WAP: Az állvány alatt van a ládacsere programos láda, az erőd kapuja alatt kövekkel takarva. Sagabi és Lopakodó által újrarejtve. Köszönet!
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Az első világháború legnagyobb tengeri ütközete hőseinek emlékére
Megközelítés:
A láda Horvátország legdélebbi csücskén, a Prevlaka félsziget végében, a Punta d'Ostro erődben található. A félszigetre nem lehet autóval behajtani. A félsziget bejáratánál a N 42° 24,348' E 18° 30,647' 3 m [GCOTRA+parkoló] pontnál tudsz parkolni. Innen vagy gyalog, vagy biciklivel, amit a helyszínen bérelhetsz, vagy kisvasúttal tudsz az erődig elmenni.
Rejtek:
A petlink palack ládát az erőd tenger felöli mellvédfalában találod, kövekkel takarva.
Otrantói tengeri ütközet:
Az első világháborúban, 1916-ban az antanthatalmak az Otrantói-szorosnál tengerzárat hoztak létre, így akarták megakadályozni, hogy a Monarchia hajói azon átjussanak. Az Otrantói-szorost az antanthajók szigorú ellenőrzés alatt tartották. Emiatt a császári és királyi hadiflotta egyik fontos feladata az otrantói tengerzár szétzúzása volt, az ellene indított támadásokkal. Ezekből a harcokból a NOVARA cirkáló is rendszeresen kivette a részét.
1916. július 8-án és 9-én a NOVARA gyorscirkáló ismét Otrantónál küzdött a tengerzár elleni harcban. Ekkor heves összecsapások zajlottak le az ellenfelek között, de az éjszakai harc nem hozott látványos eredményt.
Az SMS NOVARA cirkáló és parancsnoka, Horthy Miklós legnagyobb diadalát 1917. május 15-én aratta Otrantónál. Itt zajlott le az első világháború legjelentősebb Adria-tengeri csatája. A brit-francia hajórajok blokád alá helyezték az Otrantói-szorost.
A Monarchia flottaparancsnoksága elhatározta, hogy áttöri és felszámolja a tengeri zárat. Az áttörés végrehajtására a Horthy vezette gyorscirkálóraj kapott parancsot, melynek kötelékébe a NOVARA, az SMS HELGOLAND és az SMS SAIDA tartozott. A hajók egyenként 3500 tonnásak voltak, fedélzetükön kilenc-kilenc darab 10 cm-es löveggel. A köteléket két rombolóval: az SMS CSEPEL-lel és az SMS BALATON-nal erősítették meg. Az ütközetbe két osztrák-magyar és egy német (U-89) tengeralattjáró, valamint több k.u.k. haditengerészeti repülőgép is bekapcsolódott. A kötelék fedezeteként - tartalékként - Cattaróban készenlétbe helyezték az SMS BUDAPEST partvédő páncélost, az SMS SANKT GEORG páncélos cirkálót, valamint hét torpedónaszádot.
A NOVARA és különítménye 1917. május 14-én este futott ki a Cattarói-öbölből, két lépcsőben. Tervük az volt, hogy a blokádot őrző hajókra a kora hajnali órákban csapnak le, megsemmisítik őket, majd az Albánia déli részén lévő Valona melletti Linguette-foknál egyesülnek és hazatérnek. A cirkálók hajnalban rajtaütöttek a tengeri zár hajóin. Heves tűzharcban 14 védekező brit és olasz őrhajót süllyesztettek el, és a vontatott hálókat is megsemmisítették. Sikerült az egyesülés is. Ekkor vették észre, hogy az ellenség nagy erejű köteléke közeledik feléjük, mely két brit cirkálóból, két felderítőhajóból, 4 olasz és 3 francia rombolóból állt. Az ellenség több mint háromszoros túlerővel és nagyobb lőtávolságú hajóágyúkkal rendelkezett.
Horthy nem tétovázott, azonnal kiadta egységének a tűzparancsot. Először a k.u.k. haditengerészeti repülők bombázták a brit cirkálókat, s a hajókat irányváltoztatásra kényszeríttették. A cirkálók a főerőkkel vették fel a küzdelmet. A NOVARA-t és a SAIDA-t mesterséges ködbe burkolták, s így közelítették meg az ellenséget. A britek megpróbálták hajóikat kivonni a lőtávolságból, ekkor a NOVARA parancsnoki hídja találatot kapott. A parancsnok mindkét lábán megsebesült, de nem hagyta el a fedélzetet, hanem hordágyról tovább vezette a heves tengeri csatát. Egy újabb ellenséges találat megrongálta a NOVARA géptermét, ezért a SAIDA vontatókötélre vette. Közben mindkét fél részéről újabb erősítések érkeztek a csata színhelyére. A császári és királyi flotta erősítése jelentős tűzerejű volt, ezt az antant hajói nem várták be, hanem délnek fordulva elhagyták a csatateret. Közben a német UC-25 tengeralattjáró megtámadta a köteléket, és torpedóval súlyosan megrongálta a brit DARTMOUTH cirkálót.
A császári és királyi hajóraj aránylag kis veszteséggel aratott fényes győzelmet. Minden hajója visszatért támaszpontjára. A NOVARA-t egy hét alatt kijavították. A győzelem jelentős volt, az antant éjszakai blokádja teljesen megszűnt. A központi hatalmak tengeralattjárói több hónapon át zavartalanul kelhettek át a szoroson.
Veszteségek a monarchia oldalán:
15 halott
31 sérült
2 cirkáló (közepes károsodás)
A k.u.k. flottát az U-4 és U-27, ill. az U-89 (német UL-25) tengeralattjáró segítette. A SANKT GEORG páncélos cirkáló 2 rombolóval és 5 torpedónaszáddal, a BUDAPEST partvédő 3 torpedónaszáddal futott ki.
A szövetséges hadvezetés, s a Monarchia is nagyra értékelte az otrantói győzelmet. A király, IV. Károly 1918. március 1-jén Horthyt ellentengernaggyá léptette elő, s kinevezte a flotta főparancsnokává. (Otrantó nyomán a leginkább tettre kész és népszerű parancsnoknak ítélték. Szerk.) Tettéért utólag kitüntették a legmagasabb rendjellel, a Mária Terézia-rend lovagkeresztjével. Budapesten 1937-ben állították fel a haditengerészek emlékművét. A hasáb formájú alapzatból hullámokat hasító cirkáló, a NOVARA orra nyúlt előre.
Az első világháború befejezésekor, 1918. október 31-én Horthy ellentengernagy a király parancsára átadta a császári és királyi hajóhadat a Délszláv Nemzeti Tanácsnak. Később a volt osztrák-magyar hajóhad hajóegységeit az antanthatalmak felosztották egymás között. A NOVARA cirkálót Franciaország kapta meg, ahol THIONVILLE néven egy ideig iskolahajóként működött.
A dicső tengeri ütközetek után Horthy és a résztvevő tengerésztisztek emlékül elkészítették a NOVARA emlékérmet. Az érem emlékeztette a NOVARA-n szolgálókat a háborús évekre, arra, hogy egykor Horthy parancsnoksága alatt a flotta kötelékében küzdöttek.
Prevlaka félsziget:
Az erőd a Prevlaka-félsziget csúcsán található, a hasonló nevű "természeti parkban". Nem volt ez mindig ilyen idilli: a jugoszláv időkben, lévén az egész öböl a hagyományokhoz hűen hadikikötő volt, a félsziget is szigorúan őrzött katonai terület volt. Erről ma a temérdek szocreál épület, bunkerek, a tengerpart szikláin pedig szögesdrót tanúskodik. Jugoszlávia felbomlása után a horvátok maguknak követelték a félszigetet, ami elhúzódó fegyveres konfliktushoz vezetett, és egészen 2002-ig ENSZ-megfigyelők is állomásoztak a térségben. Abban az évben a félszigetet végleg megkapta Horvátország, a fegyvereseket kivonták, a területet pedig megnyitották a látogatók előtt.
A Prevlaka Parkba 14 kunába (kb. 500Ft) kerül a belépés. Ezért a pénzért jár az a szolgáltatás is, hogy az embert egy átalakított traktor által húzott közúti "vonat" elviszi a park bejáratától a kb. 2km-re lévő erődig - kocsival ugyanis nem engedik meg a behajtást.
Punta d'Ostro erőd:
Az erődöt 1856-ban kezdték építeni a Monarchia mérnökei, azóta gyakorlatilag változatlan formában áll a vártán. Az I. világháborúban jelenetéktelen károk keletkeztek benne, de a II. már jobban megtépázta. 1943-ban német légitámadás érte az erődöt, az ezáltal okozott sebek láthatók mai is. Az azóta tartó több, mint hatvanéves délszláv uralom és a kitüntetett katonai szerep sem tett hozzá annyit, hogy ezeket a sérüléseket kijavítsák.
Az Punta d'Ostro még ilyen pusztuló állapotában is rendkívül fenséges: a míves katonai építészet remeke. Ahogy a képeken is megfigyelhető, arra is volt energia, hogy mészkő vakolatdíszekkel ékesítsék a falakat (mindezt egy olyan erőd esetében, ami a mázsás gránátokat tüzelő hajóágyúknak kellett, hogy ellenálljon!).
És amiért nekünk, magyaroknak mindenképpen el kell az erődbe látogatnunk, ha a közelében járunk: 2007-ben a Császári és Királyi Haditengerészeti Egyesület kezdeményezésével, a Magyar Tengerészeti Egyesülettel, a győri Rotary Clubbal és a Hadtörténeti Intézet és Múzeummal közösen emléktábla állíttatott az erőd falán. Ennek felirata magyar, horvát, német és angol nyelven: "Az otrantói tengeri ütközet hőseinek emlékére".
Köszönöm a rejtő segítségét.
Sajnos a láda környéke le van zárva, körbe van kerítve. A bejáratnál az ajtónál egy lakat, az ajtó belülről betámasztva. Az ajtó előtt 2 horvát rendszámú gépjármű volt. Sikerült benyomnom az ajtót kb. 30 m megtétele után láttam, hogy egy állványon dolgozik 3 horvát munkás. Illendően köszöntem "Dober dan". Határozottan kitessékeltek a kapun kívülre, kikísértek és megerősítették a kaputámaszt. Jelezték, hogy semmi keresnivalóm a lezárt területen.
A ládaleírástól eltérően teljesen a lezárt területig mentem autóval, így könnyebben viseltem a nagy hőséget és a láda megtalálásának kudarcát. A megadott parkolóhelynél viszont egy jót hűsöltünk a tengerben. Egy igazi nemzetközi csoport jött össze, az egymás mellett mellett álló 6 jármű 6 ország autósait hozta össze. Felhívtam a rejtőt. Köszönet a rejtőnek, hogy kisegített. Néhány kép.
Kétszer is próbáltam keresni de hiába.Mivel felújitás alatt van örzik is.Kerités,lakat a kapukon.Elöször vasárnap délelött majd este itt vadkempingeztünk és reggel újra próbáltam volna de már 6-kor kezdték a munkát...Ráadásul még a "rejtésre" is rá álltak.Igy maradnak a kivülröl készült képek.Nekem nagyon tetszett volna ha nyitva lenne.Kérném a képek alapján az elfogadást
(egyébként megkérdeztem a parkolónál lévö bárnál hogy bemehetünk -e kocsival.Nyugodtan.)
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.15]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A rejtek el van kerítve, jelenleg nem volt senki az erőd környékén, így a kerítést megkerülve könnyen megtalálható a geoláda. [Geoládák v3.12.10]
Sajnos a felújítás miatt nehezen volt bejárható az erőd, de sikerült felmászni a tetejére. A ládát nem találtam, elképzelhető, hogy épp nem volt hozzáférhető a rejtés pontos helye. Kérem a kép alapján történő elfogadást.
Itt jártunk, kerestük a ládát a leírás alapján. A felújítási munkák folyamatban vannak, a kapu alatti állványzatot teljesen befedték, így valószínű, hogy ezért nem találtuk meg a ládát. Kérlek fogadd el a képek alapján. [Geoládák v3.12.10]
A ládát ideiglenesen betegre kellene állítani, vagy kívülre egy alternatív jelszót kellene kihelyezni. A felújítás miatt a hely le van zárva, reménytelen a láda megtalálása.
Odáig jutottunk, hogy a felső bejáraton belógtunk, de ott nem találtunk semmiféle ablakot, amin be lehetett volna mászni, csak egy lelakatolt nyílást. Ráadásul az erődben dolgoztak belül, hallottuk a hangokat. Aztán később megérkezett egy másik munkás brigád és elzavartak bennünket. Próbálkoztunk meg feljebbről megkerülni az erődöt, de csak tetőszintig jutottunk, aztán nincs tovább.
A képek alapján kérem a találat elfogadását.
Ez egy igazi kaland volt! Mostanra a teljes erőd és környéke le van zárva építkezés miatt. Épp nem volt ott senki ezért beszöktünk az egyik kaput elhúzva. Az erőd ablakai új nyílászárót kaptak, mind zárva van. Minden átjárás, minden kapu lelakatolva. Sehova se tudtunk bejutni és ekkor megérkeztek a munkások is. Ki kellett lógnunk. Emléktáblát, kaput fotóztuk. Kérlek fogadjátok el nekünk találatnak. :) [Geoládák v2.2.5]
U.i.: A ládaoldal teljesen elavult, frissítésért kiált. A félsziget lepukkant, egy helyet strandnak használnak a helyiek és egy büfé üzemel. Ezen kívül teljesen gondozatlan, elhagyatott, romos minden. Nincs belépő, kisvasút, kerékpár, semmi sincs. Mindent benőttek az elvadult növények.
Montengróba menet nem hagyhattuk ki ezt a ládát. Autóval egészen az erődig el tudtunk menni, nekem nagyon tetszett a félsziget és a hangulata, egészen Toszkánára emlékeztetett.
Az erődöt éppen aktívan felújítják, így elég hamar kitessékelt minket egy munkás a területről, azzal hogy ez amúgy is "military zone". A csata emléktáblája még szerencsére megvan.
Montenegróba menet csoportosan kerestük fel a ládát.
A felújítás miatt nem jutottunk el a ládái, a kapun még bejutottunk, de miután megláttak kitessékeltek minket. Pótládát helyeztünk el az építési területen kívül, a jelszót is beleírtuk. (N42 23.615 E18 31.915)
Egy csodás nyaralás, tizenegy napos balkáni körtúra alatt jártunk a helyszínen. Hat szép napot töltöttünk Budva környékén és a kilencedik napon elindultunk hazafelé, amit persze nem siettünk el, mert három nap alatt értünk Budapestre :-) Igyekeztünk relatív korán odaérni a "kishatárátkelőhöz", hogy ne kelljen sokat várni, sajna egy órácska így is megvolt. Utána viszont jött a nyugalom. A félszigetre vezető remek kis aszfaltúton egészen az erődig gurultunk. Csodás a környék! A leírást és logokat csak hevenyészve olvastam, ezért az első alkalmasnak tűnő ablakon be is másztam az erődbe. Ott az epületen keresztül kisétáltam egy belső udvarra, melyre tökéletesen illet a leírás, de ennek belső védfalában nem hogy láda nem volt, de rejtekhely sem. Gyanús volt a dolog, mert 25 méternél közelebb sosem kerültem a láda koordinátájához és minden előttem itt járó azt írta, hogy könnyű találat. Éreztem, hogy valami nem kerek. Mindent bajártam, de nem találtam semmilyen átjárót az erőd felső részéhez. Kimásztam hát ahol bejöttem és akkor esett le, hogy nem ez az a "bejárat" ami nekem kell. Felsétáltam hát arra a helyre, ahol az emléktábla (nem infotábla!) is található. Ott van egy nagy ablak, ahol szintén problémamentesen be lehet jutni. Hasonló minden: épületben mászkálás, belső udvar kúttal. Szétlőtt fal, belső védfal... egyetlen különbség volt csak: itt volt petling is (kicsit megtépázott naplóval), de olvasható jelszóval. Sőt mivel vittem tollat, be is jegyeztem magunkat. Ja, és a GPS 2 métert mutatott. Szép kilátású hely, magyar történelmi múlttal. Nagyon örülök ennek a rejtésnek, amit már annyira régóta terveztem, hogy egyszer felkeresek. Most megvolt! Köszi a telefonos segítséget is!
Megtaláltam! Korculán (Zrnovska Banja) eltöltött nyaralás során kerestük fel Gabival. Az egyik napot kirándulásra szántuk és Dubrovnik után már nem lehetett kihagyni a legdélebbi horvát ládát sem, hiszen már csak 60 km autózásra volt.
Nagyon tetszett a világvégi helyszín, már az odafelé autózás is hangulatos volt. Az ajánlott parkolótól az erődig vezető jó minőségű aszfaltútra be lehet már hajtani. Néha keskeny volt kicsit és a növényzet is picit belógott, továbbá alkalmanként szembe is jöttek, így inkább jobbnak láttuk az autót a parkolóban hagyni és sétálni az erődig. Utólag ez fölösleges óvatosságnak bizonyult, sok helyen van kikerülésre alkalmas szélesítés és az út végig tökéletes.
Az erőd még mindig le van zárva, a kapunál csellengett néhány turista. Az emléktáblával szembeni ablakon könnyedén be lehetett mászni és feltérképezni a helyet. Nagyon különleges élmény volt itt a világ végén egy elhagyatott erődben bóklászni egyedül. A láda is hamar meglett. Így rendben van, hogy le van zárva az erőd és vélhetően csak kevesen másznak be, de ha esetleg megnyitnák, akkor a ládának hamar lába kelne azon a helyen.
Összességében az egész egy nagyon szuper kaland volt.