geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
3742. Kaposvári Cukorgyár (GCCUKI)
21 (1-20) > >>

Kaposvári Cukorgyár
Kaposvári Cukorgyár
Cukorrépa-hegy
Cukorrépa-hegy
Régi cukorsiló
Régi cukorsiló
És az új...
És az új...
Biogáz üzem
Biogáz üzem
Gyárkémény
Gyárkémény
Mészégető kemence
Mészégető kemence
"Kastély" - sonline.hu
"Kastély" - sonline.hu
Billentés
Billentés
A26-os rendező mozdonyok
A26-os rendező mozdonyok
Cukorrépa szedés
Cukorrépa szedés
Így készül a cukorrépa-prizma :)
Így készül a cukorrépa-prizma :)
Felszedő asztal
Felszedő asztal
Cukorrépa rakodás egy újabb...
Cukorrépa rakodás egy újabb...
Egy igazi kuriózum 1989-ből
Egy igazi kuriózum 1989-ből
Közúton
Közúton
Vasúton
Vasúton
Minta-vétel a szondával
Minta-vétel a szondával
Száraz ürítő (placc)
Száraz ürítő (placc)

21 (1-20) > >>

Az összes képet kérem!
Szélesség N 46° 21,402'
Hosszúság E 17° 48,441'
Magasság: 138 m
Megye/ország: Somogy
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2018.08.28 17:50
Megjelenés időpontja: 2013.12.31 12:12
Utolsó lényeges változás: 2018.08.28 19:07
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: eTiGeR, BrEaM
Felhasználó: eTiGeR
Nehézség / Terep: 2.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 20 m
Megtalálások száma: 347 + 21 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.1 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.


WAP

9x5x5 cm-es mikroláda a megadott koordinátán, mágneses. Kérem körültekintően, gondosan rejtsétek vissza, köszönöm!
Ha nagy a "mugli" veszély, akkor inkább ne kockáztass! Megfelelő közelségű fényképes találatot elfogadok!


A ládába kisméretű utazó ügynök, vándorbogár (TravelBug), geoérme (geocoin) helyezhető. Bővebb információt itt vagy itt találsz róluk!

Bevezető

Magyarország egyetlen működő cukorgyárához kalauzolnálak el benneteket. Tudom, hogy ez egy kissé szokatlan geocache hely, ám úgy gondolom, hogy ez a gyár fontos szerepet tölt be az emberek életében, s meghatározza a hazai cukoripart, hiszen a somogyi megyeszékhelyen az éves belföldi cukorszükséglet közel egyharmadát állítják elő. Ez Kaposvár szerves részéhez tartozik, ezért mindenképp említésre méltó. Tévedés, ez nem egy szokványos gyár, hanem egy különleges és egyedülálló építmény. Nem csak azért, mert ez az egy üzemel az országban, hanem mert több pontja is Európában egyedülálló technológiával készült. Igen, ez nem egy kimondott turista hely, de érdekességnek érdekesség! Maga a környezet bizonyára nem fog többet adni egy gyáron kívül, épp ezért kérem, hogy olvassátok el hozzá a leírást (+netán a linkeket is), hogy voltaképp mi is zajlik ebben az üzemben... ;) A láda nem egy vadregényes hely bemutatásáról szól, és nem is nehéz megtalálni; de nem is ez volt a lényeg. A láda célja hogy ezt az egész munkafolyamatot, ezt a gyárat, és ezt a növényt kicsit közelebb hozza hozzátok.


Megközelítés és egyéb információk

Személygépkocsival a Pécsi utcából kanyarodjatok le a Rákóczi-pálya előtt; NE a Cukorgyár közre, hanem itt:  N 46° 21,462' E 17° 48,420' 142 m [GCCUKI+elagazas] A láda környékén igaz bárhol meg lehet állni, de ajánlott parkolónak ezt javaslom:  N 46° 21,390' E 17° 48,426' 138 m [GCCUKI+parkolo] Innen pár méterre könnyedén el tudjuk érni a rejtekhelyet. Arra azért felhívnám a figyelmet, hogy foci meccs miatt hétvégente délután néha forgalmasabb a hely; illetve itt található a gyár egyik teherportája, így kampányidőszakban nagyobb forgalomra számíthatunk. Végszügség esetére a láda oldalára is fel van írva a jelszó, de megfelelő közelségű fényképes találatot is elfogadok! És mint mindig, kérem, próbáljátok meg körültekintően, és gondosan visszarejteni a ládát, köszönöm! :)
Természetesen akár tömegközlekedéssel is el tudunk jutni a ládáig; méghozzá a 7-es, 8-as vagy 18-as számú helyi járatú busszal. Bármelyiket is választjuk; mindegyik esetben a Hősök Templománál kell leszállni, majd onnan gyalog folytathatjuk a fennmaradó távot.

Továbbá aki meg akarja nézni:

- A gyár személyi főbejárata:
 N 46° 21,444' E 17° 48,690' 149 m [GCCUKI+fobejarat]
- A gyár másik oldala, a Béla Király utca felől:  N 46° 21,126' E 17° 48,378' 139 m [GCCUKI+masikoldal]

Ha kampányidőszakban járunk erre (szeptember-december között), és ha "szerencsénk" van, akkor érezhetjük a cukorgyártás jellegzetes szagát is, ami egyesek szerint büdös, mások szerint épp ellenkezőleg...


A kaposvári cukorgyár

A cukorgyár építése Bleche prágai építész vállalkozásában és az akkor már idős kaposvári építész-ácsmester, Lencz György irányítása mellett folyt. Először a gyári épületek, a "kastély" és a város felé eső emeletes lakások készültek el, majd - Gáspár Gyula tervei alapján - a tisztviselő- és munkáslakások a Hársfa utcai részen. A Hársfa és a Pécsi utcai kerítést a gyárból kikerülő kazánsalakból és mésziszapból építették meg. 1894. szeptember 17-én megkezdődött a termelés, ekkor indult az első kaposvári "cukorkampány". A cukorgyár jelentőségét és folyamatos fejlődését mutatja, hogy 1895-ben itt állítottak elő Magyarországon először kristálycukrot, egy év múlva pedig már Londonba is szállított termékeiből a kaposvári üzem. A cukorgyár keserédes krónikáját bővebben itt olvashatjátok el.

Hosszú évtizedekig 12 cukorgyár működött hazánkban: Mezőhegyes, Sarkad, Kaba, Szerencs, Szolnok, Hatvan, Selyp, Ercsi, Ács, Sárvár, Petőháza, Kaposvár. Ezekből mára csak egy maradt, az is az osztrák Agrana csoport tulajdonába került. Az európai cukorpiaci reform lezárulta után a Kaposvári Cukorgyár 2008-tól ma Magyarország utolsó még működő üzeme, melyben jól felkészült szakembergárda biztosítja minden évben a hazai és az Európai Uniós közösség édes áruval történő ellátását. A nélkülözhetetlen étkezési és ipari cukor előállítását cukorrépa felhasználásával végzi a korszerű üzem 1894 óta. Az üzemet az osztrák Agrana élelmiszeripari csoporthoz tartozó Magyar Cukor Zrt. működteti és tartja fenn.
A gyárban a kampány ideje alatt naponta közel 8000 tonna répát dolgoznak fel. Ez évi 105 ezer tonna fehércukrot jelent, s ezzel a belföldi szükséglet hozzávetőleg egyharmadát fedezik. A maradék kétharmad rész sajnos importra szorul, ami egy kicsit vicces, hiszen ennek ellenére évről évre jelentős mennyiségű (Pl.: 2013-ban 150 ezer tonna) répát exportálunk ki az országból a horvát Viroviticai és Osijeki cukorgyárba, persze ennek is megvannak az okai...

A gyár évről évre bizonyít és fejlődik. Az elmúlt évtized során folyamatosan növelték a feldolgozási és raktározási kapacitást:
2007-ben Európában egyedülálló biogáztermelő üzem kezdte meg működését. Ez nem csak azért jelentős, mert Európa egyik legnagyobb biogáz üzeme, hanem azért is, mert hozzájárult ahhoz, hogy ma van egyáltalán cukorgyártás Kaposváron. Sokak szerint ez az építmény mentette meg a gyárat a bezárástól. Ennek a technológiának a lényege, hogy a cukorrépa-feldolgozás melléktermékéből, a répaszeletekből állítanak elő gázt, s ezáltal energiát termelnek. Bővebben itt vagy itt olvashattok róla.
2012-ben megépült a harmadik biogázfejlesztő fermentor is, így ezzel és a már meglévő két fermentorral együtt a feldolgozáshoz szükséges energiaigényének 80 százalékát tudja biztosítani Magyarország egyetlen működő cukorgyára.
2013-ban egy különleges (levegővel fújt) technológiával épített, 60 ezer tonna cukor befogadására alkalmas új cukorsiló kezdte meg működését. A Magyar Cukor Zrt. ezzel a beruházással együtt az elmúlt években több mint tízmilliárd forintot fektetett be Kaposvárott. Erről pedig itt vagy itt találhattok részletesebb leírást, és egy videót.

2014-ben további ötmilliárd forintból teljesen új csomagolóüzem, szitaállomás és készáruraktár építését tervezik. A tervek szerint a gyár kapacitása néhány év alatt akár 150 ezer tonnára nőhet, s a fejlesztések eredményeképpen a magyar cukorgyárból bizonyos termékeket a szomszédos országokba is tudnak majd exportálni. A gyár a jövőben akár több ezer hektárral bővítené a répa termőterületét, mivel 2017-től megszűnhet a cukoripari kvóta, a mostaninál akár másfélszer több cukrot is termelhetne a Kaposvári Cukorgyár, addig viszont újabb gyár létesítésére nincs sok esély.

A betakarításról röviden

A cukorrépa nem tartozik a könnyen betakarítható növények közé, a sokszor télbe nyúló betakarítás, és a szállítás is néha embert próbáló körülmények között zajlik, optimális viszonyok szinte csak a kampány kezdetén fordulnak elő. Szeptemberi napsütésben indulnak meg a gépek, de nem sokáig van könnyű dolguk, a csapadékos ősz és a korán beköszöntő tél napról napra egyre csak nehezebbé teszi a betakarítást és a szállítást.
A cukorrépa betakarítása több munkaművelet összevonásából tevődik össze, így a technológiai munkafolyamat a gyökerek levéltelenítéséből, fejezéséből; kiszedéséből, tisztításából, tartályba-gyűjtéséből, ürítéséből (szállítójárműre, illetve a táblaszéli prizmába); a táblaszéli utótisztításából és rakodásából, valamint szállításukból áll. Az egyes munkaműveletek összekapcsolására - azok gépi megvalósítására - több lehetőség is nyílik, így a lehetséges technológiai variációk száma is többféle. Ennek megfelelően egy- és kétmenetes betakarítási technológiák alakultak ki, amelyekből a jelentősebb részarányt, jelenleg az egymenetes betakarítási technológiák (HOLMER, ROPA) képviselik. Bővebben itt olvashattok a betakarításról, esetleg ezt, ezt vagy ezt a videót is megnézhetitek, ha akarjátok... :)
Magyarország egyetlen működő cukorgyárába több száz kilométeres sugarú körből hozzák az alapanyagot közúton és vasúton egyaránt, elsősorban a Dunántúlról (Somogy, Tolna, Baranya, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas ill. Fejér megyéből), de emellett természetesen az Alföldről is jelentős mennyiséget szállítanak be; a legtávolabbi pont Hajdúszoboszló.

A répa útja a gyárban...

A gyárba közúton vagy vasúton beérkezett répát először is lemérik a tehermérlegen. A mérlegelésnek célja a kocsiban lévő árumennyiség meghatározása, majd ezt kővetően a másik fő cél a nyersanyag minősítése és a cukorrépa cukorfokának megállapítása. Ezt a minőségi vizsgálatot a répalabor folytatja le, méghozzá oly módon, hogy minden egyes vasúti vagonból és közúton érkező teherautóból mintát vételez egy szondának nevezett szerkezettel, amelyet sűrített levegő működtet és olyan, mint egy hatalmas porszívó. (lásd: a képen) A mintavétel során egy-egy zsákra való nyersanyag kerül be a laboratóriumba minden vasúti és közúti járműből. Ezt követően jöhet a billentés, avagy az ürítés. Vasúti vagonok esetében egy nagynyomású vízsugárral (ELFA) bemosásra kerülnek az ún. úsztatócsatornába a répák; míg a teherautók többféleképp is kiüríthetik a szállítmányukat. Általában a száraz ürítőre, a "daru"-ra vagy a "placc"-ra billentenek, de előfordul az ELFA-ra történő billentés is. (De ez igazából mindegy is, hiszen mindegyik helyről a végén ugyan úgy vízsugárral mossák be a répát a gyárba.) Az így bemosott répa az úsztatócsatornákon keresztül egy répatárolóba kerül, majd onnan a víz tovább viszi őket a mosógépbe. A mosógépben a cukorrépát alapos mosásnak vetik alá, majd a teljesen megtisztított, hófehér cukorrépát ezután a köztes tárolóból (a répabunkerből) a feldolgozáshoz szállítják. Ennek első munkafolyamataként a vágógépek aprítják a répát háztető formájú "szeletekre" amelyek cukortartalma 16 és 20% között van, ez a folyamat a szeletnyerés. Ezt követően kerül sor a lényerésre, melynek során a cukrot a szeletből ellenáramú forró vízzel (kb. 70 °C) kioldják, s ennek hatására nyerslé keletkezik. A nyerslében lévő nem-cukor anyagokat saját mészkemencében előállított természetes anyagokkal - mész és széndioxidgáz - megkötik és kiválasztják, ez a folyamat a létisztítás. A kicsapatható és oldhatatlan nem-cukor anyagokat és a meszet szűrőberendezéseken szűrik ki, ez a folyamat a szűrés. A szűrletet híglének, a szűrés után visszamaradó anyagot mésziszapnak nevezik. A híglevet többfokozatú sűrítéssel főzik be, ez a folyamat a sűrítés. A sűrűlevet a főzőkészülékekben vákuum alatt tovább sűrítik, majd a kristályosítást finomra őrölt cukor hozzáadásával (oltással) indítják. A további sűrítés során a kristályok a kívánt szemcsenagyságig növekednek, ez a kristályosítás folyamata. A cukorkristályokat centrifugálással választják le a szörptől, majd további kristályosítási folyamatnak vetik alá. Az így nyert kristálytiszta cukor úgy nyeli el a fényt, hogy fehérnek tűnik. A fehércukor szaharóztartalma legalább 99,7%, a fennmaradó rész nedvesség. Ezért a fehércukrot légáramban szárítják, hűtik és silóban tárolják, majd a háztartási illetve ipari igényeknek megfelelően csomagolják.



Ajánló

Ha időnk engedi, akkor még a környékbeli GCVILL, GCKVRO, GCKAKE, ill. GCSTJB ládát is begyűjthetjük, de ne feledkezzünk el a témához kapcsolódó, ám kicsit távolabb, Heves megyében a hatvani cukorgyárra emlékező ládáról sem: GC60pl.



Forrás

Saját gyűjtés, képek: saját
Kaposvári cukorgyár
Magyar Cukor Zrt
Agrana csoport
A kaposvári cukorgyár iparvasútja
Cukorgyártás
Sonline.hu

Köszönöm aki elolvasta. Ha ezáltal új információkhoz jutottatok, akkor a láda már elérte a célját..., s aki tiszteletét teszi a gyárnál, az megérdemli az 1 pontot! :) A hely érdekessége, nevezetessége nem a szépségéből fakad! A környezet nem fog többet adni egy gyáron kívül, így akit ez zavar, az inkább ne keresse meg ezt a ládát!

Jó vadászatot kívánok! :)
eTiGeR

Flag Counter
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (140 db): környezet: 3.88 rejtés: 4.34 web: 4.63 átlag: 4.28

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 - különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 + település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 - nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


Nilike 2019.11.10 15:05 - Megtaláltamkörnyezet: 3 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.00 súly: 2.61
GergoKrisivel együtt közösen, megleltük!
Nekem kifejezetten tetszett a rejtés, nagyon jó hely! :)
GPS nélkül is könnyen megtalálható a térkép alapján....
A logbookba írni sajnos nem tudtunk, mert írószerszám nem volt benn és sajos nálunk sem, de a jelszót elhoztuk!

received_1029172597474867 
GergoKrisi 2019.11.10 15:04 - Megtaláltamkörnyezet: 3.5 rejtés: 4.5 web: 3 átlag: 3.67 súly: 1.48
Köszi a rejtést

juhaineagi 2019.11.07 13:37 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Hú, szerintem itt büdös van. Logfüzetbe nem írtam a muglik miatt, de a jelszót gyorsan leolvastam. [Geoládák v2.2.5]

P.B_László 2019.10.23 14:30 - Megtaláltamkörnyezet: 3.5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 3.83 súly: 3.79
Megtaláltam , köszönöm a rejtést .

Kiaribua 2019.10.18 13:52 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést. Azt hiszem minden oldalról, közelről és távolról is láttuk a gyárat és éppen főszezonban. Először nem mertünk behajtani, de aztán rájöttünk, hogy célforgalom vagyunk.

BombaBoti 2019.09.07 16:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

agacska 2019.08.20 09:35 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

zsityi 2019.08.19 17:29 - Megtaláltam
Köszi, megtaláltuk :)

szollosi73 2019.08.19 10:33 - Megtaláltamkörnyezet: 3.5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.33 súly: 4.16
Megvan!
Gyors találat, a gps-t elő sem kellett vennem hozzá. Érdekes, informatív a ládaoldal.
Köszönet.

ZoliQua 2019.08.16 14:05 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Mormoták 2019.08.15 11:50 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

 
BRUMM 2019.08.15 11:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Dodó és Malvinka 2019.07.26 12:13 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

VaVi 2019.07.24 20:31 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

KNND 2019.07.20 18:11 - Megtaláltam
Megtaláltuk(: [Geoládák v2.2.5]

Turokmester 2019.07.20 15:44 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Szemán 2019.07.14 13:29 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.3]

emiGrant 2019.07.03 09:50 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.31
Ahogy mentünk a parkoló felé szembe jött egy hatalmas kamion tele répával. Nagy volumenű ez az ipar, hiszen sok mindenbe tesznek cukrot, amiről még fogalmunk sincs. A rejtés nagyon ügyes és könnyen elérhető volt. Köszi!

-1-2
Emma Rose 2019.06.09 11:15 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

proti92 2019.05.11 12:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (368 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu