A látnivaló
Nagyirtáspusztát és tágabb környéket a gyönyörű börzsönyi erdő és a benne kínálkozó számos gyalogtúra mellett a közelmúltban újraindult, Magyarország egyik leglátványosabb kisvasútja miatt is feltétlenül érdemes felkeresni. A 2016-ban létrejött Transzbörzsönyi kisvasút két már korábban felújított szakaszt köt össze a frissen visszaépített harmadikkal, így ma már (a "nagyvasúttal" Budapest-Nyugati pályaudvarról óránként induló zónázó vonattal elérhető) Szobtól Márianosztrán át egészen Nagybörzsönyig utazhatunk (igaz, nem egy szerelvényen, mert két helyen is át kell szállnunk útközben technikai okokból, de a vonatok igazodnak egymáshoz). A jegyek áráról ide kattintva lehet tájékozódni.
A vonal rövid története
A 20. század első felében az Ipolyon át Nagybörzsönyig, illetve Szobtól Márianosztráig épültek az első szakaszok (még különböző nyomtávon), ám előbbit kettévágta az új országhatár 1920-ban, így új nagyvasúti átrakodóhelyre volt szükség. Adta magát a lehetőség Márianosztra felé, 1924-re el is készült a teljes pálya Szob és Nagybörzsöny között. A század közepére egyre olcsóbb lett az üzemanyag és épültek az erdészeti feltáróutak, így a kisvasutak kevésbé gazdaságosan tudták kitermelni a fát és követ, a szállítás a kisvasút felől egyre inkább a teherautó felé billent. 1975-ben a leromlott pálya és egy baleset miatt Szob és Nagyirtás között leállították a forgalmat, aminek újraindulására egészen 2016-ig kellett várni - ekkor már szinte kizárólag turisztikai céllal.
Technikai leírás
A teljes újjáépített vonal 20,8 km hosszú, 760 mm (keskeny) nyomtávú, és mivel a három szakasznak három fenntartója van, a járműparkja is különböző dízelmozdonyokból és személykocsikból áll.
A legutóbb felújított, a terepadottságok miatt vonalvezetési szempontból a leginkább összetettebb, 7 km hosszú középső szakasz 1,1 milliárd forintból készült el, hiszen a sínek csak egy rövid szakaszon álltak rendelkezésre, a töltés szinte mindenhol felújításra, több helyen teljes újjáépítésre szorult. Márianosztrán és Nagyirtáson erdei állomásépületek is készültek, az utasforgalom kiszolgálására.
Különleges látnivalója a vonalnak Magyarország egyetlen megmaradt kisvasúti csúcsfordítója a Tolmács-hegyen, ami ipartörténeti műemlék.
Nyári láda, téli találat. :) A frissen esett hó kicsábított egy kis sétára, végül egy kellemes, 20 km-es kör lett belőle. Nagyirtásnál már erősen sötétedett, a logbook-ot még éppen ki tudtam silabizálni. :) A kisinóci parkolóig már sötétben mentünk végig a behavazott műúton. Élveztük, de szokatlan látvány lehettünk, mert egy kedves autós még fel is akart venni minket, hátha eltévedtünk. :) Udvariasan megköszöntük, de nem csaltuk le a maradék 3 km-t. Köszi a pontot.
Nem a kisvasúttal érkeztünk, de láttuk tolatni, aztán meg a fordítónál megfelelő irányba fordulva tovább menni, így a vasútélmény is megvolt. Egy kocsival közlekedett a szerelvény, de abban az egyben sokan utaztak a borongós idő ellenére - ennek örültünk.
7 km 1 milliárd forint?! Elképesztő összeg!
Köszönjük a rejtést. Minden rendben volt vele.
A GCMTU-sorozat 9. találatáért - nekem ez a GCMTU5 lett - jöttünk fel kectamékkal a Börzsönybe egy félnapos túrára.
Csodás napsütés, harapnivaló friss levegő, kellemes társaság. Kell ennél több egy jó ládázáshoz? :)
Az MTU sorozat utolsó ládájaként végre ez is sorra került. Nagyirtáspusztát már több börzsönyi kirándulás kapcsán érintettük, ma viszont célpontként szerepelt. Ez alkalomból kipróbáltam a helyreállított kisvasúti szakaszt, amin szépen kúszott egyre feljebb az egyes motorkocsi. Az útvonal érdekessége, hogy újjáépítése előtt nem sokkal egyszer már gyalogosan is bejártam a megmaradt töltéseket a völgyben végig vezető turistaút hiányában.
A reggeltől-estig tartó kóspallagi pontőrködésből sikerült elszabadulnom egy kicsi időre a nagyon rendes pontőr-társamnak köszönhetően. Rablótanya érintésével sebes tempóban gyalogoltam az őszi erdőben. Érintettem Tolvaj-kutat, Érsek-forrást és így jutottam el Nagyirtásra. Ez a hely egyáltalán nem ismeretlen számomra, számtalanszor jártam már itt. Csak úgy, túrázva és vonatozva is. Tavalyelőtt ősszel a fiaimmal végigvasutaztuk a Nagybörzsöny-Nagyirtás-Márianosztra-Szob(-Budapest) vonalat. Mindannyiunknak nagy élmény volt a különféle kocsikkal átzötyögni a börzsönyi rengetegen. Most egy kis nyugalom volt itt, amit a délelőtti esős időnek tudtam be. De annyiban szerencsém volt, hogy egy motorvonat épp az állomásépület előtt parkolt, így azt nyugodtan fotózhattam. Az épület is egészen jól sikerült alkotás. Dömével jártam itt és mindketten élményekkel távoztunk.
[wapon beküldött és később kibővített szöveg]
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (108 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.