Röviden
A rakodórampa előtti utolsó embermagasságú műtárgy teteje alatt 8,5x8,5x3,5 cm-es mágneses dobozkát keress. A műtárgyat kinyitni, felnyitni nem lehet és nem is szabad! Csak logbook, vagy nagyon apró ajándék fér bele.
A ládába TravelBug HELYEZHETŐ.
A Cerberus csapat hatodik rejtése szülővárosuk egy újabb kellemes kirándulóhelyét mutatja meg. A szegedi Medencés-kikötő (vagy ahogy még ismert, a hattyasi téli kikötő) a város közvetlen közelében található. A környékről sokan járnak ide futni, kerékpározni, drone-t reptetni. A helyszín remek fotózós hely, ahol nemcsak a természet és az épített környezet találkozását lehet kiválóan lencsevégre kapni, de kipróbáltan alkalmas autó, kerékpár, vagy modell fotózására is. Ráadásul esténként nagyszerű autós randihelyszín, ugyanis közvetlenül a magaspartra lehet parkolni. Mindemellett sokan érdekesnek találhatják a kikötői létesítményeket és az itt megforduló vízi járműveket is. Mivel a kikötő egyik felén jobb sorsra érdemes, rozsdásodó uszályok láthatók, így e láda a már megszűnt Szegedi uszálytemető GCuszt nevű láda szellemi örökösének is tekinthető.
Nem kérdés, hogy valószínűleg nem ezért a helyért fog Szegedre utazni a cacher, de ha már úgyis erre jársz, egy megtekintésre mindenképpen érdemes ez a kívülállók számára kevéssé ismert helyszín.
Megközelítés Autóval: Szeged Hattyastelepről a Sínpár sor folytatásaként haladó aszfaltozott, de itt-ott alattomos kátyúkat rejtő Télikikötő úton juthattok el a Medencés kikötőhöz. Itt az út kiszélesedve Sygnus kft. telephelyének bejáratához vezet. Ugyanide elérhetünk a Palicsi utca felől is. Ez esetben néhány száz métert a töltésen kell autózni, ahol az aszfaltút egysávos, de tökéletesen autózható és ezen a szakaszon ez engedélyezett is. Gyalog, vagy kerékpárral: A fenti utakon kívül akár a város felől, a töltésen is megközelíthető a helyszín. Fontos, hogy a töltésen haladó sárga sáv jelzés aktuális nyomvonala letér a töltésről és elkerüli a kikötőt. A kikötőt is érintő régi nyomvonal, kopott jelzései viszont itt-ott még fellelhetők.
A láda
A 8,5x8,5x3,5 cm-es doboz a töltésen haladó út közvetlen közelében, a közkút melletti műtárgy teteje alatt található erős mágnessel rögzítve. Kérlek gondosan helyezd vissza! A műtárgyat kinyitni, felnyitni nem lehet és nem is szabad! A ládában a logbook-on kívül maximum nagyon apró ajándék, illetve kisebb travelbug fér el. Kérem, hogy a rejtekről ne tegyél fel képet a ládaoldalra!
A Szegedi Medencés Kikötő története
Szegedtől délre, a Tisza folyó jobb partján, a 169,3 folyamkilométer szelvény környezetében az 1980-as években épült kikötő mintegy 3 ha területen terül el. Az eredeti tervek szerint a vasúti, közúti és a vízi áruforgalom között volt hivatott kapcsolatot biztosítani a szegedi Rendező-pályudvarral iparvágánnyal is összekötött, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság által üzemeltetett, kereskedelmi és téli kikötői funkciót ellátó Szegedi Medencés Kikötő. Sajnos azonban sok más 1945 és 1990 közt létesült nagyberuházáshoz hasonlóan itt is apró hiba csúszott a számításokba, így eredeti funkcióját érdemben soha nem látta el. Mivel a kikötő szoros kapcsolatban van a Tisza folyóval, vízmélysége a folyó aktuális vízmélységétől függ és átlagosan 3 - 12 méter között változik. Túl azon, hogy ez eleve korlátozza a kikötő által kiszolgálható hajók méretét és számát, a folyó áramlási viszonyai miatt a kikötő bejáratában hordalékkúp keletkezik. Ezt pedig folyamatosan kotorni kellene az üzemelés biztosításához, ami gyakorlatilag lehetetlenné tette a gazdaságos működést. Az ezredforduló előtt legalább téli kikötőként használni tudták, ide vontatták be november elején a város úszóházait (Szabadság, Béke, Tisza) és a Szőke-Tisza névre átkeresztelt gőzhajót is. Utóbb ezt átvitték a tápai téli kikötőbe. Ott süllyedt el 2012-ben, miután az alacsony nyári vízállás miatt megfeneklett. Az iszapba ragdt hajótest így a következő árvízkor nem tudott felemelkedni és a kitört ablakokon befolyó víz és hordalák pedig végleg a fenékhez tapasztotta. Oldalra dőlve állt sokáig, majd elbontották a felépítményét. Végül 2020. január 24-én nagyszabású mentőakció keretében partra vontatták, hogy új életre keltsék Magyarország legnagyobb lapátkerekes gőzösét.
A Szegedi Medencés Kikötő további érdekes vendége volt az ország ezeréves évfordulójának tiszteletére épített, hatalmas, kétemeletes (négyszintes) Millennium-úszóház. Ez minden korábban épült szegedi úszóműnél nagyobb volt, hiszen katamarán szerű alapját kettő, egyenként 1300 tonna vízkiszorítású uszály adta. Összehasonlítás végett: a folyami homok szállítására használt legnagyobb szegedi uszályok kb. 1100-1200 tonnások voltak. A Millennium-úszóház hossza így 80, szélessége 30 méter lett volna, fedélzetén összesen több mint 4500 négyzetméter hasznos területtel, melyben étterem, bár, szálloda, üzletek kaptak volna helyet. Mindezt a lassan elöregedő és egyre szűkösebbnek bizonyuló második Szőke-Tisza gőzös leváltására tervezték, de a grandiózus terv elbukott a pénzügyi keretek kimerülése és a szakhatósági engedélyek hiánya miatt. Utóbbiak elsődleges indoka az volt, hogy a monstrum esetleges elszabadulása esetén kritikus sérüléseket okozhatott volna a Belvárosi-híd szerkezetében. Az utolsó mentőötlet, a hajó budapesti hasznosítása lett volna, ám a monstrum Szeged-Titel-Budapest útvonalon történő átvontatása a szűknek bizonyuló törökbecsei zsilip miatt szintén meghiúsult. Időközben a már említett hordalékkúp miatt az úszóház egyébként is a kikötő foglyává vált, így közel egy évtizednyi rozsdásodás végén itt is bontották szét.
Mindezek ellenére még a 2010-es évek közepén is akadtak olyanok, akik láttak lehetőséget a létesítményben, így 2015. március 10. és 2015. május 31. között a területet felújították. A projekt keretében partbiztosítás, padka és ún. KMZ burkolat, valamint út- és térburkolat helyreállítása, illetve a meglévő kikötői épületrész felújítása, korszerűsítése valósult meg EU-s támogatás igénybevételével. Az azóta eltelt idő, a pergő kikötői forgalom hiánya, a rozsdás vasúti sínek és persze a Google műholdképein is szépen látszó "hordalékdugó" sajnos mind arra engednek következtetni, hogy szeretett Tiszánk továbbra is kisgömböcként falja fel a megregulázására szánt pénzügyi forrásokat.
Ma így már csak Szeged egyetlen jégtörője és néhány - a fentiek miatt a következő kotrásig a kikötő elhagyására egyébként is képtelen - jobb sorsra érdemes, rozsdás folyami uszály állomásozik itt. Egyébként a jégtörő is csak nagyvíz esetén tudna kihajózni, de egy jeges ár esetén ez ugye adott lenne ...
Bár a kikötő továbbra is üzemi terület, a helyszín nagy része - így a láda helye is - legálisan és szabadon látogatható, nincs elzárva. A szegedi Hermann Ottó horgászegyesület jóvoltából pedig kedvelt horgászhellyé is vált. Aki kedveli ezt a sportot és van engedélye az ponty, amur, csuka, süllő, harcsa, keszeg, kárász, törpeharcsa fogásában is reménykedhet, hisz a hajócsavarok zúgása biztosan nem riasztja el az áhított zsákmányt.
Fontos még tudni, hogy a kikötő medencéjében fürödni szigorúan TILOS! Hasonlóképp TILOS télen az esetleg befagyott medence jegére lépni!
Boszorkányszigeten a láda most nem megközelíthető, mert elég magas a vízállás. Ezért már jöttünk is tovább ide. Ez egy remek hely... lehetne... De nehéz megérteni, hogy miért ölnek bele újra és újra pénzt, ha nem lehet használni arra, amire kitalálták. Nagyon érdekes a sztori, ami a leírásban van.
Köszi a rejtést!
Megtaláltuk, köszönjük a rejtő fáradozását! Bővebben otthonról, fényképek később. [Geoládák v4.2.1]
Évzáró ládázás Szegeden.
Nagy ködben indultunk el itthonról remélve, hogy Szegeden jobb idő fogad. Sajnos itt is sűrű ködben vágtunk neki a vasútállomásról a kikötőhöz vezető útnak. Megérkezésünkkor is még alig lehetett a medence túloldalát látni. Ahogy azonban előhúztuk a ládát a rejtekéből, mintegy varázsütésre, oszlani kezdett a köd. Mire a Télikikötő út végére értünk, már szinte zavartalan napsütésben volt részünk. A hely, főleg a története nagyon érdekes, nekem szakmai szempontból is.