Diósgyőr-Vasgyár vagy a diósgyőr-vasgyári kolónia, a helyiek szóhasználatában Vasgyár, Miskolc egyik városrésze. Létrejötte a Diósgyőri Vasgyár létesítéséhez és fejlődéséhez kötődik. Az új vasgyár felépítésére vonatkozó állami elhatározás 1867 végén született meg, és a Diósgyőr közigazgatási területére telepítendő gyár mellett Péch Antal már az első tervrajzán is feltüntette a kolóniát, azt a lakótelepet, ahol a gyári dolgozók és családjaik élhetnek. A házakat zömmel vörös tégla falazattal látták el, elhelyezésüknél pedig a legcélszerűbb, négyszöghálós megoldást választották. Az egyenes utcák alkotta, egymást derékszögben metsző úthálózatban a beépítést ikerházas vagy fésűs, kertvárosi jellegű elhelyezéssel valósították meg. A gyári vezetők (tisztek, főtisztek) számára nagyobb, kényelmesebb házak épültek, de a munkások számára tervezett lakházak is a kor általános színvonala fölött álltak. Az építkezés - a gyári munkáslétszám növekedéséhez igazodva - a második világháborúig tartott. Az első időben "gyarmat"-nak nevezett lakótelepen széleskörű intézményhálózat is megvalósult. Építettek óvodát és iskolákat, korszerű kórházat, gyógyszertárat, közfürdőt, postát, munkáséttermet, könyvtárat, olcsó beszerzést biztosító kereskedelmi létesítményeket és templomokat. A kolónia már 1900-ban a monarchia legkorszerűbb lakótelepének számított. A második világháborút követően az állam nehézipari központtá kezdte fejleszteni Miskolcot, amelynek akkor már Diósgyőr a része volt. Az ekkor Lenin Kohászati Művek (LKM) kohászati kombinát a megye legnagyobb munkaadója volt, és egyre jobban korszerűsítették: 1975-ben nemesacél-hengermű épült, majd a kombinált acélműben oxigénbefúvásos LD-konverter (ami folyékony nyersvasból állít elő acélt), UHP elektromos ívkemence és ASEA üstmetallurgiai berendezés, 1982-ben folyamatos acélöntő berendezés, 1985-ben tekercshúzó és foszfátozó üzem. 1989-ben jött létre az LKM helyett a Diósgyőri Metallurgiai és Alakítástechnológiai Gyárak Részvénytársasága, a DIMAG Rt. A gyár egyes részlegei előbb leányvállalattá, majd önálló gazdasági társaságokká alakultak.
A vasgyár mai állapota
A DIMAG Rt.-t 1991. december 29-én privatizálták. 1996-ban, egy technológiai váltás részeként leállították a nagyolvasztót és a LD-konvertert, átalakították az UHP elektromos ívkemencét. Ezek után a UHP elektrokemencében és üstmettalurgiai rendszerben állították elő az acélt, majd folyamatos öntötték le, és hengersorokon alakították kész termékké. 1998. január 29-én a gyár új tulajdonoshoz került, de csődbe ment, és 2000. március 14-én elrendelték a felszámolását. 2001. április 12-én a társaságot a felszámoló szervezettől megvásárolta az olasz Cogne Acciai Speciali s.r.l., és megváltoztatta a nevét DAM Steel Speciális Acélgyártó Részvénytársaságra, de csak 2003 januárjáig üzemeltette. 2003. március 26-ától újra felszámoló szervezet vezette a céget, majd eladta. Az ezt követő cég, a DAM 2004 Acél- és Hengermű Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 2004. október 1-jén kezdte meg működését. 2009. február 23-án bejelentették, hogy a DAM 2004. kft befejezi a tevékenységét, ezzel a a több mint két évszázados múltra visszatekintő diósgyőri kohászat megszűnt. Azóta a gyár területén inkább kisebb cégek raktárai, műhelyei üzemelnek. Mégis nagy területek állnak kihasználatlanul, pusztulásra ítélve.
A Vasgyár egyik érdekessége a csavargyár épületében kialakított sportaréna,a Factoy Aréna. Itt található mászócsarnok, skate park, klubhelyiség is. KépAz aréna hivatalos oldala
Nemrégiben megkezdték a kolónia épületeinek modellezését, amit bárki megtekinthet a Google Earthben. Pár infó erről : 3D modellezés
Gyakran szerveznek gyártúrákat is, ahol a jelentkezők megismerhetik a kohászat nagyközönségtől elzárt területeit. A láda felkeresése előtt informálódj a vasgyar.hu-n, mert a nagyobb rendezvényekkor rendeznek gyártúrákat. (EFOTT,Kocsonyafesztivál,Múzeumok éjszakája)
Megtaláltam.
Szép tavaszias idő és teljes nyugalom a környéken. Nagyon régen jártam a villamossíneken belül, pedig gyakran járok erre a forgalmas főúton. Bezzeg a '70-es években! Hol van már az ifipark, a kertmozi, a sportpályák és az ÁRNYAS(kert) vendéglő! Amikor fújt a gyár (a műszakváltást jelző duda) többezer ember hömpölygött a környéken, hosszú sorok kígyóztak a söntéspultoknál. Köszönöm, hogy lehetőséget adtál egy kis nosztalgiázásra.
A rejtés ötletes, de sajnos a doboz teljesen be van ázva (nem értem, mert teljesen profi doboznak látszik), a jelszó még olvasható, de lehet, hogy nem sokáig.
Köszönjük a rejtést!
Véletlen találat a mahócai kisvonatozás után. Az úgy volt, hogy a gps mindenáron be akart vinni minket a központba, én meg ránéztem az appban a térképre a pirosnál, és láttam, hogy ott van mellettünk ez a láda. Szóval, becsalinkáztunk, és lett egy potyatalálat... :D
Aprítógépgyáros szülők gyerekeként határozottan tetszettek a kiállított műtárgyak. Köszönöm, hogy megmutattad ezt a helyet!
Nem vittem tollat, mert csak kiugrottam a kocsiból, fotózni, és már mentünk is tovább... Szóval a logbookban nincs bejegyzésem. :(
Miután 17:15-kor befejeztem a "hivatalos" Kohász Kék túrát az egykori DIGÉP kapujánál, az onnan eltűnt utolsó túrabélyegző pótlására indultam, valamilyen, a "Miskolc" szót is tartalmazó cégbélyegző keresve, K+ mára sajnos már leszürkített szakaszán, a Gózon Lajos utcán át. [Akkor még nem tudtam, hogy próbálkozásom csak 5,5 km-es gyaloglást követően később, 15. kísérletre fog sikerrel járni...] Ez a láda persze amúgy is a terveim között szerepelt, mert nagyon kíváncsi voltam, hogy hogyan nézhetett ki egykoron, és mi maradt mára a gyárból...
Nos, bár a ládaoldal nagyon impozáns, ahhoz nem ad segítséget, hogy hogyan érdemes bejárni magát az egykori gyárterületet, egyáltalán, hova szabad/lehet bemenni, és hova nem; hol láthatjuk azokat a helyeket, amikről a ládaoldal fotói készültek.
A láda jelen formájában sajnos nem a vasgyár területét, az ottani "maradékot" mutatja be, csak az egykori vasgyári kolónia néhány épületét, illetve egy parkot, és az ott található szabadtéri "szoborkiállítást" mutatja meg. Ezek is érdekesek ugyan a maguk nemében - bár a fotókon láthatóknál most már sokkal rozsdásabbak, és jelentős részüket erősen benőtte a gaz -, de azt hiszem, vissza kell jönnöm, és más "idegenvezetőt" használnom, ha a vasgyárra magára vagyok kíváncsi. Az igazi érdekesség az lenne ugyanis. [A belinkelt www.vasgyar.hu például nagyon alkalmas idegenvezetőnek látszik, kár, hogy csak utólag kattintottam rá...]
A ládarejtek szokatlan - szoborba rejtéssel eddig még nem találkoztam -, de toll nincs benne (nem is nagyon fér), vigyetek magatokkal!
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (597 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.