geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés
  
  
  
 
FAQ
3115. Budaörsi Repülőtér: - egykor vár, most kőhalom (GCLHBS)

Megnyitó 1937.06.20-n

Megnyitó 1937.06.20-n

Egykori bejárat és emléktábla

Egykori bejárat és emléktábla

Műemléktábla 1

Műemléktábla 1

Várócsarnok

Várócsarnok

1946-ban

1946-ban

Kör- vagy fogadóépület

Kör- vagy fogadóépület

A nagyhangár

A nagyhangár

Műemléktábla 2

Műemléktábla 2

A nagyhangárban

A nagyhangárban

Muzeális értékű Li-2-s

Muzeális értékű Li-2-s

Épp megérkezett...

Épp megérkezett...

Legalább egy új feliratot kapott az épület a törött helyett...

Legalább egy új feliratot kapott az épület a törött helyett...
Szélesség N 47° 26,820'
Hosszúság E 18° 59,108'
Magasság: 126 m
Megye/ország: Budapest
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2011.10.30 12:00
Megjelenés időpontja: 2011.11.17 11:19
Utolsó lényeges változás: 2020.05.18 14:23
Utolsó változás: 2020.05.18 14:43
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: sinus90, vgyuri
Felhasználó: DFRi
Nehézség / Terep: 1.5 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 20 m
Megtalálások száma: 968 + 1 sikertelen + 10 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 2.0 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.




wap: a felüljáró lépcsője alá tettem a 10x10x7 cm-s ládát, de itt is van szemét... Én szóltam! Ha nem csíped a repteres ládákat, nem fontos megkeresned, de ha mégis a megkeresés mellett döntesz, kérlek ne nyafogj!
A ládát kéretik rendesen lezárni, különben bepárásodhat, de víz a rejtekben nem éri!
Mivel a ládából mindig eltűnik az íróeszköz, azután nem lesz benne! VIGYÉL ÍRÓESZKÖZT!


A ládába TravelBug nem helyezhető.


A magyarországi repülőtereket bemutató sorozatot kívánunk ezzel a ládával indítani. Sajnos nem a szépen felújított helyekről fog szólni, inkább a pusztulni hagyásról. Ezt vedd kérlek figyelembe az értékeléskor, vagy inkább ne értékeld.

A Budaörsi Repülőtérre szól a meghívásunk.

Megközelítés: jöhetsz földön és levegőben. Mi a 87-s busszal jöttünk és a Budaörsi Repülőtér megállónál szálltunk le.

Parkolás a bejárat közelében, kb. itt:  N 47° 26,834' E 18° 59,074' 126 m [GCLHBS+ingyen], de szinte a láda mellett is megállhatsz.

Ha séta-repülni akarsz szívesen látnak, de ez nem jelenti a szabadon kószálást!

Története

A nemzetközi légi forgalom kiszolgálására 1937-ben megnyitott Budaörsi Repülőtér Magyarország első igazán világszínvonalú, a korabeli európai példákkal egyenrangú légikikötője volt. Hazánk két világháború között létrejött legjelentősebb közlekedési célú épületegyüttese. Közforgalmú repülőtér funkcióját - a forgalom növekedését építészeti okokból nem tudta követni - egy évtized alatt elvesztette, azt a ferihegyi, ma Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vette át, ami 1937-ben még alulmaradt Budaörssel szemben. Ettől kezdve több repülőszervezet közösen használta: ez volt a Magyar Repülő Szövetség (és félkatonai elődszervei) központi repülőtere, itt állomásoztak a mezőgazdasági, vízügyi és légi mentőszolgálatok gépei.

Az elmúlt évtizedekben valaha volt fontossága egyre inkább a feledés homályába veszett. Napjainkra az ország egyik méltatlanul elhanyagolt, eredeti jellegéből kiforgatott modern emlékévé vált. Az ingatlan vállalati tulajdon, az üzemeltető - egyelőre - a Magyar Repülő Szövetség.

Egyedülálló értékei, történeti szerepe elismeréseként a 2000-ben megszerzett műemléki védelem mellett nagyobb figyelmet, több gondoskodást érdemelne. A körépület és a nagy hangár kapott műemléki védettséget. Majd a füves munkaterület, a kifutópálya is védett lett, aminek kerámia csapadékelvezető alagcsövei maguk is kuriózumok.

A körépület - repülőtér fogadóépülete

A kiírt pályázat két nyertese Dr. Bierbauer/ Borbíró Virgil és Klárik László volt. Végül inkább Dr. Bierbauer/ Borbíró Virgil elképzelései valósultak meg. A repülőtér fogadóépületénél, mivel szűkös keretből, mindössze 4 millió pengőből épült, törekedni kellett az olcsó építésre is. Ez akkoriban azonban nem jelentette egyben az alacsony minőséget is. Az olcsóságon kívül fontos szempont volt az is, hogy a repülőtér minél hamarabb épüljön meg, mivel a mátyásföldi helyszín már komolyan gátolta a további fejlődést. Az építkezést 1936 októberének végén kezdték és már 1937. június 20-ra elkészültek a házzal, a teljes építkezés tehát csak 199 munkanapot vett igénybe. Ehhez a gyors ütemhez kiváló szervezésre és minőségi, hatékony munkára volt szükség. A teljesítmény még figyelemre méltóbb, ha megnézzük, hogy ilyen rövid idő alatt, ráadásul télen, mennyi munkát végeztek el. Az épület kivitelezésében több mint 100 vállalat vett részt, a területen egy időben nagyjából 500 munkás dolgozott.

A "nagy" hangár

A hangárépület funkciójából, méreteiből, szerkezetéből adódóan eredendően más karakterű, mint a terület többi létesítménye. Ezt a különbséget tovább fokozza az, hogy nem a többi épülettel együtt tervezték, hanem mérnökibb jellege miatt tervezésére külön pályázatot írtak ki. A hangárt két kiváló mérnök Czakó László és Méhes György tervezte. A csarnok 2x70 m fesztávolságú és 42 méter mély, így a korabeli Európa legnagyobb ilyen célú épületének számított. Az építmény acél és részben vasbeton szerkezetű. A hátsó oldalon kisebb keresztmetszetű acél pillérek, elöl pedig mindössze három, tekintélyes keresztmetszetű pillér tartja a rácsos-tartós félnyereg szerkezetet. A homlokzaton a funkcióból adódóan jelentős felületet foglal el a két, teleszkopikusan nyitható hatalmas acél kapu és az acélvázas bevilágító ablakok sávja. A másik domináns elem a nyers tégla burkolatú felület, mely az oldalfalak és a középső pillér előtt jelenik meg, így hangsúlyozza a szerkezeti rendszert és elrejti a kinyitott kapuk nagy részét. A középső pillér előtti tekintélyes faltömegen megjelenik Magyarország címere kőből kifaragva. Ma a nagy hangárban bérleti alapon a legkülönbözőbb motoros repülőgépek és helikopterek kaptak helyet, de vannak a reptéren működő egyéb cégeknek külön kisebb hangárai is, de helyhiány miatt sok gép áll a szabadban is, közülük kiemelkedik a Goldtimer Alapítvány által repülőképes állapotba hozott muzeális értékű ex-MALÉV Li-2 utasszállító gép is.

Források melyeket érdemes elolvasni:

Wikipédia

Budaörsi Repülőtér

A repülőtér hivatalos adatai

A repülőtér webkamerája

Keresd meg a közeli ládákat is:
GCKAMM Kamaraerdei Nagy Séta,
GCKAMV Kamaraerdő,
GColim Olimpiai park.

Szép időt, sikeres ládavadászatot kívánnak a rejtők: vgyuri és sinus90

Ládakarbantartás:
Eredetileg is volt egy pax betét a ládában. Az első megtalálókkal találkozva újabb tollat és még + ajándékokat tettem a ládába. A 8. megtaláló már nem talált egy íróeszközt sem. kl vitt újabb tollat. Az is lábrakélt.
Ma 2011.11.22-én vittem ceruzákat a ládába, melyből már az üdvözlő szöveg is hiányzott, jspanyik pótolta, nála volt belőle.
Az ajándékok CSERE ajándékok és az íróeszközök a LÁDA TARTOZÉKAI!

2012.06.08. A ládában se írószerszámot, se csereajándékot nem találtam. Tettem be újabb /sokadik/ ceruzát, de a csereajándékokat nem pótoltam és /egyelőre/ nem is fogom /2 van benne/. Úgy látszik sokan nem tudják mit jelent a csereajándék: csereajándék azt jelenti, hogy ha kiveszel valamit, helyette tenned kell egy másik kis ajándékot. Ha nincs nálad csereajándéknak való, NE VEGYÉL ki semmit!

2012.11.11 Ládakarbantartás: új helyen, megváltozott jelszóval újra kereshető a láda.

2013.04.20 Ládakarbantartás: ÚJ LÁDA, Új REJTEK! Új logfüzet! Senki nem írta, hogy a láda eltörött, hogy a füzet teli van!!!

2014.07.25 Építési terület lett a láda környezete, azért ÚJ helyen, egy Újabb ládát tettem ki.

2016.04.09 Tettem be logfüzetet a kilopott helyett.

2018.06.14 A ládának 758 megtalálás után újgazdája lesz, DFRi. Köszönöm az eddigi megkereséseket!

2018.06.16 A láda kicserélve. Ismét kereshető.
A log füzet lassan betelik, nemsokára cserélve lesz.
DFRi
Állapot: kereshető

KRW értékelés (468 db): környezet: 3.76 rejtés: 4.06 web: 4.56 átlag: 4.13

+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
-
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


Valaki_007 2021.04.10 16:34 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.94
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.1]

Gergo0619 2021.04.05 16:45 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést.

Pongiz 2021.04.05 14:27 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

bodit 2021.04.04 15:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Vidket 2021.04.02 18:04 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.01
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! :) [Geoládák v3.9.6]

SzoltanS 2021.04.02 15:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

SzaboneAnnamaria 2021.04.02 15:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

öreg48 2021.03.25 16:44 - Megtaláltam
.

Palacsinta 2021.03.21 12:12 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Laltan 2021.03.20 16:59 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

FLAC 2021.03.18 14:29 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Fehér Márton 2021.03.18 14:28 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Zella 2021.03.14 15:53 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm. :-)

Világutazó 2021.03.09 17:06 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Andreoni76 2021.02.28 17:31 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Victoare 2021.02.27 17:06 - Megtaláltam KRW környezet: 3 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 3.83 súly: 1.70
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! 8) [Geoládák v3.9.6]

koharitomi 2021.02.26 17:21 - Megtaláltam
Megtaláltam.
[g:hu+ 2.5.10]

keviszonci 2021.02.13 12:59 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Timitomi0202 2021.02.09 17:28 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A doboz eléggé beázott [Geoládák v3.9.5]

M&K&D 2021.02.07 12:37 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

utigabi60 2021.02.07 10:21 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

Seldon86 2021.01.31 12:16 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

Bob&Bobek 2021.01.30 10:51 - Megtaláltam KRW környezet: 3.5 rejtés: 3.5 web: 4.5 átlag: 3.83 súly: 3.96
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

Ruzsi 2021.01.23 14:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]
logbook tele is van, el is van ázva.

Tothklau 2021.01.22 18:39 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (979 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]