geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
1185. Gútai hajómalom (SK) (GCGuVi)
A hajómalom I.
A hajómalom I.
Európa leghosszabb fedett fahídja
Európa leghosszabb fedett fahídja
Jó helyen jársz
Jó helyen jársz
A hajómalom II.
A hajómalom II.
Bejárat a malomba - infomáció
Bejárat a malomba - infomáció
Ha szomjas vagy nézz be a másik oldalára
Ha szomjas vagy nézz be a másik oldalára
Kemence
Kemence
Gútai hálógyár
Gútai hálógyár
Gútai hálógyár
Gútai hálógyár

Szélesség N 47° 55,314'
Hosszúság E 18° 0,239'
Magasság: 113 m
Megye/ország: Szlovákia
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2005.05.22 14:00
Megjelenés időpontja: 2005.05.24 18:11
Utolsó lényeges változás: 2019.02.26 06:24
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Baloghék
Felhasználó: G&C
Nehézség / Terep: 3.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 450 m
Megtalálások száma: 266 + 3 sikertelen + 8 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.


WAP-BEGIN
A láda egy konyhai doboz. 5cmx20cmx20cm-es méretekkel.
Fa repedésében.
WAP-END

Tartalomjegyzék

Megközelítés
Ládáról
Környezet
Forrásmunkák


Megközelítés:

Gépkocsival:
Komárom irányából az 573-as úton közelíthető meg Gúta (Kolárovo). A  N 47° 54,613' E 18° 0,354' 108 m [GCGuVi+1. keresztezodes] kereszteződésnél balra. Majd a  N 47° 55,095' E 17° 59,680' 111 m [GCGuVi+2. keresztezodes] és a  N 47° 55,228' E 17° 59,892' 108 m [GCGuVi+3. keresztezodes]kereszteződéseknél jobbra. Itt hagyhatod gépkocsidat.  N 47° 55,227' E 18° 0,004' 111 m [GCGuVi+parkolo]

Kerékpárral, gyalogosan:
A hídon át  N 47° 55,248' E 18° 0,068' 111 m [GCGuVi+Hid] a hajómalom bejáratához  N 47° 55,241' E 18° 0,108' 111 m [GCGuVi+Malom], vagy a ládához. Nyitvatartási időt nincs. Ha meg szeretnéd tekinteni belülről a malmot, akkor érdeklődj a malom mellett lévő Malomkocsmában, készségesen állnak rendelkezésedre.


Ládáról:

A ládáról többet egyéb logomból olvashatsz. A sapka az első megtalálót illeti.


Környezet:

A VÁROS TÖRTÉNETÉBŐL
A város határában már az i. e. 8-5 sz.-ban letelepültek emberek, amit a korszak régészeti kutatásai is bizonyítanak. A régi okmányok arról tanúskodnak, hogy a település fekvése az évszázadok folyamán változott.
Egy 1268-ból származó okmányban Kis Gútának nevezik a települést, a Vág bal partján feküdt a Nyitra folyó partja mellett. Az esztergomi érsek tulajdona volt. A 14. században egy másik település is létrejött, amelyet Nagy Gúttának emlegettek. A mohácsi csata után mindkét település lakosai a török előtti félelmükben biztonságosabb helyre költöztek: Csallóközbe, a Kis-Duna jobb partjára, oda, ahol a mai Gúta található.
1576-ban az esztergomi bég katonái dúlták fel a községet. Ebben az időben Nagy Gúta már lepusztult templomával együtt.
Határában állt a Békevár  N 47° 55,495' E 18° 0,239' 115 m [GCGuVi+Vár], amelyet 1349-ben említenek először. Mária királynő építette a gázlók és a kereskedelmi utak védelmére. Az 1662-1664-es évben barokk erődítménnyé építették át, amely később a gúnyos "Békavár" nevet kapta. 1708-ban az erődöt a kuruc tüzérség lőtte rommá.
1551-től Villa Guta néven, megerősített városként fejlődött. IV.László király oklevele nemcsak városi rangra emelte, egyúttal többféle privilégiumot is kapott, például vásártartási jogot, vámmentességet, nem kellett sem harmincadot fizetnie, sem révet.
Lakossága földműveléssel, gyümölcstermesztéssel, állattenyésztéssel, halászattal foglalkozott.
A városlakók - polgárok - gyakran pereskedtek a felettes hatóságokkal privilégiumaik megtartása végett.
A városlakók háborúk idején sokat szenvedtek a török rajtaütésektől, a zsoldos katonáktól meg az osztrák hadseregtől. Elemi csapások is sújtották Gútát. Történelmi forrásokból ismeretes az 1669-es és az 1715-ös nagy tűzvész. Rendszeresen pusztító árvizek gyötörték a falut.
A 19. század végén és a 20. század elején a falu és a helyi lakosság élete minden területen fellendült. Felépültek az árvízvédelmi töltések. A Kis-Dunán vashíd épült. Megépítették a vasutat, gőzmalmot és a téglagyárat. Üzembe helyezték a Kohn-féle halászhálógyárat.
A községet az 1938-45-ös években Magyarországhoz csatolták. 1945-1947-ben kitelepítették a lakosság egy részét - magyar nemzetiségűeket -, és szlovák visszahonosított lakosságot telepítettek ide.
1948 augusztusától a falu neve Kolárovo.

A VÍZIMALMOKRÓL - ÁLTALÁBAN
A múltban - a 20. század elejéig - a táplálék alapvető fajtája a gabona és a belőle készített termék volt. A gabona feldolgozásának lényeges technológiai eljárása volt az őrlés. Ezt a civilizáció történetének legrégibb idejétől kezdve ismerjük. A legősibb, a kézi törés az időszámításunk előtti 13. évezredből ered. A fejlődés folyamán a nyomás általi zúzást felváltotta a forgómozgással végzett őrlés.
A vízimalom olyan mechanizmus, amelynek három alapvető alkotórésze van: a motor (ez a vízikerék), erőátviteli mechanizmus és a munkagépek (őrlőberendezés).
A legrégibb feljegyzések olyan malmokat említenek, amelyek kisebb esésű, lassú folyású vizeinken működtek. Napjainkig csupán néhány ilyen malom maradt fenn: a tallósi Maticza-malom (Maticza János építtette 1893-ban), Takács Béla malma Pozsonyeperjesen és a Németh család famalma Jókán.
A vízimalmokhoz hasonló a konstrukciójuk, és ugyanolyan alapelvek szerint működtek a hajómalmok.
Az őrlő-, erőátviteli és meghajtóberendezést két összekapcsolt csónakra szerelték rá, amelyet hajóként horgonyoztak le a víz folyásában. Ezek a malmok - a vízikerék állandó merülésének köszönhetően - hatékonyabban kihasználták a vízi energiát. Bizáncból erednek. Virágzásuk a 19. századra és a 20. század elejére tehető, különösen a Dunán és a Vágon. A Vág alsó folyásának és a Dunának a nagyobb városainál a hajómalmok egész telepeket alkottak. A Vágon épített malmok hosszúkásak és nyeregtetősek voltak, a dunai malmokat ötszögűekre építették sátortetővel. Annak ellenére, hogy a hajómalmok évszázadokon át szegélyezték a Duna és a Vág partját, kénytelenek voltak meghátrálni a fejlődés előtt. A Duna mint Európa folyama főként a 20. század második felében nagy forgalmú közlekedési úttá vált, és ez együtt járt a szigorú biztonsági szabályok tiszteletben tartásával.

A GÚTAI HAJÓMALOM
A Dunán és a Vágon is hazai jogokat élveztek a hajómalmok, de egytől egyig eltűntek, főként a folyószabályozások, a vízerőművek építése és a dunai hajóközlekedés rohamos fejlődése miatt.
A volt Komáromi Járási Építkezési Vállalat 1980-ban felkérte a Pozsonyi Szlovák Műszaki Főiskola Építészmérnöki Karának az építészet elméletével és történetével foglalkozó tanszékét egy hajómalom tervének a kidolgozására. Ennek a tervnek az első fázisa egy történelmi visszatekintés volt. Az ötlet, hogy kettős csónakra hajómalmot építsenek, a 6. századi Rómából eredt. Nálunk a legtöbb ilyen malom a 19. században működött legnagyobb és lassú folyóinkon. Bizonyos helyeken egész hajómalomszigetek épültek, mint pl. Komárom környékén, Dunaradványon, Párkányban; továbbá a Vágon, főként Galgóc és Gúta közelében.
A terv kivitelezői számára fontos szempont volt, hogy történelmi hűségre törekedjenek a dunai hajómalom, annak eredeti, régimódi technológiai berendezése megtervezésében, a legrégibb ismert típus alapján. Elengedhetetlen követelmény volt az is, hogy vegyék figyelembe a Dunán kialakult új feltételeket. Figyelembe kellett venni az új létesítmény funkcióváltozását is: nem munkára, hanem szemléltetésre, múzeumi célra készül.
Ezek alapján kidolgozták a hajómalomnak mint kiállítási tárgynak a tanulmányát.
A technológiai berendezést megvásárolták és beszerelték, de az erőátviteli berendezést - néhány más alkatrészszel együtt - újjal helyettesítették. Mivel a körülmények nem tették lehetővé a valósághű rekonstrukciót, jelentéktelen mértékben megnagyobbították a malom befogadóképességét a látogatók miatt. De ragaszkodtak az eredetileg tervezett anyagokhoz, a malom táji jellegének megőrzéséhez a legapróbb részletekig. Elvitathatatlan érdemeket szerzett a kivitelezésben a komáromi Szlovák Hajógyár.
A hajómalom 1995-ben a Szlovák Természet- és Tájvédő Egyesület Túzok Alapszervezetének a tulajdona lett Gútán. Mint minden hasonló régi műszaki berendezésnek, ennek is az a rendeltetése, hogy bemutassa a szerkezet ötletességét. A jelen számára a leghasznosabb e malmoknak az a képességük, hogy megszerzik a munkájukhoz szükséges energiát a vízből anélkül, hogy ökológiai kárt jelentenének a táj szempontjából. A folyó vizét oxigéndúsabbá, tehát a vízi élővilág számára hasznosíthatóbbá teszik.


Forrásmunkák:

Gútai hajómalom Honismereti kiskönyvtár 35. szám.
Gúta
Vodný mlyn [szlovák]

Menetrend
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (199 db): környezet: 4.60 rejtés: 4.13 web: 4.62 átlag: 4.45

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 + igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


zmoolnii 2019.11.30 13:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.0.0]

slaca 2019.08.13 16:12 - Megtaláltam
Sok csalánon át megtaláltuk.
Köszönjük a rejtést.

kitkat0123 2019.06.30 23:59 - Megtaláltam
A fahíd és a malom megtekintése után a ládával próbàlkoztunk a malom irányàból - a dzsindzsa miatt sikertelenül. Így aztán elindultunk körbe a lenyugvò nap fényében. Itt aztán véget is ért az idill, mivel a mintegy egy kilométeres távot a legagresszívabb ès szinte koordináltan tàmadó szúnyograj mellett kellett megtennünk.Azonban csapatunk elkèpesztő önfegyelemről tett tanúbizonyságot, nem hullottunk szét és a felderítőink sikeresen megtalàlták a ládát. Köszönöm a rejtést, szörnyű volt!. ;)

kanga021 2019.06.30 19:51 - Megtaláltam
Galántai mega event után ezt a ládát is útba ejtettük tabletta, dávid03, kitkat0123, guppik és fapeti társaságában. Köszi a lehetőséget!
Nem tudom szavakkal leírni, mennyire nagyon sok szúnyog volt. Két kezünkkel folyamatosan csapkodtuk őket, de így is rengeteg csípést gyűjtöttünk be. Gyorsan logoltunk, a helyzette való tekintettel egy néven, majd siettünk ki, ahogyan csak tudtunk. [Geoládák v2.2.5]

tabletta 2019.06.30 19:47 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.3a]

guppik 2019.06.30 19:00 - Megtaláltam
A híd, a malom és a környezet tetszett, de rettenetesen szúnyogos találat, köszönjük a rejtést!

fa-peti 2019.06.30 19:00 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2y]

embalu 2019.03.31 16:07 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Békés környék, piknikre tökéletes. A láda belsejében a felirat és a jelszó nem alkoholos filccel íródott, jó lenne valakinek átírnia.

G&C 2019.02.26 06:25 - Egyéb
Lada rendben.

G&C 2019.02.24 21:31 - Egyéb
Sziasztok!

1) nem latom a logbook-ot a fenykepen eddig senki sem panaszkodott, mert abban kellene lennie a jelszonak.
2) a fenykepen ott jelszo ezert meg kellett valtoztatnom
3) uj logbookot kell kivinnem
4) ellenorzom rovidesen

Addig beteg ;-)

Kosz a megertest.

G&C

eazs 2019.02.23 14:21 - Megtaláltam
A ládában nem volt jelszó, kérjük a találat elfogadását a képek alapján

[Jóváhagyta: G&C, 2019.02.24 21:29]

IMG_4764IMG_4766
IMG_4768 
kócoska 2018.11.11 19:00 - Megtaláltam
A kutyusok hangja nagy segitseg volt a ladatol valo visszatalalasban. A környezet gyönyörű. Legutóbb a HannaHanna fesztivalon jartam itt biciklivel. Azóta szepen benőtt mindent a csalán. Vigyázat kullancs veszély, esti átvizsgáláskor kettőt is találtunk![Geoládák v2.2.5]

Párduc50 2018.10.13 09:40 - Megtaláltam
Ez a hely nagyon tetszett. Ráadásul ottjártunkkor éppen főzőverseny készült. Kár, hogy nem tudtuk megvárni.

emiGrant 2018.10.13 09:40 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.21
Ez a láda egy klasszikus példája volt annak, hogy hogyan lehet egy rejtés nagyszerű és szörnyű is egyszerre. A hely csodás. Élvezet volt fotózni a malmot, a hidat, a libákat akiket valaki etetett és persze a nagy készülődést a főzőfesztiválra. Ugyanakkor a láda fölöslegesen van olyan messze a nagy dzsuvában és a tó ami valamikor biztos szép volt, most ott bűzlött majdnem teljesen víz nélkül és a két árva hattyú is szomorúnak látszott. A tó mellett rengeteg olyan fa volt, amikben nyugodtan el lehetne rejteni a ládát a nagy dzsuván kívül is.

-1-2
-3-4
-1-2
-3-4
-1-2
-3-4
-1-2
-3-4
rita85gto 2018.09.30 17:21 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.4]

earl77 2018.07.17 16:13 - Megtaláltam
Egy .com-os szlovák ládatúra során jártunk itt és láttam, hogy ez a magyar oldalon is szerepel.

Köszi a rejtést!

joove 2018.03.10 13:44 - Megtaláltam
Tekerés szép tavaszi időben a Vág mentén. Köszönjük a rejtést.

Evila 2018.03.04 13:24 - Megtaláltam
Keresgéltünk egy darabig, de meglett. Köszönjük a rejtést!
Evelyne és Dani

paul 2018.01.20 14:59 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Skalp 2017.09.12 15:20 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.20
Ez nagyon jó volt, köszönjük!

-1-3
-2-4

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (277 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu