Henger alakú, kb. d11x6 cm-es műanyag dobozt keress, környezetbe illő rejtekben, "karnyújtásnyira" a sarokban. Csak apró ajándék fér bele. Kérlek ne tegyél fel képet róla!
A ládába TravelBug
nem helyezhető.
KESSEREKNEK
A láda egy csavaros tetejű, kb. 11 cm átmérőjű, kb. 6 cm magas műanyag dobozka, környezetébe illő, mesterséges rejtekben. Közterületről elérhető. Benne egy pici toll és kis logbook található. Mérete miatt csak apró ajándék fér bele.
A hely napközben elég forgalmas, de legfeljebb 1-2 percet kell várni, hogy senki se legyen a látótérben.
Kérlek ne tegyél fel képet a rejtekről és ne utalj a helyére szövegesen se!
Maga a régi villamos, a láda közelében, a Smidt-múzeum kertjében található, ahová nyitvatartási időben a szabadon be lehet menni.
Ládánkkal egyrészt Szombathely egykor meghatározó közlekedési eszközének, a villamosnak kívánunk emléket állítani, másrészt szeretnénk bemutatni városunk egyik legtöbb látnivalóval rendelkező területét, a késő barokk stílusú Berzsenyi teret.
A terület Szombathely belvárosa, így gyalogosan, kerékpárral, busszal és autóval is jól megközelíthető. Parkolás szempontjából a terület a legdrágább övezethez tartozik (munkanapokon 8-18 óráig kell fizetni, pénzbedobós automaták vannak). Az ajánlott parkoló:
N 47° 13,707' E 16° 37,089' 210 m [GCSZRV+Parkoló]
A ládából szándékosan nem akartunk multit csinálni, ezért a kapcsolódó nevezetességeket érdeklődési kör szerint csoportosítva soroljuk fel.
"1897. június 4-én délután 2 órakor Budapest és Pozsony után - Magyarországon harmadik városként - Szombathely utcáin is, a lakosság élénk érdeklődése mellett megindult a menetrendszerű villamosforgalom.
A város lakói joggal lehettek büszkék e modern közlekedési eszközre, hisz nemcsak Magyarországon, de az egész Monarchiában sem volt ekkor még általános a helyi tömegközlekedés villamossal történő lebonyolítása. Bécsben is csak néhány hónappal korábban, 1897. január 28-án, Prágában mintegy 20 nappal később, 1897. június 24-én indult meg a városi villamosközlekedés. A Monarchia több nagyvárosában is csak évekkel később létesítettek városi villamosvasutat, például Grazban 1899-ben, Brünnben 1900-ban, Krakkóban 1901-ben, Innsbruckban 1905-ben, Salzburgban 1909-ben és Zágrábban 1910-ben." (Dr. Kalocsai Péter: Városi tömegközlekedés a Nyugat-Dunántúlon, 1867-1914)
A villamos a helyi és a városba látogató embereknek mindvégig kedvelt közlekedési eszköze volt. A vállalkozás (amely eredetileg az Ikervári Vízerőmű (GCIKEB) kapacitásának lekötését szolgálta) mindvégig nyereséges volt, az utazók száma emelkedett, az üzemet pedig folyamatosan fejlesztették, hozzáalakították a változó igényekhez.
Az utolsó villamos 1974. augusztus 20-án csilingelt a város utcáin (YouTube). Megszűntetése az új közlekedéspolitikai koncepció jegyében, központi utasításra került sor.
Időről időre szóba kerül ugyan a villamos valamilyen korszerű formában történő visszahozása a város életébe (pl. nyugat cikk), de tudomásom szerint konkrét tevékenység az ügyben jelenleg nem folyik.
Bővebben a villamosról az oldal végén megadott linkeken és könyvekben lehet olvasni.
KIRÁNDULÓKNAK
A láda a késő barokk sílusú Berzsenyi térhez vezet, ahol ma is számos egyházi és kormányzati intézmény működik.
A téren található épületekről és szobrokról ezen az oldalon nem adok részletes leírást. Turisztikai honlapokon és útikönyvekben minden szükséges információ megtalálható.
A főbb látnivalók, a ládától kezdve, az óramutató járásával megegyező irányban:
-
Schmidt múzeum (kertjében a villamossal): Dr. Smidt Lajos (1903-1975), nyugalmazott kórházigazgató, sebész főorvos, magángyűjteménye
- Püspöki palota (Hefele Menyhért tervei alapján épült, 1783-ban, késő barokk stílusban)
-
Szerelmesek lakatjai a Vár köz bejáratánál (igen, Szombathelyen is van ilyen hely)
- Székesegyház (Az esztergomi és a budapesti bazilikák után, az ország harmadik legnagyobb ilyen épülete).
- Romkert (A római kori Savaria épületeinek bemutatása)
- Szily püspök szobra és az Eölbey ház (egykor préposti palota, majd átmenetileg forradalmi múzeum)
- Széchenyi utca (ezen az utcán járt a villamos a Fő tér felé)
- Az egyetem D épülete, előtte Berzsenyi Dániel szobrával
- Belsikátor (kapcsolat a Fő tér felé)
- Megyeháza (homlokzatán Vas megye címerével)
VILLAMOSBARÁTOKNAK
Az egykori villamos nyomvonalára sajnos már csak kevés dolog emlékeztet. Megszállottaknak a régi nyomvonal bejárását és egy oladi helyszínt ajánlunk. A nyomvonal (a mellékelt térkép szerint) a vasútállomástól indul. 2007-ig itt volt kiállítva az 1-es pályaszámú villamos kocsi, de ezt a folyamatos rongálások miatt át kellett telepíteni - így került mostani helyére.
Felső vezeték tartó falihorgokkal az útvonal melletti régi házakon folyamatosan találkozhatunk. Ezeken kívül megadom néhány jellegzetes helyszín (nyomvonalpont) koordinátáit:
- Régen és most kép a Széll Kálmán (időlegesen Savaria) utcában:
N 47° 14,089' E 16° 37,696' 210 m [GCSZRV+SzellKalman]
- Felsővezeték tartó oszlopok a Múzeumkert végében (legalábbis szerintem azok):
N 47° 14,042' E 16° 37,510' 210 m [GCSZRV+FelsVez]
- Régen és most kép a Fő-téren:
N 47° 13,859' E 16° 37,258' 210 m [GCSZRV+Foter]
- Régen és most kép a Megyeháza előtt:
N 47° 13,873' E 16° 37,137' 210 m [GCSZRV+Berzster]
- Régen és most kép a láda közelében, a Schmidt múzeum mellett:
N 47° 13,811' E 16° 37,065' 210 m [GCSZRV+Schmidt]
- Az egykori remíz (ma társasház), ahol egészen a 2002. májusáig még a síneket is látni lehetett (ld. kép):
N 47° 13,542' E 16° 36,382' 210 m [GCSZRV+Remiz]
- Végül pedig egy oladi hely (már nem a nyomvonalon), ahol egy magánház kertjében a 7-es pályaszámú kocsi látható:
N 47° 14,608' E 16° 35,244' 210 m [GCSZRV+Schmidt] A koordináta nem a kocsira mutat, hanem arra a helyre, ahonnan látni.
Jó keresgélést és kellemes nézelődést kívánnak a pockok!
Felhasznált irodalom:
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István: Régi magyar villamosok
Dr. Kalocsai Péter: Városi tömegközlekedés a Nyugat-Dunántúlon, 1867-1914
Internetes források (olvasnivaló):
Kisfilm, készült: 1974. augusztus 20-án, az utolsó napon
NZA oldala
Tongebirge oldala
villamosok.hu
Indóház Online
Dr. Kalocsai Péter dolgozata, többek közt a szombathelyi villamosról
Facebook csoport
A villamoskocsikról
Járművek
Ládatörténet:
2013.07.02 - A láda első napja.
2013.07.08 - Úgy tűnik, hogy kis helyismerettel GPS nélkül is kereshető. Frissítve.
2014 - A múzeumon végzett felújítási munkálatok miatt ideiglenes rejtés.
2015.02.22 - Újra a helyén.
2015.06.05 - Folytatódik a felújítás, a ládát elhoztam.
2016.08.25 - Ideiglenes jelszó, szalagon, a láda felett, a Karnevál idejére, ha nagy a forgalom. Ebben az időben természetesen fotólogot is szívesen veszek :)
2017.03.21 - Nagy építkezések a téren, a láda ideiglenesen beteg.
2018.03.15 - A láda visszakerült, újra kereshető.
Utolsó ellenőrzés: 2018.03.15.