Wap
Kétpontos multi:
1: függőleges sínszálon, 7 karakter
2: hagyományos láda,kupé galéria felirat alatt, alulról az alvázon (9 karakter)
Írd a két jelszót egymás után!

A ládába TravelBug helyezhető.
Megközelítés, láda
Mindkét pont gyakorlatilag a belvárosban van, így akár gyalogosan, autóval, biciklivel, ill. tömegközlekedéssel is egyszerűen megközelíthető. Első pont ajánlott parkolója közvetlenül a Huszár soron az út mellett kialakított parkolósávban.
N 47° 56,515' E 21° 42,659' [GCNYKI+1. pont parkoló] Itt a gyalogos piros kapu melletti függőleges sínszálon, szemmagasságban találod a jelszóhordozó lapocskát.
A ládához az intézmény előtt közvetlenül az utcában ingyenesen lehet parkolni.
N 47° 56,903' E 21° 42,591' [GCNYKI+Láda parkoló] A Vasutas Művelődési Ház és Könyvtár címe: Nyíregyháza Toldi u. 23 Nyitva tartás: hétköznapokon 8:00-20:00 óra között biztosan, de a programoktól függően szombaton általában, időnként vasárnap is nyitva vannak. A láda -20x10x5cm-es mikrósdoboz- az intézmény udvarán lévő vasúti kocsi (galéria kupé) ajtajának bal oldalánál, belülről mágnesesen van elhelyezve a kocsi alvázgerendájára. A geoláda elhelyezésére engedélyt kaptunk, kapcsolattartónk
Malamidesz Szilvia igazgatónő. Alternatív jelszó a kerítésen lévő postaládán kapott helyet.
Nyírvidéki Kisvasút
A Nyírvidéki Kisvasút különlegessége, hogy a többi keskenynyomközű vasúttal ellentétben nem csak teherszállítás céljából épült, már korán nagy hangsúlyt kapott a személyszállítás is. A Nyíregyházavidéki kisvasutak Részvénytársaság által épített kisvasút 760 mm nyomtávolságú, 56 km-es fővonalát Nyíregyháza és Dombrád között 1905. december 20-án adták át. A személyforgalom igen korán, 1906. március 24-én indult meg ezen a vonalon. A Buj község Herminatanya állomásától Balsáig tartó 15 km-es szárnyvonalat 1911. augusztus 5-én nyitották meg. Ezen már az átadás napján jártak személyvonatok. A Nyíregyháza belterületén haladó, Sóstóig tartó nyolc kilométeres szakaszt 1911-ben villamosították, így a helyi közlekedést villamos motorkocsikkal oldották meg.
1930. október 23-án adták át Kenézlő és Balsa közötti vonalat a Balsai Tisza-híddal együtt. Ezzel a Nyírvidéki Kisvasút közvetlen összeköttetésbe került Bodrogközi Gazdasági Vasúttal, amely már az Északerdő Zrt. tulajdonában lévő Pálházi kisvasúttal eleve össze volt kötve. Az összekapcsolt pályák együttes hossza meghaladta a 187 kilométert. A Tisza nevű könnyű pótkocsis motorkocsival közlekedtetett menetrend szerinti járatokkal elért 60 km/h-s sebesség ma is rekord a keskeny nyomközű közlekedés hazai történetében. A vasúton mind a személy-, mint a teherforgalom jelentősen fellendült, aminek a második világháború vetett véget, a Tisza-híd 1944-es felrobbantását követően a hálózat végleg két részre szakadt. Ezután az utasok komppal szállhattak át egyik vonatról a másikra. A Hegyközi Kisvasutat 1980-ban számolták fel.
A második világháború után 1948-ban ezt a vasutat is államosították, ekkor a MÁV Debreceni Vasútigazgatóságához került. 1949-ben összevonták a Bodrogközi Gazdasági Vasúttal Nyírbodrogi Kisvasút néven. Az államosítás után megkezdődött a vasút korszerűsítése. A villamosközlekedés 1969. május 30-án, menetrendváltáskor szűnt meg, a belvárosi vasúti pálya felszámolásával egy időben. A belvárosi nyomvonal helyett egy várost elkerülő szakasz épült. 2000 körül elkezdődött a kisvasút fokozatos leépülése. Pénzhiány miatt csak kisebb tűzoltás jellegű karbantartásokat tudtak végezni, nagyobb felújításokra nem volt pénz. A teherszállítás megszűnésével pedig csak az utas szállítás maradt az egyetlen kiszolgált terület, ám a kisvasút sem az utazási idő, sem a kényelem tekintetében nem vehette fel a versenyt az autóbuszokkal.
A kisvasúton 2009. december 12-én megszűnt a forgalom a pálya és a járművek rendkívül rossz állapota és a rendkívül alacsony kihasználtság miatt. A menetidő a 39 km hosszú Balsai-Tiszapart Nyíregyháza közötti szakaszon a 2008-as menetrend szerint 2 óra volt. Ezt aztán a tekintélyes késések tovább növelték. Jelenleg az időnkénti pályabejárások is szünetelnek, évente egyedül a szakasz vegyszeres gyomirtása történik meg.
A kisvonat idén lenne 110 éves...
Helyszínek a nyíregyházi vonalon
A kisvasút jelenlegi pihenőhelye:
N 47° 56,490' E 21° 42,712' [GCNYKI+Fűtőház és kocsiszín]
Itt található az első pont is az egyik sínszálon:
N 47° 56,503' E 21° 42,654' [GCNYKI-1]
Második pont a vasutas művelődési házban található:
N 47° 56,903' E 21° 42,547' [GCNYKI-2]
Kisvasúti/nagyvasúti híd, kedvelt fotóhelyszín volt:
N 47° 59,578' E 21° 43,458' [GCNYKI+Vasúti felüljáró]
Egy kiállított gőzmozdony a régi sóstói megálló mellett(Itt volt a villamos visszafordítója!):
N 48° 0,226' E 21° 43,408' [GCNYKI+Gőzmozdony]
A villamos egykori vonalán mai is lehet tenni egy virtuális sétát:
GCNYVI
A kisvonat nevéhez fűződik Magyarország első vasúti vasbetonhídja is:
GCEVV
Források, linkek
A művelődési ház honlapja:
VOKE
A kisvasút teljes történetét, hátterét az alábbi linkeken tudod megtekinteni:
vasutmodellklub.hu archív lapszáma ill.
a nyírvidéki kisvasút története
A kisvasút teljes járműállományát, annak hollétét, állapotát itt tudod megnézni:
kisvasut.hu/
Archív képeket a kisvasútról és nyíregyházáról találsz
A régi nyíregyháza oldalán, illetve itt:
kisvasút.hu
A kisvonat történetét bemutató dokumentumfilmet itt nézheted meg:
A Nyírvidéki Kisvasút Végnapjai
Az utolsó kisvonatozás élményét az alábbi videón tekintheted meg:
Az utolsó út
Legutóbbi rejtői ládakarbantartás: 2016.03.06

'