geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
3956. Antonov AN2 (HA-MDA) - EpAir (GCAN2)

HA-MDA

HA-MDA

Jászapátiban 2009

Jászapátiban 2009

Ma már pihen

Ma már pihen

Háromnézeti rajz

Háromnézeti rajz

EpAir

EpAir

Napjainkban

Napjainkban

Megemlékezés

Megemlékezés

Pilóta és a fülke

Pilóta és a fülke

Fentről

Fentről
Szélesség N 47° 46,379'
Hosszúság E 19° 56,360'
Magasság: 162 m
Megye/ország: Heves
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2015.02.21 13:00
Megjelenés időpontja: 2015.02.21 13:23
Utolsó lényeges változás: 2016.05.18 20:20
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: GEONEO
Felhasználó: Luki
Nehézség / Terep: 2.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 10 m
Megtalálások száma: 216 + 3 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.8 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.


WAP
Sajnos elszállítják a gépet - a láda megszűnik :(

A cél egy repülőgép. A láda egy 13x8x5 cm-es műanyag doboz, mely a gép bal hátsó részén, gyári rekeszben van kívül a géptestben. Könnyen nyitható.
_____________________________________

A ládába TravelBug helyezhető.
_____________________________________

2016.05.04. Megkezdték a gép szétszedését!

_____________________________________

Ez egy repülőgépes hagyományos geoláda, az ötletet a GCAERO adta.

Megközelítés
Autóval egyszerű, a 3-as útról Karácsond felé kell letérni, hamarosan már látható is lesz a gép.

Az An-2-esekről
(NATO-kódja: Colt) a második világháború után a Szovjetunióban, az Antonov tervezőirodában kifejlesztett egymotoros, kétfedelű szállító repülőgép. Eleinte a Szovjetunió, később Lengyelország és Kína is gyártotta. 2004-ig körülbelül 18 000 darabot gyártottak. Kezdetekben Annának becézték, Magyarországon az Ancsa név ragadt rá. A pilóták szerint az egyik legkezesebb repülőgép a világon. A gép mai napig a legnagyobb egymotoros, kétfedelű repülőgép.

A cél
egy AN-2 típusú HA-MDA lajstromjelű gép, amely ide vonult nyugdíjas éveire.
Ma is szolgálja az embereket, jelenleg Heves Megye egyetlen Repülős Büféje.

A jelszó a repülőben (a farában) rejtett normál méretű ládában található.

A HA-MDA életútja
1947-ben gyártották (PZL-Mielec An-2R - gy.sz.: 1G176-23). Kezdetben Lengyelországban volt bombahordozó aztán ejtőernyős gép. 1978-ban került Magyarországra, állomáshelye évekig Jászapáti volt.
Eredeti színe sárga volt s nálunk mezőgazdasági-permetező gépként szolgált.
2008-ig-repült, sajnos úgy gondolták, hogy költséges lenne a felújítása, így nyugdíjazták.
Ezt követően vette meg az OIL benzinkút egyik tulajdonosa.
Mai funkciója pedig repülős büfé EP-AIR néven 2014.augusztusától.

A gép adatai ITT is olvashatóak.

Amennyiben utad során valahol láttál már AN2-es gépet és le is fotóztad, kérlek töltsd fel azt is a bejegyzésedhez!

Technikai adatokról általánosan


Geometriai méretek és tömegadatok
Hossz: 12,74 m
Fesztávolság: 18,18 m (felső szárny)
Szárnyfelület: 71,6 m2
Üres tömeg: 3450 kg
Maximális felszálló tömeg: 5500 kg
Motor: Motorok száma: 1 db
Svecov AS-62IR kilenchengeres, benzinüzemű csillagmotor
Felszálló teljesítmény: 736 kW (1000 LE)
Repülési jellemzők:
Legnagyobb sebesség: 258 km/h
Utazósebesség: 190 km/h
Hatótávolság: 845 km
Legnagyobb repülési magasság: 4500 m
Emelkedőképesség: 3,5 m/s

Szárny, futómű
A szárnyak fesztávolsága különböző, (a felső hosszabb) szerkezetük teljesen fém, két főtartóval. A csűrők, az oldalkormány és a magassági kormány mozgatása manuális, tolórudak és kábelek segítségével van megoldva. A fékszárnyak és a trimmek elektromos működtetésűek. A futómű hárompontos, farokkerekes, a kerekek nem behúzhatók.

Motor
A gép mozgatásáról egy Svecov AS-62 típusú, kilenc hengeres, 29,87 literes űrtartalmú csillagmotor gondoskodik, melynek teljesítménye 736 kW (körülbelül 1000 Le). A motor fogyasztása 120 és 200 liter között mozog óránként, a repülési feladattól, terheléstől és a repülési magasságtól függően. A hajtóanyag 100-as oktánszámú, ólmozott repülőbenzin.

Üzemanyag-ellátás
A repülőgép ejtőtankos rendszerű, azaz az üzemanyagtartályok a felső szárnyakban helyezkednek el, jóval a motor síkja fölött, hármas csoportban a bal, illetve a jobb oldalon. A tartályok egyenként 200 literesek, így szárnyanként 600 liter, azaz összesen 1200 liter üzemanyag az egyszerre felvehető mennyiség. A tartályok közösítővel vannak ellátva, így vízszintes talajon leállított repülőgép esetében kiegyenlítődik az üzemanyagszint a tartályok között, illetve a közösítő szelepen keresztül a két szárnyban is. A pilóta repülés közben fogyaszthat csak a jobb, csak a bal, illetve mindkét tartálycsoportból közösen. Ha leszállás után nem egyenlő az üzemanyagszint a két szárnyban és vízszintes talajon áll a repülőgép, a kiegyenlítő golyós-szelep működésének jellegzetes kotyogó hangja hallatszik a gépből egy ideig az üzemanyag átfolyása miatt. Az üzemanyagszintre figyelni kell a következő repülés előtt, mivel a két oldal közötti eltérés nem lehet több 150 liternél.

Légcsavar
A légcsavar fém, négytollú, állítható szögű, átmérője: 3,6 méter. A légcsavar kihajtása nem közvetlenül helyezkedik el a főtengelyen, hanem bolygókerekes, reduktoros megoldású. Az áttétel viszonya: 0,687 ami azt jelenti, hogy ennyiszer lassabban forog a légcsavar, mint a főtengely. A motor maximális fordulatszáma 2200/perc, a légcsavar ilyenkor 1510-et forog percenként, amely értéket nem szabad túllépni az igen hosszú légcsavarlapátok végeinek magas kerületi sebessége miatt. Az ilyen "hosszúlapátos" légcsavarral ellátott repülőgépek esetében a tervezés során külön odafigyelést igényel ez a szabály, miszerint a lapátvégek semmiképp nem léphetik át a hangsebességet, mert az ilyenkor kialakuló rezonanciák, áramlásleválások tönkretehetik a légcsavart illetve a motort. A motor-főtengely és a légcsavar forgásiránya is, a pilóta felől nézve: jobb.

Hidraulika, olajrendszer
A légcsavar szögállító hidraulikus, az olajrendszer kétkörös. A kisnyomású kör a motor kenéséért felelős, míg a nagynyomású kör a légcsavarszabályzót működteti. A szokásos kenőolaj-mennyiség 50 liter, de az olajtartályt maximálisan 85 liter olajjal lehet feltölteni. A motor jellegéből adódóan jelentős olajfogyasztással is számolni kell az üzemeltetés során.

A fedélzeti elektromos rendszer
24V-os, negatív testelésű. Az alkalmazott technikai megoldások és a repülőgép általános jellemzőinek ismeretében elmondható, hogy az üzemeltetés nagyon mostoha körülmények között is biztonsággal megvalósítható, de mindenképp felkészült és hozzáértő földi műszaki személyzetet illetve hasonlóan jól kvalifikált repülőszemélyzetet igényel. A gép repülését csak B kategóriás pilótajogosítvánnyal lehet végrehajtani, az érvényben lévő jogszabályok szerint.



További AN-2-es gépek


HA-MAW
94'-től repült nálunk, jelenleg Gyomaendrődön vár szebb napokra.

HA-MBF
1975-ben kezdte pályafutását, 2004-ben repült utoljára, 2007-ben jégeső-jégverés áldozata lett. 2012-ben Kadarkútra szállították (HA-ANA projekt)

HA-MBP
1976-tól repült nálunk, szintén Gyomaendrődön rekedt. 2010-ben törölték üzemét, de megmenekült. Elsőként Nagykátára, majd Algyőre szállították. 2012-től katonai színekben kiállították.

HA-MDR
1980-tól repült hazánkban. Sajnos jelenleg üzemképtelen. Börgöndön található.

HA-MEY
1986-ban érkezett hozzánk mezőgazdasági célokra. Sok éve Domaszéken pihen üzemen kívül.

HA-MKA
97'-től szolgál nálunk. Domaszéken várja, hogy újra repüljön.

HA-YHB
1979-ben kezdte pályafutását. Érdekessége, hogy fotogrammetriai vagyis térképész feladatokhoz használt változat.
PF változatú gépről van szó, melyből mindössze 5 példány került hozzánk. Ebből magyar lajstromban egy gép repül Szatymazon (HA-YHD), két gép üzemen kívül van (HA-YHB, HA-YHE), illetve egy gép Fertőszentmiklóson állomásozik, osztrák felségjel alatt (HA-YHA (ma OM-EIB)). A HA-YHC "Air Church" 2010 őszén német tulajdonba került. Szerencsére megmaradt magyar lajstromban, és a Győr melletti Bőny repülőterén szokott állomásozni.

HA-YHE
1981-ben érkezett Magyarországra, hogy a Repülőgépes Növényvédő Állomás térképészeti célokra alkalmazza. Később Kaposújlakra került, darabokban. 2013-ban elkezdték a felújítását.



Forrás: Wikipédia
Néhány jobb sorsra érdemes AN2-es

A tulajdonossal egyeztetve van a láda, keressétek nyugodtan!
Kellemes nézelődést kívánok.
GEONEO
Állapot: megszűnt

Értékelés: értékelés (121 db): környezet: 4.40 rejtés: 4.72 web: 4.69 átlag: 4.60

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 + település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - van-e a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb.?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


Luki 2016.05.17 00:00 - Egyéb
Elérkezett a pillanat. A gép elszállítva, a láda megszűnt! Utolsó mondatokat az Archív EP-AIR bejegyzésben olvashatsz.

Discover 2016.05.04 10:42 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.18
A rejtővel előre egyeztetett pótládát éppen behelyeztem a repülőbe, amikor két ember elkezdte méricskélni a szárnyakat. Tájékoztattak, hogy hétfőn el fogják szállítani a repülőt innen. Ha minden igaz, egy tankot hoznak majd helyette. Az eredeti láda is megvan, bent a benzinkút eladóterében kell elkérni.
Köszönöm a rejtést!
[iGC] [wapon beküldött szöveg]

_DSC2519_DSC2520
_DSC2521_DSC2522
_DSC2523_DSC2524
_DSC2525_DSC2526
_DSC2527_DSC2528
LionDaddy 2016.04.27 07:57 - Megtaláltam
Tiszaújvárosba volt ma munkánk, korai indulással még belefért 1-2 láda odafelé.
A "kicsit" leamortizálódott, hajdan szebb napokat látott repülőgépnél a rejtek valószínűsíthető helyét megtaláltuk, a ládát az előző keresőkhöz hasonlóan sajnos mi sem. A rejtővel telefonon beszéltem - külföldi tartózkodása miatt csak pár szót -, ígérkezett, hogy rövidesen ellenőrzi a ládáját.

A képek alapján kérem a rejtőt, fogadja el a találatot.

Köszi a rejtést! [g:hu 1.5.2x] [wapon beküldött szöveg]

[Jóváhagyta: GEONEO, 2016.05.01 07:57]

20160427_07502420160427_075215
20160427_07525520160427_075259
20160427_075327 
atipapa 2016.04.27 07:53 - Megtaláltam
nincs a láda kérem a rejtöt a kép alapján el fogadni Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]

[Jóváhagyta: GEONEO, 2016.05.01 07:55]

Mars3696 2016.04.23 16:50 - Megtaláltam
Szegény AN2-es eléggé lestrapált állapotban álldogál itt.

A ládát nem leltük, kérnénk jelszó nélkülit a fotók alapján, ha lehetséges! Köszi!

[Jóváhagyta: GEONEO, 2016.05.01 07:54]

Talán itt volt...Antonov 1.
Antonov 2. 
MoMaszter 2016.04.23 16:50 - Megtaláltam
A nap utolsó ládájaként ez sajnos nem jött össze. A helyet megtaláltuk (legalábbis azt gondoljuk), de ládika nem volt benne. A benzinkútnál többen is álldogáltak, nem akartunk túl sokáig vacakolgatni, nehogy esetleg ők találják meg, ha mégis ott van.

Köszi, hogy megmutattad a gépet!

Fotók Mars3696-nál...

[Jóváhagyta: GEONEO, 2016.05.01 07:54]

Kobe24 2016.04.17 14:47 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 3.5 web: 4.5 átlag: 4.00 súly: 3.18
Köszi a rejtést! :)

fn 2016.04.10 14:00 - Megtaláltamkörnyezet: 3 rejtés: 3 web: 3 átlag: 3.00 súly: 3.70
Egy eladó repülő , semmi több....

PusztaiLaci 2016.04.10 10:10 - Megtaláltam
Megtaláltam! Nagyon szépen köszönöm a rejtést! :-) [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]

lucannuss/Debreceni Nyuszik 2016.04.09 07:23 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.50 súly: 2.83
Köszi... reggel túrára menet megvolt:)

sinus90 2016.04.06 14:00 - Megtaláltam
Jaj de jó, jól írtam fel a jelszót. Drukkoltam is!
Ma Gyöngyösön ez került terítékre. Gyalogosan kerestem fel. A gép eladósorba került...
Köszi a rejtést!

BluEHourTeaM 2016.04.06 10:38 - Megtaláltam
Nagy volt a forgalom, ezért csak képpel...

[Jóváhagyta: GEONEO, 2016.05.01 07:53]

RX067525 
Fairy70 2016.04.03 18:51 - Megtaláltam
Köszönjük! :-) [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]

Seres Péter 2016.03.31 13:15 - Megtaláltam
959. ládám
Füzet betelt!

GC3956AGC3956B
GC3956CGC3956D
GC3956EGC3956F
GC3956GGC3956H
ata78team 2016.03.29 11:50 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]

gmajoros80 2016.03.27 16:58 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]

The Cselix 2016.03.27 12:05 - Megtaláltamkörnyezet: 2 rejtés: 3 web: 4 átlag: 3.00 súly: 1.30
Kis tavaszi kirándulás, gyors találat! Köszönjük a rejtést.
A logfüzet eléggé tele van :)

uccsagor 2016.03.22 09:10 - Megtaláltam
Köszönet az ötletes rejtésért!

Heni&Gábor 2016.03.19 09:24 - Megtaláltam
Megtaláltuk. Köszönjük a rejtést! [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]

Parádfürdőre menet megálltunk Gyöngyösön, a szombat délelőttöt a városban töltöttük. Ez volt az első találat, utána a gyöngyösi séta ládát kerestük meg. A rejtés és a rejtekadó objektum is nagyon tetszett.

gores 2016.03.18 12:55 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.53
Azt gondolták- meg akarjuk venni. Hízelgő volt.

Dióskanyar 2016.03.14 13:09 - Megtaláltam
Megtaláltuk. Köszönjük.

Pajzsika 2016.03.14 13:09 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.92
Megtaláltuk, köszönjük!

Riki&tsa 2016.03.14 11:30 - Megtaláltam
Nagybevásárlás a Lidle-ben, utána kellemes séta a ládáig, könnyű rejtés és még a buszt is sikerült elérnünk. Köszönjük!!!

Bab és Borsó 2016.03.14 10:49 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.81

Klassz a rejtés, szép egészséges a láda. Feltöltöttük.
Köszönjük!


Logolok... :-)Szép időben logolunk... :-)
MJANEZ 2016.03.13 07:25 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.55
Köszönöm a rejtést, és örülök, hogy ezt is láthattam! :) [g:hu 1.4.30x] [wapon beküldött szöveg]

 

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (219 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.