Az M15 és a csatlakozó utak építése miatt a megközelítés bizonytalan. Javaslatom: A "kishatár" magyar oldalán le lehet parkolni, majd a vasúti sínen átkelve (különös körültekintést!!) az autópálya felett átívelő híd túloldalán a földutat követve a magyar oldalon egy kellemes sétával elérhető. Ausztria felől majdnem "drive-in"...
Autóval:
Budapest/Győr/Mosonmagyaróvár irányból autópályán a járművet a N 48° 00,839' E 17° 10,530' 129 m [GC3AS6+Parkolo] parkolóban érdemes hagyni. Onnan a pálya felett átívelő hídon NY-DNY irányban a határt követve mintegy 1,5 kilométer a szoborpark.
Vonattal:
Rajka vá.-tól N 47° 59,663' E 17° 11,582' 129 m [GC3AS6+Vasút] a jelzésen ÉNY-i irányba a N 48° 00,159' E 17° 11,250' 129 m [GC3AS6+Vasúti átkelő] vasúti átkelőn keresztezzük a síneket, majd balra fordulva folytatjuk az utat. 400 méter múlva jobbra fordulva át az autópálya felett. A túlsó oldalon éles jobbkanyar után az utat követve a határ földúton közelíthető meg. A határt átlépni nem kell, előtte élesen jobbra, majd 400 méter múlva a szoborparkhoz érünk. A láda a hármashatár magyar oldalán található emlékművek egyikének védelmében nyugszik.
A hármashatárról:
Mikortól hármashatár ez a pont?
Az 1947. évi XVIII. törvény (a Párizsban 1947. évi február hó 10. napján kelt békeszerződés becikkelyezése tárgyában) I. Rész I. Cikk 4. c, bekezdése alapján:
"Magyarország átengedi Csehszlovákiának Horvátjárfalu, Oroszvár és Dunacsun községeket a jelen Szerződéshez I/A. alatt csatolt térképen megjelölt kataszteri területükkel együtt. Ennek folytán a csehszlovák határ ezen a szakaszon a következőképpen állapíttatik meg: attól a ponttól kezdve, amely Ausztriának, Magyarországnak és Csehszlovákiának 1938. évi január hó 1-jén fennállott határai között közös volt, Ausztria és Csehszlovákia között a jelenlegi magyar-osztrák határ lesz a határ addig a pontig, amely a 134. magassági ponttól délre körülbelül 500 méterre (a rajkai templomtól északnyugatra 3,5 kilométerre) fekszik, ez a pont lesz ezentúl az említett három állam határainak közös pontja; innen az új határ Csehszlovákia és Magyarország között keletre fordul Rajka község északi kataszteri határát követve a Duna jobb partjáig addig a pontig, amely a 128. magassági ponttól északra körülbelül 2 kilométerre (a rajkai templomtól keletre 3,5 kilométerre) fekszik s amely pontnál az új határ csatlakozik a Duna hajózási fővonalában az 1938. évi január hó 1-jén fennállott csehszlovák-magyar határhoz; a Rajka község határán belül fekvő zsilip és visszaeresztő csatorna magyar területen maradnak."
A hely jelenlegi státusa:
A Schengeni határnyitás előtt 7:00 és 19:00 között kerékpáros és gyalogos átkelés (turisztikai céllal) már engedélyezett volt.
Jelenleg bármelyik ország területéről szabadon látogatható.
2019.12.01. "A LÁDA ÚJRAREJTVE!! Sikeres megtalálást!
Rajka vasútállomáson jártam munkaügyben, így adott volt a lehetőség a láda begyűjtésére. A vasútállomástól gyalog indultam, egy jó 2-3 kilométer séta várt rám a ládáig. Az M15-ös út felett a felüljárón keltem át. A Deutsch Jahrndorf felé vezető útra tértem le. A STRABAG gőzerővel építi az utat a határig, jövőre már közúton is el lehet jutni a láda közelébe. Az útépítéstől függetlenül végig tudtam gyalogolni a határig, egy építőmunkást sem zavart, hogy az építési területen haladtam át. Az osztrák oldalon természetesen már teljesen kész van a kétsávos út. Az emlékhely könnyen meglett, a láda sajnos nem, bár a logok alapján már sejtettem, hogy ez vár rám. Az emlékhelyen nagyon tetszett a háromszög alakú asztal az országok címereivel. A rejtekhelyet is szerintem megtaláltam. Írtam a rejtőnek e-mailt, hamar válaszolt, így jelszóval tudok logolni. Azért a karbantartást bekapcsolom, hogy legyen valami nyoma, hogy a láda nincs meg. Köszönöm a rejtést!
Egész napos, ázós Rax túráról, Joistól Rajkáig bringázva kerestük, de nem találtuk, csak a helyét. De kaptunk szitáló esőt+ gyönyörű naplementét :-)! Fényképek alapján kérem az elfogadást! Köszi!