Elhelyezés időpontja: 2010.05.01 00:00
Megjelenés időpontja: 2010.05.03 18:42
Utolsó lényeges változás: 2021.10.23 17:28
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Fürgelábak
Ládagazda: Fürgelábak Nehézség / Terep: 1.5 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 300 m
Megtalálások száma: 190 + 1 sikertelen + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.3 megtalálás hetente
WAP: A ládát a földsánc tetején, egy jellegzetes fa (mintha ki akarna dőlni, de mégsem) gyökerei között lehet megtalálni.
Megközelítés: Salgótarjánból Somlyóbánya irányába kell haladni, majd Somlyóbányára beérve, mindjárt az első utca balra (Völgyhíd utca), majd ennek folytatásaként a Hanga utca elhagyásával, földúton közelíthető meg. Ki mennyire kíméli az autóját, el lehet menni a Hanga utca végéig is és ott parkolni, de előtte is bárhol meg lehet állni és gyalog folytatni az utat. Itt már a régi vasúti nyomvonalon járunk. A földút rövid idő után balra kanyarodik és egyenesen is folytatódik, de balra kell menni, majd a vadászles mellett jobbra letérni, ezen haladva jutunk el a nemrégiben megkezdett feltárásig. A 2. feltárás mellett ( íves hídrész) található a rejtekadó fa.
A viadukt helyenként harminc méter magasan, s hét ívével kétszáz méter hosszan szelt át egy völgyet a nógrádi szénmedencében. Kétszer akkora volt, mint a veszprémi.
Megdöbbentően precíz munkát végeztek 1911-12-ben a somlyóbányai viadukt építői, akik közt külföldi mesterek is lehettek. A kőszénbányák építésekor ugyanis több olasz mester is dolgozott Salgótarjánban és környékén. A Grünwald Gyula és Mitis István által tervezett, s a Nicholson Gépgyár által megépített hídra botrányok árnyéka nem vetült. Ma már ez is meghökkentő, miként az is, hogy ezt a hidat "élve eltemették". A Teréz-tárót ugyanis - ahová vezetett - 50 millió mázsa szén kitermelése után, 1929-ben bezárták. Ezt követően meddőhányóval töltötték fel a Teréz-táró felé vezető völgyet, így az ötvenes évekre gyakorlatilag eltűnt a híd is. Amit a föld nem takart el, arra az egyre vastagabb avarréteg terített takarót. Előbb csak a völgy lett egyre kisebb, majd a fák birtokba vették a híd közvetlen környékét is. Ma már csak egy nyiladék látszik: igaz, gyanúsan egyenes itt az erdei út.
A helytörténetírók azonban most joggal remélhetik, hogy nem csupán olvasmányt készítettek, de feladatot is adtak a munkájukkal. Például azt, hogy a somlyói viadukt egy darabját kiássák, és legalább turistalátványosságként a nagyközönség elé tárják az arra illetékesek.
Ürmössy Ákos, a Magyar Közút Kht. Nógrád megyei igazgatója hídmérnök munkatársaival kezdett hozzá a somlyóbányai völgyhíd vizsgálatához. Mint mondja, a pályaszerkezet a kutatás első eredményei szerint meglepően jó állapotban van, miként az általuk feltárt vasbeton tartószerkezet is. Irdatlan mennyiségű földet kellene azonban elhordani, hogy látványosságot produkáljanak. Viszont minden bizonynyal megérné a fáradságot, ha legalább egy ívet bemutatnának, járhatóvá tennék a pályatestet, és kerékpárútként hoznák rendbe a Zagyva-rakodó felé vezető bányavasúti nyomvonalat, amely a híd után a hegy gyomrában, egy ugyancsak meglévő, feltárható alagúton keresztül vezet.
Ha még nem is tudja megmutatni az egykor Közép-Európa legnagyobb völgyhídjának valódi szépségét Pócsa Sándor, a somlyóbányai "élve eltemetett" viaduktnak, legalább az 1:45-ös, méretarányos makettjével szemléltetheti azt. A lokálpatrióta vállalkozó két hónap alatt készítette el Salgótarján egyik legjelentősebb ipartörténeti emlékének mását, melyet a Bányamúzeum GCAKNA udvarán lehet megtekinteni, s most a bemutatóval támogatókat szervez a 203 méter hosszú völgyhíd feltárásához.
Állapot: kereshető
+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
+
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Kár hogy a helyszín csak a történetében érdekes, a helyszínen semmi érdekesség nem látható. Most kb egy vadászat céljára használt síkabb terep, ahol beetetés zajlik. [Geoládák v4.1.2]
Nem a jelzett ösvényen, hanem a rétről a ládával egy vonalban a legrövidebben érdemes támadni a csalánozók miatt. Tetszett. Köszönöm , hogy megmutattad.
[Geoládák v3.12.10]
Ez az a tipikus helyszín, aminek a története, múltja érdekes, de jelenleg a környék nem sok mindent mutat meg. Leginkább annak örültem, hogy még téli álmát alussza a növényzet és csak egy-két akáctüskével lettem gazdagabb a ládakeresés alatt.