WAP:
Az adott ponton egy szétnyílt törzsű fa üregében konyhai doboz levelekkel álcázva.
2023, jelenleg a környék építkezés miatt feltúrva, a láda beteg.
WAP vége
.................................................................................
Az első ládámat az egykori Alföld-Fiume vasút megmaradt töltésén helyezetem el, annak a helynek a közelében, ahol az egykor keresztezte a budapesti vonalat. Alföldiek lévén a fiammal (Maatival) megrögzötten keresünk minden magaslatot, amire fel lehet mászni. Ez a kedvenc helyünk évek óta. Körbenézve lehet látni a várost, a tavakat, a repülőteret és lehet felülről nézni a vonatokat.
Ha vonattal érkezel Budapestről akkor elhaladsz itt, de tudod-e milyen története van két megmaradt támfalnak?
Néhány szót a múltról.
A hely érdekessége, hogy valamikor jelentős, kétszintes vasúti kereszteződés volt ezen a helyen. A ma is működő Félegyháza-Szeged közötti vasutat 1854. március 4-én adták át a forgalomnak. A kiegyezés után magántőkéből épült a másik vonal az Alföld - Fiume vasút.
A Szeged Békéscsaba közötti szakaszát 1870-ben nyitották meg, és 1885-ben államosították. A vonal 393 km hosszú volt, Nagyvárad- Szeged - Eszék - Fiume között. A két vasúti vonal kereszteződésében kétszintű csomópontot építettek ki.
Alul haladt a Szeged - Budapest vonal, fölötte a Fiume felé tartó vonal. A felüljáróról egyetlen fényképet sikerült találni.
A régi térképrészleteken jól látható a csomópont.
A térképen láthatóak az egykori állapotok, a képeken a maiak.
Az ismert történelmi események után ez a vonal is felszámolás sorsára jutott.
A Szeged - Szabadkai vonal ugyan újra éledezni látszik, de ha Szeged-Rókus pályaudvarról Szabadka irányába akarunk vasúton utazni akkor bizony Szeged állomást útba kell ejteni.
A töltés a mai napig áll és egészen az 55-ös, a Baja felé vezető úttól a repülőtérig lehet követni a vonalát. A töltés tetején gyalogosan, esetleg kerékpárral is járható ösvény van, kivéve az egykori vasúti kereszteződést.
A töltés mellet a már megszűnt téglagyár számára agyagot bányásztak és így alakultak ki a horgászatra kiválóan alkalmas tanvak.
Az 1970-es években a töltésen keresztirányban motokrossz versenyeket rendeztek, de ez a bányászat terjeszkedésével megszűnt. Mostanában inkább néhány terep-kerékpáros használja gyakorlásra a töltés egy rövid szakaszát.
A fényképen látható helyen lehet legegyszerűbben felmászni a töltésre itt volt régen a híd.
N 46° 14,949' E 20° 6,447' 88 m [GCALFI+hid] Érdemes innét egy kicsit körülnézni.
Maga a láda kicsit távolabb (~25m), de a a töltésen található. A töltésen kell haladni, gyalog vagy kerékpárral és a töltésnek a tavak felőli oldalán találsz egy többtörzsű fát, ennek a törzsek közötti üregében találod a ládát, levelekkel álcázva.
A láda egy kék fedelű, 25cm x 12 cm x 5 cm-es konyhai doboz.
Az új jelszó két szó, közte szóközzel.
Ahogy sétálsz a töltésen, felülről láthatod a horgásztavakat, ahová több kis ösvény is vezet. A téglagyár bezárása óta ez a környék csendes, nyugodt, de a tavak partján még fellelhetők az egykori agyagbánya csilléinek sínpárjai is.
A közeli tepülőtéren időnként motoros és vitorlázó repülőgépek, sárkányrepülők szállnak le és föl.
Az egyik tó partján egy vízbe fulladt ejtőernyős emléktábláját is megtalálhatod.
Igaz, hogy a környéken nincsenek nagy látványosságok, de remélem nem csalódik senki, aki felkeresi a ládát.
Megközelítési lehetőségek: A városból Szabadka felé vezető úton a vasúti átjárót elhagyva
N 46° 14,313' E 20° 6,850' 88 m [GCALFI+fordul] a Szabó János utcára kanyarodva, az utca végén jobb, majd bal forduló után át kell haladni a vasúti síneken. Néhány kiskertet elhagyva a műút hamarosan véget ér, de innét már csak pár száz méter. Az autót a gázkút közelében hagyd, távolabb az út leszűkül, nehéz megfordulni.
Kérlek ne a szántóföldön menj keresztül!!
Második, kissé rázósabb út az 55-ös úton a budapesti vonal vasúti átjárója után balra a földúton, majd a tavak között meg lehet közelíteni a helyet, de csak száraz időben, de akkor is csak kerékpárral vagy terepjáróval érdemes.
A harmadik megközelítési lehetőség szintén az 55-ös úton kifelé a városból, ahogy elhagyjuk a békéscsabai vasúti átjárót a mostani és a régi töltés között balra vezet egy aszfaltút, amelyik hamarosan megszűnik, de kerékpárral tovább lehet menni, egészen a Budapest felé vezető vasúti sínekig. Pont a keresett helyhez visz az ösvény, de át kell kelni a vasúti síneken, ezért erre inkább ne induljon senki.
A láda az első ládám, tehát szívesen veszek minden segítséget, pontosítást.
Szomorúan olvasom, hogy többen találtak ere kullancsot.
Kullancs veszély:
2007. május 30
Ládakarbantartás: 2007. november 1
A láda hibátlan, száraz állapotban van. Az ajándékkészletet feltöltöttem, a csomagolást megerősitettem. A rejtést segíti a sok lehullott falevél. A környék ősszel is szép, jó keresést mindenkinek!
2009. január 18 15:00
Ládakarbantartás.
Mikor legutoljára erre jártam észrevettem, hogy a láda elrepedt. Most kapott egy uj ládát, így már akár egy keménytokos CD is belefér. A pontos méretek: 25x20x9 cm.
A töltésre kerépárral most is fel lehet jönni, de nem árt az óvatosság. A javasolt úton érkeztem és a töltésen továbbmenve utat kerestem GCEvez felé, sikerrel.
Bátrabbak megpróbálhatják nyugodtan, ahol a vasuti töltés összeér a repülőtérrel onnét a földút egyenesen arra vezet.
További jó keresést.
2012. április 22
Ládakarbantartás, flórásítás.
A ládát is és a jelszót is kicseréltem.
Tettem be új ajándékokat és tartalék logobookot is
Elmaradt logolásban segítek.
2016.01.30
Ládaellenőrzés. Sajnos a láda közelében tényleg nagy lett a motorosforgalom, így hamarosan áthelyezem.
Költözés 2016. 02 14
2018.07.30
Jelzést kaptam, hogy nincs a helyén a láda, ellenőrzés folyamatban.
2023
A Szabadka felé menő vasútvonal felújítása miatt is a környéket teljesen feltúrták. Mindenféle anyagokat tárolnak, munkagépek járnak.
Ezért voltam kénytelen "beteg"-re állítani.
Remélem, hogy a munkák befejezése után ismént alkalmas lesz a környék a láda aktiválására.
Ha nem akkor sajnos meg kell szüntetni, mivel nem találtam a közelben biztonságosan megközelíthető másik helyet.