejárni a járatokat. Szuper ötlet, hogy bent is kellett keresgélni.
Megtaláltam Andival. Az 5-ös terepet erős túlzásnak érzem, max 3-as. Az hogy lámpát kell használni, azt nem gondolom segédeszköznek. A legveszélyesebb résznek a vonat sínek melletti közlekedést érzem, de a kerítés mellett is el lehet menni, mi inkább azt az ösvényt használtuk. Bent a járatokban kellemes hűvös volt, a leírás egyértelmű, tetszett a dolog.
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget!
[g:hu+ 2.9.12]
Az esztergomi vasútállomásról indultam gyalog Párkányba, onnan pedig a kövesdi vasúti hídon keresztül ballagtam be Garamkövesdre. Kövesdről a piros sávot követve mentem fel a Burdára a GCBURD-ért, és ezért a ládáért.
Rendkívül tetszett ez a multi, nagyon misztikusnak tűnt már a bejárat és környéke is, hát még odabent a sok denevér között! Szerencsére a jó leírásnak köszönhetően kapásból odataláltam a lila kőhöz. Találat után én is szétnéztem még 1-2 járatban, majd miután kiértem, akkor vettem észre, hogy a fejlámpámat be sem kapcsoltam, csak a kézit használtam.
A multi 2. pontja könnyű, gyors találat volt, a láda rendben a helyén lapul. Logolás és visszarejtés után felnéztem még a félelmetesen mély X kürtőhöz is.
A hegyről lejövet végigballagtam Helemba főutcáján, végül pedig az újonnan épült Károly Róbert hídon gyalogoltam be Ipolydamásdra a Maszek kocsmája, Pirézek tanyájába... :)))
A két .hu-s ládán kívül még 5 .com-os találat is összejött a gyalogtúra alatt!
Köszi a rejtést, nagyon tetszett! :)
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Ez volt a mai nap fő célpontja. Felszerelkeztünk 2 fejlámpával és 2 kézi elemlámpával és családilag mentünk be a főbejáraton. A törpejárás már nem nekem való, hiába csak pár méter, de a végén alig tudtam felállni. Mindenkinek nagyon tetszett a hely, a nagyobbik lányommal még bóklásztunk erre-arra a föld alatt. Amúgy a család falatozott, addig felszaladtam a 2. pontért is.
Boldi fiammal kirándulgattunk ma. Ez a láda is bakancslistás volt már rég, de ma kipipáltuk. A Duna parton parkoltunk, aztán mindent az ajánlások szerint. A pontos leírásnak hála meglepetésmentes élmény volt. A felső soron a többi vágatot is felderítettünk, aztán kijöttünk a kb. 20 fokkal melegebb külső hőmérsékletbe. A ládban az NFC tag ragasztása elengedett, de így is hibátlanul leolvasható.
Végre egy izgalmas doboz, örülök, hogy bentre került! Bebarangoltuk az A és a D járatokat a kiskutyával, élveztük a hűvöset. A D-ben a felső szintre nem akartam felmászni, de a kutya félreértett valamit és lendületből felugrott, így utánamásztam én is. Izgatta a fantáziámat az átkötés is innét az A-ba, meg is találtuk... Az első szűkületen átkúsztunk, megvolt a "tájidegen" kőzet is, aztán annyira szűk lett, hogy kígyóként préseltem magam át, nyomomban a kiskutyával, de láttam, hogy a másik végén egy kötél van lelógatva, így inkább viszakoztam. Én még fel tudtam volna mászni valószínűleg, de az eb megszívta volna... Visszatolattam inkább és a kijárat után néztünk. Nem esett jól kimenni a 36 fokba, de a többiek már vártak az autónál. Innét vadkemping az Ipoly torkolatában, de ez már egy másik történet...
A mai nap fő célpontja volt ez a láda egy rövid séta mellett.
A letérőt benéztem, így egész magasról ereszkedtünk le a völgybe. Már odafelé megállapítottuk, hogy a járatokból igen hűvös levegő áramlik, így a bejáratnál a fejlámpa mellett a kabátok is előkerültek.
A jelszó hordozó hamar előkerült, utána még nézelődtünk erre-arra. A felszínre kiérve megcsapott a mai nagyon meleg, párás levegő. A láda sem úszhatott meg minket.
Ebben a rejtésben a sztori fogott meg leginkább, még sose hallottam erről azelőtt.
Köszi
Nagyon érdekes, izgalmas, jó túra volt. Szívesen barangoltam volna még a járatokban, de azért az nem veszélytelen. Nem is voltunk rá felkészülve, így csak a leírt pontig mentünk.
Az oda vezető autóút is egész látványos. Nekünk nagyon tetszett a hely.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]
Izgalmasnak ígérkezett a helyszín, de a leírás olyan alapos, hogy könnyen teljesíthető a feladat. A járatban a felfestett nyilakon kívül még papírra nyomtatott nyilak is segítik a tájékozódást.
Családi kirándulás keretében jártuk be a leírt szakaszt. Érdekes volt fejlámpával megnézni a járatokat. Izgalmas lehetett itt dolgozni tartósan annak idején.
Zsuzsó86, Bálint, Gábor és Zsebi szervezésében 30-an jöttünk össze és kirándultunk közösen. És még Matyival, Zsuzsó és Bálint 4 hónapos kisfiával is találkoztunk.A reggeli nagy köd után rendkívül jó időben kirándultunk.
Izgalmas hely, érdekes történelem. Köszönjük , hogy megmutattad. A láda nélkül sosem jutottunk volna ide! Az odunak is van oldaljárata, nem csak az alagútnak! [Geoládák v2.2.5]
Érdekes hely, köszönöm a rejtést! A jelszó első fele megvan, de a három ágú tölgyfa odvában hiába kerestem a dobozt a jelszó másik felével, nem találtam. A fa fotója alapján kérem a megtalálást elfogadni. Bár a hely szlovák területen van, egyetlen eldobott Deli csokoládé papírt nem találtam, Sport szelet papírt viszont annál inkább. A turistautak jelzése kifogástalan.
Bicajjal Esztergom és Szob között. Egyesek szokásos előzetes hisztériakeltése alapján valami nagyon-nagyon extrém dologra számítottam, e helyett simán teljesíthető a feladat, a belső pont teljesen light-os helyre került. Érdekes a történet, ennek fényében a hely is.
Húsvéti túra során kerestük fel férjemmel a barlangokat vagy "katakombákat", ahogy az itteni emberek ismerik. Én is a környékről származom. Sokszor jártam már a barlangoknál, de még sosem merészkedtem be ennyire mélyre. Apukám fiatal korában túrákat tartott a közelben táborozó gyerekeknek. Akkoriban még rendezetteb volt a bejárat, sőt több bejárat is elérhető volt. Mindenki figyeljen a bőrmadarakra, vigyázzunk rájuk :-) Nagy köszönet a rejtőnek, hogy ezzel a ládával keresettebbé tette a mi kis hegységünket.
A vonatsín utáni susnyástól eltekintve nagyon tetszett. Jó kis kaland volt a járatokban mászkálni. Külön köszönet a pontos leírásért. Érdekes hely, köszönet a rejtőnek!
Zebegényben szálltam le a vonatról, felgöngyölítettem GCMHNT-t, majd a kerékpárúton átsétáltam az Ipoly-torkolat ládájához, tovább Helembára a vasúti hídon keresztül, a forgalommentes aszfaltúton eljutottam erre az érdekes helyre, végül vissza ballagtam Szobra. A gyönyörű időben mindenhol sok kirándulóval, bringással, és pecással találkoztam, 26km lett a vége.
A kocsmában lecsusszant két Krusovice, egy oda-egy vissza.
A falu felett jókora szőlő ültetvény, és birtok központ épület látható, a kocsmáros szerint a Slovnaft vezér tulajdona, az út mentén sok régi pince található, van múltja a szőlőtermesztésnek.
Belevágtunk...és nem bántam meg. A barlangról már hallottam, sőt filmet is láttam...most élmény volt bebarangolni a kiterjedt járatrendszert. Gratula a rejtőnek!
Megtaláltam. Nagyon tetszett a hely. A történelmi múltja miatt, még inkább megérdemelte, hogy kapjon egy ládát így sokkal többen megismerhetik. :-) Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.1x]
Miután átmentünk a szobi vasúti hídon, egy darabig szántók között gyalogoltunk, majd Helembától az aszfaltot koptattuk. A falu után hosszan emelkedtünk egy széles, murvás úton (K- jelzés) egészen a hegy nyergéig. Itt már zúzmarásak voltak a fák vékony ágacskái és a köd is sejtelmessé tette az erdőt. A meredeken lejtő hegyoldalban először a függőleges szellőzőaknákat találtuk meg, majd ereszkedés közben a magasabban nyíló, végül a völgytalpról hajtott bejáratokat. A koordináták elég pontatlanok voltak a sziklák és a völgy miatt, de sikerült ráérezni, hogy melyik nyíláson kell bemennünk. Elsőre hihetetlen volt odabent a sínek látványa, de azután gyorsan túlléptünk rajta. Kissé döbbenetes volt belegondolni a tervbe, s hogy az adott kor műszaki fejlettségének szintjén mire vállalkoztak. Láttunk téli álomra húzódott denevéreket, megtaláltuk a com-os ládát és a lila követ is. De ezeken túl is mászkáltunk odabent. Viszont sokkal többet szívtam a multi felszíni pontjával. annyira ugráltak a műholdak és dobáltak ide-oda (én meg rohangáltam a meredek oldalban fel-alá), hogy legalább 20 percbe tellett, mire megtaláltam. Ezután mászhattuk meg a meredek hegyoldalt, majd szép lankásan ereszkedtünk alá a kilátásokkal tarkított úton Garamkövesdre, ahonnan egészen az esztergomi vasútállomásig tartott a mai túrám.
A gclost után pappcsaláddal jöttünk a barlanghoz, közben találkoztunk dr. Ladáékkal és Mazsola69-el is. Nagyon szép az erdő, érdekes látvány a sok barlangbejárat. Mi az "A" főbejáraton mentünk be. Jól jött a fejlámpa, így tisztán láttuk a barlang belsejét és két pihenő denevér is feltűnt a barlang mennyezetén. A hagyományos láda is könnyen meglett. Két óra múlva már gipsz volt a kezemen, ugyanis kiderült, hogy a nagy fájdalmat csuklótörés okozta, amit a gclost visszaúti partszakaszán történt elesésem miatt történt. Ettől függetlenül nagy élmény volt a barlangba bemenni, köszönet a rejtésért.
Számomra ez ismerős hely volt, hisz én 2009-ben rendszeresen vezettem túrákat a Burdára, így ezt is mindig útba ejtettük. Nagyon tetszettek a járatok mindenkinek. Akkor terveztük is egy barlangász barátommal, hogy pontosan felmérjük az egész barlangot rendesen, bár mi már akkor is csináltunk egy skiccet, az akkor még teljesen járható rendszerről. Mára már sajnos a legtöbb részébe nem lehet bejutni, bár mi Mazsoláékkal még bejutottunk a leghátsó részbe is, hisz ismertem másik bejáratot amin mi régen kijöttünk, hisz akkor még megvolt az összeköttetés az egész rendszerben.
A geokőtől kb 1 méterre a plafonon egy patkósorrú denevér alussza téli álmát, így aki megy az lehetőleg ne szöszöljön sokat a kőnél, mert a testhőjét megérzi a denevér akkor azt hiszi itt a tavasz és ha felébred el fog pusztulni. Én ajánlanám a rejtőnek, hogy márciusig legyen 1 pontos a multi, így nem kellene bemenni a kőhöz. Aztán márciustól novemberig megint lehetne kétpontos. Amúgy a járatrendszerbe 3 féle denevérrel is találkoztunk, szerintem összességében 30-40 darabot láttunk.
Itt most tényleg kint van a szlovi fok védett terület tábla, a csavarjai még szép fényesek, így max 1-2 éve kerülhetett ki. Amúgy a szlovik is kb úgy csinálják ezt mint mi, mert a bejárattól kb 30 méterre egy nemrég épített komoly vadászles van, szóval a turista menjen a francba, a vadász meg nyugodtan lövöldözhet a területen.:-(
Hirtelen felindulásból elkövetett szlovákiai ládázás közben begyűjtve.
Közelgett az államvizsgára készülés kezdete, így még egy utolsó kirándulást beiktattunk, mielőtt a szobába zárkóztam volna. Öten mentünk, de a járatokba csak a gyerekekkel mentem be. Nagyon fegyelmezettek voltak, kicsit sétálgattunk is bent, nem siettünk rögtön a ládához. A kő könnyen meglett, aztán kint vettük észre, hogy Lizi sapiját valahol bent felejtettük, így tartottunk egy második expedíciót az elhullott ruhadarab megtalálására is :)
A kinti pont is sima találat volt, köszönjük a rejtést!
Ja, és ez volt a jubileumi 300. találatunk!
DENEVÉR ÉBRESZTÉS VESZÉLY! Ne világíts rájuk, ne piszkáld őket. Kérlek figyelj oda a téli nyugalmi időszakban lévő bőregerekre, ne ébreszd fel őket légyszi, mert ez akár az életükbe is kerülhet.
A mai álmos vasárnap tökéletes volt egy Burda-túrához. A járatrendszerről már korábban hallottam a helyiektől, utána olvastam is róla, de most hogy magyar láda is lett itt, már csak meg kellett tekinteni. :)
Garamkövesdről indultunk, és mivel a szirteken még bóklászott egy kis köd, inkább a kellemesen lankás hátsó völgyön mentünk fel a fennsíkra, majd onnan ereszkedtünk le a tárókhoz. Először a kürtőket szemrevételeztük, majd fejlámpát ragadva bejártuk, amit be lehetett.
Az "A" és "D" bejáratokon mentünk be. Először nem láttuk az átkötést a két rész között, a "D" felől közelítve aztán kiderült, hogy - két kis hasalós átbújás után - átjárhatóak. Az átkötésnél egyébként igen érdekes, matt szürke, stabil kőzet található, amit a többi járatnál nem láttunk. Az "A" bejáratnál ebédelő szlovák pár meg is lepődött, hogy kijött két ember, aki bent sem volt. :) Az "E2" szintre bent felkapaszkodtunk, de kívülről nem próbáltuk a felső bejáratokat, annyit nem ért a dolog.
A denevérek már kezdenek telelni, figyeljetek rájuk!
Nagyon klassz hely, és a rejtések is tökéletesek, köszi az invitálást! :)
A javasolt parkolótól a vasút melletti rész és a meredek első szakasza elég kellemetlen volt. A pontok alapján a bejárat könnyen meglett. Míg nejem kint őrködött, addig erősítésként velünk tartó fiunkkal bejártuk a rendszer javát. Az útvonal az elképzeltnél rövidebb volt, a jelszó első része elég szembetűnő, már aki olvasta a leírást. Megkerestük a jól elrejtett ládát, majd a P jelzésen felkapaszkodtunk a gerinc tetejére, ahonnan nemcsak a ködös idő, de a fák miatt sem volt igazi kilátás. Korábban Garamkövesd felöl már bejártuk a kilátópontokat, így most a kocsihoz való visszatérés után Mikulás "biztatására" a színvonalas Kék hal éttermet kerestük fel egy kellemes ebéd erejéig. Tetszett a kaland és a rejtés.
Ez remek volt! Nagy köszönet a kutatómunkáért, a rejtés színvonaláért. A tervbe vett GCLOST Helemba sziget körbeszaglászása is motivált, amikor ezt a ládát kinéztem a kirándulás programjának.
Fejlámpákat persze az autóban felejtettük, ezért a vasút melletti és a kaptatós szakaszokat duplán is bejártuk. Ráadásul vacak szlovákiai térkép volt a GPS-en, ezért kicsit fölé navigáltam, így az X kürtőtől vissza kellett menni egy darabon. 127 óra c. film apropóján a lemenetel előtt meghagytuk Noga Tibinél, hogy hova megyünk és mimkor vagyunk újra várhatóak. Ezt egyébként másnak is javaslom!
A leírás tök pontos volt, szinte csukott szemmel is a lila dologhoz találtunk volna.
Tetszett, hogy a hagyományos doboz nem volt túlbonyolítva, pedig pár méterre a rejtektől lett volna lehetőség egy érdekes fára szerelt vadászlesre rejteni. Az NFC tag leolvasása is sikerült, korábban még nem használtam egyáltalán a telefonnak ezt a funkcióját.
A logokat olvasva Mikulás javaslatára Benisthez hasonlóan mi is a Kék Hal étteremben ebédeltünk. Épp mától érvényes a Márton napi libás étlap. Sajnos a kártyaolvasójuk nem működött, de forinttal is lehetett fizetni, az ebédünk 24€, volt, amiért 7800Ft-ot kértek. Bónusz, hogy a libás étlapról választva egy pohár vörösbort kaptunk ajándékba.
A geocaching hőskorát idéző láda! Nagyon tetszett! Vittem fejlámpát és egy jó elemlámpát is, így bebarangoltam a járatokat. Egy helyen egy néhai kutyus vagy róka csontjaival találkoztam. Talán az emberek elől ment oda elmúlni... Köszönet a rejtésért!
Röviden: Ez nagyon szuper volt!
Bővebben: A mai délelőttünk káoszba fulladt. Minden másképp alakult, mint ahogy gondoltuk...
Egy gyors újratervezés után autóba pattantunk és elindultunk világgá. Ez az új titkos földalatti gyár megjelenése óta kíváncsivá tett, így ebbe az irányba mozdultunk.
Az autóban olvastam el rendesen a ládaoldalt,... hogy elemlámpa szükséges, így útközben még beugrottunk venni egyet.
Majdnem dél volt, mikor leparkoltunk. Első lendülettel a piroson felmentünk a hegyre. Útközben több helyen láttunk lejáratnak látszó mélyedéseket. Nem mertünk letérni az útról, nehogy elnyeljen egy lyuk. A völgyben először a virtuális pontért mentünk be az alagútrendszerbe. Még kint a világosban memorizáltuk az útvonalat, majd bemerészkedtünk. Első sikerélményem, hogy Antit rávettem erre a mókára. Egyedül nem engedett be, így jött velem. Denevért nem láttunk, csak apró barna békákat, ennek ellenére nem vakuztam. A jó leírásnak köszönhetően gyorsan megtaláltuk a követ.
Ez a multi minden szempontból tökéletes.
Tökéletes geocaching csemege.
Informatív ládaoldal, igényes fényképekkel.
Izgalmas virtuális rejtés.
A "normális" méretű hagyományos ládában "rendes" logbook van, infó papírral, kincsekkel.
Ha egyszer fejlesztenek a villáskulcs mellé egy csillogó csillagot, akkor ez a pont biztosan kiérdemli azt. Köszönjük az élményt.
A kitűnően szerkesztett ládaoldalnak köszönhetően első olvasatra is nagyon felkeltette az érdeklődésemet a helyszín. A rejtő személye pedig garancia volt számomra az igényes kivitelezésre. Nem csalódtam egyikben sem. Nagyon kedvelem az ilyen jellegű rejtéseket, amelyekhez csak egy ici-picit kell kilépni a komfortzónámból, cserébe pedig nagy élményt kapok.
Olyan jó, hogy multi és az egyik pont bent van a járatok mélyén! Így az ember bátran mászkál odabenn. Ha kint lenne csak, akkor valószínűleg nem jutottam volna el a lehajolós részen túlra, nem mentem volna el még egy oldalfolyosóba.
A virtuális pont ötletes, igényesen kidolgozott és kitűnően elhelyezett. A láda pedig kint van nagyobb biztonságban.
A kijárat közelében egy alaposan becsomagolt, kis cingár lábú denevér lógott a semmin. Sosem láttam még ilyen közelről ezt az érdekes kis állatot. Csoda egy jószág! Kicsit mélyebben egy éjszakai lepke pihent. Úgy csillant meg a szárnya a lámpafényben, mintha prizma lenne.
Maga a környék, az őszi erdő gyönyörűséges volt. A GCBURD felől jöttünk, vissza pedig a Duna partján/medrében sétáltunk, amíg lehetett. Az extra alacsony vízszint miatt a terület tele volt kisebb, nagyobb, sőt óriási (férfi tenyérnyi) kagylóhéjakkal.
Régóta vágytam egy ilyen, szabadon látogatható barlangba. Most végre eljutottunk. Nagy élmény volt lámpával keresgetni a megfelelő utat. A kürtők nagyon ijesztőek, de érdekesek. Érdemes volt oda is felmenni. A második javasolt bejáraton is bemásztunk, de kb 20 méterre a bejárattól frissnek tűnő omlást találtunk, így azon már nem mertünk átmászni. A láda rejtése is nagyon jó. Még egy vadászlest is találtunk az egyik fán.
Köszönjük a rejtést, tényleg nagyon jó ez a láda!
Születésnapi gurulás első állomása. Nagyon tetszett a hely és már a moderáció alatt tudtam, hogy ez igazi GC csemege lesz. Kedvelem a titokzatos, elfeledett helyeket, jó sztorikat.
De kár lett volna, ha nem jelenik meg ez a láda mindenféle ürügyek miatt (veszélyes meg denevérek (egyet sem láttunk) meg NP meg mittudoménmi...). Remélem sok ládász leli még örömét ebben és persze egy jó alkalmat teremt picit feljebb csoszogni a Helemba-hegység (Burda) szép kilátóösvényére. Mi ma nem mentünk fel, mert hamarosan tervezek jönni SUP deszkázni a környékre és azon alkalommal persze felsétálok a tanösvényre is. Alig várom! Csodálatos az ősz! Mindig az. Imádom!
A láda megjelenése után első olvasásra igazi adrenalin bombának tűnt. Aztán VP tapasztalatai már kicsit visszahűtötték az izgalmakat. Azért klassz, ládaérdemes hely.
A nyáron egy párkányi magyar kesser házaspártól hallottam először erről a labirintusról. Akkor fel is merült hármunkban egy láda rejtés ötlete,de itt véget is ért a történet.
A robogó vonatok közeli látványa is tetszett.
TFTC!
Óóó de nagyon bírom az ilyen vagány rejtéseket:) [Geoládák v2.2.4]
Szerencsére kesserbarát az első jelszórészlet megszerzése, nem olyan durván szűkek a járatok, amitől én tuti bepánikoltam volna. Így remek élmény lett nekem ez a multi!
A ládához fel- és visszamászni is jó kis kihívás volt, aztán visszafelé két vonat hajat tépő közelséggel és gyorsasággal robogott el mellettünk a túristaúton.
És "természetesen" a rejtőtől megszokott alaposan, szépen kidolgozott, információ-gazdag ládaoldal, igényes fotókkal! Köszi! Sok ilyet még:)
Ez egy nagyon szuper geoláda :)))
A fiammal ma úgy gondoltuk, hogy felkeressük ezt az izgalmas helyet. És mondhatom, nagyon megérte, nagyon tetszett amit láttunk. Köszönjük, hogy megmutattad :)
Bónuszként a .com-os ládát is megtaláltuk :)
A "valamikor meg kéne nézni a "Burdát" ma valósággá vált, ide csalogatott a láda.
Ha már odáig elmentünk, egy szép körtúrával folytattuk a napot. A kilátásért nagyon megérte felmászni a hegyre.
Köszönjük, hogy megmutattad.
Október 7-én rejtettem itt el egy geoládát. Gyűtsd be és hozd haza, kérlek! Előre is köszönöm.
Itt találod: N47° 49,612' E18° 46,568' 288 m 2018.10.07-i fotók
1.
Izgalmas hely, érdekes leírás, pontos rejtés.
Több mint 40 éve kirándulok a Burdában, elég jól ismerem, de erról az alagútrendszerről nem tudtam.
Bár kevés időm volt, a szép időben megtalálás után felmentem az egyik közeli burdai kilátópontra is, aztán pedig le a Duna-partra. Végül sörbeszerzés Párkányban (ahol épp valami nagy vásár van).
A virtuális rejtéshez bevezető járat semmi nehézséget nem jelent. Az egész láda keresése során a vasúti töltésen megtett 50 méter jelenti a legnagyobb kockázatot. :-)
Denevérrel most nem találkoztam.
A kúszós járatokba majd egyszer visszajövök.