Elhelyezés időpontja: 2015.02.01 00:00
Megjelenés időpontja: 2015.02.04 21:03
Utolsó lényeges változás: 2018.09.02 20:34
Utolsó változás: 2019.03.07 15:30
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: haywire és hjutics
Ládagazda: Fairy Nehézség / Terep: 2.0 / 3.0
Úthossz a kiindulóponttól: 6000 m
Megtalálások száma: 198 + 3 sikertelen + 2 egyéb Megtalálások (havi bontásban):
A legaktívabb hónap 2020-10 volt 15 'Megtaláltam' loggal, OFF
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente
Tipp:
16 x16 x 7 cm-es konyhai tárolóedény egy kidőlt fatörzs tövében kéreggel álcázva. A rejtek a bal hátsó emlékoszloptól 5 méterre található. A ládába TravelBug nem helyezhető.
A láda természetvédelmi területen található, ezért csak a kijelölt útvonalon, illetve jelzett turistautakon lehet megközelíteni, azokról letérni tilos!
Parkolás és túraútvonal
Hejce falu központjában van lehetőség kialakított parkolót igénybe venni. N 48° 25,529' E 21° 16,992' 1295 m [GCHRBH+1.Parkoló] Innen a piros négyszög jelzésen haladj a Fehérkúti Vadászházig, itt a turistaút becsatlakozik a piros jelzésbe. Innen észak-nyugati irányba folytatódik a túra, majd itt N 48° 26,377' E 21° 19,164' 703 m [GCHRBH+elágazás] elérjük a piros kereszt elágazást, ami elvezet a Borsó-hegy csúcsánál található emlékműhöz. A túra hossza oda-vissza 12 km.
A Szlovák Légierő An-24-es repülőgépének 2006-os katasztrófája a független Szlovákia történetének eddigi legnagyobb légi szerencsétlensége. A repülőgép Koszovóból hazatérő szlovák békefenntartó katonákat szállított Szlovákiába, amikor 2006. január 19-én Magyarország északi részén, Hejce és Telkibánya községek között lezuhant. A fedélzeten tartózkodó 43 fő (a 8 fős személyzet és 35 fő utas) közül egy élte túl a balesetet.
A repülő adatai
A balesetet szenvedett 50 üléses An-24V szállító repülőgépet 1969-ben gyártották a kijevi 473. sz. Állami Repülőgépgyárban (GAZ-473), gyári száma 97305605, a Szlovák Légierőben 5605 oldalszámmal állt szolgálatban 1993. január 1-jétől.
A baleset
2006. január 19-én a NATO KFOR-missziójában részt vevő, a hat hónapos szolgálatukat letöltött békefenntartókat szállította haza Szlovákiába. A repülőgép a Prishtina nemzetközi repülőtérről indult, úti célja a Kassa nemzetközi repülőtér volt.
A repülőgéppel helyi idő szerint kb. 20.39-kor veszítette el a kapcsolatot a légi irányítás. A repülőgép a Hejce és Telkibánya között található 700 m magasságú Borsó-hegynek ütközött. A repülőgép lezuhanásakor kb. 20 km-re volt a kassai úti céljától, és kb. 3 km-re a szlovák-magyar határtól. A repülőgép a kassai légiirányító központtal volt kapcsolatban.
A repülőgép lezuhanása előtt a Borsó-hegyen 800 m-es hosszúságban és 30-40 m-es szélességben letarolta a fákat, majd a földbe csapódott, darabjaira szakadt, kigyulladt és kiégett. A repülőgép roncsai mintegy 1800 m²-es területen szóródtak szét. A mentést nehezítette a hideg időjárás és a baleset helyszínének nehéz megközelíthetősége.
A baleset egyetlen túlélője a lezuhanáskor a repülőgép mosdójában tartózkodó Martin Farkaš főhadnagy. Ő a gép lezuhanásakor koponya- és tüdősérüléseket szenvedett, a becsapódáskor rövid időre elveszítette az eszméletét. Miután magához tért, mobiltelefonon felhívta feleségét Szlovákiában, majd Farkaš felesége értesítette a szlovák hatóságokat a repülőgép lezuhanásáról. A helyszínt először a szlovák mentőegységek érték el.
Vizsgálati eredmény
A vizsgálatok megállapították, hogy a repülőgép katasztrófáját pilótahiba okozta. Egyrészt a gép túl korán kezdte meg a süllyedést a kassai leszálláshoz, másrészt a lezuhanáskor 3 km-re keletre eltért a kijelölt, a Hernád folyó völgye fölött húzódó útvonaltól és a Zempléni-hegység fölé sodródott.
Megemlékezés
Az áldozatok búcsúztatására 2006. január 26-án került sor Eperjesen, amelyen részt vett Jaap de Hoop Schaffer NATO főtitkár is. 2007. március 30-án a Szlovák Védelmi Minisztérium épületében emléktáblát avattak az áldozatok emlékére. A katasztrófa egy éves évfordulóján a szlovák és magyar hivatalos szervek képviselői, az áldozatok hozzátartozói és az egyetlen túlélő részvételével a baleset helyszínén megemlékezést tartottak, ahol 42 kopjafa állít emléket az áldozatoknak. Hejce központjában, a katolikus templom közelében emlékművet állítottak.
Minden évben a katasztrófa évfordulóján az emlékműnél megemlékezést tartanak.
Emlékmű Hejcén N 48° 25,378' E 21° 16,831' 289 m [GCHRBH+emlékmű]
2007-ben Hejce központjában avatták fel a szlovák katonai repülőgép áldozatainak emlékére készült szobrot. Melyet Szabó László szobrászművész alkotott. Fekete márvány talapzaton olvasható a megemlékező szöveg. A monumentális, bronz főalak egy szárnyak nélküli, zuhanó angyal, amelyet a letarolt fák vesznek körbe.
Ma kora reggel indultam el Nyíregyházáról, hogy beleférjen a délelőttbe a hely felkeresése. Hejcén az emlékmű mellett parkoltam és onnan indultam a katasztrófa helyszínére, végül 14,8 km lett a túra. Tényleg megrázó élmény az Emlékpark, minden egyes kopjafa egy értelmetlenül elpusztult emberi élet! Ezzel befejeztem a repülős emlékhelyek sorozatot, jöhet a záróláda!
Jó dolog a téli túrázás, de egy hátulütője akadhat - hótakaró lepi el a ládát és környékét. Így jártam ma a Borsó-hegyen a repülőszerencsétlenség helyszínén, így hiába túrtam fel a potenciális fatörzs töveket, a lefagyott hóban nem sok esélyem volt. A sziklafallal rendelkező helyszíneken a rejtekek ilyenkor nagyobb eséllyel lelhetőek fel, ma ilyen volt Amadé-vár és a Sólyom-kő is.
A feltöltött képek alapján szeretném kérni a találat jóváhagyását!
A Bükki ládázós hétvégéhez kiegészítésül hozzávettük ezt a ládát. Most már teljes a sorozat. Rendszeresen nézem az Aeroparkos videókat, és általában a repülésről szóló híreket. Szomorú baleset volt ez a szerencsétlenség.
Üdv Mr Zerge.
Gyönyörű időben, hét fős kis csapattal. Útközben rengeteg tinórut és egy útjelző banánt találtunk :) A sárga-zöld jelzésen mentünk fel, a piroson le. Nagyon elszomorito a sok ártatlan ember halála. Köszönjük a rejtést! [Geoládák v4.0.0]
A helyi csalán közösségben elég nagy károk okozása után, megtaláltam, köszönöm a rejtést!
A rejtő helyében meggondolnám, hogy egy kicsit kevésbé csalán dzsungelbe áthelyezzem a ládát [Geoládák v3.12.10]