geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
1588. Rekviem a zselici vasútért (GCREQU)

Emléktábla a kaposvári állomáson

Emléktábla a kaposvári állomáson

376. típusú gőzmozdony

376. típusú gőzmozdony

A vasút hídjának maradványai a Kapos fölött (Sántos)

A vasút hídjának maradványai a Kapos fölött (Sántos)

Emléktábla a hídfőn

Emléktábla a hídfőn

Töltés a vízválasztó előtt Bőszénfánál

Töltés a vízválasztó előtt Bőszénfánál

Medvehagyma-mező

Medvehagyma-mező

100 méteres csőáteresz szájadéka

100 méteres csőáteresz szájadéka

Vízmosás 1.

Vízmosás 1.

Vízmosás 2.

Vízmosás 2.

Vízmosás 3.

Vízmosás 3.
Szélesség N 46° 12,419'
Hosszúság E 17° 50,685'
Magasság: 200 m
Megye/ország: Baranya
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2007.03.10 13:48
Megjelenés időpontja: 2007.03.12 15:30
Utolsó változás: 2020.05.11 09:00
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Ajtony
Felhasználó: Ajtony
Nehézség / Terep: 1.5 / 3.5
Megtalálások száma: 252 + 1 sikertelen + 8 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást Ajtony készítette.


A láda a megszűnt zselici vasút egyik jellegzetes pontján, egy vadregényes, vízmosásos völgy mélyén rejtőzik egy fa tövén. Mérete 25*12*5 cm.


A ládába utazó ügynök, vándorbogár, geoérme helyezhető. Ha még nem tudod, hogy ezek micsodák, feltétlenül olvasd el ezt a leírást!

Rekviem a zselici vasútért

"Száz vasutat, ezeret
Csináljatok, csináljatok"
(Petőfi Sándor)


A vasút tündöklése és...
1846-tól a Budapest-Vác vonallal indult a normál nyomközű vasútvonalak hazai története. Az ezt követő évtizedekben robbanásszerű fejlődés tapasztalható. Komoly gépesítés nélkül, kubikosok megfeszített munkája nyomán gyorsabban nőttek a vágányok, mint napjainkban egy-egy felújítás halad.
Érthető a vasút gyors térhódítása: a korabeli rossz állagú utakon történő szekerezéshez képest a vasút gyors, nagy teherbírású és olcsó szállítást jelentett, lehetővé téve, hogy a vidék is az általános gazdasági fellendülés haszonélvezője lehessen.
Évtizedeken keresztül vasutasnak lenni büszkeség volt és biztos egzisztenciát jelentett.

A második világháború utáni "arccal a vasút felé" szemlélet valós gazdasági szükségszerűség alapján született. A kíméletlen háborús rongálások és a győztesek által történt kifosztás hatásait a vasutasok emberfeletti munkával pár év alatt helyrehozták. A MÁV sokáig az ország legnagyobb munkaadója volt.
Még az ötvenes-hatvanas években is a menetrendtől való eltérés egészen rendkívüli esemény volt, és egy-egy pár perces késés napokig beszédtémát jelentett a faluban.
A rendkívül alacsony arányú lakossági gépkocsiellátottság és rossz úthálózat miatt még a 60-as években is tömeges volt a vasúti személyszállítás; a munkaerő-igényes iparban foglalkoztatott falusi lakosság munkába járáshoz is főleg ezt vette igénybe.
A vasút leszálló ágba kerülése emlékezetem szerint a 70-es évekre tehető. Faluról tömegesen költöztek városba az ott dolgozók és tanulók. A csökkenő utaslétszám miatt csökkent a járatsűrűség, a kevesebb bevételből nem jutott felújításokra, a szolgáltatás színvonala romlott, inkább az autóbuszközlekedés fejlesztését erőltették. Az alacsony utazási sebesség, menetrend-összeállítási problémák miatt az utasok is átpártoltak az autóbuszokra, így a folyamat öngerjesztővé vált.
Úgy tűnik, nem elegendő érv, hogy a vasút környezetkímélő, hogy energiatakarékos, hogy a balesetveszély minimális. A leépítésben érintett kistérségek végleg perifériára szorulhatnak. Mennyivel könnyebb a rombolás, mint az építés...

Kaposvár-Szigetvár vasút
Miután megépült a (Budapest)- Dombóvár - Zákány -(Fiume) fővonal 1872-ben, követte a Kaposvárról Siófokra, Barcsra, Szigetvárra és Fonyódra tartó vonalak megnyitása, ilyen módon Kaposvárról 6 irányba indultak vonatok.
Mégsem Kaposvár lett a Dél-dunántúli vasútigazgatóság székhelye, hanem a vasút szempontjából periférikus helyzetű Pécs. Egy bizonyos Littkei nevű pezsgőgyáros -annak fejében, hogy fia lett az igazgató- adományozta az igazgatóság palotáját, és maga Pécs városa is erősen támogatta anyagilag a vasúti tisztségviselők betelepülését. A pécsi és kaposvári vasutastársadalom állandó rivalizálása sokáig megmaradt...
A szigetvári vonal megnyitása 1900-ban történt. A keretvasutakat összekötő Kaposvár-Szigetvár Helyiérdekű Vasút Rt alakuló közgyűlését 1900. január 25-én tartották; melynek igazgató tanácsában részt vett többek között Vörös László országgyűlési képviselő, Biedermann Ottó, Széchenyi Ernő és Maár Gyula alispán is, akik a megépítésre a Feicks-Ramer&Hersch céggel kötöttek szerződést. Gyakorlatilag puszta emberi erővel 8 hónapig tartott az 54 km-es vonal megépítése. 250 lófogatú kordé és rengeteg, csúcsidőszakban 1.500 zömmel helyi kubikos dolgozott az alépítményen, amelyhez a Szentlászlóhoz tartozó Zöcskepusztáról hordták a homokot és Gyékényesről a kavicsot. Az akkori szabályok szerint az ilyen vasút csak kis tengelyterhelést megengedő 23,6 kg/m sínekkel épülhetett, de takarékossági okokból még ennél is gyengébb pályaszakaszok épültek, 30 km/ó megengedett sebességre méretezve. Minden felhasznált anyag és berendezés hazai eredetű volt.
A vasúton a 60-as, 70-es években is jellemzően gőzvontatás volt (275-ös és 376-os mozdonyokkal); a legrosszabb időszakban is legkevesebb 4...5 kéttengelyes fapados vagonnal. A teherforgalom is számottevő volt, többek között a cukorrépa- és a zselici fa tömeges szállítmányozásának köszönhetően. A viszonylagos kihasználtság ellenére az akkori szemlélet alapján el kellett tűnnie. Ezt a modernizációs folyamatot az idősebb vasutas generáció Csanádi György közlekedési miniszer nevéhez köti. A vasútvonalat 1977-ben szüntették meg. A sínek eltűntek ("gyűjtsd a vasat és a fémet"), a nem túl igényes anyagokból kivitelezett alépítményt lassan visszaveszi a természet.
A vasútvonalról édekes adatokat és az elmúlás hangulatát felidéző fotókat találhattok a következő lapon.

A vasút és turistautak összefügése
A vasút Kaposvárról kiinduló szakasza külön vágányon haladt, de a vonalvezetés hosszú szakaszon gyakorlatilag azonos volt a dombóvárival, majd Sántos előtt lekanyarodott a Surján patak völgyébe, és Bőszénfáig azon haladt. Itt át kellett kelnie a helyi vízválasztón. A falunál erős emelkedőn egy nagyon szép, magas töltésen, majd a 67-es utat keresztezve, bevágásban kapaszkodott fel kanyarokkal az antalszállási vízválasztóig, hogy aztán leereszkedjen az Almás patak völgyébe. Szigetvárig már végig abban haladt.
A bőszénfai magas töltésen halad a piros kereszt jelzésű túristaút egy jellegzetes szakasza.
Ahol a töltés keresztezte a 67-es utat, csatlakozhatunk a Ropoly felől érkező piros sáv jelzéshez, amely a vasút nyomvonalán egészen Almamellékig elvezethet bennünket. Almamellékről indul egy időszakosan ma is működő 600 mm-es nyomtávú erdei kisvasút Sasrét felé.

A láda keresése
Ha nem követjük a piros jelzésen a vasút nyomvonalát Bőszénfától Antalszállásig, akkor autóval Antalszállásig mehetünk, ahol a turistajelzés ismét keresztezi a 67-es országutat.
Antalszállásnál a  N 46° 12,410' E 17° 50,358' 240 m [GCREQU+parkoló]ponton állhatunk le autóval. Átmegyünk az országúton, és azonnal lemegyünk a régi vasút bevágásába, NEM a felső szilárd burkolatú úton, mert az barátságtalan helyekre vihet! Lent a bevágásban a jelzett túristaúton haladunk keletre a vasút nyomvonalán. A régi vasútmegálló épületegyüttese ma is lakott; felajzott, de remélhetőleg akkor is kerítés mögötti kutyák őrizetében. Tovább haladva erdőbe érünk, és az út a bőszénfai magas töltés méltó ellendarabján halad át egy mély völgyet keresztezve. A töltés 30 méter magas, és egy 100 méteres csőáteresz van a talpába építve. A láda ezen a nagyon szép szakaszon van elrejtve. A töltés északi oldalán a  N 46° 12,392' E 17° 50,678' 230 m [GCREQU+elágazás] pontnál lépcső vezet a mélybe. Idáig kerékpárral is eljöhetünk, ha nincs nagy sár. A lépcsőből 110 fok ma is járható, a legalsók már áldozatául estek az eróziónak a vízmosásokkal szabdalt szűk völgyben. A csúszós, vízmosásos helyen óvatosan közlekedj. Esős időben a terep nehézség egy fokkal magasabbá válik.
A láda a csőáteresz torkolatától pár méternyire északkeletre, kissé magasabban van elrejtve egy fa üregében. Rejtésre avar szolgál, amelyet fakéreggel és ágakkal szorítottam le, nehogy a szél kitakarja.

A túristaút további része először Terecsenypuszta elhagyott vasútállomásához, amely ma a turizmust szolgálja (feneketlen mély kerekes kúttal), majd a Korcsányi réten a Szentmártoni-tavak vidékére vezet. Ha nincs sürgősebb dolgunk, ez is szép kirándulás lehet (főleg száraz időszakban). Az erdőlátogatási és közlekedési korlátozásokat tekintve ez a segédlet hasznos lehet.

Jó ládavadászatot!
Állapot: kereshető

KRW értékelés (151 db): környezet: 4.42 rejtés: 4.46 web: 4.63 átlag: 4.50

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 + van-e a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb.?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


Totht737 2020.09.08 18:07 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.6.0]

EmesESE 2020.08.21 12:37 - Megtaláltam KRW környezet: 3.5 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 3.67 súly: 4.37
Megtaláltuk ! 🙂
Ez egy nehéz találat volt. Nagyon figyelmesen kell elolvasni a leírást.
1.) A parkolótól a megfelelő utat kell választanai mert a felső út egy idő után megszűnik és egy kutyás területen megy át.
2.) A lejáró lépcsőt használni kell, végig és azon is túl egészen a cső átereszig.
3.) Kell egy iránytű a megfelelő fa kiválasztásához.
4.) Lehetőleg ne essen az eső, hogy fel is tudj jönni a.
A fenti négy pontból első kísérletre nekünk most egyik sem sikerült. de égül csak meglett a láda.
Köszönjük a lehetőséget! ! [Geoládák v3.4.1]

pliptai 2020.08.10 12:00 - Megtaláltam
Köszönet a rejtésért! [g:hu 1.6.7]

FreeRP 2020.05.10 14:46 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

fatibi1 2020.05.03 15:05 - Megtaláltam
Köszi! Na,itt eső után kézen-lábon csúszva,de meglett.

proti92 2020.04.18 15:58 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

RoliHun 2020.03.29 23:59 - Megtaláltam
DDP közben Zsuval és Baluval
Köszi ;)

zsuuu 2020.03.29 23:59 - Megtaláltam
DDP közben Rolival és Baluval
Köszi :)

gabor03 2020.01.19 14:23 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.2.2]

Pantya 2020.01.19 14:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.2.2]

Csabiq 2020.01.02 12:52 - Megtaláltam
HEURÉKA! Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.1.2]

"J&J" 2019.12.31 13:09 - Megtaláltam
Szilveszter-Újévi BEAC túra a Zselicben.
Jó meredek, meg csúszós az út, de azért megvan :)
Kösz!

Mira 2019.11.17 11:01 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést! [wapon beküldött szöveg]

radpeter 2019.11.17 11:00 - Megtaláltam
o/ Jo szuszogtatos [wapon beküldött szöveg]

scele 2019.11.17 11:00 - Megtaláltam
mögvan [wapon beküldött szöveg]

lelcache 2019.11.17 10:59 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a rejtést! lelcache [wapon beküldött szöveg]

kivancsifancsi 2019.11.17 10:59 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.34
Barátainkkal érkeztünk a környékre, hogy a tavaszi gc verseny potenciális helyszíneit felmérjük. A kis töltés tetején sétálva nem is tűnik olyan magasnak, mint amikor az ember leereszkedik a völgybe. A láda könnyen meglett, de a csúszós sáros domboldalon erősen megküzdöttünk, hogy vissza tudjunk kapaszkodni a lépcső aljáig. Jó hely, köszönjük, hogy megmutattad.

 
Fidorka 2019.11.17 10:59 - Megtaláltam
[wapon beküldött szöveg]

balatom 2019.09.22 10:29 - Megtaláltam
Megtaláltam. [g:hu 1.6.4]

Szőkekapitány 2019.09.01 13:12 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést.

Korigumi 2019.06.01 15:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

carmin 2019.05.19 12:57 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 4.54
Hát ez tényleg nem volt egyszerű. Az egy hetes esőzés után még mindig nagyon nagy sár volt és csúszott is rendesen. Először nem hittem el, hogy a lépcsővel szembeni oldalon van. Lementünk az utolsó lépcsőfokig, de onnan már annyira csúszott, hogy kénytelenek voltunk másképp megközelíteni. Jobbra kerültünk az árkok felett, majd onnan le a ládához. Vissza is ugyanúgy, mert lentről sem tudtunk feljutni a lépcsőhöz. A logbook teljesen el van ázva, írni sem lehet bele, a jelszó még olvasható.

Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2y]

DSC04586DSC04590
DSC04594DSC04597
DSC04600DSC04601
buksika 2019.05.01 17:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 4.5 átlag: 4.83 súly: 2.69
Ez nem volt egyszerű, de meg lett. Köszönöm a lehetőséget.

C45D2888-A661-4BE5-A128-6CB62A2E98EECD4A6EF6-B131-4723-81A0-86376DB71D31
Paul 2019.04.27 09:28 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2e]

ukata79 2019.03.31 18:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (261 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.