Röviden: Nyírbéltektől északra, az encsencsi útelágazás közelében, a volt vasút melletti elhagyott erdei rókavár egyik üregében található a fekete fóliába rejtett doboz.
A műanyag doboz 15,5 cm x 11 cm x 7 cm méretű, CD nem fér bele.
------------------------------------------------------------------
KÖRNYEZETBARÁT MEGKÖZELÍTÉS:
Árpádkori templomok a Nyírségben kerékpártúra:
Könnyű túra (kb. 40 km aszfalton) sok látnivalóval.
A legközelebbi vasútállomás Nyírbátorban van.
Addig vasúton kerékpárszállítással.
Útvonal és látnivalók:
Nyírbátor: Ref. és minorita templom, vár,
GCBath, és
GCNYIB.
Piricse: XIII. sz. ref. templom.
Nyírbéltek: Zsuzsi vasút volt végállomása, XIII. sz. rk. templom.
Nyírlugos: Kis-szőlő (179 m) kilátótorony,
GCLat, Konyári-Kálló forrás, Város liget.
Nyírmihálydi: Ref. fazsindelyes templom,
GCFAZS.
AUTÓS MEGKÖZELÍTÉS
A doboz a 471-es számú főúttól alsórendű úton közelíthető meg Nyírbátor, vagy Nyíradony felől. Nyírbéltektől északra, az encsencsi útelágazásnál, gondozott területen fapados pihenőhely található. Itt parkolhatunk. Az úttól keletre a GANZ Műszer Művek egykori gyártelepe található.
SÉTA A DOBOZHOZ
A Béltek-Tüzép fateleptől délre, az elágazás felé rozsdás kapun kell elindulni az ösvényen a felfedezésre. A kerékpárt biztonságosabb bevinni.
Rövid séta után egy borostyánnal befutott egykori garázsépülethez érünk. Majd egy elvadult, orgonabokros, nyírfás parkban található a romos végállomás épület a szomszédos Béltek-Tüzép fateleptől délre, jelenleg már kerítéssel elválasztva. Az állomás előtt (északra) hatalmas fenyők alatt egykor fapad szolgálta az utasok kényelmét. A ház után szép nyírfa ligetben jobbra tartva, a sövényen átjutva már az egykori vasúton vagyunk. Jobbra, a fatelep kapuja mögött az egykori vágánytér volt. Balra tartva vasúti töltésen átsétálva érkezünk a célhoz. A volt vasút melletti elhagyott rókavár egyik üregében található a fekete fóliába rejtett doboz.
TERMÉSZETI KÖRNYEZET
A Nyírség homokbuckás, változatos, mozaikos, helyenként lápos tájegységén kiterjedt erdőségek találhatók. Közülük legjelentősebb a hatalmas kiterjedésű, vadban gazdag, világrekorder dámvad trófeákat adó Gúthi-erdő. A Debrecentől északkeletre elterülő Erdőspuszták védett részei a Hajdúsági Tájvédelmi körzethez tartoznak.
A Nyírbéltek és Piricse közötti területen is több km2 területű erdő terül el.
A ZSUZSI KESKENYVÁGÁNYÚ VASÚT
A vasút történetét a
GCZSUV már részletesen leírja. Itt csak a kevéssé ismert - és sajnos megszüntetett - nyírbélteki szakaszt írom le.
A Debrecen-Fateleptől 1882-ben Nyírmártonfalváig megépített gazdasági vasút a Gúthi-erdőn keresztül 1950-ben ért el a nyírbélteki fatelepig. A cél a Piricse és Nyírbéltek közötti kiterjedt erdő fájának szállítása volt. A közkedvelt vonat fán kívül utasokat is szállított. Tervbe volt véve, hogy a vonalat Nyírbátorig tovább építik, de ez soha nem valósult meg.
A vasút Nyírlugos nyugati oldalán haladva, a községet jobbra nagy ívben megkerülve keletre fordult, és erdőben haladva ért végállomására.
Nyírbéltek fatelepig 1950-től a vasútvonal felszámolásáig: 1977. aug. 31-ig, 27 évig közlekedett a vonat.
A vasutat felszámolták, de a hidak, átereszek, töltések, bevágások megmaradtak és a terepen többé-kevésbé jól követhetők.
Az 1:50.000-es térkép is jól mutatja az egykori nyomvonalat. Több térkép nélküli keresés után végül a részletes térképpel találtam meg az egykori végállomást.
Kellemes kirándulást, és jó keresgélést kívánok ezen a kultúrtörténeti sétán!
FORRÁS:
A Zsuzsi Vasút Honlapja.
TÉRKÉP: Turistautak.Hu, és 1:50.000-es térkép, F25-ös szelvény.'