WAP
A láda (normál méretű konyhai doboz) az alagút feletti fás területen, egy fa tövében, kővel takarva lett elhelyezve.
A ládába TravelBug helyezhető.
A láda egy különleges helyszínre invitál, az M6 autópálya fölé, hogy bemutassa Magyarország eddigi egyetlen, így legnagyobb alagút-völgyhíd rendszerét.
Megközelítés
A láda megközelítése gépjárművel Bátaszék felől ajánlott. Az 56-os főútról a
N 46° 10,867' E 18° 43,134' 86 m [GCM6+1elágazás] pontnál forduljatok jobbra, délnyugatra. A
N 46° 10,615' E 18° 42,545' 88 m [GCM6+2elágazás] kereszteződésnél haladjatok tovább egyenesen. A vasúti híd után továbbra is délnyugatra tartsatok, a
N 46° 10,431' E 18° 41,145' 198 m [GCM6+3elágazás]kereszteződésnél balra (nyugat) míg a
N 46° 10,422' E 18° 40,000' 198 m [GCM6+4elágazás] pontnál szintén balra kell továbbmenni.
Gyalogosan Véméndről ajánlott elindulni, majd a
sárga háromszög túristajelzésen haladni a
N 46° 9,755' E 18° 38,811' 206 m [GCM6+5elágazás] pontig. Itt jobbra fordulva, végig földúton közelíthető meg a helyszín. Ez, a Véméndi ABC-től 3,8 km-es túra.
Parkolás
Parkolni a megközelítésként javasolt út mentén végig lehetséges. Bár, gondolom nem tervezitek, azért leírom; senki ne próbáljon az autópályán megállni!
Az M6-os autópálya a Duna nyugati partján déli irányban haladva kapcsolatot teremt Budapest és a déli Baranya megyeszékhelye,Pécs között. A Dunaújvárostól Szekszárdon át Bólyig érő szakaszát 2010. március 31-én adták át a forgalomnak. Ezen a szakaszon 4 alagút épült. A sztráda Bólynál Pécs irányába indul, M60-as autópálya néven. Emellett, Dunaújvárosnál keresztezni fogja az egyelőre tervbe vett M8-as autópályát, míg Szekszárdnál az egyelőre tervezési szakaszban lévő M9-es autóutat. A tervekben szerepel még, hogy Ercsi környékén a Budapestet elkerülő második félkörgyűrűvel - M11-es autóút - csomópontot alakítsanak ki. A Bólytól Ivándárdáig (országhatár) tartó mindössze 20 km-es szakasz még nem épült meg. Az autópályát a teljes hosszon várhatóan 2018-ig fejezik be (M6 országhatár; M60 Szentlőrinc),
A négy alagútból, illetve 3 völgyhídból álló rész két alagútja Tolna, kettő pedig Baranya megyében található.
A szakasz konkréten a következő objektumokból áll:
- 167-168 km: Bátaszék alagút "A", 1331 méter
- 169 km: Belső-réti patak völgyhíd, 280 méter
- 169 km: Geresd alagút "B", 399 méter
- 170 km: Belső réti patak völgyhíd, 313 méter
- 170-171 km: Baranya alagút, 865 méter
- 172 km: Véménd alagút, "D", 418 méter
- 173: Palotabozsoki-vízfolyás völgyhíd, 481 méter.
Az alagutakban sokrétű biztonsági rendszer véd és figyel. 150 méterenként kétoldalú kommunikációra képes segélyhívó fülkék találhatók, míg 50 méterenként nyomógombos segélyhívók (és tűzjelzők) sorjáznak. Valójában három gombról van szó "állomásonként", az egyikkel tűzet, a másikkal műszaki hibát lehet jelezni, míg a harmadik általános segítségkérésre szolgál.
Mind a négy alagútban kamerarendszer figyel a nap 24 órájában. Sőt, ha valaki megnyomja bármelyik pánikgombot, a legközelebbi kamerák automatikusan ráfókuszálnak, így a bátaszéki központban a monitorokat figyelők azonnal látják, mi a helyzet. Az alagutakban szöveges üzeneteket közlő táblákat és hangosbeszélőket is elhelyeztek.
Ha baleset történt, vagy tűz keletkezett, akkor jön elő annak az előnye, hogy a szembehaladó két-két sávot mind a négy alagútban külön vezetik, ugyanis a két hosszabb alagútban vészátjárókat alakítottak ki. Ez azt jelenti, hogy képesek az egyik csőből a másikba, a szembejövők alagútjába vezetni a forgalmat, így elkerülendő a dugót, és megkönnyítve a mentést. Mentés esetére kidolgozott riadólánc létezik, négy környékbeli település még új tűzoltóautókat is kapott, közülük Véménden önálló tűzoltóőrs létesült.
Az alagutak aszfaltjába forgalomszámláló és sebességmérő hurkokat építettek. Ezeknek az a célja, hogy ha lassul a forgalom az alagútban, akkor a változó jelzésképű táblák gyorsításra hívják fel a figyelmet, másrészt az alagúthoz közeledőket lassításra, és fokozott figyelemre ösztönzik. A technika állítólag sebességkorlát túllépése miatti büntetésre nem használható, mert ezek ilyenformán nem hitelesített mérők.
Még több infó az alagutakról
itt
Az alagutak mellett érdemes néhány pillantást vetni alulnézetből a völgyhidakra is, a megközelítésként ajánlott út ezeken keresztül vezet.
Az alagutak tetejéről pedig nem elhanyagolható panoráma tárul elénk.
Felhasznált irodalom:
Wikipédia, valamint az
Origó oldalakról származnak.