A látnivaló
Nagyirtáspusztát és tágabb környéket a gyönyörű börzsönyi erdő és a benne kínálkozó számos gyalogtúra mellett a közelmúltban újraindult, Magyarország egyik leglátványosabb kisvasútja miatt is feltétlenül érdemes felkeresni. A 2016-ban létrejött Transzbörzsönyi kisvasút két már korábban felújított szakaszt köt össze a frissen visszaépített harmadikkal, így ma már (a "nagyvasúttal" Budapest-Nyugati pályaudvarról óránként induló zónázó vonattal elérhető) Szobtól Márianosztrán át egészen Nagybörzsönyig utazhatunk (igaz, nem egy szerelvényen, mert két helyen is át kell szállnunk útközben technikai okokból, de a vonatok igazodnak egymáshoz). A jegyek áráról ide kattintva lehet tájékozódni.
A vonal rövid története
A 20. század első felében az Ipolyon át Nagybörzsönyig, illetve Szobtól Márianosztráig épültek az első szakaszok (még különböző nyomtávon), ám előbbit kettévágta az új országhatár 1920-ban, így új nagyvasúti átrakodóhelyre volt szükség. Adta magát a lehetőség Márianosztra felé, 1924-re el is készült a teljes pálya Szob és Nagybörzsöny között. A század közepére egyre olcsóbb lett az üzemanyag és épültek az erdészeti feltáróutak, így a kisvasutak kevésbé gazdaságosan tudták kitermelni a fát és követ, a szállítás a kisvasút felől egyre inkább a teherautó felé billent. 1975-ben a leromlott pálya és egy baleset miatt Szob és Nagyirtás között leállították a forgalmat, aminek újraindulására egészen 2016-ig kellett várni - ekkor már szinte kizárólag turisztikai céllal.
Technikai leírás
A teljes újjáépített vonal 20,8 km hosszú, 760 mm (keskeny) nyomtávú, és mivel a három szakasznak három fenntartója van, a járműparkja is különböző dízelmozdonyokból és személykocsikból áll.
A legutóbb felújított, a terepadottságok miatt vonalvezetési szempontból a leginkább összetettebb, 7 km hosszú középső szakasz 1,1 milliárd forintból készült el, hiszen a sínek csak egy rövid szakaszon álltak rendelkezésre, a töltés szinte mindenhol felújításra, több helyen teljes újjáépítésre szorult. Márianosztrán és Nagyirtáson erdei állomásépületek is készültek, az utasforgalom kiszolgálására.
Különleges látnivalója a vonalnak Magyarország egyetlen megmaradt kisvasúti csúcsfordítója a Tolmács-hegyen, ami ipartörténeti műemlék.
Nyári láda, téli találat. :) A frissen esett hó kicsábított egy kis sétára, végül egy kellemes, 20 km-es kör lett belőle. Nagyirtásnál már erősen sötétedett, a logbook-ot még éppen ki tudtam silabizálni. :) A kisinóci parkolóig már sötétben mentünk végig a behavazott műúton. Élveztük, de szokatlan látvány lehettünk, mert egy kedves autós még fel is akart venni minket, hátha eltévedtünk. :) Udvariasan megköszöntük, de nem csaltuk le a maradék 3 km-t. Köszi a pontot.
Nem a kisvasúttal érkeztünk, de láttuk tolatni, aztán meg a fordítónál megfelelő irányba fordulva tovább menni, így a vasútélmény is megvolt. Egy kocsival közlekedett a szerelvény, de abban az egyben sokan utaztak a borongós idő ellenére - ennek örültünk.
7 km 1 milliárd forint?! Elképesztő összeg!
Köszönjük a rejtést. Minden rendben volt vele.
A GCMTU-sorozat 9. találatáért - nekem ez a GCMTU5 lett - jöttünk fel kectamékkal a Börzsönybe egy félnapos túrára.
Csodás napsütés, harapnivaló friss levegő, kellemes társaság. Kell ennél több egy jó ládázáshoz? :)
Az MTU sorozat utolsó ládájaként végre ez is sorra került. Nagyirtáspusztát már több börzsönyi kirándulás kapcsán érintettük, ma viszont célpontként szerepelt. Ez alkalomból kipróbáltam a helyreállított kisvasúti szakaszt, amin szépen kúszott egyre feljebb az egyes motorkocsi. Az útvonal érdekessége, hogy újjáépítése előtt nem sokkal egyszer már gyalogosan is bejártam a megmaradt töltéseket a völgyben végig vezető turistaút hiányában.
A reggeltől-estig tartó kóspallagi pontőrködésből sikerült elszabadulnom egy kicsi időre a nagyon rendes pontőr-társamnak köszönhetően. Rablótanya érintésével sebes tempóban gyalogoltam az őszi erdőben. Érintettem Tolvaj-kutat, Érsek-forrást és így jutottam el Nagyirtásra. Ez a hely egyáltalán nem ismeretlen számomra, számtalanszor jártam már itt. Csak úgy, túrázva és vonatozva is. Tavalyelőtt ősszel a fiaimmal végigvasutaztuk a Nagybörzsöny-Nagyirtás-Márianosztra-Szob(-Budapest) vonalat. Mindannyiunknak nagy élmény volt a különféle kocsikkal átzötyögni a börzsönyi rengetegen. Most egy kis nyugalom volt itt, amit a délelőtti esős időnek tudtam be. De annyiban szerencsém volt, hogy egy motorvonat épp az állomásépület előtt parkolt, így azt nyugodtan fotózhattam. Az épület is egészen jól sikerült alkotás. Dömével jártam itt és mindketten élményekkel távoztunk.
Mi is megkerestük a rejtést, amíg lehet. A tanösvényt tavaly végig sétáltuk, miután felvonatoztunk, ahogy most is. Nagyon jó kis kiindulási pont az állomás túrázáshoz, nem utolsó sorban jó, hogy van itt büfé(cske).
Köszönjük a rejtést!
TFTC!
Börzsönyi #hellogeocaching - ez a 7. a sorozatból.
Tavasszal kisvasutas multi kapcsán jártam itt, akkor megvolt a vonatozás is.
A mai program pedig egy innen indított 13 km-es körtúra GCBF04 forrásmulti mentén.
Munka utáni gyors kiruccanás, hogy a megszűnés előtt még megtaláljuk az MTÜ eseményládát. A Börzsönybe mindig szívesen jövök, igaz ez most csak egy rövid séta volt. Köszönjük.
Délutáni autós ládázgatás hat találattal, ez volt a hatodik. Tavaly tavasszal jártam itt a kisvasutas multi miatt, most újra jöttem, hogy megkeressük ezt az eseményládát, mielött lejár az ideje.
GCBOKK túra közben egy fénykép erejéig beugrottam a ládához.
A koordináta pontos, így rögtön a célpont fához mentem, hogy aztán a rossz irányból kezdjek keresni, elbizonytalanodjak, és ne találjam meg elsőre a ládát. Vagy 5 percig még keringtem, mire rájöttem, hogy ez egy speciális fatörzs, így a gyökerénél több oldala is van :)
Köszönöm a rejtést!
Nyári, téli gyakorlatok emlékei azonnal megjelentek. Napsütésben mentem be az erdőbe, szakadó esőben jöttem ki. Szuper hely. Miért nem tud mindenki ilyen pontos koordinátákat megadni? Pedig igen zárt az állomány. Köszi Gyombi, köszi a lehetőséget.
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.4]
Nagyirtásról Nagybörzsönyig az akkumulátoros vonatkával mentünk le, nagy élmény volt a csendes, füstmentes suhanás az erdőben.
Ismerős volt a helyszín, ami nagyon szép hely, az elmúlt évben erre jártunk egy jól sikerült ládakörön. A Szent Orbán panziótól sétáltunk a ládához, közben jött a kisvasút, sok-sok turistával. Köszönet a rejtésért.
Kedvenc nyaralóhelyünk Nagybörzsöny, hol kisvasúton, hol futva, hol bringával, de Nagyirtásra mindig feljövök valahogy. Eddig sem volt rossz hely, most meg aztán pláne.
Az első geocaching küldetésünk! :) Nagyon tetszett a környék, nyugis, könnyen elérhető a célpont, a rejtek pedig nagyon jól álcázott. Tábla szerint az autóút egy része engedélyhez kötött / a wellnesshotel vendégei hajthatnak csak be, de ettől még behajtottunk. Szuper élmény volt, köszönjük! 1/10 #hellohungary #hellogeocaching
Vácott volt dolgom hivatalos ügyben, pont a nap kellős közepén, így kivettem szabit és a reggelt Nagyirtáson kezdtem.
Viszonlag sokszor jártam már itt, utoljára valamikor év elején, hűvös, zúzmarás időben.
Most parádés napsütés és kellemes madárcsicsergés volt. A munkanapnak köszönhetően csend is.
Örülök, hogy ide került az egyik MTU-s láda.
Köszi
Kisvasutazás utáni gyors találat, köszönjük a rejtést és a remek ajándékokat! Jó sok mindent csereberéltünk, a matricák voltak a legmenőbbek! :) Nagyon tetszett a direkt erre a célra készített logbook és a névjegyek!
Veruval, Ionwennel és 5 másik barátunkkal közös találat.
Börzsönyliget-Szokolya-Kisinóc-Nagyirtáspuszta, bringával, oda-vissza 40 km. Már jól ismert tájakon, sok szinttel. Nagyirtáson elkaptam egy vonat randit. A láda a leírás alapján egyértelmű, nem kellett keresni.
Az átadás óta készültem utazni az új középső szakaszon (a nyomvonalon többször jártam már, akkor is, amikor tényleg csak nyomai voltak a vasútnak). Most az eseményláda jó alkalom volt erre.
Márianosztráról vonattal, vissza gyalog a Só-hegyen és a Kopasz-hegyen át.
A három szakasz, három üzemeltető, két átszállás, különböző tarifák, külön jegyek: tipikus Magyarország. :-(
Pár napot Nagymaroson töltöttünk, ez a láda volt az egyik fő célpont. Sajnos a kisvasút hétköznap nem jár... erre a márianosztrai állomáson jöttünk rá.
Bal3 és Péter barátaimmal egy remek kis kiruccanás tettünk a Pilis-Börzsöny környékén. Sok szépet láttunk, jól éreztük magunkat. Így esett, hogy jó dolgunkban még Nagyirtáspusztára is ellátogattunk. Nyilván kértem 15 perc "kimenőt", amíg elsétáltam a ládáig :-) Szép hely, ismerős nyilván. Már a felújítás óta is jártam itt. Köszönet. Remek rejtés, a hely nagggyon pozitív.
Transzbörzsönyi kerekezés. Dunakeszi-Nagyirtáspuszta-Nagybörzöny-Tésa- Dunakeszi 165 km
Kapóra jött az új láda, így nem kellett gondolkodni, hogy merre megyek ma Gckupa pontokat gyűjteni.
Remek a rejtés, többször is megkotortam a rejtés környékét míg végül előkerült a láda, pedig a kidölt fa egyértelmű.
Nagy volt a forgalom ma a kisvasúton. Találkoztam egy szerelvénnyel, ami éppen a csúcsfordítóhoz ment, majd néhány perc múlva ismét elhaladt mellettem.