WAP: A láda (15x22x5 cm) nem szokványos rejtés, talajszinten keresd a csatorna partján!
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés
Derekegyház Szentes vagy Nagymágocs felől közelíthető meg. A faluban tábla jelzi, hogy hol kell lekanyarodni Tompahát felé. A láda közelében a műút mellett könnyen lehet parkolni.
Láda
A láda vízhatlan konyhai tároló doboz (15x22x5 cm). Nem szokványos rejtés, talajszinten keresd a csatorna partján, egy fa tövében! Fűvel és ágakkal álcáztam. A rejtésről képet és egyéb utalást ne rakj fel!
Története
Derekegyház történetéről a falu honlapján bővebben is olvashatsz. Én most egy országosan, sőt világviszonylatban is kiemelkedő műszaki megoldásról szeretnék megemlékezni a láda telepítésével.
Az 1930-as évektől egy virágzó uradalom fejlődött ki a derekegyházi földeken. A birtok központja a Károlyi-kastély volt, amelyhez több majorság is tartozott. A kastélyt később báró Weiss Manfréd vásárolta meg, aki modern öntözéses gazdálkodást alakíttatott ki a környéken. Szabályos 200x200 méteres táblákra osztották a földeket, és közéjük öntöző csatornákat ásattak. A csatornák táplálására 5 db 300 m mély kutat fúratak. Az öntözést egy erre a célra gyártott "Szent Anna" nevű öntözőhajó oldotta meg.
A hajótestet Csepelen építették, a Weiss Manfréd Acél-és Fémművek Rt.-ben. A szivattyút a MÁVAG gyártotta. A hajó 34 m hosszú, 3,5 m széles, és 25 cm merülésű volt. 2 db Ganz-Jedrassik 150 lóerős 8 hengeres dízelmotor hajtotta meg a 2 db Ganz centrifugálszivattyút, amely 4500 liter/perc teljesítményű volt. A vizet 2 db fősugárcsőbe, és 2 db kormánysugárcsőbe vezették. Utóbbiak irányításával oldották meg a hajó mozgását. A fősugár csövek 90 m távolságra juttatták a vizet. A háború alatt a hajó elsüllyedt, a motorok szétfagytak.
1960-ban a balatonfüredi hajógyárban átépítették a hajót, amely csak 3 évig üzemelt. Ebben egy harckocsi motor működött. A konstrukciós hibák, illetve az elhanyagolt csatornák miatt a hajót már nem tudták használni. A hajókról alig maradtak fényképek. Ha tudomásod van bármilyen egyéb adatról, képről, akkor kérlek küldd el az e-mail címemre!
A Tompahátra vezető út mellett most is öntözésre használják a megmaradt csatornákat. A műút az egykori lóvontatta kisvasút nyomvonalát követi. Mai is működik két kút:
A rejtés helyét úgy választottam meg, hogy egy csatorna mellett legyen, és látható legyen a közeli Kéktói erdő, amit az uradalom fővadásza (Tóth Pál) telepíttetett, mégpedig úgy, hogy szabályos "T" betű alakú legyen.
Már Tompahát felé kanyarodva érdemes lassítani, mert nagyon sok nyúl, fácán és őz fordulhat elő a szántóföldeken. Gyakran a nyulak az út szélén lapulnak, és autóval 2-3 méterre is megközelíthetőek. A láda helyéről könnyen megfigyelhetők az őzek a közeli szántóföldön.
A korabeli fényképeket, és az információk nagy részét Ágoston Zoltántól kaptam, aki önerőből kutatja a falu történetét. Külön köszönet neki.
Frissítés:
2019.12.29: Új térképet, és 2db új képet töltöttem fel a hajóról.
Ládatörténet:
2013.12.29: Sajnos a láda kihelyezése után 3 hónappal már el is vitték. Ezért kicsit védettebb helyre telepítettem az új ládát, és nehezebb lett a rejtés is.
2019.12.29: Pár napja a teljes láda eltűnt. Átmenetileg egy kisméretű hengeres dobozzal pótoltam.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
A ládaoldal nagyon érdekes, kár, hogy a látnivaló hozzá igen csekély.
Örültünk az új doboznak, minőségi logbooknak. Kár, hogy az eredeti rejteket megette az idő és a rejtőnek nincs kapacitása annak a felújítására.
A logbookot a túl nagy és nem záródó simítózáras zacskó helyett megfelelő méretűbe tettem és laminált mugli infót is raktam a ládába.
A szürkületben már nem sokat láttunk, de kárpótolt a rendkívül igényes ládaoldal.
Jó volt beírni az új logbook-ba, kár, hogy maga a rejtek már szétesett.
Megtaláltuk, köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]
Szuper a rejtek, a felújított doboz füzetébe elsőként írhattunk. Kár, hogy a "GEOBOGÁR" elkerülte a figyelmünket, csak itthon olvastunk róla.
1900. találatunkhoz méltó rejtés. Köszönjük!
Köszönöm a visszajelzéseket a láda állapotáról! A mai napon teljesen felújítottam, és új LOG füzet is került a ládába, valamit egy GEOBOGÁR a következő szerencsés megtalálónak.
A nap utolsó találata, az idő kicsit megkezdte a rejteket - levezetés aztán a közeli Kossuth presszóban, barátkozva a helyi erőkkel. Köszönöm a rejtést.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
AK túrázóként baktattunk idáig kb. 28 km-rel lábainkban. Majd Tompaháton a Bagolyházban kifújjuk magunkat.
A láda enyhén szólva elkorhadt, cseteje lenne indokolt.
Egyébként köszönet érte. [Geoládák v3.12.2]