A Nagyéri séta és kémény-kilátó (GCKemK) ládánk rejtése után Libertyvel Kaszaperen keresztül utaztunk Békéscsabára. Megálltunk, hogy megnézzük a kisvonatot, mert ez is felkeltette a figyelmünket.
Nagyon tetszett neki is a hely, javasolta, hogy ide is kellene rejteni egy dobozkát. Mindjárt ki is találta a rövid nevét, ezért Liberty lett ennek a rejtésnek a keresztmamája.
Leírás
Kaszaper falu Békés megye déli részén, a mezőkovácsházai járásában található. A településnek 1899-tol 1971-ig vasútja is volt, a falu központjában fekvő állomásból egy időszakban négy irányba indultak a sínpárok. A vaspályát a legendás Alföldi Első Gazdasági Vasút (AEGV) építette és üzemeltette egészen a II. világháborút követő államosításáig, amikor a társaság akkorra már tekintélyes nagyságúvá növekedett hálózatát a MÁV vette át.
Az 1899-re megépült Békéscsaba - Mezőkovácsháza vasúthoz 1905-ben csatlakozott Kaszapernél (az állomást akkoriban Géza megállónak hívták) a Tótkomlósig vezető pálya, végül két évtizeddel később megnyílt a Géza megálló-Orosháza szárnyvonal.
Ezzel ki is alakult a kaszaperi vasúti csomópont, melynek leépülése a szokásos "menetrend" szerint, az 1960-70-es években ment végbe. A keskeny nyomközű hálózat akkor már Alföldi Kisvasút (AK) néven államvasúti üzemeltetésében volt. A tótkomlósi és az orosházi kiágazás megszüntetése után az egykori törzsvonalon 1971. október 30-án ment el az utolsó vonat, ezzel az ország egyik legnagyobb és legjelentősebb kisvasúti hálózata vált az enyészeté.
A helyi idősek máig szeretettel gondolnak vissza a "néhai" közlekedési eszközre. Az egykori állomás épülete (melyet hivatalosan bővített őrháznak nevez a vasúti szaknyelv) közel 100 éves. A közelmúltig igen lepusztult, elhanyagolt képet mutatott.
Egy ideig a MÁV tulajdonában volt, majd átadták a településnek. Volt szociális bérlakás, fodrászüzlet, kocsma, majd üresen is állt évekig. A hasznosítására 17,6 millió forintot nyert a község, a felújítás teljes összege 21,3 millió forint volt.
Az épület falán nagyméretű, 80x120 centiméteres fotók mutatják be a korabeli kaszaperi vasúti életet.
Belül kis kiállítás látható, ennek megtekintését érdemes előre megszervezni a mellékelt fotón található telefonszám felhívásával.
Az első helyiségben a vasúttörténeti bemutató nyert elhelyezést. A tárlókban a falu lakosságától kapott, a kisvasúthoz köthető dokumentumok (igazolványok, menetrendek, fényképek), a falakon pedig a szegedi székhelyű vasúttörténeti alapítvány általános vasúti fotói láthatók. A következő helyiségben néhány régi irodagép árválkodik, a harmadik kis szobában pedig egy kovácsműhely berendezését őrzik.
Az állomásépület környékén, ott, ahol egykor a vágányok nyújtóztak, kiállított vasúti járművek láthatóak. Ezek nagy része a korábban Kecskeméten létrehozott, "kisvasúti skanzen" gyűjteményéből származik, mint a C50 3719-es pályaszámú, 1952-ben gyártott kismozdony is. Mögötte egy speciális tartálykocsi látható, melyet növényvédőszer tárolására használtak.
Az állomás háta mögött a nagy zárt kocsiban a kiállítás megnyitásakor és utána egy darabig büfé működött, amire már csak a ráragasztott "üvegtigris" felirat emlékeztet.
2023.07.05. Ládakarbantartás: az ismételten elveszett dobozt kis gyógyszeresre cseréltük, és kapott egy pótjelszót is.
2022.09.06. Ládaellenőrzés: a logbookban a helyi ifjú megköszönte a tollat. Nem tettem neki másikat.
2022.03.06. Ládaellenőrzés: minden rendben van.
2019.10.25. Ládaellenőrzés: bizonyos "aknamunka" miatt a láda áthelyezésre került
2019.09.15. A láda megjelent
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.6]
Hát keresgettük egy ideig, végül aztán úgy döntöttünk, hogy jó lesz nekünk a pótjelszó is. Amúgy tetszett a hely, jó, hogy így megőrizték a régi eszközöket.
Úgy tűnik, végleg elveszett a doboz.
Mivel ez már nem az első és egyetlen alkalom, most csak gyógyszeres dobozzal helyettesítjük, és picit a helye is módosult. Kihelyeztünk gravírozott pótjelszót is. Nézd a Maci-fotókat!
Szilágyiék/Marcsi
Először lelkesen támogattam, hogy a ládarejtő is belogolhassa a saját ládáját, ha már annyit dolgozott/foglalkozik vele. Volt is vita belőle. Ám amikor ez lehetővé vált, mégsem éltem vele. Olyan furcsa, kicsit visszás érzés volt, hogy beírjam azt a jelszót, amit én találtam ki.
A mai ládakarbantartó utunkon viszont emlékezetembe idéztem, hányszor jártuk már körbe ezt a kicsit több, mint 150 kilométert, hányszor kellett pótolnunk - és nem mindig egyesületi dobozzal - az eltűnt dobozokat teljes felszereléssel, hány helyre kellett gravírozott pótjelszót elhelyezni olyan helyen, ahol elméletileg sok lehetőség lenne dobozt rejteni (pl. éppen itt is) ...
Persze nyilván, aki ládát rejt, azt saját kedvtelésből, és lelkesen, örömmel teszi, de bizony a sorozatos eltűnések igen bosszantóak tudnak lenni. Ezért mégis úgy döntöttem, belogolom. Mielőtt egyesek ezzel érvelnek: nem, nem az a pár pont hiányzik a boldogságomhoz, de egyrészt - szerintem - minden rejtő megérdemli mintegy a "munkája elismeréseképpen", másrészt ne virítson már ott a GeoMap térképen a "Még meg nem talált" ládák között éppen az, amelyikkel ennyit dolgoztunk.
Kerékpáros tekergés a déli határ mentén -138 km
Maxi72-vel találkoztam a kaszapéri ládánál, aki említette, hogy a rejtői segítség ellenére sem találta a ládát. Így én sem fektettem sok energiát a keresésbe, kérem a fotók alapján a megtalálás elfogadását.
Telefonos egyeztetés után kiderült, jó helyen kutakodunk csak sajnos nincs meg a láda.
Köszönöm a Rejtő segítségét, és kérném a fotók alapján az elfogadást.
[Jóváhagyta: Szilágyiék, 2023.06.02 20:58]
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (225 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.