Ezeréves és talán többezeréves álmot, tervet valósított meg Nagy-Magyarország az Alduna szabályozásával különösen a Vaskapu elkészítésével.
A régi rómaiak a viziutak fontossága iránt meglepően egészséges érzékkel viseltettek és már ők is foglalkoztak a Dunának, mint közlekedési útnak kihasználásával. Az Aldunán ennek a római korbeli munkának nyomai ma is láthatók. Kelet és Nyugat legfontosabb összekötő útvonalának biztosítása csak úgy érhető el ha az Aldunai zuhatagok vidéke hajózhatóvá válik, ennek megvalósítása pedig, mint a történetírók feljegyezték - a legzseniálisabb elmék becsvágya volt. Turnu-Severin alatt a híres Traján-híd lábai mai is megvannak.
Traján császár parancsára egy csatorna építését kezdték meg, hogy kikerüljék a sziklaszirteket, amik akadályozták a hajóközlekedést.
A harcokban eltöltött századok után merült fel ismét Gróf Széchenyi Istvánnak zseniális agyában az Alduna hajózhatóvá tétele. Széchenyi maga mellé vette a legnagyobb tehetségű vízimérnököt, Vásárhelyi Pált aki meg is kezdte a munkát mint egy 1000 köbméter sziklát robbantva ki. Sajnos a korabeli technika nem tette lehetővé a sziklák kirobbantását és letettek tervükről. Fő céljuk keletet nyugattal összekötő út megvalósítása volt, és ha vízen nem ment hozzá fogtak a szárazföldi útvonal kiépítéséhez.
A part mentén sziklafalakba véséssel utakat építettek így az alacsony vízállásnál az járható volt. Ez az útvonal ma is áll, alkotójáról Széchenyi-útnak nevezik.
De a partvonal mai birtokosai megváltoztatták a nevét. Hatalmas munka volt ennek a Duna szakasznak a rendezése, az útvonal tele volt örvényekkel, zuhatagokkal, és hírtelen kanyarulatokkal.
Londoni döntés alapján 1873-ban nemzetközi bizottság utazott az Aldunára, hogy tanulmányozza a zuhatagok hajózhatóvá tételét. Az új terveket Amerikai, Angol mérnökök készítették el Vásárhelyi Pál 50 évvel azelőtti tervei alapján
A berlini kongresszus 1878-ban a vaskapu szabályozását Ausztria Magyarországra bízta.
Megállapodtak, hogy Magyarország vállalja a vaskapu szabályozás tényleges végrehajtását azzal a kikötéssel, hogy a hajódíjakat Magyarország részére szedik. Szerbia kijelentette, hogy semmivel nem járul hozzá a szabályozás költségeihez.
1883-ban Baross Gábor közlekedési miniszter megbízta Wallant Ernő középítési felügyelőt a tervek kidolgozásával. Nehezen haladt a munka mivel a Vaskapu tulajdonképpen Magyarország határain is túl Románia és Szerbia között feküdt, éppen ezért ezeknek az államoknak a hozzájárulását is meg kellett szerezni. Baross Gábor különleges géphajókat rendelt Skóciából melyek az Atlanti-óceánon, Földközi-tengeren, Fekete-tengeren keresztül jöttek. Ezekkel, a nagy géphajókkal zúzták össze a víz alatti és feletti szirteket.
A 12000 kg súlyú vésőt a gőzgép 4 m magasra emelte és ejtette rá a sziklára. A már felrobbantott és szétzúzott sziklákat kotrógépekkel távolították el. Ilyen lépésről-lépésre haladó munkával sikerült 8 év alatt befejezni az Alduna szabályozását és megépíteni a vaskapu partjait.
A millenniumi ünnepségek egyik fénypontja volt a Vaskapu ünnepélyes megnyitása.
1896 Szeptember 27-én I Ferenc József nyitotta meg a csatornát a róla elnevezett hajóval ment végig a csatornán, vendégül látta Sándor szerb és Károly román királyt. Orsován partraszáltak és Herkülesfürdőn GCHEFE díszebéden ünnepelték meg a nagy mű elkészültét.
A jelen:
Elenyészőnek tűnhet annak az 1000 embernek a sorsa, akiket a Dunán 1972-ben átadott Vaskapu-erőmű miatt telepítettek ki Ada Kaleh-szigetéről, ugyanis a vízszintet kb. 35 méterrel megemelték. A Vaskapu-szorosban fekvő sziget - amely egyes vélemények szerint ihletül szolgált Jókai Mór, Az arany ember című regényében szereplő senki szigetéhez - teljesen víz alá került a jugoszláv-román vízerőmű megépítésekor, Orsova történelmi városához hasonlóan.
Ada Kaleh-t (sziget vár törökül) többségében még az Oszmán Birodalom idején megtelepedett törökök leszármazottai lakták és még 1913-ig is török enklávénak számított az Osztrák-Magyar Monarchiában: nem kellett adót és vámot fizetnie, lakói nem voltak hadkötelesek. Magyarország utolsó területi gyarapodása is ez az alig 1 négyzetkilométeres sziget volt, amikor 1913-ban az akkori Krassó-Szörény vármegyei főispán áthajózott és bejelentette a sziget annektálását.
A dohánytermesztéssel és halászattal foglalkozókat a fejük fölött jövő-menő birodalmak nem nagyon zavarták egészen addig, amíg Jugoszlávia és Románia vízerőmű építését határozta el az 1960-as évek végén. A gát építésekor az épületek egy részét egy közeli szigetre költöztették, beleértve a helyi erőd katakombáit, a bazárt, a mecsetet, Mahmut pasa házát, a temetőt és más épületeket is. A helybéliek azonban inkább Törökországba költöztek, és ezzel a víz alá merült a már rég eltűnt Oszmán Birodalom utolsó élő helyőrsége is.
Csodálatos, lenyűgöző ez a hely.
KÖSZÖNET érte, hogy itt is van egy geo pont. Köszönet a remek leírásért.
Egy kisbuszos utazás keretében jutottam el ide. Már Jókai "Az arany ember" regény olvasása óta szerettem volna ide eljutni.
Az Al-Duna szerbiai oldalán érkeztünk meg Galambóc várához. Végigmentünk az úton, a Vaskapu erőművön jöttünk át. Egy remek motorcsónakos programon is részt vettünk. Az is szép, de fel kell menni a hegyre, mert onnan csodálatos a panoráma. Kimentünk Dunatölgyes településre, a kisbuszt otthagytuk és a túristaúton kimentünk a remek kilátási pontokra. A kör egy óra alatt lejéárható. A panoráma fentről lenyűgöző.
A csoportommal kellett haladjak, de ettől még belefért volna a ládázás. Ám elág sok idegen ember is együtt haladt velünk. Az első kilátási ponttól kicsit sokan lettünk. Így a ládát nem szedtem elő, pedig gyakorlatilag mellette lehettem. De észrevették volna a logolást. Kérem fotók alapján az elfogadást! Köszönöm.
Csoportos túrázás közben jártunk ott. Gyönyörű hely! A rengeteg ember miatt túlzott keresgélésbe nem kezdtem, a felületes keresgélés nem járt eredménnyel. Kérem fotók alapján az elfogadást! Köszönettel!
Családi, görögországi nyaralásra tartva a kicsit hosszabb utat választottuk, így be tudtuk iktatni ezt a ládát is a programba. Koradélután Orsován foglaltunk szállást, majd a tervünk az volt, hogy a parton kerítünk valamilyen hajót amivel a vízről is meg lehet nézni a látnivalót. Nem csalódtunk, a parton pillanatok alatt lehet találni motorcsónakost aki elvisz egy körre a szorosban. Gyors megegyezés után már szeltük is a habokat. A román motorcsónakossal nem beszéltünk közös nyelvet, ennek ellenére lelkesen magyarázott románul, bele-bele szúrva némi angol szót is a mondandójába, így csak felületesen sejtettük, hogy mi a mondanivaló. A látnivalóknál a csónak recsegős rádiójából magyar(!) nyelven lejátszott nekünk ismertető szövegeket. Ritka az ilyen pozitív hozzáállás, le a kalappal. A motorcsónakos túra végül több mint 2 óra hosszúra sikerült. Fantasztikus élmény, ne hagyjátok ki, ha itt jártok.
A vizi bevetés után még gyalogosan fentről is megtekintettük a szorost, a platón tettünk egy körtúrát, ahová a faluból elkísért minket Fifeszku, a helyi eb is. A láda itt is a helyén.
Ez tényleg egy parádés hely és így lett kerek a nap, hogy a vízről és a helyről is megnéztük. Köszönjük az invitálást.
Köszönöm a rejtést! Nagyon gagyi, de legalább van:) Szuper programot kaptunk, az Eupolisz iroda hozott minket ide. Külön köszönet a túravezetőnek, hogy felhívta a figyelmünket arra, hogy lehet cache is:)) [Geoládák v3.9.6]
Háromnapos al-dunai élménykirándulás második napján Orsovában ébredtünk, szó szerint a Duna partján. Lásd első kép. Ez a szoba ablakától kb. 50 méterre készült a napfelkeltéről, ami csodás volt és persze szebb, mint ezen a képen. A vizen több tucat evezős edzett, példaértékű módon. Ok, mondjuk a Soroksári- vagy a Szentendrei-Dunán is hasonlók játszódnak le egy-egy reggelen :-)
A mai napot a Kazán-szorosoknak szenteltük és ez nem bizonyolt hibának. Először gyalogosan, fentről néztük meg a Kis- és Nagy-Kazán-szorost, Zoliza remekbe szabott GCALDU nevű ládájának köszönhetően. A dobozka megtalálása után nem fordultunk sarkon, hanem szépen elindultunk a platón körbe a kilátópontokat érintve, így persze duplájára növelve a kis túrácska távját, de azt hiszem, ennek csakis így van értelme. Ezek után meg-meg állva érdekes helyeket visszamentünk Orsovába, hogy hajóra szálljunk. Nincs szezon és csütörtök lévén nyilván nincs tömegturizmus sem, de sikerült megismerkedni egy kedves, fiatal román lánnyal és édesanyjával, akikkel összefogva hamar kerítettünk hajóskapitányt :-) Dél körül el is indultunk a kb. 15 fős kis hajóval, ami nagyon módos volt, nem valami lelakott kis teknő. A kapitány, egy jókedélyű román ember, kifejezetten barátságos. Angolul remekül elbeszélgettünk és mivel kint ültem a hajó elején (kabinon kívül) más dolgom sem volt, mint élvezni a tájat és fotózgatni. A három nap legnagyobb élményét ez a hajóút jelentette, emiatt jó szívvel ajánlom mindenkinek. Fejenként 50 RON (3500 Ft)-ért ilyen élményt kapni két órán (45 km-en) keresztül elég jó ár/érték arány :-) A kis hajó 45 km/h sebességgel száguldott a Duna végtelenül nyugodt vizén, olyan könnyedén és simán, hogy nem hittem a GPS-nek... Meg-megálltunk a fontos látnivalóknál: Traianus emléktábla, Decebal-szobor, Széchenyi-emlék és a két barlangnál: A Veteránok-barlangja (itt ki is lehet kötni és a barlangot belülről megtekinteni), illetve a Ponikova-barlang, mely egy szűk, vizes barlang, de legnagyobb meglepetésemre benavigálta a hajót, ameddig csak fizikailag lehetett.
Mindegyiknél tökéletes minőségű és információtartalmú magyar (!) nyelvű hanganyagot játszott be a kis hajó hangszóróin keresztül hármunk kedvéért, amit a többi kb. 10 másik vendég is végighallgatott. Nem ehhez vagyok én szokva Romániában, naggggyon kellemeset csalódtam (nem is maradt el a végén a borravaló!).
Végül, Orsovából továbbállva a szerb oldalon is végignéztük a kilátópontokat, azaz mindkét oldalt és a vizi utat is bejártuk. Úgy gondolom, kellőképp megismertük a Duna egyik legcsodálatosabb áttörését*, melyet eddig csak fotókból, köztük éppen a rejtő páros, kedves barátaim, segítségével beszerzett Mészáros László "A DUNA" című csodaszép fényképes könyvéből ismertem. Nem véletlen, hogy könyv borítója is éppen a Kazán-szorost ábrázolja, mégpedig az októberi szinekben, pont úgy, ahogy mi is láttuk.
*egy másikon épp a hét elején kajakoztam keresztük Bal3 barátommal: Dunakanyarnak hívják :-)
Köszönöm az élményeket! Ez egy felejthetetlen nap volt...
Mikulás
P.S. Látom ez a bejegyzés is picit hosszúra sikeredett, de vannak olyan élmények, amiket nem lehet egy "ok"-val elintézni. Több okból is írom ezeket: egyrészt magunknak naplószerűen, másrészt - sok visszajelzést kapva - azoknak, akik kiváncsiak az élményeinkre és adott esetben nekivágnak egy-egy kalandnak ezen felbátorodva. Persze, vannak (elenyésző kisebbségben) olyanok, akik nem a fenti okból olvasgatják az irásaimat. Ők mindent kritizálni, kommentálni, okoskodni járnak ide, mert mindent jobban tudnak. Az a fajta, aki mindenki örömébe egy kis ürömöt próbál vinni, az, aki a gazdagon rakott svédasztalra letesz egy kis tálkában egy darab sz.rt és várja a reakciót...
Iskolásokkal voltam , így nem volt idő megkeresni a ládát. Kérném szépen a képek alapján a találat elfogadását. A hely gyönyörű, hát még ha sütött volna a nap! Motorcsónakkal, és busszal is bejártuk a szorost.
Temesvárról egy kis kitekintés az Al-Dunához. Szokás szerint már az útvonal is sok élményt tartogatott, főleg Orsovától a ládáig. A faluból már nem olyan nagy kunszt felmászni a kilátóponthoz, ahol a láda jó egészségben várja a kessereket. Már aki tényleg fel is jön idáig. Megéri, mert a látvány pazar.
Négy napos buszos kirándulás keretén belül jutottam el a Kazán-szoroshoz.
Egy csodálatos 3,5 órás hajókirándulást tettünk Orsovától egészen a Dunatölgyesig és vissza. Az egész környék gyönyörű, a hajóról csodás a panoráma.
A ládát bár nem találtam meg, de a képek igazolják, hogy ott jártam és hajóztam az Alduna ezen szakaszán. Ezért kérem a képek alapján a találat jóváhagyását.
Az utolsó kép fentről a szoros, amikor már Szerbiában voltunk a busszal.
Nagyon köszönöm a bemutatást.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.4]
Ünnepi találat egy szuper helyen a Barakával Dél-Erdélyben, a programból: Vaskapu Nemzeti Park: a reggeli után a közeli Vaskapu Nemzeti Parkba utazunk, amelynek leghíresebb nevezetessége a Vaskapu-szoros, a Duna 134 km hosszúságú kanyonrendszere. A magas sziklafalakkal határolt szurdok egyik oldala a Déli-Kárpátokhoz tartozik, a másik partja azonban már a Szerb-érchegység része. A Vaskaput legjobban egy túra keretében fedezhetjük fel, ezért Dunatölgyes közelében nekivágunk a 317 m magas Ciucarul Mare hegynek. Közben több kilátópont is az utunkba esik, ahonnan mesés panoráma tárul elénk. A Nagy Kazán-szoros sziklás peremén állunk, alattunk függőleges sziklafalak, amik között a hatalmas Duna hömpölyög. A lábunk előtt hever Európa legnagyobb kanyonrendszere. Miután megpihentünk, egy másik útvonalon túrázunk vissza a buszunkhoz. Táv: 5 km, szint: fel 200 m, le 200 m. Hajókirándulás a Kazán-szorosban: a túra után Orsovába, a monarchia nagy múltú kikötővárosába utazunk. Egy látványos fakultatív programot ajánlunk, amelynek során egy kirándulóhajóból csodálhatjuk meg a Vaskapu-szorost. A meredek sziklafalak mellett láthatjuk Decebál király 40 méteres, sziklába vájt szobrát, valamint egy ortodox templomot is.
415 km levezetése után, találkoztunk Magyar tulipán (Tulipa Hungarica) virággal, nevét Borbás Vince felfedezőjétől kapta. A világon egyedül a Vaskapu szoros szikláin és környékén terem. Április elején sárga díszbe öltözteti a szürke sziklafalakat. Ott jártunkkor már csak nehezen bukkantunk néhány elnyílóban lévő példányra. Ezt látni kell Mindenkinek. Csodálatos panoráma tárul elénk a láda után. Köszi szépen a lehetőséget.
A Vidini túra csúcspontja, nem csak magasságban! Gyönyörű a Duna és a szoros, a láda elhelyezése is kiváló! Csak Ferencz Jóskát tudnám idézni: Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyok elégedve" :-)
Hát erről a helyről kizárólag csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. A legcsodásabb táj amit valaha láttam, pedig voltam már a Niagaránál, skót sziklatornyokon, a Himalájában 5000 méter felett stb. Hát ha még az Aranyember szigete is meglenne, az lett volna a hab a tortán. De hát nem lehet minden 100%, így is állt a szám a sok gyönyörtől. A rejtés is ügyes és pont megfelelő nehézségű. Köszi ezt a felejthetetlen élményt ZoLiza!
A 4 országos balkáni túránk fénypontja és egyben utolsó állomása volt a Kazán-szoros. Gyönyörű útvonalon jutottunk el Orsova kikötőjébe, ahol megvettük az ebédünket. Útközben megcsodáltuk a románok büszkeségét, a sziklából kifaragott Decebál király fizimiskáját, aki győzelmet aratott a rómaiak felett. A csodás völgyhídon átmentünk és feltűnt egy szépséges kápolna szerű építmény, ami mint kiderült, a Kazán-szoros jelző állomása volt a hajósok számára. Enyhén meredek turistaúton, de kényelmes sétával lehet a csúcsra feljutni a ládához, amit könnyen megtaláltunk. A csúcsról a folyami szurdokvölgy látványa meseszép volt, alig tudtunk betelni a látvánnyal, nem győztünk fényképezni. Hatalmas sziklák és magasságok, a Duna smaragdzöld színe elbűvölő. Régi álmom teljesült, hogy eljuthattam erre csodaszép helyre. Fantasztikus és felejthetetlen élménnyel lettem gazdagabb. Köszönet a rejtésért.
Szeles, hideg, de napos szombat reggel hajókáztunk a szorosban. Mivel csoporttal voltam esélyem sem volt, hogy felmenjek a ládához. Így maradnak a képek és az élmények. Kedves rejtő, kérem a képek alapján fogadd el!
Nagyon készültünk az Al-Dunára, utánaolvastunk, filmeket néztünk, de végül is a leírásotok alapján mentünk végig, mert minden benne van, amit csak érdemes megnézni. Na, jó pár hangulatos szerb kikőtőfalut azért találtunk pluszban :) Belgrád felől közelítve végignéztünk mindent a szerb oldalról, majd Orsovánál átkelve - egy motorcsónakázós vizitúrát is beiktatva - a román oldalon folytattuk. Nagyon tetszett! Örülünk, hogy itt járhattunk!
Szuper kilátás a Kazán-szorosra. Nagyon nagy élmény volt, holnap ugyanez hajóról. Kiváló társaság, remek szervezés, fantasztikus látnivalók. Köszönet a rejtésért.
Csoporttal voltunk kirándulni majdnem egy hétig Herkulesfürdőn és környékén. Hajózni is voltunk a szorosnál és a hegyen is tettünk egy rövid túrát. Sajnos nagyon rohantunk, hogy a szállásra vacsorára visszaérjünk ezért nem volt idő megkeresni a ládát. Alkalmazkodnunk kellett a többiekhez és a túravezetőhöz. A képek alapján szeretném kérni a találat elfogadását. Előre is nagyon köszönöm!
Egy csodálatos 4 órás hajókirándulást tettünk Orsovától egészen a Széchenyi emléktábla helyéig. Fantasztikus volt az a hatalmas mészkő kőfal ami két oldalt szegélyezte. Volt egy kis barlang is, ahonnan a törököket ágyúval lőtték, amikor a római úton haladtak, így pár hétre visszatartották vonulásukat. A másik szikla alatt végig vizi úton át lehetett menni a hatalmas sziklahegy alatt. Ezután jött volna Széchenyi emléktáblája," DE" lesz is ide téve majd, most viszont egy horgonyt rajzoltak a sziklára a víz fölött, jelezvén, hogy itt állt az emléktábla.
Nagyon jó idegenvezetőnk volt, csak a mi buszunk volt a hajón, így rettentő sok fotót készítettünk. Az utolsó a horgony lesz a sziklafalon.
Az utolsó előtti kép fentről a szoros, amikor már Szerbiában voltunk a busszal.
A ládát bár nem találtam meg, de ez igazolja, hogy ott voltam végig hajóztam az utat. Nagyon köszönjük a bemutatást.
Nagyon klassz hely! A megadott parkolóból
vágtunk neki. Tényleg 25 percen belül voltunk fent!
Lenyűgöző kilátás tárul az ember szeme elé.
Megérte ide el, s feljönni!
Érdekesek az egyéb infók: Vízalatti emléktábla, Háromtorony várrom, elsüllyesztett sziget, Baross emléktábla...
Ma sem keveset autóztunk. Igazából eleinte úgy volt, hogy valahol itt, a környéken lesz a szállásunk, de az ortodox húsvét miatt ez kútba esett. Így végül egy nem rövid oda-visszát csináltunk Szörényvárról ezért a ládáért (hogy holnap megint szinte idáig visszaautózzunk a továbbhaladáshoz). De nagyot hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem érte meg. Útközben megkerestünk pár com-os ládát is és látnivalóban sem volt hiány. Itt említhető az orsovai templom, amelynek helyére egykor a Szent Koronát rejtette a török emigrációba menekülő Szemere Bertalan; Decebal hatalmas, sziklába faragott arcképe, no, meg persze a Duna megunhatatlan látványa. A ládához egy kellemes, de emelkedő úton jutottunk el, ami - tekintve, hogy igen sokat ültünk ma autóban - kifejezetten jól esett. Itt még láthattunk hunyort és orchidea-félét is az erdőben lévő tisztásokon. A magas sziklákról elénk táruló látvány leírhatatlan. Még úgy is, hogy ma igen sok helyről, szögből volt alkalmunk megcsodálni az Al-Duna ezen részét. Igazán nagy élménnyel lettünk volna szegényebbek, ha kihagyjuk ezt a helyet. Mityó medvémmel jártam itt.
FEFT túra 2. nap
A Duna az egész napunkat elkísérte. Galambócnál kezdtünk, majd FEFT, Bulgária - Vidin, Szörényvártól ismét a Duna mentén.
Így ez a láda méltó befejezése volt a napnak.
Az egész környék gyönyörű, fentről szuper a kilátás. A koronás templomot másnap nyitott állapotában is megnéztük, bár nekem egy vaskohó jutott róla eszembe. :)
Köszi
Dél-Erdélyi kirándulásunk során kettő napot töltöttünk itt el.
Sajnos az időjárás már nem volt olyan kegyes, hogy a hegymászást is be merjük vállalni. Pedig a leirások alapján csodaszép lehet felülről is
Sikerült találnunk egy kiránduló csónakot, magát a szorost végig tudtuk nézni. 45 km-es túrára vitt el minket 50 lej/fő díjon.
CSODÁLATOS ez a szoros. Érdemes azért ide kirándulni
Valószínűleg közeljövőben nem lesz lehetőségem újra erre járni, igy kérem a fényképek alapján a megtalálás elfogadását
köszönöm
Bulgáriából hazafelé sikerült erre jönnünk (nem volt biztos, ezért nem jelentkeztem ládáért az újrarejtéshez - és bíztam is benne, hogy megvan a doboz).
Mi 5-én hajnalban indultunk otthonról, onnan kezdve nem volt netünk, így a pótlásról nem tudtam, a ládát a korábbi helyen kerestem. A koordináták és a leírás alapján elég egyértelműen adódott egy rejtek (utolsó kép), de az üres volt. Kicsit még kotortam a szomszédos kövek közt, de sehol semmi. Lejjebb nem mentem (ott még ezer szikla van), mert az jóval több, mint 3 méter az úttól, és nagyon meredek is.
Utána inkább élveztem a lenyűgöző kilátást, az alkonyati csendet. Körbementünk, épp az utolsó kilátóponton ment le a nap. (Utána 7 óra vezetés haza.)
Al-dunai kalandozásunk során jutottunk el ide; ez volt a kirándulás egyik fő célpontja. A kilátás valóban pazar! Nem sokkal korábban a Dunán, csónakkal csodáltuk meg a helyet, a ládától pedig felülről.
Az utolsó logok elolvasását követően felvettem a kapcsolatot a rejtővel, felajánlva egy pótláda rejtését. A helyszínen az eredeti rejtés helyszínét nagyon veszélyesnek találtuk, emiatt úgy döntöttünk, hogy a szakadéktól kissé távolabb keresünk a pótládának helyet. Az eredetitől kb. 50 méterre került, melynek koordinátái ezek:
N 44° 36,345'
E022° 15,844'
Egy soktörzsű fa ölelésében található.
Nem voltam mióta újra rejtették.(2013)
De az nagyon bosszantó hogy mástól kérted a jelszót, de az még jobban, hogy meg is adták. Hidd el én is megadtam volna.
Azért Örülök, hogy tetszett.
Zoli
Ha valaki ide készül kérem szóljon és küldenék egy új geoládát. (azért remélem megvan a regi)
Hosszan kerestük, mégsem leltük. :-( "Az ösvénytől balra lefelé kb. 3 méterre sziklaüreg, facsonk alatt." - az ösvénytől 3 méterre nincs se szikla, se facsonk. Az ösvénytől kb. 10 méterre vannak sziklák, sziklaüregek (jó sok), de facsonk még itt se. A ládát még megértem, hogy elvitte valami állat vagy perdix túl jól rejtette vissza tavaly, no de a facsonkot? Mikor jártál utoljára erre kedves rejtő?
Próbáltam a logokból segítséget kapni, de ezek olvasása csak rontott a helyzeten: jppj(J&J) azt írja "távolabb, emberek és kigyók által kevésbé járt helyen újrarejtettük." Akkor mégse 3 méterre az úttól? Vagy mégse sziklaüregben? A koordináták egyértelműen a sziklás (ergo kígyós) részre mutattak, a sárga háromszög ösvényétől kb. 10 méterre.
Nagy csalódás volt ez a felesleges kutakodás. :-( Külföldön, ahol még drágább az ember ideje, még sokkal jobban fáj a zagyva leírásból, rejtői hanyagságból eredő kudarc.
Az is szomorú, hogy a rejtő meg sem említi, hogy a sárga háromszög valójában egy 5 km-es szép kört ír le, amit bejárva az ember a szorosra majd végül magára a Kazánra nyer szép kilátást, visszafelé pedig a plató mezei virágaiban gyönyörködhet. Betrekkeltem, mert nem szerepel a térképen. Sajnos már csak lóhalálában végigrohanni és nem végigsétálni volt módon a keresésre elpocsékolt idő miatt. :-(
Az ismertetőben sok a helyesírási hiba, bár a tartalma igazán érdekes. A hely lenyűgöző. Igaz, a rejtő által beígért kilátó nincs, csak kilátópont.
Jó a leírás, szépek a fotók, igazi "geocaching nélkül soha" helyre hozol.
A rejtéssel viszont nagyon kínlódtunk: vagy a 3 méter az ösvénytől infó, vagy a koordináta nem stimmel. Strombus-szal ketten több mint félóráig kerestük, átkutattunk minden potenciális helyet, sikertelenül.
T. Rejtő! A láda elhelyezése óta jártál a helyszínen? Eltelt 8 év, jó lenne , ha ránéznél! Aki külföldön keres, annak drága az ideje, jó lenne az egyértelmű rejtés, itt felesleges túlálcázni!
A jelszót egy régebbi megtalálótól kértem el.
Meglelve! Köszi a rejtést!
Tavaszi Bihargós raftingtúra másnapján szinte egyből megtaláltam a dobozt. Az egyik sarka kicsit kikandikált a falevelek alól,visszarejtésnél megpróbáltam több takaróanyaggal elfedni. A doboz teljesen hibátlan,száraz állapotban volt.
A panoráma felejthetetlen.
Kerestük vagy 20 percig, de nem találtuk meg. Azután sajnos menni kellett a csoporttal tovább...
Viperával nem találkoztunk szerencsére, éhenkórász kutyákkal és legelésző tehenekkel viszont igen. Nagyon szép hely! Csak utólag láttuk az előző megtaláló bejegyzéséből, hogy a ládát máshová rejtette. :-(
BEAC túra a Bánátban.
A láda törött volt, és a megadott helyétől távolabb hevert a sziklák között. Kicseréltük, feltöltöttük, és távolabb, emberek és kigyók által kevésbé járt helyen ujrarejtettük.
Nagyon szép a kilátás a folyóra. GCFEFT csak másfél kilométerre volt, de sajnos, a túlparton :((.
Nagyon klassz hely, szép a kilátás. Jó 20 percig keresgéltem a ládikót, közben 2 hosszúkás állatot is megriasztottam. Nem kedvelem különösen a kígyókat és az utam is sietős volt, így egy idő után feladtam a kutatást. Kérem a rejtőt, hogy a képek alapján hagyja jóvá a megtalálást.
Vaskapu iranyabol kozelitettuk meg a szorost. Szep, mar az utrol vegighaladni a Duna mellett, de a rejtektol kaprazatos! Nem szabad kihagyni, megeri azt a szuk masfel kilometert felmaszni az elegge szuszogtato oldalon.
Majdnem a tetore erve egy kecskenyajjal es az oket orzo 3 kutyaval talalkoztunk. A pasztor utasitasara megbaratkoztak a kutyak, de addig elegge morcosan akartak nekunk rohanni.
Miutan mindenki lenyugodott, elbeszelgettunk a bacsikaval, akinek ajanlasara vegigsetaltunk a rejtektol a hegyszoros tetejen. Szebbnel szebb latvany tarult elenk a fak mogul elobukkanva, majd a sarga jelzest kovetve, tertunk vissza ujra autonkhoz.
Koszonom, hogy megmutattatok nekunk is ezt a helyet, nem biztos, hogy a rejtes nelkul lathatjuk a szorost ebbol a magassagbol, ilyen latvannyal tarsulva!
3 napos utazásunk fő célja volt ez a láda, egyben ez lenne a 900. megtalálásunk is, ha minden jelszó nélküli találat összejönne. Sajnos volt két láda, ami eltűnt, de nem ez!
Itt sajnos a keresést a józan ész és a viperáktól tartásunk egy idő után leállította. Reméljük ZoLizáék nem neheztelnek ránk, hogy ígéretünket nem tudtuk betartani és nem erősíthetjük meg, hogy a láda még valóban a helyén van-e... (reméljük, igen).
Azért nem kerestem túl sokáig, mert előtte a Duna partján két kígyó a lábamtól nem túl messze siklott be a kövek alá (nem volt jó érzés). Itt pedig elég tagolt, bokros volt a rejtek körül a terep, sok réssel. Bottal kerestem, de nem voltam túl sikeres.
Remélem a fotók és emlékeink elegendőek a jóváhagyáshoz! (másik gépről még lesz pár állványos fotó)
Csodálatos ez a vidék! :)
Köszönjük a rejtést és a lehetőséget!
Mónika és Gábor
Nagyobb társasággal voltam és a rendelkezésemre álló 10 perc sajnos nem volt elég a láda megtalálásához. Kérem a kép alapján a találat jóváhagyását. A kilátás fantasztikus, köszönöm a rejtést.
Nagyon rossz időt fogtunk ki, sehogy sem akart elállni az eső, de a Kazán-szorosnak még így sem tudtunk ellenállni.
A láda környezete kifejezetten veszélyes, bármelyik pillanatban viperacsípés áldozata lehet a gyanútlan kesser!!!
Ildike, Ildi és Laci
Nagyon régi vágyam volt ide eljutni! Megcsodáltam a Dunát alulról, felülről, nem csalódtam! A láda rendben van, de nagyon nehezen adta meg magát. Sok volt a lehetőség, hol is keressem, de végül többen nekiestünk és meglett! Remek ötlet, szép kilátás!
Hagyományos május eleji portyánk állomása. A ládát szintén megint csak részben azért nem találtuk meg, mint Herkulesfürdőn a fehér keresztenél, másrészt mert egyszerűen a sok egyforma szikla és kő között nem leltük meg.
A Duna folyamot nagyon kedvelem, munkámat is ő adja. Régóta szerettem volna ide is eljutni. A Duna ezen szakaszát szerintem már csak vízről lenne szebb látni.
Kérném a rejtés jóváhagyását!
Orsovára is kellene egy magyar láda. :) Csak átutaztunk rajta, de így is megfogott a romantikája.
Köszönjük a sok-sok koordinátát a rejtőknek.
Dobogó! :D
Ilyen sem volt még!
Nincs erre valami nagy forgalom :-)
Görögországba menet kerestünk valami olyan útvonalat, ahol egész nap nem csak az autókat látjuk. Sikerült, itt órákig szinte egyáltalán nem láttunk autót ;-) De nagyon soxor utat sem...
Az IGO és néhány webes útvonaltervező nem volt hajlandó erre útvonalat megadni, amíg be nem jelöltük a "földút" opciót. Ma már tudom, hogy igazuk volt...
Magyarországról Kiszombornál jöttünk át (Makó alatt). 3-4 autó volt a határon. Innen Temesvárig a 6-os, majd délre az 59-esen (E70) mentünk át Szerbiába. Ez a határ már macerásabb volt (és talán felesleges is, mert a fent ajánlott első megközelítés szerint is mehettünk volna). Vrsacnál (Versec) letértünk a főútról Bela Crkva (Fehértemplom) felé.
Részben a láda miatt a Dunának nem a szerbiai oldalát választottuk, így Kaluderovonál visszamentünk Romániába. Ez is várakozós átkelő, a kocsi zöld kártyáját szeretik itt is nézegetni. Innentől lett gyanús az aszfalt (már ahol volt) minősége.
A határátkelő után jobbra, az 57-es úton jutottunk le a Duna partjára. Ez az út néha teljesen normálisan járható, néha pedig, miután leérünk a folyópartra, szó szerint javított földút. Az összes hídat építik, javítják, így néha 20-30 cm-es szintkülönbségeken kell átjutni a kocsival :(
(Nem terepjáróval mentünk, talán ez volt a hiba ;-)
A ládában egyetlen apró maci volt, amit minden győzködésem ellenére sem volt hajlandó ott hagyni a kislányom. Azóta is az iskolatáskáján hordja. Ez csak azért volt probléma, mert a nagy rohanásban, hogy hamarabb felérjünk, mint megázzunk, minden ajándékot a kocsiban felejtettünk, így csak a zsebében lévő szerencsepénzét tudta cserébe betenni. Bocsi...
A ládát szitáló esőben értük el egy kutya kiséretében, aki a faluból jött fel velünk. Közben lovakkal is találkoztunk a tetőn.
A célnál óvatos duhajként mertünk benyúlni a kövek közé, mert az első mozdulatunkkal 3 viperát sikerült szétzavarnunk. Konkrétan a láda melletti sziklából szívták még a maradék hőt!!!
Lefotózni sajnos nem tudtam őket, de 100%-ban megegyeztek a tájékoztató táblákon található társaikkal. Később még 2 példányt láttam belőlük, a szikla peremén...
Majd folyt köv...
Na, úgy látom, ennek sem lesz rendes vége :-(
Elsőként logoltam. Vaskapu túránk első napján naszádos hajókirándúláson vettünk részt a Kazán-szorosban, megnéztük a Duna felől a Ponicova barlangot. Másnap panoráma utazás keretében a Duna bal partján, a Széchenyi-út nyomvonalán mentünk. Útközben most fenntről néztük meg a Nagy- és Kis-kazán szorost. Trikuláre által épített őrtorny maradványait, Baross Gábor emléktáblát, szemben Galambóc várát. Lementünk a Ponicova szurdokvölgybe. A szoros karsztvidékén a homoki vipera és skorpió veszélyre hívták fel a figyelmünket. Ha túrázik valaki feltétlenül nézzen a lába elé.
2005 és 2006 júniusában is egy nagyon jól sikerült földrajzos terepgyakorlat alkalmával jártam a környéken: az Aninai-hegységben, a Mehádiai-hegységben és végig az Aldunán. Mind a két alkalommal felsétáltunk Dunatölgyestől a tetőre a szakadékig, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a Kazán-szorosokra. 2006-ban előbb a román, majd a szerb oldalról is volt szerencsém gyönyörködni a tájban: megcsodálni a Miroc-hegységet és a Nagy- és Kis-Sterbec-et, és onnan pedig a Nagy- és Kis-Csukárt. A karsztfennsíkok alatt mindkét oldalon érdekes és szép barlangok húzódnak: a Ponicova-barlangok mindkét alkalommal felkerestük, utóbb ki is úsztunk benne a Dunába, a Miroc-hegységben pedig egy víznyelő barlang "szűkebb" részeit jártuk végig.
Ekkor még nem ládáztam, de maga a láda is csak nemrég jelent meg. Az Aldunán ugyan már két alkalommal is jártam, de még szeretnék ide máskor is eljutni, és ehhez jó alkalom lehet akár a láda felkeresése is!!!
Íme néhány kép ízelítőnek, aki még nem járt a Kazán-szorosnál, és el szeretne jutni ide a jövőben!: