geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
2631. Sávoly-híd (SK.) (GCSPH)
Katonai felmérésen (1869.-87.)
Katonai felmérésen (1869.-87.)
394.055-ös gőzös
394.055-ös gőzös
Trianon elött:katonák a hídon
Trianon elött:katonák a hídon
Trianon után:fordító
Trianon után:fordító
Kőzúzda egykor (Profila.hu)
Kőzúzda egykor (Profila.hu)
Bombatölcsérek...-1
Bombatölcsérek...-1
Napjainkban
Napjainkban
Találka a Vízháznál
Találka a Vízháznál
Tükröződve
Tükröződve
Gyalogjáró
Gyalogjáró
Határon...
Határon...
Fénykor egykoron...
Fénykor egykoron...
Nosztalgiavonatok
Nosztalgiavonatok
Vigyázz,ha jön a vonat!
Vigyázz,ha jön a vonat!
Korlát vége;balra a lépcső ;-)
Korlát vége;balra a lépcső ;-)

Szélesség N 47° 49,435'
Hosszúság E 18° 51,106'
Magasság: 122 m
Megye/ország: Szlovákia
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2009.10.05 14:47
Megjelenés időpontja: 2009.10.08 01:01
Utolsó lényeges változás: 2017.07.31 17:14
Utolsó változás: 2017.07.31 17:15
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: 19izsi73
Felhasználó: 19izsi73
Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 550 m
Megtalálások száma: 572 + 14 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.1 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.



A ládába TravelBug helyezhető.

Wap: Ahol a gyalogjáró korlátja véget ér - már az Ipoly túloldalán - a lábad alatt találod a hagyományos 10x10x6 cm-es patent záródású világoskék tetős dobozdobozkát; csak térdelj a lépcsőre...


Megközelítés: A Köztársaság utcából egészen a Vízházig jó úton éred el az ajánlott parkolót  N 47° 49,224' E 18° 51,637' 115 m [GCSPH+parkoló] ; innen már földúton kell tovább haladnod. Nem kell átmenned a síneken, mivel az út a híd alatt kanyarodik fel a gyalogjáróra. Vonattal érkezőknek a rozoga vasúti átjárót leküzdve kerülsz a  Vízházhoz. Csak saját felelősségre elérhető a híd a sínek mentén is egyenesen;azonban ne feledd: ez munkaterület,ahol személy-,és tehervonatok közlekednek!


Bár a síneken nem kell átkelned, kérlek vigyázz a vonatokkal!


"-Schengen után megnyílt a határ" mondták ismerőseim, amikor Szlovákiába akartam tekerni. Igen ám, de messze van az Esztergom-Párkány, valamint a Letkés-Szalkai híd; nem volt mindig jó vízjárás az Ipolyon a gázlón való átcipelésre...A Burdát ezen a hídon ajánlatos felkeresni! Persze bringával, vagy gyalog! Valószínű még jó darabig - míg az Ipoly hídak el nem készülnek - így lesz. Nem volt egyszerű sorsa eme hídnak sem...Ha az alapok mesélni tudnának!


Ez a vasútvonal hazánk egyik első és egyik legfontosabb vonala, így nem véletlen, hogy a régióban az Ipolyt keresztező vasútvonalak közül ez az egyetlen, amely már a III. katonai felmérés idején (1869.-87.) is működött. A felmérési térképeken is jól követhető a nyomvonala és megtalálható rajta az Ipolyon átívelő vasúti híd is Szob és Helemba között. A híd igen fontos vasútvonalon fekszik,így nem véletlen, hogy egykor az itt álló híd volt építésekor a Kárpát-medence legnagyobb szabad nyílású vasúti hídja. Azonban ez már a negyedik hídszerkezet ezen a helyen.
A vasútvonal építése - Az első híd fából
Hazánk első gőzüzemű vasútvonala 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között. Az elkészült vasútvonal a Pestet Pozsonnyal összekötő vasútvonal első szakaszaként épült meg. A vonal továbbépítése azonban csak a szabadságharc leverése után folytatódhatott. 1850. december 16-án adták át a Vác-Párkánynána szakaszt. Egy évet sem kellett várni, 1851.szeptember 6-án átadták Pozsonyig a vasutat. Ezzel megindulhatott Bécs és Pest között a vasúti közlekedés. Végül 1851 szeptemberére elkészült a vasútvonal egészen Pozsonyig, így megindulhatott a vasúti közlekedés Bécs és Pozsony között. A nyomvonal végig viszonylag sík terepen, a Duna bal partján vezetett, így elkerülték a nagy földmunkákat és a költséges Duna-híd építést. A legnagyobb feladatot így a Duna bal parti mellékfolyóinak (Nyitra, Vág, Garam, Ipoly) áthidalása jelentette. 1859-ben az Ipoly feletti fahidat vasszerkezetű híddá építették át.
Új híd hegeszvasból (1859-1900)
A rácsos vashíd 1859. április 7.-én készült el. A hidat 1859-ben kétvágányúra építették, holott a vasútvonalat csak egyvágányúra építették ki, 4,9 méter földmunka koronaszélességgel 1850-ben. Később 1872 és 1885 között építették meg a második vágányt Párkánynána- Pozsony szakaszon. A vonal többi részén a második vágány építését már a MÁV végezte el az államosítás után, 1893-ban. Így több mint három évtizeddel "előre" épült meg a kétvágányú vasúti híd, mielőtt elkészült volna a vonal második vágánya.
A háromnyílású híd folytatólagos gerenda szerkezet, szabad nyílásai rendre 141,00 - 180,00 - 141,00 láb (1898-as felmérés adatai szerint: 44,459 -56,830 - 44,600 méter). A híd ezzel a középső nyílással (56,83 méter) 1867-ig a Kárpát-medence legnagyobb nyílású vasúti hídja volt. A híd kis teherbírása a század végére tarthatatlanná vált. Az 1898-ban készített felmérések már a híd átépítésének előmunkálatainak tekinthetőek. A hidat végül 1900-ban elbontották.
Új híd folytvasból (1900-1945)
A kétvágányú híd helyett a vágányok független szerkezetet kaptak. Az új hidakat 1900. november 27-én adták át a forgalomnak. A pálya egyenes, 0,253 ezrelékben esik. Az északi híd (bal vágány) külső oldalára konzolos gyalogjáró készült. Az előző hídszerkezet (1859) nyílásbeosztását és alépítményeit az új hídhoz megtartották. A trianoni békeszerződéssel a hídból határhíd lett. A határ az Ipolysodorvonala, azaz a középső nyílás középkeresztmetszete. A két állam megegyezése alapján mindkét vágányban a középső és a magyar oldali nyílás a MÁV kezelésébe került.
A II. Világháborút megelőzően, a bécsi döntéssel a teljes hídszerkezet visszakerült Magyarországhoz. A hidat 1945-ben az alépítményekkel együtt felrobbantották.
Újjáépítés, a jelenlegi hídszerkezet - Sávoly-híd (1948-tól)
A felrobbantott híd helyére a háború után új szerkezet épült.
A robbantás következtében a falazatoknak csak az alapjai maradtak épen. Ezeket az újjáépítéshez felhasználták. Az új híd terveit Sávoly Pál  készítette el 1946. december 2-ra. A hidat "A" jelű (7*25 t) ideális mozdonyterhelésre méretezték. A híd gyártása 1947-ben elkezdődött. A vasanyagot a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Ózdi Vasművek folytacélból gyártotta. A szerkezet gyártását és szerelését a győri Magyar Waggon és Gépgyár Rt. végezte el. A híd nyílásbeosztása és helyzete a korábbi két vashíddal azonos. Az újjáépített híd nyílásai rendre: 44,50 - 56,82 -44,59, támaszköze: 46,5- 59,4 - 46,5 méter.
A főtartók párhuzamos övű rácsos tartók, felső- és alsó szélráccsal. A főtartók magassága 7200, illetve a középső nyílásban 9300, a főtartók távolsága 5600. A kereszttartók távolsága a szélső nyílásban 4650, a középső nyílásban 4950 mm. Valamennyi nyílásban a hossztartó felében megszakítás, negyedeiben pedig féktartó van. A három kéttámaszú nyílás fix saruja Szob felőli, a gördülő saruja pedig a Párkány felőli oldalon van.
A jobb vágányt 1948-ban, míg a bal vágányt 1949-ben adták át a forgalomnak. Az államközi megegyezés értelmében a jobb vágány hídját (Duna felőli) a hídfő utáni első sínillesztésig a magyarok, a balvágány hídját az első sínillesztésig a szlovák fél tartja fenn. Gyalogjáró csak a balvágány (északi, szlovák fenntartású) hídján van.


Végül, de nem utolsósorban - ha nem vonattal jönnél - végigutazhatod a Budapest-Szob vasútvonalat  otthon is.


Köszönetemet fejezem ki Hajós Bencének, és a kisvasut.hu szerkesztőinek!'
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (342 db): környezet: 4.44 rejtés: 4.57 web: 4.70 átlag: 4.57

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 - kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


GRegina 2019.11.03 16:16 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Brinden 2019.11.03 16:15 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Kimberli1 + Imi30 2019.10.31 16:15 - Megtaláltam
A ládának mind a négy zárófüle hiányzott, oldala törött volt, zacskója szakadt, így kicseréltük egyesületi ládára. Köszönjük a rejtést!

sry 2019.10.17 09:10 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 3.83 súly: 3.31
Meglaltem, Köszönöm! Először nem értettem a jelszót, de aztán leesett a tantusz.

Kókány_művek 2019.10.15 13:35 - Megtaláltam
Biciklivel begyűjtve. Köszi, fürödtünk előtte egyet a torkolatnál [Geoládák v2.2.5]

dano11 2019.10.15 13:33 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

bence máté 2019.10.14 17:59 - Megtaláltam
ok

sheriff 2019.10.12 12:00 - Megtaláltam
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Syn_yeti 2019.09.28 09:43 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.67 súly: 2.85
Esztergom-Budapest kerékpártúra során találtam meg a ládát. Köszönöm a rejtést!

mangogyuri 2019.09.28 09:20 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.50 súly: 3.48
Megtaláltuk! Köszönjük a rejtést.
Szob felől mentünk gyalog Helemba és Garamkövesd felé. Az utunk jórészt párhuzamosan haladt a vasútvonallal, így feltűnő volt, hogy milyen sok vonat ment ezen a szakaszon (főleg tehervonatok).

bldone 2019.09.21 13:29 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Mai második láda a szobi Panorámafutás után, GCIPTR-t követően. Legközelebb biciklivel is kipróbálom a hidat. [Geoládák v2.2.5]

eazs 2019.09.14 17:56 - Megtaláltam
Köszönjük!

szaszkievics 2019.09.14 09:22 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.50 súly: 3.80
Szob - Budafok bringatúrán, HRita, KesserHercegnővel! Köszönjük! [Geoládák v2.2.5]

IMG_20190914_093220[1] 
HRita 2019.09.14 09:22 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

mura 2019.09.11 10:55 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönet a rejtésért!

CharlieR 2019.09.04 12:19 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

ernoe 2019.08.18 14:02 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

banyóka 2019.08.13 15:03 - Megtaláltam
Az Ipoly torkolattól sétáltuk ide. A híd környékén nagyon nehezen találtuk a felvezető utat, de végül csak meglett.

KataJani 2019.08.11 10:06 - Megtaláltam
Szob-Vác Duna menti kerékpártúra alatt. [g:hu 1.6.4]

Trim 2019.07.21 11:58 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.4]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (586 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu