geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett/szabályzat
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
Nyomtatás
Nyomtatás
3374. Neszmélyi Hajóskanzen (GCHSK)
Itt kell lekanyarodni
Itt kell lekanyarodni
Vöcsök I.
Vöcsök I.
Neszmély
Neszmély
Zoltán
Zoltán
Lajta monitor
Lajta monitor
Lajta belülről
Lajta belülről
Egy kis Monarchia
Egy kis Monarchia
Szebb jövőre várva
Szebb jövőre várva
Dzsindzsásban a láda. Néha levágják...
Dzsindzsásban a láda. Néha levágják...
Azért nem ilyen magasan :)
Azért nem ilyen magasan :)
Kavicsozó
Kavicsozó

Szélesség N 47° 44,159'
Hosszúság E 18° 21,150'
Magasság: 110 m
Megye/ország: Komárom-Esztergom
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2012.08.18 11:00
Megjelenés időpontja: 2012.08.18 21:55
Utolsó lényeges változás: 2013.10.13 22:18
Utolsó változás: 2017.05.15 09:38
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Betyárballada
Felhasználó: Betyárballada
Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 200 m
Megtalálások száma: 280 + 3 sikertelen + 2 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 1.1 megtalálás hetente
A geoláda nincs bejelentve a geocaching.com-on.


WAP
3 cm átmérőjű, 9 cm hosszú henger a skanzen területén kívül, egy fa odvában, árvíztől védett magasságban.
WAP END


A ládába TravelBug nem helyezhető.


Megközelítés

Két útvonal is választható:

I. Amennyiben megnézed a skanzent, a  N 47° 44,110' E 18° 21,325' 118 m [GCHSK+kereszteződés] pontnál található hajócsavarnál kell lekanyarodni a főútról, az autó a kiépített  N 47° 44,184' E 18° 21,344' 115 m [GCHSK+parkoló] parkolóban hagyható.
II. Drive in: Ebben az esetben nem illik a skanzen parkolóját használni, ezért a  N 47° 44,061' E 18° 21,148' 117 m [GCHSK+alternatív kereszteződés] pontnál kell lekanyarodni, parkolás tetszőleges helyen.

A láda az ártéri erdőben, egy fa odvában található, árvíztől (talán) védett magasságban. A rögzítésre kérlek vigyázz, ne szakadjon el.
A rejtés évében a láda környékét nyírták, amint a logokból látszik, idén nem olyan szorgalmasak a munkások. Készüljetek fel, csípős-szűrós lehet.
Mivel nem szeretnék semmit sem összefirkálni, alternatív jelszó nincs. Árvíz idején elegendő a "Jelszó nélkül" és egy fotó arról a pontról, ameddig jutottál.

Mindenkinek ajánlom a  N 47° 44,237' E 18° 20,750' 101 m [GCHSK+Duna-part] pontot a séta kedvéért, na meg egy kis kavicsdobálásra.

A környéken horgászok is vannak, kérlek, ne zavarjátok Őket!

Nyitva tartás

Szerda-vasárnap
10:00-18:00 (a pénztár 17:00 bezár)
Hétfő-kedd
szünnap

Pénteken, szombaton és vasárnap 13:00 órától a büfé is nyitva tart, ahol hekk és lángos kapható.

Téli időszakban a skanzen csak előzetes bejelentkezés után látogatható, a szállás változatlanul üzemel.

Árak

Teljes árú jegy: 600 Ft / fő
Gyermek (6-18 évesig): 400 Ft / fő
Szállás: 2000 Ft / fő / éj + IFA

Ládatörténet

A láda sajnos rossz állapotban van, költözés miatt évek óta nem jártam arra. Kész a csere, remélem néhány héten belül sikerül frissíteni. Addig elnézést mindenkitől az elhanyagoltság miatt.
2015.06.03. Liberty PET palack ládával megtámogatta a sikeres keresést.
2013.10.06. A láda ismét beteg volt, pliptai feltámasztotta. Köszönöm!
2013.04.15. 5 hónap betegségből feltámadva, Kokó jóvoltából a láda mikro lett, ismét kereshető! Köszönöm a segítséget!
2012.11.07. A láda beteg, ellopták.

Neszmély rövid történelme

Neszmély és környéke már ősidők óta lakott helynek tekinthető, ahol minden kor képviselve van, de leggazdagabb a római kori itt talált leletanyag.
Első írott nyomát az 1237-40 között készült Albeus jegyzékben találjuk, akkor nevét Nezmel, 1341-ben Neezmel alakban írták.
1422-ben már oppidum, tehát város, és vámja a komáromi váré.
1471-ben Longa-villa. Város, majd mezőváros jellegű volt. Erről 1710-ből való pecsétje is tanúskodik.
A törökök ezt a települést sem kímélték, 1552-ben már az elpusztult települések között szerepelt, ekkor az összeírók összesen hat lakható házat találtak, 24 évvel később még mindig csak tizenkettőt vehettek számba. A település később mégis újratelepült, egy 1749-es birtokper adatai szerint már 18 nemes udvartelkes birtoka szerepel.
A településen található a Neszmélyi-borvidék központja. Kitűnő, zöldesbejátszó aranysárga bora külföldön is jól ismert volt. Az 1800-as években kitört filoxéra-vész azonban a szőlőtermelést hosszú időre visszavetette Neszmélyen és a borvidéken is. Az 1990-es évektől a szőlő- és bortermelés új lendületet vett, s mára már sikerült visszanyernie régi hírét. Mára már az ászári borvidékkel egyesülve, Ászár- Neszmélyi Borvidék néven éri el sikereit.
1977. április 1-jén Almásneszmély néven egyesítették a szomszédos Dunaalmással. A két település 1991-ben szétvált.

Forrás: facebook

A Hajóskanzen

Neszmélyen a szigetekkel határolt védet Szent Ilona öbölben búvik meg Magyarország legtekintélyesebb muzeális folyami hajóparkja. A hajóskanzent Neszmélyen a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány tartja fent, gondozza, restaurálja a letűnt idők gőzhajóit.

ZOLTÁN gőzhajó

Az Alapítvány névadója, a ZOLTÁN gőzhajó, amely NEUE DONAU típusú oldalkerekes vontató gőzhajó. 1869-ben épült Linzben, az Ignaz Mayer Werft gyárban. A 400-600 tonnás uszályok vontatására alkalmas hajó 1958-ig állt aktív szolgálatban.
Az 1963-selejtezést követően a főgépet, a kazánt és a lapátkerekeket eltávolították, majd a hajó a százhalombattai Dunamenti Erőmű Vállalathoz került, ahol az erőmű üzemvíz csatornájában lehorgonyozva, sportevezős klubházként használták. Mivel e funkciójában az elöregedett testű hajó már csak jelentős anyagi ráfordítással lett volna fenntartható, ezért a tulajdonos az időközben létrejött Zoltán Alapítványnak adományozta.
2008-ban a hajó védett műszaki emlékké lett nyilvánítva.
Az Alapítvány a 2009-ben elnyert európai uniós támogatási összegből a hajó teljes felújítását elvégezte. A felújítást követően a kazán- és gépház helyén hajózástörténeti kiállítás tekinthető meg.

NESZMÉLY gőzhajó

Magyarországon gyártott utolsó gőzhajók egyike, a BAKONY oldalkerekes vontató gőzhajó. A MAHART 15 esztendőn keresztül uszályok vontatására használta. 1972-ben helyezték át állóhajó-állományba, s ezután úszó munkagépként gőzt szolgáltatott más hajók tisztításához a Csepeli Szabadkikötőben.
A hajó az utolsó pillanatban menekült meg a szétvágástól. Egy árverést követően 2003 novemberében, rendkívül lepusztult állapotban került Neszmélyre.
Részleges felújítása után, 2004. október 2-án - a Hajóskanzent befogadó falu iránti tiszteletből -, a Magyar Hajózási Emléknap és a Tengerészeti Világnap rendezvény alkalmával, ünnepélyesen átkeresztelték, s a NESZMÉLY nevet kapta. A veterán gőzhajó azóta nem csupán kiállítási tárgyként funkcionál, hanem lakókabinjait felhasználva, a hajón csoportos és egyéni turisták számára biztosít szálláslehetőséget.
Az Alapítvány a 2009-ben elnyert európai uniós pályázati támogatásból a hajó teljes felújítását végrehajtja.

Petőfi gőzhajó

A FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG típusú, gőzüzemű oldalkerekes személyhajót 1918-ban az MFTR Komáromi Hajóműhelyében kezdték építeni JENŐ FŐHERCZEG néven. 1919-ben félig kész állapotában elvontatták, majd 1923-ban az MFTR újpesti hajóműhelyében fejezték be. 1924-ben SZENT LÁSZLÓ névre keresztelék. 1944 őszén a Folyamőrség őrnaszádezred parancsnokságának törzshajójaként került Ausztriába, ahonnan csak 1946 decemberében került haza.
1947-tól a MESzHART üzemeltette, majd 1950-ben az új neve PETŐFI lett. 1957-ben a MAHART megrendelésére átépítették, és egy új, Yarrow-rendszerű 580 LE-s vízcsöves kazánnal szerelték fel. 1979-től a Kossuth gőzhajó leállítása után, Budapesten sétahajóként használták, de 1983 őszén leállították, és 1986-ra a felépítményét teljesen lebontották . Ezután felújításra Apatinba vitték, ahol a munkálatok elvégzése során, 1989-ben egy tűzeset során kiégett.
A Magyarországra visszakerült, és az Újpesti-öbölben tárolt hajót 2003 decemberében az Európa Rendezvényiroda Kft. vásárolta meg, így a PETŐFI 2003 decemberében elsőként érkezett meg a Neszmélyi Hajóskanzenba az akkor még BAKONY (ma már NESZMÉLY) hajóval együtt, ahol a felújítását várja.

Lajta monitor

Az Osztrák-Magyar Monarchia tengeri flottájának parancsnoka Wilhelm von Tegethoff altengernagy javaslatára, döntött a Monarchia vezetése monitor típusú hadihajók építése mellett és 1869-ben megszavazták az ehhez szükséges pénzt. A MAROS után második hajóként bocsátották vízre a LEITHA hadihajót. 1872-ben állították hadrendbe és 1876-ban volt az első bevetése.
A Monarchia hadrendjében többször volt szolgálatban és tartalékos állományban, részt vett komolyabb hadgyakorlatokon is. Átépítései közül a legjelentősebb az 1887. évi.
1918. április 10-én, Óbudán a LEITHA-t és testvérhajóját végleg leszerelték és kivonták őket a hadiflottilla hajólistájából.
1919 elején az antant minden használható dunai hadihajót elvitt az országból. A Tanácsköztársaság vezetői felismerték egy dunai flottilla szükségességét. Ezért újra használhatóvá tették a nálunk hagyott, öreg és leszerelt hajókat. A német nevű hajók magyar nevet kaptak, így lett a LEITHA-ból LAJTA.
1921. január végén a LAJTÁ-t és testvérhajóját a MAROS-t Korneuburgban szigorú antant ellenőrzés mellett végleg leszerelték. A bontást pár hónap alatt be is fejezték. A fegyverektől, páncélzatuktól, gépeiktől megfosztott hajótesteket elárverezték.
Az öreg monitor 1992. november 11-én védetté lett nyílvánítva és 1993-ban az akkori tulajdonostól már újra LAJTA néven, "ingyen" került vissza állami tulajdonba, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Lecsupaszított hajóteste sokáig a Honvéd Folyami Flottilla újpesti hadikikötőjében várakozott, majd 2005 áprilisában az Alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került, ahol ugyanazon év őszén állagmegóvásként új festést kapott.
A hajót az Alapítvány 2009-ben elnyert európai uniós pályázati pénzből az 1887-es állapotának megfelelően újította fel. A LAJTA monitor jelenleg a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből.

Vöcsök I.

Az 1975-ben Szovjetúnióban épült folyami hordszárnyas utasszállító hajó 1977-ben került magyarországra a MAHART kötelékébe. Többségében a Budapest-Bécs-Budapest útvonalon teljesített szolgálatot. 2003-ban a futott üzemóra alapján a felújítását költségesnek találták ezért a hajót kiselejtezték. 2005-ben az üres hajótestet az Alapítványnak ajándékozták, s most a Hajóskanzenben, a vízparton kiállítva tekinthető meg.

Forrás: hajoskanzen.hu
Állapot: kereshető
1 játékos karbantartást javasolt, lásd a logot.

Értékelés: értékelés (138 db): környezet: 4.37 rejtés: 4.24 web: 4.60 átlag: 4.41

 + történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 + település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell

Geoláda megtalálói:
ier 2017.09.14 09:38 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

BRobi 2017.09.08 20:31 - Megtaláltam
Megtaláltam. :-) Köszönet a rejtésért. :-) [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

szenor 2017.08.02 10:16 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést.

GeoCenci 2017.08.01 17:30 - Megtaláltam
Köszönjük!

Peet_bike 2017.07.23 13:20 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.78
Megvan! Köszönöm.

réka97 2017.07.22 15:00 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.04
Megvan.! :)

Túramacska 2017.07.16 21:38 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.2x] [wapon beküldött szöveg]

KK_Team 2017.07.07 16:33 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Mary28 2017.07.05 17:06 - Megtaláltam
Meglett, köszi!

marciakos 2017.06.30 17:10 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

ésKata 2017.06.24 16:10 - Megtaláltam
megleltem a tatai sárkányhajó verseny után.

atomfrici 2017.06.18 13:35 - Megtaláltam
köszi a rejtés.
A log füzet nagyon megviselt állapotban van.

Gergo 2017.05.28 14:00 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.09
Meglett Köszönöm a rejtést.
Gergő

anettx 2017.05.28 06:21 - Megtaláltam -
TFTC!
Csak kívülről néztem meg.
Kapszulában a gurigába tekert logfüzet cserét igényel.
Aki 170 cm alatti az vigyen magával sámlit a kapszula megszerzéséhez:)

gchsk-IMG_9532 
befi 2017.05.26 14:45 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

TigerCat 2017.05.20 11:28 - Megtaláltam
Megtaláltuk.

Bluedog 2017.05.20 11:28 - Megtaláltam
Megtaláltuk. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Bonbonetti 2017.05.20 11:28 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

katika59 2017.05.11 13:00 - Megtaláltam
A rejtekadó fát megtaláltam (millió csaláncsípés után, reumás nem leszek) csak nem értem fel. Mellékelem a fényképet Kérem a log elfogadását.

[Jóváhagyta: Betyárballada, 2017.05.15 09:34]

CsKaroly 2017.04.29 16:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.2x] [wapon beküldött szöveg]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (285 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu