WAP
Sajnos elszállítják a gépet - a láda megszűnik :(
A cél egy repülőgép. A láda egy 13x8x5 cm-es műanyag doboz, mely a gép bal hátsó részén, gyári rekeszben van kívül a géptestben. Könnyen nyitható.
_____________________________________
A ládába TravelBug helyezhető.
_____________________________________
2016.05.04. Megkezdték a gép szétszedését!
_____________________________________
Ez egy repülőgépes hagyományos geoláda, az ötletet a GCAERO adta.
Megközelítés
Autóval egyszerű, a 3-as útról Karácsond felé kell letérni, hamarosan már látható is lesz a gép.
Az An-2-esekről
(NATO-kódja: Colt) a második világháború után a Szovjetunióban, az Antonov tervezőirodában kifejlesztett egymotoros, kétfedelű szállító repülőgép. Eleinte a Szovjetunió, később Lengyelország és Kína is gyártotta. 2004-ig körülbelül 18 000 darabot gyártottak. Kezdetekben Annának becézték, Magyarországon az Ancsa név ragadt rá. A pilóták szerint az egyik legkezesebb repülőgép a világon. A gép mai napig a legnagyobb egymotoros, kétfedelű repülőgép.
A cél
egy AN-2 típusú HA-MDA lajstromjelű gép, amely ide vonult nyugdíjas éveire.
Ma is szolgálja az embereket, jelenleg Heves Megye egyetlen Repülős Büféje.
A jelszó a repülőben (a farában) rejtett normál méretű ládában található.
A HA-MDA életútja
1947-ben gyártották (PZL-Mielec An-2R - gy.sz.: 1G176-23). Kezdetben Lengyelországban volt bombahordozó aztán ejtőernyős gép. 1978-ban került Magyarországra, állomáshelye évekig Jászapáti volt.
Eredeti színe sárga volt s nálunk mezőgazdasági-permetező gépként szolgált.
2008-ig-repült, sajnos úgy gondolták, hogy költséges lenne a felújítása, így nyugdíjazták.
Ezt követően vette meg az OIL benzinkút egyik tulajdonosa.
Mai funkciója pedig repülős büfé EP-AIR néven 2014.augusztusától.
Amennyiben utad során valahol láttál már AN2-es gépet és le is fotóztad, kérlek töltsd fel azt is a bejegyzésedhez!
Technikai adatokról általánosan
Geometriai méretek és tömegadatok
Hossz: 12,74 m
Fesztávolság: 18,18 m (felső szárny)
Szárnyfelület: 71,6 m2
Üres tömeg: 3450 kg
Maximális felszálló tömeg: 5500 kg
Motor: Motorok száma: 1 db
Svecov AS-62IR kilenchengeres, benzinüzemű csillagmotor
Felszálló teljesítmény: 736 kW (1000 LE)
Repülési jellemzők:
Legnagyobb sebesség: 258 km/h
Utazósebesség: 190 km/h
Hatótávolság: 845 km
Legnagyobb repülési magasság: 4500 m
Emelkedőképesség: 3,5 m/s
Szárny, futómű
A szárnyak fesztávolsága különböző, (a felső hosszabb) szerkezetük teljesen fém, két főtartóval. A csűrők, az oldalkormány és a magassági kormány mozgatása manuális, tolórudak és kábelek segítségével van megoldva. A fékszárnyak és a trimmek elektromos működtetésűek. A futómű hárompontos, farokkerekes, a kerekek nem behúzhatók.
Motor
A gép mozgatásáról egy Svecov AS-62 típusú, kilenc hengeres, 29,87 literes űrtartalmú csillagmotor gondoskodik, melynek teljesítménye 736 kW (körülbelül 1000 Le). A motor fogyasztása 120 és 200 liter között mozog óránként, a repülési feladattól, terheléstől és a repülési magasságtól függően. A hajtóanyag 100-as oktánszámú, ólmozott repülőbenzin.
Üzemanyag-ellátás
A repülőgép ejtőtankos rendszerű, azaz az üzemanyagtartályok a felső szárnyakban helyezkednek el, jóval a motor síkja fölött, hármas csoportban a bal, illetve a jobb oldalon. A tartályok egyenként 200 literesek, így szárnyanként 600 liter, azaz összesen 1200 liter üzemanyag az egyszerre felvehető mennyiség. A tartályok közösítővel vannak ellátva, így vízszintes talajon leállított repülőgép esetében kiegyenlítődik az üzemanyagszint a tartályok között, illetve a közösítő szelepen keresztül a két szárnyban is. A pilóta repülés közben fogyaszthat csak a jobb, csak a bal, illetve mindkét tartálycsoportból közösen. Ha leszállás után nem egyenlő az üzemanyagszint a két szárnyban és vízszintes talajon áll a repülőgép, a kiegyenlítő golyós-szelep működésének jellegzetes kotyogó hangja hallatszik a gépből egy ideig az üzemanyag átfolyása miatt. Az üzemanyagszintre figyelni kell a következő repülés előtt, mivel a két oldal közötti eltérés nem lehet több 150 liternél.
Légcsavar
A légcsavar fém, négytollú, állítható szögű, átmérője: 3,6 méter. A légcsavar kihajtása nem közvetlenül helyezkedik el a főtengelyen, hanem bolygókerekes, reduktoros megoldású. Az áttétel viszonya: 0,687 ami azt jelenti, hogy ennyiszer lassabban forog a légcsavar, mint a főtengely. A motor maximális fordulatszáma 2200/perc, a légcsavar ilyenkor 1510-et forog percenként, amely értéket nem szabad túllépni az igen hosszú légcsavarlapátok végeinek magas kerületi sebessége miatt. Az ilyen "hosszúlapátos" légcsavarral ellátott repülőgépek esetében a tervezés során külön odafigyelést igényel ez a szabály, miszerint a lapátvégek semmiképp nem léphetik át a hangsebességet, mert az ilyenkor kialakuló rezonanciák, áramlásleválások tönkretehetik a légcsavart illetve a motort. A motor-főtengely és a légcsavar forgásiránya is, a pilóta felől nézve: jobb.
Hidraulika, olajrendszer
A légcsavar szögállító hidraulikus, az olajrendszer kétkörös. A kisnyomású kör a motor kenéséért felelős, míg a nagynyomású kör a légcsavarszabályzót működteti. A szokásos kenőolaj-mennyiség 50 liter, de az olajtartályt maximálisan 85 liter olajjal lehet feltölteni. A motor jellegéből adódóan jelentős olajfogyasztással is számolni kell az üzemeltetés során.
A fedélzeti elektromos rendszer
24V-os, negatív testelésű. Az alkalmazott technikai megoldások és a repülőgép általános jellemzőinek ismeretében elmondható, hogy az üzemeltetés nagyon mostoha körülmények között is biztonsággal megvalósítható, de mindenképp felkészült és hozzáértő földi műszaki személyzetet illetve hasonlóan jól kvalifikált repülőszemélyzetet igényel. A gép repülését csak B kategóriás pilótajogosítvánnyal lehet végrehajtani, az érvényben lévő jogszabályok szerint.
További AN-2-es gépek
HA-MAW
94'-től repült nálunk, jelenleg Gyomaendrődön vár szebb napokra.
HA-MBF
1975-ben kezdte pályafutását, 2004-ben repült utoljára, 2007-ben jégeső-jégverés áldozata lett. 2012-ben Kadarkútra szállították (HA-ANA projekt)
HA-MBP
1976-tól repült nálunk, szintén Gyomaendrődön rekedt. 2010-ben törölték üzemét, de megmenekült. Elsőként Nagykátára, majd Algyőre szállították. 2012-től katonai színekben kiállították.
HA-MDR
1980-tól repült hazánkban. Sajnos jelenleg üzemképtelen. Börgöndön található.
HA-MEY
1986-ban érkezett hozzánk mezőgazdasági célokra. Sok éve Domaszéken pihen üzemen kívül.
HA-MKA
97'-től szolgál nálunk. Domaszéken várja, hogy újra repüljön.
HA-YHB
1979-ben kezdte pályafutását. Érdekessége, hogy fotogrammetriai vagyis térképész feladatokhoz használt változat.
PF változatú gépről van szó, melyből mindössze 5 példány került hozzánk. Ebből magyar lajstromban egy gép repül Szatymazon (HA-YHD), két gép üzemen kívül van (HA-YHB, HA-YHE), illetve egy gép Fertőszentmiklóson állomásozik, osztrák felségjel alatt (HA-YHA (ma OM-EIB)). A HA-YHC "Air Church" 2010 őszén német tulajdonba került. Szerencsére megmaradt magyar lajstromban, és a Győr melletti Bőny repülőterén szokott állomásozni.
HA-YHE
1981-ben érkezett Magyarországra, hogy a Repülőgépes Növényvédő Állomás térképészeti célokra alkalmazza. Később Kaposújlakra került, darabokban. 2013-ban elkezdték a felújítását.
A rejtővel előre egyeztetett pótládát éppen behelyeztem a repülőbe, amikor két ember elkezdte méricskélni a szárnyakat. Tájékoztattak, hogy hétfőn el fogják szállítani a repülőt innen. Ha minden igaz, egy tankot hoznak majd helyette. Az eredeti láda is megvan, bent a benzinkút eladóterében kell elkérni.
Köszönöm a rejtést!
[iGC] [wapon beküldött szöveg]
Tiszaújvárosba volt ma munkánk, korai indulással még belefért 1-2 láda odafelé.
A "kicsit" leamortizálódott, hajdan szebb napokat látott repülőgépnél a rejtek valószínűsíthető helyét megtaláltuk, a ládát az előző keresőkhöz hasonlóan sajnos mi sem. A rejtővel telefonon beszéltem - külföldi tartózkodása miatt csak pár szót -, ígérkezett, hogy rövidesen ellenőrzi a ládáját.
A képek alapján kérem a rejtőt, fogadja el a találatot.
Köszi a rejtést! [g:hu 1.5.2x] [wapon beküldött szöveg]
A nap utolsó ládájaként ez sajnos nem jött össze. A helyet megtaláltuk (legalábbis azt gondoljuk), de ládika nem volt benne. A benzinkútnál többen is álldogáltak, nem akartunk túl sokáig vacakolgatni, nehogy esetleg ők találják meg, ha mégis ott van.
Jaj de jó, jól írtam fel a jelszót. Drukkoltam is!
Ma Gyöngyösön ez került terítékre. Gyalogosan kerestem fel. A gép eladósorba került...
Köszi a rejtést!
Megtaláltuk. Köszönjük a rejtést! [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]
Parádfürdőre menet megálltunk Gyöngyösön, a szombat délelőttöt a városban töltöttük. Ez volt az első találat, utána a gyöngyösi séta ládát kerestük meg. A rejtés és a rejtekadó objektum is nagyon tetszett.
"Természetesen" először én is az olajos lyukba nyúltam. :-) Utána hosszabb keresés után rájöttünk, hogyan nyithatók a szerelőfedelek, onnan már könnyű volt. Kösz a rejtést!
4/6 Mai Gyöngyös környéki ládázásunk negyedik találata. De nagy kár, hogy már nem működik a büfé. Vagy a büfés költözött a sarki helyre, vagy az túrta ki a repülős büfét onnan. Kiváncsi vagyok megveszi-e valaki? Ezeknek a régi gépeknek múzeumban a helyük!! Köszi a rejtést!
A miskolctapolcai telelés záróakkordjaként egy ládázós hazautazást terveztünk . Itt már nagyon szakadt a hó, így úgy döntöttünk, hogy nem térünk le a főútról és hazafelé vesszük az irányt.
A nap harmadik ládája, második nekifutásra.
Első körben sokan voltak a környéken, így nem akartam körbetapogatni a gépet... :D A rejtő segítségét kértem. Mire Mátrafüred után visszatértünk, csendesebb lett a környék, és egyből siker...
Köszönjük a lehetőséget!
Végre sikerült ezt a ládát is útba ejteni. Az a gyári rekesz majdnem túljárt az eszemen, de addig-addig nézegettem, hogy csak rájöttem, hogy nyílik. Bár a büfé bezárt, be lehet menni a gép belsejébe, tanulmányozni a pilótafülkét.
Köszi az élményt és a rejtést.
+van! Könnyen, egyszerűen megtalálható rejtés... -az ajtó visszazárására ügyelni kell, a 'zár' nehezen jár! (Ilyen környezetben nem ártana egy pót lehetőség...)
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. A többit majd otthonról... :) [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]
Ez volt a mai napi gyalogos ládavadászatom első találata a háromból... :)
Először féltem, nehogy a kutasok elzavarjanak a géptől, ezért inkább bementem hozzájuk "tapogatózni". Tudtak a ládáról (még a pontos helyéről is), elég sokan járnak be hozzájuk kesserek kérdezősködni a ládáról és a gépről. Visszamentem, és szinte azonnal megtaláltam a dobozt. Gyorsan logoltam, majd visszarejtés után kiültem a benzinkút teraszára egy doboz sörre. Ezt jobb szerettem volna bent a repülőgépben megtenni, de sajnos a büfé végleg bezárt... :(
Köszi a rejtést!
Az Ancsa az én generációmnak nem ritkaság, az is többször látott már ilyet, akinek - mint pl. nekem - semmi köze a repüléshez. Viszont a repülős büfé, meg a gép belsejének megnézése izgalmas - lenne, ha nem zárt volna be a vállalkozás egy éven belül... Ugyanakkor így is jó ötlet, hogy megmentették ezt a gépet, illetve hogy a rejtő ládát telepített ide, valóban nem mindennapi látvány egy benzinkút mellett... Mi is megpihentünk itt egy félórácskát.
A rejtés nagyon ügyes, rajtam ki is fogott volna - de szmoninak szerencsére jobb érzéke van az ilyen "technikai" kérdésekhez... :-) Egy Nxyregyházán talált Travel Bugot is tettünk a ládába, remélem, jó kezekben "landol"... :-)
A repülő klassz, köszi a rejtést. Sajnos írószerszám nincs a dobozban és a büfé sem üzemel már benne. A kúton kávét ne igyál mert csak barna, meleg vizet kapsz... A ládánálsemmi veszélyt nem tapasztaltam, nem is tudom mire gondolhatott az utánam logoló kesser.. ?
Már a láda megjelenésekor szerettem volna eljönni ide, most végre útba esett. Úgy tűnik végleg bezárt mint büfé, de így is érdekes volt. Köszi, hogy megmutattad!
Később. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]
Érkezés után a legrövidebb úton közelítettem meg az AN-2-est. Kicsit meglepődtem, mert másra számítottam. A közeli kút miatt lehet érdekességszámba vettek, hogy gyanúsan mozgolódok a gép közelében. Végül nyílt aminek nyílnia kell, és a láda a kezembe volt. AN-2-est láttam már máshol is, így ismerős volt a gép számomra.
Egy gyöngyösi vásárlós napba iktattuk be ezt a ládát. Szerencsére velünk volt Viktor anyukája, aki ügyesen elterelte a büfében ücsörgők figyelmét egy kis beszélgetéssel, amíg mi nyugodtan logolhattunk.
Bútorvadászat közben megleltük. Épp gondolkodtunk, hogy hogy fogjuk megtalálni a ládát, mivel egy pár épp falatozott a szárnyon. Szerencsénkre anya is velünk volt a kereséskor, és még nagyobb szerencsére ismerős volt a pár. Így anya szóval tartotta őket, míg mi kihalásztuk a dobozt a rejtekből. :) Nagyon pofás a "hivatalos doboz" és a "hivatalos logbook" is.
Meg van, részletesen késöbb... Üdv Mr Zerge. [wapon beküldött szöveg]
Igazi drive-in potya pont, még GPS sem kell hozzá.
Kár, hogy ilyen bóvli módon végzi a repülőgép, mondom ezt, mint repülés iránti erősen érdeklődő kesser.
GCWALK#3 levezető találata.
Már a lemenő nap mellett értünk oda, a büfé bezárt.
A fiúk lelkesen nekiestek a jobb oldalnak, majd mikor már feladták, javasoltam, hogy nézzük meg a leírásat :)
Köszi
A mai nagy sétáról hazafelé úgy gondoltam, hogy Kokó megérdemel egy kávét. :) Ennél jobb helyet pedig nemigen tudtam elképzelni. Közel volt, útba is esett és még láda is került. Amíg ő a fekete leves után kajtatott, én előpiszkáltam a dobozt. Másodjára nyúltam a jó helyre. A büfénél mások is voltak, akik láthatóan nem először találkoztak a hozzánk hasonló keresőkkel. A büfés néni még a medvémet is szerette volna elkérni, de Frédi nem eladó. A csinoska csajok meg aziránt érdeklődtek, hogy minek mászkál egy felnőtt ember medvével a hóna alatt. Egyébiránt az ötlet (mind a büféé, mind a ládáé) jó. Beültünk a pilótafülkébe is; nem is gondoltam, hogy ennyi kapcsoló és egyéb műszer van ott. Az út túloldalán látható egy igen viseltes, talán valami vulkáni lávakőzetből készült útszéli kereszt.
A stewardess néni nagyon kedves volt. Készített nekünk kávét és sajtburgert. :)
Az első 8 ejtőernyős ugrásom az "Ancsából", egy örök barátság kezdete ezzel a típussal.
A nyitáskor már tankoltam ennél a benzinkútnál és azóta is számos alkalommal vitt el utam a repülőgép mellett. Nem gondoltam volna, hogy egyszer majd egy geoláda miatt is megállok itt, aminek a megtalálásához a rejtő is segítséget nyújtott. Ezúttal is köszönöm.
Remek! Egy kis technikai kuriózum.
Öröm volt nézni kívülről-belülről a gépet, nagyon jó, hogy ilyen szerepet kapott ahelyett, hogy géptemetőben köt ki.
Gyors Drive in találat.:-) A láda egyből meglett az esőben, és az asztalon kényelmesen esőmentesen tudtam logolni, hisz a büfés ügyesen oldotta meg a dolgot a szárny mint napernyő szolgál.:-) Logolás közben épp azon beszélgettünk, hogy de szerencsénk van, hogy nincs nyitva a büfé, mert ha itt az asztaloknál üldögélnek elég lehetetlen vállalkozás észrevétlenül logolni. Azt hittük a büfé nem üzemel, de ahogy távoztunk jött egy hölgy és épp nyitotta ki. Nagyon ötletes a rejtés.:-)
A mátrai forrásos sorozat végét jöttem lejárni. Útba ejtettem persze ezt az új rejtést is :-) Korán volt, nyugi volt, könnyen logoltam. Tetszik a hely, az ötlet és maga a rejtés is! Köszöne érte, nem tűnt fel eddig az a gép.
Közös találat Borsóval. Tuti jó volt, csak kár, hogy nem volt nyitva a büfé. De majd legközelebb... Úgy különösképpen nem érdekelnek a repülőgépek, de a rejtésnek és a leírásnak köszönhetően, egész érdekesnek találtam. Hasonló bizsergést éreztem, amikor a speyer-i technikai múzeumban a repülőgép szárnyán sétálgattam.... Köszönettel, Balaci
Megtaláltam. Köszönöm a rejtést! [g:hu 1.4.30x] [wapon beküldött szöveg]
Egész komoly találkozóba cseppentem bele: másik három kedves csapat már épp az egyik asztalon logolt. Nekem már csak visszarakni kellett :-)