geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
3665. Gyalog a Postakocsi-úton (GCRPKU)
1. segítség
1. segítség
Távolban a Kislaki-"högy", túl rajta a Nádasdi-erdő
Távolban a Kislaki-"högy", túl rajta a Nádasdi-erdő
Távolban a Sárkúti erdő, a láthatáron Ropolyerdő
Távolban a Sárkúti erdő, a láthatáron Ropolyerdő
A távolban Kaposvár, túl rajta Külső-Somogy
A távolban Kaposvár, túl rajta Külső-Somogy
2. segítség
2. segítség
A régi 10-es kilométerkő...
A régi 10-es kilométerkő...
Postakocsi-út
Postakocsi-út
A horizonton a Postakocsi-út dombgerince
A horizonton a Postakocsi-út dombgerince
Kilátás Szentpál felé
Kilátás Szentpál felé
4. segítség
4. segítség
Kislaki mélyút
Kislaki mélyút

Szélesség N 46° 18,644'
Hosszúság E 17° 47,230'
Magasság: 205 m
Megye/ország: Somogy
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2013.09.28 16:10
Megjelenés időpontja: 2013.09.28 16:11
Utolsó lényeges változás: 2018.04.30 11:25
Rejtés típusa: Multi geoláda (4H)
Elrejtők: Ajtony & Zerind HUN
Felhasználó: Ajtony
Nehézség / Terep: 2.5 / 2.5
Úthossz a kiindulóponttól: 16000 m
Megtalálások száma: 53 + 5 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.2 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást Ajtony készítette.


Gyalog a Postakocsi-úton
A Kaposvártól Szigetvárig vezető 36 km-es egykori országút (Régi postakocsi-út) északi szakaszát tárja fel ez a 16 km hosszú körtúra-útvonal. A kaposvári városi szakasz mellőzésével Töröcskétől a Ropolyi-erdőbe vezet, majd visszafelé elhagyva a Postakocsi-utat a Kecskeháton és a zselickislaki hegyen átvezetve záródik. A körtúra egyes szakaszai a Zselic teljesítménytúrázók számára ismerős jelzett utakon haladnak.
Eső után nem az a kimondott kerékpárút!
Jelszó képzés: A négy pont jelszórészlete egybeírva.
1. N 46° 18,644' E 17° 47,230' mélyút löszfalában keresd a kissé kiálló "gyökér" csonkot
2. N 46° 17,441' E 17° 47,253' mikroláda odvas fában
3. N 46° 16,015' E 17° 48,429' valós láda (12 cm*12 cm*10 cm) fa gyökerei közti zugban.
4. N 46° 18,414' E 17° 48,180' mikroláda örökzöld fa törzsén

A ládába TravelBug helyezhető.

Útvonal
A körtúrának nincsenek önmagukban is külön érdekességet rejtő állomásai, ezért a rejtések mindössze ellenőrző pontként szolgálnak.
A Postakocsi-út kezdeti szakaszának nyomvonala a Bartók utca és a Töröcskére vezető országút nyomvonalával egybeesik.
A túra kiindulása:  N 46° 18,752' E 17° 47,178' 210 m [GCRPKU+Ajánlott parkoló], és innentől dél felé haladsz a földes úton.
 N 46° 18,644' E 17° 47,230' 205 m [GCRPKU-1]
 N 46° 17,441' E 17° 47,253' 264 m [GCRPKU-2]
Kiérsz az aszfaltos útra, ott követed a P- jelet  N 46° 15,593' E 17° 47,884' 273 m [GCRPKU+1.útpont].
Az itt P- jelzésű Postakocsi-utat elhagyod, mert letér dél felé:  N 46° 15,455' E 17° 47,973' 276 m [GCRPKU+2. útpont].
Északra indulsz a Kecskehát gerincén  N 46° 15,408' E 17° 48,652' 261 m [GCRPKU+3. útpont].
Innentől végig a K+ jelzésen, majd a K-, S- és K+ jelzésen a Kecskeháton és a kislaki hegyen.
 N 46° 16,015' E 17° 48,429' 265 m [GCRPKU-3]
 N 46° 18,414' E 17° 48,180' 200 m [GCRPKU-4]

A falun áthaladva itt indul a mélyút, hogy a dombtetőn csatlakozzon a Postakocsi-útba:  N 46° 18,753' E 17° 47,529' 160 m [GCRPKU+4. útpont]

A Régi Postakocsi-út története
A török idők pusztításai nyomán elnéptelenedett Zselic falvainak egy része lassan életre kelt, de a vidék továbbra is ritkán lakott maradt. Még a 19. század elején is a Drávától a Balatonig szinte megszakítás nélkül a természet uralkodott, és ez a mondás járta: "nem az erdők vannak Somogyban, hanem Somogy van az erdőben".
Az 1950-ben Baranyához csatolt Szigetvár és szigetvári járás emberemlékezet óta Somogy vármegyéhez tartozott, ezért a megyeszékhellyel történő közvetlen összeköttetés a régi időkben is nagyon fontos volt.
Kaposvár központjától Szigetvárig vezet a Régi Postakocsi-út, amely már az I. katonai felmérés térképén (1763-87) is nyomon követhető. Hossza 36 km. Ez az egykori országút már több mint egy évszázada szerepét vesztette, mióta kiépült a 67-es út. A 67-es nyomvonalára az jellemző, hogy lehetőség szerint völgyekben halad, kisebb vízfolyások sokaságát keresztezve (közben két magasabb vízválasztóra is felkapaszkodva). Ez a vonalvezetés ésszerű a Zselic településszerkezetét tekintve, hiszen a jelentősebb községek mind völgy aljára vagy a völgyek oldalába települtek.
A Régi Postakocsi-út vonalának kijelölésekor más szempontokat tartottak eleink fontosnak. Pár évszázada a szilárd burkolat nélküli országutakat Somogyországban nem sok minden különböztette meg a mezei szekérutaktól. Létesítésük és karbantartásuk során a régi mondás szerint "sárra sarat hánytak", az esős időben tengelyig érő dagonyákat sárgafölddel töltötték fel. A Zselicben gyakorlatilag nincs útépítésre alkalmas kőzet, a földutak kőtörmelék szórással történő feljavítása során a Mecsekből szállítható, így méregdrága kövek helyett gyakran az itt-ott helyben fellelhető könnyen szétmálló mészkötésű homokkövet használták. Az országút rangját leginkább csak mérföldkövek kihelyezése, és az jelentette, hogy mellette széles sávban kivágták az erdőket, hogy az útonállók minél kevésbé tudjanak lesből meglepetésszerűen támadni az utazókra.
Ilyen építési mód mellett minél messzebb sikerült a Zselic vizenyős völgytalpait elkerülni, annál jobb volt. Ráadásul a völgyekben a keresztező patakok és erecskék hidak építését és karbantartását követelték volna meg, ami a vármegye szűkös lehetőségeit erősen megterhelte volna.
Adott korban ésszerű megoldás volt a Zselic domborzatának jellegzetessége alapján vízválasztókon vezetni a nyomvonalat.
A Zselic dombvidéke a kiédesedett vizű egykori Pannon-tó feltöltődése, majd az így létrejött síkság két-háromszáz méteres kiemelkedése révén keletkezett fennsíkból született. A mélyben fekvő kőzetrétegekben fellépő törésvonalak mentén a puha üledékekből álló felső rétegek is sérültek, könnyebben váltak az erózió áldozatává. A megbolygatott vonalakon a lefolyó vizek hosszú, túlnyomóan észak-dél irányú völgyeket munkáltak ki. Eközben az eróziótól megkímélt dombgerincek nagyjából megőrizték az eredeti fennsík magasságát. Ezért van az, hogy egy dombtetőről körbenézve a völgyeken túli láthatárt közel azonos magasságú, nagyjából vízszintes dombgerincek zárják. A vízfolyások a völgyekben erednek, ezért a vízszintes dombgerinceken vezető utak sehol sem keresztezik azokat.
Az elmúlt századok térképészete és mérnöki ismeretei alapján nem lehetett egyszerű feladat egy ilyen, lehetőleg minél egyenesebb útvonal kiválasztása a szaggatott felszínű, végtelen erdőkkel fedett dombvidéken.

A Régi Postakocsi-út legendája
A Zselic végtelen erdői, útvesztő völgyei sok-sok törvényen kívüli szegénylegénynek nyújtottak menedéket a 19. század során, míg a 60-as években sikerült a rettegett bandákat és orgazda hálózatukat a legkönyörtelenebb módon felszámolni.
A statáriális időszak egyik utolsó rajtaütése a 1877-ben a Posatakocsi Út Kaposvár-Töröcske közötti szakaszán történt, ahol a kereskedőket kirabló Horváth Baráth András két társa tűzharcban esett el, őt magát elfogták, és gyászos sorsra jutott.
Persze a betyárélet története tovább élt és megszépült a nép visszaemlékezéseiben, idővel legendák sokasága született. Ezek egyike a Postakocsi-út legendája.
Ki ismerhette volna az erdőkben bujkáló szegénylegényeknél jobban a vidéket? A legenda szerint egy halálra ítélt betyár azzal váltotta meg a szabadságát a "kaposi" szolgabírónál, hogy ki tudta jelölni a postakocsival egész évben járható, legrövidebb út nyomvonalát.
Akárhogy is történt, a 36 kilométeres útvonal kijelölése
a lehető legjobban sikerült. Kaposvárról indulva a Kapos völgyéhez képest 100...150 méterrel magasabban húzódó vízválasztóra kapaszkodott fel 5 km-en át, majd mintegy 10 kilométert ezen a szinten tett meg az erdőben. A Lencsés-tető után folyamatosan ereszkedett le Kishárságyon keresztül, Hárságyot és Antalfalut érintve a már síkságon fekvő Basalig és onnan tovább Szigetváron a mai 6-os útig. A sík vidékeken is alig észrevehető vízválasztón haladt, hidakat sehol sem kellett építeni.

A Régi Postakocsi-út ma
A Postakocsi-út a II. katonai felmérés idején (nagyjából az 1800-as évek középső harmadában) még fő útvonalnak számított, de az évszázad végén a megyetérkép tanúsága szerint már azonos fontossága volt a 67-es út elődjének. A Postakocsi-út a 20. század első éveiben veszítette el szerepét. Emléke még nem enyészett el: egyes szakaszai ma is Kaposvári utca néven szerepelnek Basal és Szigetvár belterületén.
A régi út ma is nyomon követhető, és túlnyomó része gond nélkül járható megszakítás nélküli útvonal a két város között.
Néhol szilárd burkolatú országúttá, több helyen utcává építették ki, de legnagyobb része erdei vagy mezei földút. Rövidebb-hosszabb szakaszain jelzett turistautak vezetnek, de ma (még) nincs összefüggő saját jelölése.
A régi út vonalvezetése az északi szakaszon évszázadok alatt teljesen változatlan maradt. Ezen a szakaszon néhány megviselt kilométerkő is dacol az idővel az 5. a 9. a 10. a 14. és a 15. kilométernél (ki tudja, meddig...).
Ami a középső és déli szakaszt illeti, a legújabb időkben a Basal-szőlőhegy és Antalfalu közötti szakasz kezd elvadulni. Itt hosszabb szakaszokon az eredeti út még éppen járható, máshol kezdi felverni a bozót, ezért a szekérút az eredeti utat kísérő fasor külső oldalára tevődött át. (Antalfalu belterületén pedig járhatatlanul, pár méternyire követi a település főutcáját jelentő országutat.) A régi út nyomvonala ezeken a helyeken is jól azonosítható mind bejárás során, mind a Google űrfelvételein. Több helyen itt is megkezdték a karbantartási, bozótirtási munkákat.
A mostani multival bemutatott északi szakasznál található egy mintegy 250 méteres szakasz, ahol a régi nyomvonal jól felismerhetően pár méternyire vezet a ropolyi erdőgazdasági út mellett\alatt (az 1. és 2. útpont között).

Csatlakozás a meglévő [GC2KER] túraútvonalról
A GC2KER útvonalának bejárása közben az 1. útpontnál van lehetőség becsatlakozni a kerékpárral nem mindig és akkor is nehezebben járható Postakocsi-út multiba, 2-1-4-3 sorrendben keresve az állomásokat, majd a Kecskehát déli végénél visszatérni a GC2KER útvonalába.

Feltárul előtted a Zselic ha innen nézel körbe:
1.  N 46° 18,018' E 17° 47,414' 230 m [GCRPKU+1.kitekintés]
2.  N 46° 17,720' E 17° 47,210' 252 m [GCRPKU+2.kitekintés]
3.  N 46° 17,736' E 17° 47,230' 254 m [GCRPKU+3.kitekintés]
4.  N 46° 17,883' E 17° 48,383' 187 m [GCRPKU+4.kitekintés]

Forrásmunkák
Gönczi Ferenc: A somogyi betyárvilág. Új-Somogy Nyomda Kaposvár, 1944
Lóczy István: Somogy vármegye közlekedési hálózatának változása és Kaposvár központi szerepének kialakulása a XIX. század folyamán p. 205-242 Könyvanalitika.
Gyenizse Péter tanulmánya p. 78-81.
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (28 db): környezet: 4.88 rejtés: 4.88 web: 4.94 átlag: 4.90

 + történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 - különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 - van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 - megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 - a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 + jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


ukata79 2019.10.06 17:50 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

VaVi 2019.07.27 16:08 - Megtaláltam
megvan, köszi :)

VP 2019.06.28 18:00 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 4.62
Zselici délutáni biciklizés: 90 km zömében erdei aszfalt utakon és földutakon.
3 - GCPOFO - 2 - 1 - 4 sorrendben. A forrásládás átkelés kemény volt (tolás), a többi rész jól biciklizhető.

Pety84 2019.03.24 09:53 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Korigumi 2019.03.23 17:38 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Lopakodó 2019.03.20 16:36 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2]

pötyimiki 2019.03.20 16:35 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

laszloistvan 2019.03.10 15:25 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.98
Valóban gyalog, a megadott táv bő kétszeresével, Zselic 36 (->40) túrán. Miután a Kecske-hát ellenőrzőponttól a déli hurkon tévedésből fordítva indultam el, éppen fordított irányú bejárással jött össze. Az útvonal közvetlenül csak a 3-4. állomásokat érintette, és épp a végén kellett dönteni, hogy bevállalok-e az 1-2. állomásokért pár plusz kilométert, vagy legalább egyikük feladásával esetleg jelszó nélkülit kérek. Végül bevállaltam, és így volt jó, mert így kikerekedett a táv 40-re, az élmény pedig egészen kiválóra a teljesítménytúra és a multiláda egységében. Köszönöm a színvonalas rejtéseket - különös tekintettel az 1. (nekem utolsó) állomásra - és a prémium ládaoldalt, ahogy Ajtonytól amúgy is megszoktuk a már-már líraian lokálpatrióta somogyi ládáinál - csillagos ötös. Külön jó volt, hogy a túra végén a szervezők között még rég látott földijeimmel is találkoztam.

Csabiq 2019.03.05 15:41 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Végül 18 km lett, bár igaz, ha már itt jártam leugrottam a Pölöskei forráshoz és vissza. A 3-ik állomás közvetlen közelében frissen vágták az erdőt. Egyelőre a rejtőfa még megúszta. Ragyogó tiszta idő volt, így útban a 4-ik pont felé az É 46°16.686'
K 017 °48.332' koordináta pontról, a Badacsony, a Szent György - hegy és a Gulács felemelő látványa tárult a szemem elé! Nagyon szép gyalogtúra volt, egy kora tavaszi napon! Ui. : az első pont rejtése valóban zseniális! [Geoládák v2.2.5]

Drotak 2018.10.29 18:00 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Ugyan szándékunk ellenére éjszakai túrába torkollott a sétánk, de csöppet sem bántuk, így is fantasztikus volt! :) [Geoládák v2.2.5]

N.Zs. 2018.08.05 14:00 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.38
Gyalog a Postakocsi-úton az ajánlás szerint. Az első pont zseniális rejtése mindjárt feldobta az indulást, ami jól is jött, mert az út eleje elég ingerszegény. Egészen a hármas pontig szinte semmi nem történt. Néha találkoztunk másik elvetemült kirándulókkal, motorosokkal, de egyébként kilométer gyűjtögetés és izzadás jellemezte az utat. Egész nap rekkenő meleg volt. kb. 30°C.
Aztán ráfordultunk a kék +-ra és egészen más arcát mutatta a táj. Tul. képp megmutatta az arcát. Volt kilátás, érdeklődő róka koma és rengeteg erdei gyümölcs. A meleg jól kifárasztott. A 4. pontnál leroskadtunk a lócára és csak a Hotel Kardosfa gondolatára gyűjtöttünk erőt a továbbmenetelhez. Nekünk végül 18 km-t mutatott a GPS. Szintemelkedés alig van benne (255 méter), igazán könnyű útvonal, csak a meleggel kellett megküzdenünk.
Köszönjük a lehetőséget.
A Kardosfában még mindig a fácánleves a legjobb leves. :-)

lopakodik
IMG_0229IMG_0234
IMG_0238IMG_0240
IMG_0242IMG_0243
IMG_0248 
laszloze 2018.07.16 17:18 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.90
Rettenetesen régóta piszkálta ez a láda a fantáziámat. Immáron meg is lett :)

Pár hete határoztam el, hogy végre begyűjtöm ezt a ládát, amikoris a SEFAG ZRt. egyik kollégájával dolgoztam együtt, és a láda 3. állomása mellett mentünk el. Lassítva begyűjtöttem, de így már adta a láda a feladatot, hogy gyűjtsem be a maradék 3 ládát is.
Így hetekkel később a mai napon azaz 2018.07.16-án végre meg lett a teljes láda minden állomásával együtt.

Köszönöm a rejtést! :)

Ajtony 2018.06.23 16:16 - Egyéb
Keresői bejelentés alapján ládaellenőrzés. A ládika az eredeti helyén lapult. Nem tettük ki a pótlásra előkészített újat, mert a régi teljesen rendben van. De a megtalálásához le kell hajolni vagy letérdelni, mert a rejtő odu talajszinten van.

 
zaskl 2018.06.16 23:59 - Megtaláltam
Sajnos a második pontot nem találtuk meg, az odvas fa meglett. Kérjük, a képek alapján a találat elfogadását. Köszönjük a rejtést. ZASKL

[Jóváhagyta: Ajtony, 2018.06.19 07:10]

Köszönjük, a jóváhagyást. ZASKL

DSC_8781DSC_8794
DSC_8815DSC_8829
Zergi 2018.04.30 13:00 - Megtaláltam
Fogtam!

IMG_9556IMG_9557
IMG_9558IMG_9570
IMG_9571IMG_9574
IMG_9577IMG_9578
IMG_9579IMG_9580
IMG_9581IMG_9582
IMG_9584IMG_9585
IMG_9586IMG_9588
IMG_9589 
ésKata 2018.04.30 13:00 - Megtaláltam
m

dabcsi 2017.12.24 14:15 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.81
24.-i séta, amíg Dabcsi a hókockát sütötte. Az első, a második és a negyedik pont egy körön - a postakocsi útról a sárga jelen vágtam át a Kecskehátra - hát ezt csak erős idegzetűeknek ajánlom: ledöntött erdő, eltűnt jelek, két keresztben épített vadkerítés, minden adventi hangulatomat felemésztett, de a Kecskeháton lenyugodtam. A ropolyi útról pedig begyalogoltam a hármasért, ez így is jó négy óra volt, lelkifurdalás nélkül jöhetett a karácsonyi menü...

 
Zéboy 2017.08.01 21:22 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

 
Berián 2017.08.01 13:53 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

vbr 2017.05.28 00:00 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.04
Köszönjük a rejtést, szép körút, igényes ládák, szuper leírás!


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (58 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu