A comos ládaoldalt sajtqkac készítette.
Itt a magyarországi repülőtereket bemutató sorozat következő tagja, mellyel a
tököli repülőtérre invitáljuk kessertársainkat.
WAP:
A láda kerítésen belül, de kívülről könnyedén elérhető helyen van.
Klasszikus rejtést keress!
Ha további segítségre lenne szükséged, akkor olvasd el a ládáról szóló részt...
Megközelítés
Jöhetsz Halásztelek felől, ekkor a foghíjas kerítésen át hangárok sokaságát láthatod. Ha Szigethalom felől közelíted a ládát és nyitva van az ipari park kapuja, benézhetsz, mert itt nincsenek már hangárok, ezért jobban belátni a füves részre, ill. egy kicsit a nagy hangár előtere felé is. Szerencsés vagy, ha látsz guruló ill. le- vagy felszálló gépet is.
Parkolás
A ládától néhány méterre is megállhatsz. Volánbuszról a Hangárok megállónál kell leszállnod /100 m/.
A repülőtér története
A tököli repülőtér Csepel sziget egyetlen repülőtere, de nem az első. Az első világháború végén ugyanis egy vízi repülőtér működött a sziget északi részén, a Szabadkikötő környékén.
A ma is létező repülőteret a repülőgépgyártás megindítása hozta létre a már első világháború előtt is működő Weiss Manfréd művek bázisán, 1928-tól kezdődően. A repülőtér három önálló község, Tököl, Halásztelek és Szigetszentmiklós között épült ki folyamatosan, az egyre növekvő felhasználásnak megfelelően. A tököli reptérnek három fő felhasználója volt az idők során.
1. A különböző időkben más-más nevet hordozó, előbb ideiglenesen, majd végleg megszűnt repülőgépgyár, majd repülőgép-javító üzem. Legismertebb neve az utolsó, a Dunai Repülőgépgyár (DRG). Forgalmi gépek licencgyártásával kezdték, a II. világháború végéig katonai gépeket gyártottak (legsikeresebb típusuk a WM-21 Sólyom), utána pedig először a magyar légierő gépeit javították, majd az egykori Varsói Szerződés munkamegosztása keretében MiG vadászgépek és egyes helikoptertípusok javítását osztották rájuk. Ezeknek a tevékenységeknek elengedhetetlen feltétele volt a repülőtér, ami a katonai repülés "társbérletében" folyt.
2. A szovjet hadsereg különböző egységei, nemcsak különböző harci ezredek állomásoztak 1945-1991 között a repülőtéren, de itt volt a Magyarországon állomásozó szovjet csapatok főparancsnoksága is, ami további vegyes szállítási feladatot jelentett. Így ezekben az években a repülőtér vezetése, irányítása a szovjetek kezében volt. Az 1991-es kivonulás után a korábbi albérlők kezébe került, ugyanakkor jelentősen megoszlott a repülőtér használata.
3. A magyar katonai repülés különböző kisebb-nagyobb szerveződései már az 1930-as évektől jelen voltak a repülőtéren, működött itt repülő műszaki intézet, nehéz elfogó vadászgépek stb. A II. vh után újjászerveződő és az 50-es években irreálisan felduzzasztott légierő egyes egységei is Tökölön állomásoztak a szovjetek mellett, 1953-ban az MH létrehozta saját repülőbázisát is a hatalmas területen. A magyar vadászgépek csak ideiglenesen állomásoztak itt, de a vegyes (pl. a VIP) szállító tevékenység folyamatos volt és egy darabig még a szovjetek távozása után is megmaradt. Az utolsó itt működő egység a Vitéz Háry László Vegyes Szállítóosztály vette át a szovjetektől és üzemeltette a repteret a 90-es években, bár az osztály gépeinek egy része Szolnokon állomásozott.
A repülőtér jelene
A katonai repülés az utolsó egységgel 1992-ben hivatalosan eltávozott a tököli repülőtérről, de a Dunai Repülőgépgyár egy rövid szünet után még újra működött, az ő berepülő tevékenységük biztosította a folytonosságot a felszámolásig.
Ezzel párhuzamosan 2000-től megkezdődtek a próbálkozások a civil felhasználásra. Az állami vagyonügynökség először a Master Sky Kft.-nek közvetlenül adta bérbe az infrastruktúra egy részét. 2002-től ennek már gyakorlati megnyilvánulásai is voltak, pl. a (Besenyei Péter kezdeményezésére létrejött) Red Bull Air Race gyorsasági szlalomverseny első futamát Tökölön rendezték (Innen költözött át a Dunára a verseny, a bázis azonban itt maradt.). 2003 őszén Tököl adott helyt a motoros repülők centenáriumi repülésének, amin száznál több gép vett részt.
2005 februárjában az állam eladta a teljes ingatlant egy ingatlanfejlesztő cégnek a Tököl Airport Rt.-nek, amely a repülőtér üzemeléséhez nem szükséges részeket, pl. a DRG épületeit eladta, másokat kisebb részenként bérbe adott. A fő felhasználó azonban a repülés maradt, melyet a Master Sky ettől kezdve mint szakmai üzemeltető vállalt fel a tulajdonos megbízásából. Ma kb. 80 repülőgép és 3 repüléssel foglalkozó cég működik a reptéren, jobbára hobbi és sportrepülőgépek.
A repülőtér ma "nem nyilvános fel- és leszállóhely" besorolású, vagyis főleg az ott települő gépek használják, de a tulajdonos engedélyével egyéb nem kereskedelmi célú forgalomra is igénybe vehető.
Sétarepülés
A legtöbb hobbi és sportrepülőtérhez hasonlóan itt is van lehetőség utasrepülésre, de itt működnek ezzel (is) foglalkozó cégek. Pl. a Pannon Air Service (Iroda: T.: 06/24/ 536-836, Fax.: 06/24/536-835) 1-3 utas repültetését állandóan biztosítja, de kívánságra nagyobb csoportok repülését is megszervezi.
De van lehetőség motoros sárkányrepülővel repülésre is (Tóth Ferenc: +36 20 777 9913) és motoros vitorlázó-repülőgép is rendelkezésre áll (Tóth Géza: +36 30 900 6006)
Egyéb ügyekben, pl. repülőtéri "üzemlátogatás" ügyében a repülőtér vezető (Talabos Gábor: +36 30 625 1834) az illetékes.
Köszönet a repülőtér dolgozóinak a közreműködésért!
A repülőtér hivatalos adatai
Olvasnivalók:
A tököli repülőtér
A csepeli repülés története
Tököli reptér lapja
Közeli ládák:
GCSZOL
GC4QZM
GCHATE
GCTIFS
Röviden a ládáról
A láda egy kb. 8X10 cm nagyságú hengeres alakú műanyag doboz.
A láda pontosan a megadott koordinátán van, a kerítésen belül, de kívülről könnyedén elérhető helyen találod.
Klasszikus rejtést keress a talajszinten.
Ládatörténet
2012.11.30 Ládakarbantartás: kitettem a 3. logfüzetet. Ebben már nincsenek repülőkről készült fényképes lapok. Miért kellett a képekre logolni, amikor volt bőven hely?
2015.05.05 Ládakarbantartás: betettem a következő logfüzetet, de az előzőt is írjátok teli, csak azután kezdjétek meg az újat. A ládával bánjatok óvatosan, lassan nyissátok ki, hogy a gyíkocskáknak legyen idejük elmenekülni...
2016.04.15 Ládakarbantartás: elhoztam a betelt füzetet és raktam be néhány ajándékot. Bánjatok óvatosan az egykor szebb napokat látott rejtekkel. Köszönöm.
2016.09.13 stmester pótolta a ládát, köszönet érte!
2016.11.21 Valakinek nem tetszik ez a láda, már 3. alkalommal kellett 7 hónap alatt itt járnom! A repteresek biztosan nem ludasak, mert a rejteket ők készítették a játékunk számára!
2017.02.15 A sorozatos ládarongálás miatt, a láda egy szinttel lejjebb került, így talajszinten keresd! (DFRi)
2017.03.01 A láda gondos "anyukája" sinus90, a ládakarbantartást átadta számomra. Remélem jó gazdája leszek. (DFRi)
2018.09.03 Ládakarbantartás: Log füzet csere és bekerült néhány új ajándék.
2018.10.23 Ládaellenőrzés. Szerencsére a láda a legnagyobb rendben van. Ennek örömére tettem bele néhány új ajándékot.
Szép időt, jó nézelődést, sikeres ládavadászatot kívánnak:
vgyuri: a sorozat ötletadója, a ládaoldal megírója
sinus90: az oldal formába öntője, a láda rejtője
sajtqkac: COM-os ládagazda
DFRi: ládagazda, a láda karbantartója