A Nagyéri séta és kémény-kilátó (GCKemK) ládánk rejtése után Libertyvel Kaszaperen keresztül utaztunk Békéscsabára. Megálltunk, hogy megnézzük a kisvonatot, mert ez is felkeltette a figyelmünket.
Nagyon tetszett neki is a hely, javasolta, hogy ide is kellene rejteni egy dobozkát. Mindjárt ki is találta a rövid nevét, ezért Liberty lett ennek a rejtésnek a keresztmamája.
Leírás
Kaszaper falu Békés megye déli részén, a mezőkovácsházai járásában található. A településnek 1899-tol 1971-ig vasútja is volt, a falu központjában fekvő állomásból egy időszakban négy irányba indultak a sínpárok. A vaspályát a legendás Alföldi Első Gazdasági Vasút (AEGV) építette és üzemeltette egészen a II. világháborút követő államosításáig, amikor a társaság akkorra már tekintélyes nagyságúvá növekedett hálózatát a MÁV vette át.
Az 1899-re megépült Békéscsaba - Mezőkovácsháza vasúthoz 1905-ben csatlakozott Kaszapernél (az állomást akkoriban Géza megállónak hívták) a Tótkomlósig vezető pálya, végül két évtizeddel később megnyílt a Géza megálló-Orosháza szárnyvonal.
Ezzel ki is alakult a kaszaperi vasúti csomópont, melynek leépülése a szokásos "menetrend" szerint, az 1960-70-es években ment végbe. A keskeny nyomközű hálózat akkor már Alföldi Kisvasút (AK) néven államvasúti üzemeltetésében volt. A tótkomlósi és az orosházi kiágazás megszüntetése után az egykori törzsvonalon 1971. október 30-án ment el az utolsó vonat, ezzel az ország egyik legnagyobb és legjelentősebb kisvasúti hálózata vált az enyészeté.
A helyi idősek máig szeretettel gondolnak vissza a "néhai" közlekedési eszközre. Az egykori állomás épülete (melyet hivatalosan bővített őrháznak nevez a vasúti szaknyelv) közel 100 éves. A közelmúltig igen lepusztult, elhanyagolt képet mutatott.
Egy ideig a MÁV tulajdonában volt, majd átadták a településnek. Volt szociális bérlakás, fodrászüzlet, kocsma, majd üresen is állt évekig. A hasznosítására 17,6 millió forintot nyert a község, a felújítás teljes összege 21,3 millió forint volt.
Az épület falán nagyméretű, 80x120 centiméteres fotók mutatják be a korabeli kaszaperi vasúti életet.
Belül kis kiállítás látható, ennek megtekintését érdemes előre megszervezni a mellékelt fotón található telefonszám felhívásával.
Az első helyiségben a vasúttörténeti bemutató nyert elhelyezést. A tárlókban a falu lakosságától kapott, a kisvasúthoz köthető dokumentumok (igazolványok, menetrendek, fényképek), a falakon pedig a szegedi székhelyű vasúttörténeti alapítvány általános vasúti fotói láthatók. A következő helyiségben néhány régi irodagép árválkodik, a harmadik kis szobában pedig egy kovácsműhely berendezését őrzik.
Az állomásépület környékén, ott, ahol egykor a vágányok nyújtóztak, kiállított vasúti járművek láthatóak. Ezek nagy része a korábban Kecskeméten létrehozott, "kisvasúti skanzen" gyűjteményéből származik, mint a C50 3719-es pályaszámú, 1952-ben gyártott kismozdony is. Mögötte egy speciális tartálykocsi látható, melyet növényvédőszer tárolására használtak.
Az állomás háta mögött a nagy zárt kocsiban a kiállítás megnyitásakor és utána egy darabig büfé működött, amire már csak a ráragasztott "üvegtigris" felirat emlékeztet.
2023.07.05. Ládakarbantartás: az ismételten elveszett dobozt kis gyógyszeresre cseréltük, és kapott egy pótjelszót is.
2022.09.06. Ládaellenőrzés: a logbookban a helyi ifjú megköszönte a tollat. Nem tettem neki másikat.
2022.03.06. Ládaellenőrzés: minden rendben van.
2019.10.25. Ládaellenőrzés: bizonyos "aknamunka" miatt a láda áthelyezésre került
2019.09.15. A láda megjelent
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.6]
Hát keresgettük egy ideig, végül aztán úgy döntöttünk, hogy jó lesz nekünk a pótjelszó is. Amúgy tetszett a hely, jó, hogy így megőrizték a régi eszközöket.
Úgy tűnik, végleg elveszett a doboz.
Mivel ez már nem az első és egyetlen alkalom, most csak gyógyszeres dobozzal helyettesítjük, és picit a helye is módosult. Kihelyeztünk gravírozott pótjelszót is. Nézd a Maci-fotókat!
Szilágyiék/Marcsi
Először lelkesen támogattam, hogy a ládarejtő is belogolhassa a saját ládáját, ha már annyit dolgozott/foglalkozik vele. Volt is vita belőle. Ám amikor ez lehetővé vált, mégsem éltem vele. Olyan furcsa, kicsit visszás érzés volt, hogy beírjam azt a jelszót, amit én találtam ki.
A mai ládakarbantartó utunkon viszont emlékezetembe idéztem, hányszor jártuk már körbe ezt a kicsit több, mint 150 kilométert, hányszor kellett pótolnunk - és nem mindig egyesületi dobozzal - az eltűnt dobozokat teljes felszereléssel, hány helyre kellett gravírozott pótjelszót elhelyezni olyan helyen, ahol elméletileg sok lehetőség lenne dobozt rejteni (pl. éppen itt is) ...
Persze nyilván, aki ládát rejt, azt saját kedvtelésből, és lelkesen, örömmel teszi, de bizony a sorozatos eltűnések igen bosszantóak tudnak lenni. Ezért mégis úgy döntöttem, belogolom. Mielőtt egyesek ezzel érvelnek: nem, nem az a pár pont hiányzik a boldogságomhoz, de egyrészt - szerintem - minden rejtő megérdemli mintegy a "munkája elismeréseképpen", másrészt ne virítson már ott a GeoMap térképen a "Még meg nem talált" ládák között éppen az, amelyikkel ennyit dolgoztunk.
Kerékpáros tekergés a déli határ mentén -138 km
Maxi72-vel találkoztam a kaszapéri ládánál, aki említette, hogy a rejtői segítség ellenére sem találta a ládát. Így én sem fektettem sok energiát a keresésbe, kérem a fotók alapján a megtalálás elfogadását.
Telefonos egyeztetés után kiderült, jó helyen kutakodunk csak sajnos nincs meg a láda.
Köszönöm a Rejtő segítségét, és kérném a fotók alapján az elfogadást.
Megleltük, igaz már majdnem feladtuk.
Bennünket sajnos a ládához irányadó fotók nagyon félrevittek, és a sok-sok szemét és sajnos emberi ürülék is kezdte kedvünk szegni.
De aztán újra a leírást elővéve és a "szürke" szóhoz ragaszkodva visszatértünk oda, ahová eredetileg a koordináták is vezettek. És kiderült, kár volt másfelé indulni. A láda ott volt.
A régi vonatok, vagonok kárpótoltak bennünket a gondozatlan és beszennyezett terepért.
Köszönjük az élményt. Részletes beszámoló otthonról. [Geoládák v3.12.10]
Gyuláról hazafelé a második megállónk. Anti az autóból nézelődött, amíg az apró "múzeumot" körbejártam, majd elolvastam, hogy mit is kell keresni. "hajolj át az ütközőkön"
Az ütközők megvannak, hajolok... nézek jobbra, balra, semmi... Megnéztem a fényképet és láttam, hogy nem jó oldalon vagyok. Újabb hajolgatás jobbra, balra, ami jól is esett, mert nagyon izomlázam volt a tegnapi kertrendezés, gereblyézés után. Aztán végül is guggolásban jó helyre nyúltam és előkerült a doboz. Jóóóó! És szerencsére nem lettem koszos, mert nem a játszóruhámban voltam. :-)
A vagonok mindegyike rongálás áldozatává vált az évek alatt. Kár értük.
Mára az "ÜVEGTIGRIS" felirat is csak ÜVEGTI RIS.
Kicsit nehezen lett meg, köszönöm a rejtő telefonos segítségét. A hely érdekes, a kisvasút története felkeltette az érdeklődésemet, utána fogok jobban olvasni.
Már sötétben értem ide, lámpával kerestem. A láda koordinátája nem pontos, de leírásban van segítség. Nekem viszont így sem ment, így telefonos segítséggel találtam meg. Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]
Megvan!
Picit olyan magára hagyottnak tűnik a hely, de az mindenképpen pozitív, hogy ezeket a járműveket sikerült megmenteni az utókor számára.
Köszi a rejtést!
Ezt aztán kerestük egy darabig, majd újra figyelmesebben elolvastuk a leírást és akkor már könnyen megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. Kár, hogy az állomásépületnek nincs igazi funkciója, az ablakokon benézve inkább raktárnak gondoltuk.
Bár rengeteg láda van az Alföldön és laknak is családtagok Csorváson és Gerendáson, valahogy soha nem sikerült összehoznom 2019 (akkor kezdtem ládázni) óta alföldi ládázást. Most sikerült! És zseniális volt! Elkértük az egyik családtag csodás kis Suzuki Swift-jét és azzal csapattunk hárman édesapámmal és unokatestvéremmel. Ez volt az utolsó megálló, egészen küzdelmes volt megtalálni, pedig itt még csak nem is egy kis csavart vagy valami alkatrész-szerűt kellett megtalálni, hanem egy komplett ládát. Végül csak meglett. Köszönjük a rejtést!
Üdvözlet, talán én voltam az ügyetlen de ez nem lett meg. A korai időpont miatt nem kerestem a rejtőt. Valamint mentem tovább a GCKaPe meg is lett. Kérném a képek alapján a találatot elfogadni. Köszönöm.
Dél-Békés megyei ládázás alkalmával kerestük fel a helyet kitkat0123-mal. Hu-s és com-os ládát se hagytunk megtalálás nélkül. Battonyán volt ma dolgunk. Hazafelé kis kerülőkkel felkerestünk pár ládát a környéken. Szép napsütéses időnk volt, öröm volt ládázni. Érdekes a hely, tetszett! Gyorsan meglett a láda.
Köszönöm a rejtést!
Az előzetes logok elbizonytalanítottak, a láda rendben, meglett, köszönöm a rejtő segítségét! Ha nincs itt láda, sosem jártam volna erre. Köszi a rejtést!
Régóta csábított Minket a vonatok megnézése kislányunkkal, és ha már ott voltunk, ládáztunk is egyet. A ládát annaki ellenére, hogy mindenhol (is) megnéztük,m nem találtuk meg, hiába az előző kommentek és az intrukciók. :( A hely szerintem varázslatos és nagyon hangulatos! Köszönjük a lehetőséget!
Sok évvel ezelőtt már felfedeztem ezt a felújított állomást és mikor erre jártam többször meg is álltam. Közel három hónappal ezelőtt is a célból, hogy megkeressem a megérdemelten ide helyezett ládát. Akkor sajnos nem találtam meg. Most ismét útba ejtettük Gyulára menet, de most sikeres volt a keresésem.
Szeretem látni, ha egy Géza ilyen szép állapotban van. Hiába, nem is lehet másképp. A kis skanzen tetszett.
A ládát először én sem találtam, és a felírt pótjelszót sem. Láttam, hogy előttem nem sokkal xzsiki sporttársék megtalálták, hát felhívtam őt. Köszönöm, hogy segített a megtalálásban. A mágnes valóban nem fog már, de a kerekek környékére fel lehettett tenni. Arra érdemes kutakodni. Kissé el van ázva a belseje, érdemes lenne kicsit renoválni. Köszönöm a rejtést.
A ládát a földön találtuk. Eléggé szétázva. Kitörölgettük, amennyire tudtuk. Úgy tűnik, h a mágnes megadta magát. Nem tudtuk, h pontosan hol is volt eredetileg, mi a futómű egy üregébe rejtettük. köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.6.0]
Köszönjük a rejtést. Az 5 éves unokaöcsém nagyon élvezte a kincskeresést!
A környezet egy kicsit elhanyagolt, de a rejtés az jó. Felnőttként nem volt nehéz megtalálni, de gyerekként már időigényesebb.
A gyulai kávézgatás után elindultunk "hazafelé" :-) Persze néhány láda útbaejtésével. Szilágyiéknak nagy köszönet jár a két kaszaperi ládájukért, mert mindkettő remek! Először a kis vasúttörténeti múzeum esett útba, mondhatni szitokszóval "drive-in". Az okostelefon meglepő pontossággal vezetett a megfelelő vagonhoz. Egy perc alatt a kezünkben volt az ügyes rejtéssel bíró dobozka. Senki sem volt itt, végtelen nyugalom honolt. Megnézegettük a kiállított tárgyakat, majd elindultunk a másik "Szilágyiék" láda felé...
Köszönjük a rejtést!
Hosszú keresgélés után megtaláltuk, így utólag egész egyszerüen. Sajnos kicsit elhanyagolt állapotban van a hely, a vagonok mögötti rész eléggé alá van aknázva. Óvatosan! [Geoládák v3.3.2]
Már sötétedéskor kerestük elég sokáig, nem ott volt, ahol gondoltuk, de a jó pozícióból nézve nem olyan nehéz. Csak meg kell találni a jó pozíciót. A billentést utólag megértettük .... Én a gőzösöket szeretem ... :)
Megtaláltam a helyszínt, de két fiatal ott beszélgetett. inkább nem kezdtem el bujkálni a mozdonynál, kocsinál. Kérem a képek alapján a jóváhagyást. Köszönöm a rejtést! [g:hu 1.6.4]
Így vasárnap délután maradt az oldal leírás és a visszaemlékezés a régmúltra. tetszett a hely!Szerencsére nem sokan járkáltak, így jól kibénázhattam magam mire a túlsó oldal felé nyúltam. Remélem ezzel, hogy leírtam nem veszem el a keresés élményét. Nappal és jobb időben jobban kell figyelni a logolásnál.
Az őszi bringatúra utolsó érdekes állomása. Szerencsére még láttam keresgélni, bár kezdett szürkülni. Nem sikerült azonnal, bujkáltam, nézelődtem mire végre meglett. A rejtés jó, én kutattam rossz helyen. Köszönöm, hogy megmutattad és a történetét is megismerhettem.
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! :) Gyakran járunk errefelé rokonokhoz, örömmel láttuk, hogy egy ilyen pici faluban is lett láda :) [Geoládák v3.0.0_beta_19]
Ezt is megtaláltam! Köszönöm a rejtést. Nem volt hiába eljönni ide. :)
Részletek és képek hamarosan.
Hangulatos hely. :) A kihelyezett táblákat én gyorsan megszegtem, és felmászkáltam a kocsikra, baleset nélkül megúsztam. :D Párszor körbejártam a kocsikat, mire meglett a láda, ügyes rejtés. Keresés közben egy kissrác és az apja érkezett, utólag tudtam meg hogy petrot81ékkel futottam össze, szóval a láda visszatérítés után nem sokat volt a rejtekben. :D
Keresés után elmentem a közeli lottózó/kocsma/hamburgerezőbe enni egy hamburgert, hát oda inkább az menjen, akinek nagyfokú ráérése van, helyben nem tudtam megenni, és futni kellett a buszhoz, pedig elég sok időm volt amikor odamentem. :D [Geoládák v2.2.5] 1215.
Minden ilyen kisvasútról szóló ládát nagyon szeretek. Kár, hogy nyoma nincs a vasútnak, mert manapság lehetséges lenne felújítani, mint sok más elhanyagolt kisvasúttal tették a közelmúltban. Köszi a rejtést!
Viharsarki csavargás kópé1993, LionDaddy és Pliptai társaságában a csodálatos napsütéses időben.Királyhegyesen kezdtünk, majd Mezőhegyes-Battonya-Elek útvonal volt a legtávolabbi bejárt környék.Visszafelé útba esett Kétegyháza-Kaszaper-Tótkomlós látnivalói, végül már napnyugta után hagytuk abba a ládázást a bogárzói tanyavilágnál.
Szokásos fergeteges hangulat volt egész úton, a hasunk jobban fáj, mint a lábunk a gyaloglás miatt.
Aranyos elképzelés, pofás kis kiállítás. Az "Üvegtigris"-ben ittuk volna egy pofa sört, de sajna zárva volt...
Köszönöm a rejtést.
Geotúra kectammal, pliptaival és kópé1993-mal a Viharsarokban. A Bp.-Makó-Elek-Makó-Bp. útvonalon jó nagy kört tettünk meg, kora reggeltől késő estig gyűjtögettük a ládákat.
Köszönöm. ;) [Geoládák v3.0.0_beta_16]
---------------------
Jó ötlet az emlékpark, csak áldozni is kellene a fenntartására. Ez így elég siralmas. Sorx-szal kerestük. A segítségek nélkül is adta magát a rejtés lehetséges helye. Mint utóbb kiderült, a GPS konzekvensen "eggyel arrébb" vitt mindkettőnket. Sorx hagyta rá előbb, így ő húzta elő a dobozt. :)
A nyáron ezen a környéken keresgéltünk, akkor átutaztunk többször is a településen, láttuk az emlékhelyet. Viccesen megjegyeztem, fogadjunk, ha hazamegyünk, lesz itt egy láda :)...és lett. A vasút errefelé elég elhanyagolt benyomást kelt, reméljük lát majd szebb napokat is. A képeimet meg kell keresnem, ha több iőm lesz. Köszi a rejtést !
Jártunk már itt többször kerékpártúrán, ismertük a helyet, köszönjük a rejtést. Gratulálunk.
Sajnos kissé kopottak a kocsik és a vagonok, a környezete hátul tele szeméttel.
Nagyszerű hely, pontos koordináták, szuper rejtés.
Lehetne fokozni, ide érdemes eljönni, kicsit megpihenni.
Lala megint megcsinálta frappánsan a rejtést.
Marcsi szintén kiemelkedő, magas színvonalú oldalt csinált.
Jó volt itt lenni, köszi szépen az emlékezetes rejtést.
Az egész napos kerékpártúra során itt már kezdett kimerülni mindenféle tartalékom - meg a Pitvaros óta lerázhatatlan utitársam (a szembeszél) is kezdett az agyamra menni - ezért a láda mellett egy megfelelő pihenőhely megtalálására is figyelmet fordítottam. Reméltem, hogy a dobozt a vagon susnyás felőli oldalán kell - avatatlan és értetlenkedő szemek elől elrejtve - keresni és nem is csalódtam. Logolás után betértem a közeli totózóba. Na nem "tipszmikszűni" hanem - mivel a totózóval egy fedél alatt van egy másik műintézmény ahol só- víz- és B-vitamin deficitet lehet orvosolni - egy sör és egy zacskó csipsz társaságában rápihenni az út még hátralévő részére. A rövid pihenő után vettem egy mély levegőt és nyeregbe szálltam hogy leküzdjem a még előttem álló szűk 50 kilométert.
Egy hónappal ezelőtt jártam Szilágyi Marcsiékkal a Kaszaperi vasúttörténeti múzeumnál. Akkor csak megálltunk megnézni, de közben jött az ötlet, hogy ezt mindenkinek látni kell, legyen itt egy ládarejtés. Ma ismét felkerestük a negyven éve megszüntetett kisvasút emlékhelyét. Nagyon szép az emlékhely a régi mozdonnyal és a vagonokkal, a múzeum ablakán keresztül lehet látni a régi vasúti ereklyéket. A láda rejtés nagyon ötletes, köszönet érte.