geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett/szabályzat
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
Nyomtatás
Nyomtatás
4351. Bernecebaráti Erdei Vasút (GCBEV)
Bábaasszony-rétje
Bábaasszony-rétje
Híd maradvány
Híd maradvány
Az egyik híd
Az egyik híd
Sínek helyett padok
Sínek helyett padok
Pillér
Pillér
Maradványok
Maradványok
Töltés
Töltés
Nyomvonal
Nyomvonal
Benőve
Benőve
Kalakocs
Kalakocs
Pihenő
Pihenő
Oszlopó
Oszlopó
Deszkáspuszta
Deszkáspuszta

Szélesség N 48° 1,263'
Hosszúság E 18° 55,511'
Magasság: 215 m
Megye/ország: Pest
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2018.01.12 14:00
Megjelenés időpontja: 2018.01.12 21:38
Utolsó lényeges változás: 2018.01.12 21:38
Rejtés típusa: Multi geoláda (4H)
Elrejtők: Kokó, Dudu
Felhasználó: Kokó
Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 8000 m
Megtalálások száma: 2
Megtalálások gyakorisága: 2.8 megtalálás hetente
A geoláda nincs bejelentve a geocaching.com-on.


A multi négy nyilvános pontból áll:
1. N48 01.263 E18 55.511 - 15x10x5 cm-es doboz különös fa üregében
2. N48 00.825 E18 57.642 - 3 cm átmérőjű, 5 cm magas henger bal hátul bent fent
3. N48 00.700 E18 58.460 - 3 cm átmérőjű, 5 cm magas henger jobb hátul bent fent
4. N48 00.646 E19 00.602 - 3 cm átmérőjű, 5 cm magas henger jobb hátul kint lent
A négy részlet együtt adja a bejelentéshez szükséges jelszót.


A ládába TravelBug nem helyezhető.


Megközelítés
Az útvonal a Nagy-völgy Zoo Zöld kerékpár kerékpárút vonalát járja be, melynek minősége azért hagy némi kívánnivalót. A Kalakocs és Oszlopó környéki rész kátyús és saras.
Az általam javasolt kiindulópont az autóval érkezők számára a Matracszállásnál található terület.  N 48° 1,660' E 18° 54,915' 190 m [GCBEV+parkoló]
Természetesen Nagyoroszi felől is bejárható az útvonal, csak az autósok figyeljenek a "mindkét irányból behajtani tilos" táblákra, mert ez egy sorompókkal védett erdészeti magánút!

A vasút nyomvonala nem az út volt! Attól 10 és 50 méter között változik a távolsága a patakfelöli oldalon. Az eredeti nyomvonal nehezen vagy inkább sehogy sem járható, mivel sok helyen benőtte a szeder és persze az erdő. A patakátkelőknél még megtalálhatjuk a hídpilléreket, és néhány helyen a töltés is látszódik.

Történet
A Pest megyei Bernecebaráti község közelében, a Nagy-völgyben építettek keskeny nyomközű kisvasutat, amit 1912-ben fejeztek be. A kisvasút azzal a céllal épült ki, hogy a Börzsönyben kitermelt faanyagot elszállítsa onnan a településre, ahonnan átrakás után tovább szállíthatták, vagy a helyi fűrésztelepen vágták fel igény szerint.

Fekvése és adottságai a kemenceihez voltak hasonlóak. Ezt a vonalat is a Wolfner-Schanczer és fiai cég építette. A legnagyobb különbséget mégis a jelenlegi állapot mutatja, mivel a kemencei vonal legalább még részben működik. A két vonal szinte mindenben rokon, bár fizikai kapcsolatban soha nem volt a két vasút. Azonban az Érsekség az átvétel után egy üzemegységként kezelte a két vonalat.

A vasút a falu szélétől indulva  N 48° 1,263' E 18° 55,511' 215 m [GCBEV-1], délkeleti, majd keleti irányban, a Szántó-hegy, Kakukk-bérc és a Mészdomb, István-hegy között induló Nagy-völgyben futott a Vár-patak mentén. 1910-12 között épült ki a 600 mm nyomközű BERNECEBARÁTI - OSZLOPÓ - DRINÓ fővonal 5,7 km hosszban. Ugyanekkor készült el a kalakocsi mellékvonal 2,3 km-e is  N 48° 0,825' E 18° 57,642' 240 m [GCBEV-2].
Az ezt követő években öt szárnyvonal épült ki a fővonalból kiágazva, amelyek együttes hossza 11,2 km-t tett ki. Köztük az oszlopói vonalak  N 48° 0,708' E 18° 58,439' 265 m [GCBEV-3]. A szárnyvonalak többségét is a Wolfner-Schanczer vállalat építette meg, de ezeket az 1920-as évek végéig felszámolták a tarvágások miatt.
1953-ban szükségessé vált a fővonal meghosszabbítása, így azt tovább építették Deszkáspusztáig, ami 2,8 km-es új vonalat jelentett  N 48° 0,646' E 19° 0,602' 305 m [GCBEV-4]. Sokáig megmaradtak a lóvontatásnál, mivel ezek a vonalak nem csatlakoztak nagyvasúthoz,így nem volt érdemes nagyobb fejlesztésbe fogni. A vonatot itt is csak hegymenetben kellett vontatni, a teli kocsik - fékkel biztosítva - legördültek a fűrésztelepre. A kemencei és az itteni vonalon 29 teherkocsit használtak. A fát, csakúgy mint Kemencén, teherautóra rakták és Drégelypalánk MÁV állomásra szállították.
1954-ben a vasút egy MD-40 típusú motormozdonnyal gyarapodott.

A kedvező fejlemények ellenére 1966-67-ben a mellékvonalak után a Drinó-Deszkás, majd 1968-69-ben a Bernecebaráti-Oszlopó vonal sorsa is a felszedés lett. Járműveit más erdei vasutakra vitték, vagy szétvágták. Ezzel egyidőben Bernecebaráti és Kemence községek környékéről - egy kisebb szakasztól eltekintve - eltűntek az erdei vasutak.

Források és ajánlott irodalom
Kisvasut.hu
Vasutmania
Börzsönyi Helikon
Börzsöny.hu
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (2 db): környezet: 5.00 rejtés: 5.00 web: 5.00 átlag: 5.00

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 - különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 - van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 - megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 - a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell

Geoláda megtalálói:
picuresnagyur 2018.01.13 12:30 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.39
Itt is VP nyomán. Gratulálok neki! :) jó rejtések, pontos koordináták. Gyalog és visszafelé teljesítve, köszi, hogy nem rejtett pontok.
Valóban van "áthallás" a párhuzamos forrásmultival, de engem az cseppet sem zavart. Nagyoroszi felől előbb Drégelyvár felé mentem, arrafelé hihetetlenül sáros volt. :)

DSCN2339DSCN2370
DSCN2379DSCN2382
DSCN2383DSCN2387
DSCN2394 
VP 2018.01.13 08:55 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.57
1. és 3700. 42 km biciklizés a Bernecebaráti - Nagy-völgy - Pénzásás - Nagyoroszi - Drégelypalánk - Hont - Bernecebaráti útvonalon, trekbiciklivel, hószállingózásban, 3 új ládával.
A völgyben déjà vu érzésem volt, hiszen a GCBF10 ugyanezen az útvonalon vezetett végig, és még a pontok egy része is nagyon közel van ehhez vagy más korábbi ládákhoz. De ettől még egy nagyon jó biciklis multi ez, kifogástalan rejtésekkel, pontos koordinátákkal és nagyon sokat segítő leírással.
Reggel 6-os kelés, sötétben indulás, parkolás Bernecebarátin az ajánlott parkolóban, majd indulás a helyenként nagyon kátyús, és hosszan nagyon, néhol, a fakitermelő helyeken, durván sáros erdészeti úton. Azért ennek ellenére egy szélesebb gumis trekbiciklivel gond nélkül végigtekertem rajta.
Az autóforgalom elől elvileg lezárt úton talán most is végig lehet menni egy kicsit magasabb autóval is, de néhol azért elég mély a sár, valamint Bernecebaráti után 2 km-rel egy nemzeti parkos autóban egy természetvédelmi őr ült, Pénzásásnál pedig két kamera sasol, így még az is lehet, hogy visszafordítanak vagy megbüntetnek ... Gyalog viszont kicsit unalmas ez a hosszú, sáros dózer, tehát legjobb a bicikli. :-)
A Drégely-várhoz vezető parkoló után jó minőségű aszfalt, sok kanyarral, 10 méterrel előttem átszaladó szarvasokkal, nagy gurulásokkal. Csak a 2-es út előtt van egy rövidebb kátyús szakasz. Ez a rész emlékezetes számomra: 1978 tavaszán háromhetes gyakorlaton jártam itt az MN "szervezésében". A laktanya az erdészeti aszfalt mellett volt (romjai ma is látszanak a behajtani tilos táblánál), és a 24-órás őrségek közt lényegében szabadon csavarogtunk a hegyen, Drégelyvárra is felmentünk.
A nagyoroszi láda után kimentem a 2-es útra (jó kis lejtő!), majd bementem Drégelypalánkra, ahol egy közkútnál lemostam a sár javát. Innen a falvak közt bicikliút vezet egész Parassapusztáig (egész jó minőségű, csak persze nem takarítják, néhol vastagon borítja a megrohadt őszi lomb). Bernecebarátin benéztem a barátainkhoz, ahol egy jó meleg teát is kaptam, majd a parkoló előtti gázlón többször áttekerve alaposan lemostam a bicikli kerekeit. :-)


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu