geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
3556. Zala-völgyi vasút (GCZVVT)
A megszüntetés előtt...
A megszüntetés előtt...
A régi Türje állomás (Kővári Balázs)
A régi Türje állomás (Kővári Balázs)
Zalabér-Batyk
Zalabér-Batyk
Zalaszentgrót a hőskorban (Sándor Antal)
Zalaszentgrót a hőskorban (Sándor Antal)
Zalaszentgrót később (Neumann István)
Zalaszentgrót később (Neumann István)
Karos jelzők kezelőállása, Zalaszentgrót (Szabó István)
Karos jelzők kezelőállása, Zalaszentgrót (Szabó István)
Kehida - Kustány (Kiss Imre)
Kehida - Kustány (Kiss Imre)
Zalaapáti (Szabó István)
Zalaapáti (Szabó István)
Sármellék
Sármellék
Sármellék és Szentgyörgy között
Sármellék és Szentgyörgy között
Zsurlómező és a Kis-Balaton
Zsurlómező és a Kis-Balaton
Az Övcsatorna a parkolótól délre
Az Övcsatorna a parkolótól délre
...és északra
...és északra
Balatonszentgyörgy egykor (Ophoven Jenő)
Balatonszentgyörgy egykor (Ophoven Jenő)
...és ma (Tóth Márton)
...és ma (Tóth Márton)
Elmúlás... (Kovács Csaba)
Elmúlás... (Kovács Csaba)

Szélesség N 46° 42,525'
Hosszúság E 17° 13,795'
Magasság: 106 m
Megye/ország: Zala
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2013.05.31 11:40
Megjelenés időpontja: 2013.05.31 16:38
Utolsó lényeges változás: 2013.11.07 15:26
Utolsó változás: 2017.10.01 15:29
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Ajtony & Zerind HUN
Felhasználó: Ajtony
Nehézség / Terep: 1.5 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 700 m
Megtalálások száma: 394 + 11 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.2 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást Ajtony készítette.


A Zala-völgyi vasút emléke
A zsurlóval benőtt vágányon nem mindig kényelmes a séta, ezt a ládát azoknak ajánljuk, akik a hazai vasút története iránt érdeklődnek.
A hagyományos ládát (átm. 11 cm * 11 cm) a megszűnt vasút sármelléki szakasza rejti. Kérlek, a rejteket csak az országút felőli oldalon bontsd meg! Tollat vigyél magaddal! Segítség a megtaláláshoz:
A láda az országút felőli sínszál rögzítő talplemeze alatt van a hiányzó talpfa helyén. Tartalék láda (átm. 7 cm * 14 cm is van hasonló módon rejtve:  N 46° 42,525' E 17° 13,793' 106 m [GCZVVT+altenatív láda]

A ládába TravelBug helyezhető.

A láda keresése
Ajánlott parkoló: a fenékpusztai vízügyi igazgatósághoz közel, a vasút régi rakodó területén  N 46° 42,310' E 17° 14,240' 106 m [GCZVVT+parkoló].

Ajánlott útvonal: A parkolótól a láda a vasúti vágányon gyalogolva érhető el (üzemelő vasút esetén ez tilos lenne, de ezen a szakaszon a forgalom szünetel).
A megmaradt vasúti szakasz a Kis-Balaton tájvédelmi területének határát jelenti, ezért arról letérni külön engedély hiányában tilos. Előfordulhat, hogy természetvédelmi őrökkel találkozol, de ha nem térsz le a vágányról a mocsárvidék területére, akkor ez nem jelent problémát (Balatonfelvidéki Nemzeti Park Igazgatósága korábbi közlése). A láda is a vágány országút felőli oldalára, tehát nem a védett mocsár felé esik. Ha valaki sajnálja az időt, ami alatt a 650 méternyi távot megteszi a vágányon, és átveheti a hely hangulatát, meg egyébként se kiváncsi a Kis-Balaton határvidékére, az az országút felől is közelíthet: a mély vizesárok több helyen megszakad például az országúti híd nyugati fejénél,  N 46° 42,516' E 17° 13,946' 106 m [GCZVVT+átkelés] ahol bozóton át közelíthető meg a vágány, vagy ettől 40 méternyire keletre. De ez a rejtés nem azért született, hogy felkapkodd, és könyveld a megtalálásért járó pontot.

A vasútvonal története
Ennek a helyiérdekű vasútvonalnak (vicinális) a kiépítése több ütemben történt. A pálya nagyobb része észak-dél irányú völgyekkel tagolt, hosszú dombhátakból álló mezőgazdasági területeket szelt át. A vasútvonal elődjét a Dunántúli HÉV társaság építette, első szakaszát, a Türje állomáshoz csatlakozó 4,7 km hosszú helyiérdekű vasútvonalat 1892. január 28-án nyitották meg. A vonalat később a Zalavölgyi HÉV társaság építette tovább, a 42,5 km hosszú vasútvonal Sármelléken át Balatonszentgyörgyig tartott, 1895. december 15-én nyitották meg a forgalom számára. A teljes vasútvonal a 19. majd a 27. számú menetrendi mezőben szerepelt. A 48 kilométeres távot, amely mellett 12 állomás sorakozott, a vonatok nagyjából 33 km/ó utazósebességgel tették meg, amivel ma sem kellene szégyenkeznie. Érdekesség, hogy a 70-es évek elején a napi 7 vonatpár egyike személyvonati díjszabással közlekedő gyorsított személy volt, utazósebessége elérte a 37 km/ó értéket. A csupán táblával jelzett megállókat nem számítva, az állomásépületek közül volt, amit lebontottak, egy részük egészen lelakva vagy elképesztő igénytelenséggel átalakítva maradt ránk. Néhányuknak képeslapok is őzik emlékét. Ezek és a régi fotók is tanúsítják, hogy a leromlás már a megszüntetés előtt is érzékelhető volt: a típustervek alapján épített állomásépületek elvesztették sajátos szépségüket az 50-es, 60-as évek felújításai során. A vakolatdíszek eltűntek, a cseréptetőt eternit váltotta fel, a növényzet eltűnt.
Ez a mellékvonal sohasem volt kiemelt szerepű és az 1960-as évekre a technikai színvonal végletesen leromlott. Az idősebb korosztály még emlékezhet azokra a több évtizedes motorkocsikra, amelyek belsejében rettenetes dübörgést keltett a motor (az első osztály ülései itt kaptak helyet!), és a vontatott fapados kocsikban fűtésre a közepükön álló hatalmas széntüzelésű kályha szolgált.
Mindemellett bizonyos vonalkorszerűsítés még lezajlott 1968-69 során az Ukk-Zalaegerszeg fővonal átépítéséhez kapcsolódva. Ennek során Zalabér és a régi Türje állomások között a fővonali pályát új nyomvonalra terelték. A két állomás megszűnt, helyettük Zalabér-Batyk néven új állomás nyílt az egykori állomásközben. Az eredetileg Türjére csatlakozó sármelléki és a Zalabérre csatlakozó sárvári vonalakat is ide kötötték be. A teherforgalom erőltetett ütemű átterelése a közutakra azt eredményezte, hogy a csökkenő bevétek miatt elmaradtak a felújítások, majd a veszteséges üzemmenet miatt a teljes bezárás következett. A vasútvonal három részletben szűnt meg.
Középső, 31 km hosszú Sármellék-Zalaszentgrót szakaszának áruforgalma 1962-ben még 111 ezer tonna volt, tíz évvel később már alig érte el a 31 ezer tonnát. A személyforgalom is csökkenő irányzatot mutatott. Ilyen indokok alapján ezen a szakaszon hamarosan a síneket is felszedték (1974).
A Balatonszentgyörgy-Sármellék 11 km-es szakasz további üzemeltetését iparvágányként az ide települt szovjet katonai repülőtér (ma FlyBalaton) tette szükségessé a csapatok kivonásáig. A vágányok ezen a szakaszon megvannak.
A Zalabér-Batyk - Zalaszentgrót 6 km-es szakasz forgalmát 2007. március 3-tól ideiglenesen szüneteltetik, a vágányok még itt is megvannak. Vagyis a vonal teljes megszűnése ekkor történt további 13 vonallal együtt.


A parkolótól délre láthatod az Egyesített övcsatorna torkolati részét, amely a Hévizi-tó túlfolyó meleg vizét is hozza magával. A hőmérsékletkülönbség miatt a csatorna élővilága erősen különbözik a környező vizekétől.

Forrás: Vasúthistória évkönyv 2002, Keller László: Vasúti közlekedés a negyedik 5 éves terv időszakában

Köszönetnyilvánítás
Ez úton köszönjük Szente-Varga Domonkosnak a rejtés előkészítése során tett észrevételeit és a www.vasútállomások.hu honlap fotóit.
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (207 db): környezet: 4.24 rejtés: 4.53 web: 4.65 átlag: 4.48

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 - van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 - megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 - el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


Brumicsapat 2019.11.05 14:17 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

vetele 2019.11.04 16:41 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.16
Csak távolabb sikerült biztonságosan megállni. Végigsétálva a síneken begyűjtve. Köszi a rejtést!

BBN 2019.10.13 15:46 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.60
Szép, napsütéssel teli őszi délutáni séta kígyók-békák között. Szuper rejtés!

emiGrant 2019.10.07 11:20 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.32
Mai napunk első ládája kicsit kalandosra sikerült. A híd környékén nem volt hol parkolni, így egy kicsit tovább mentünk és találtunk egy helyen egy kis darabot, ahol lehetett parkolni. Onnan én visszasétáltam, először az úton, aztán egy helyen sikerült átmászni az árkon és majd onnan a talpfákon. A rejtés nagyon ügyes és a cuki, saját gyártmányú pici logbook is aranyos volt. Köszi a rejtést!

-1-2
-3-4
monijun 2019.09.29 16:16 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

feketo 2019.09.29 16:13 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

NEM 2019.09.27 16:19 - Megtaláltam
Köszi a rejtést!

anettx 2019.09.11 14:38 - Megtaláltam
TFTC! [Geoládák v2.2.5]
Zalai dimbes-dombos tájakon kirándulgatás 2.0

Utolsó találat, drive-in lett, de ezt senki ne csinálja:)

gczvvt-DSC06313 
ha2 2019.08.16 12:35 - Megtaláltam
Útban Keszthely felé.

piroskanape 2019.08.14 23:59 - Megtaláltam
Köszönet a rejtésért! Hirtelen ötlet volt, felkészületlenül indultunk neki, strandpapucsban és még a kutyákat is cipelni kellett a bozót miatt. De megcsináltuk! :D

vakoge 2019.08.14 20:23 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

scele 2019.08.12 13:11 - Megtaláltam
mögvan [wapon beküldött szöveg]

kicsiscele 2019.08.12 13:11 - Megtaláltam
[wapon beküldött szöveg]

Lacza és Tádé 2019.08.10 16:59 - Megtaláltam
Megvagy, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Baktercsiga 2019.08.04 12:00 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 3.83 súly: 3.29
Köszönjük... Az utat eléggé benőtte már a növényzet, így erre készüljetek így nyáridőben.

Baktercsiga 
htour 2019.08.01 16:10 - Megtaláltam
Mostanság nem kifejezetten rövidnadrágos terep, de szerencsére vonat nem zavarja a növényzetben, a talpfákon való csetlést-botlást. Viszonylag kevés a kifejezetten ellenséges, szúrós növény, csalánnal sem találkoztam a sínek között. Köszönöm a rejtést!

Korigumi 2019.07.07 15:22 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

galk78 2019.07.04 10:20 - Megtaláltam
Kisfiainkkal nem tudtuk megközelíteni a ládát, közelebb a ládához sem tudtunk leparkolni. A helyszín amúgy tetszett,volt izgalom a Fiúknak: munkagépek jöttek-mentek. :)
Fénykép alapján kérnénk a megtalálás elfogadását!

[Jóváhagyta: Ajtony, 2019.07.04 12:07]

DSC07079 
tfmb 2019.06.18 14:40 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.42
Köszi a rejtést!

H_P 79 2019.05.18 17:13 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (405 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu