PANNONIA MOTORKERÉKPÁR MÚZEUM
Balassagyarmat, Hétvezér u.26 (parkolás és bejárat: Trikál J. u.).
N 48° 4.3'
E 19° 17,196'
Pótjelszó
N 48° 4.308'
E 19° 17,195'
Kiállításról
Ez az egyedi gyűjtemény ifj. Szakács László gépészmérnöknek köszönhető aki fiatalkorában beleszeretett a Pannonia motorkerékpárba és elhatározta, hogy létrehoz egy Pannonia gyűjteményt. A gyűjtés 1995-ben indúlt az első Pannonia motorral, majd 2008. március 15.-én megnyílt a múzeum.
Ma már mindenki számára látogatható e csodás (kis fanatizmussal fűszerezett) magángyűjtemény . Megtekinthető 43 Pannonia motorkerékpár, 6 oldalkocsi, 3 utánfutó, benzinkút, dokumentumok, verseny motorok és sok egyéb kapcsolódó tárgyak & dokumentumok.
És természetesen egy geoláda :-)
A 10cm átmérőjű, 25cm hosszú fém henger alakú láda a múzeumban talalható - talán az ÁFOR benzinkutas tud majd segíteni? A múzeum nyítvatartási idején túl a pótjelszó kereshető az utcai 'két-lábú' fa villanyoszlopon. A ládáról a múzeum munkatársai tudnak.
A láda létrejöttéről anno ezt irta
csabataxi, a láda megalapítója:
"Évek óta lelkesen gyűjtögetem a ládákat, és már épp itt van az ideje, hogy én is rejtsek egyet. A szívemhez a legközelebb a motorok állnak, ezért gondoltam, hogy egy "motoros láda" lesz az első saját rejtésem."
A Magyar Motorkerékpárok a teljesség igénye nélkül: Csepel "Turán", Mátra 100, D Csepel 125, Csepel 250/U , Danuvia 125 , Méray, Panni , Tünde , Berva , és végül de nem utolsó sorban a Csepeli legenda : A Pannónia motorkerékpár!!!!!
Csepel. Legtöbb ember számára csupán egy földrajzi név - bár akad, aki azt is tudja, hogy Árpád főlovászát hívták így. Másokban munkásmozgalmi legendák kelnek életre e név hallatán, mi viszont leginkább motorkerékpárokra gondolunk.
A csepeli Weiss Manfréd művek a maga idejében korszerű gyáróriás volt, ahol a varrótűtől a repülőgépig úgyszólván mindent gyártottak. Becsületére váljon a Rákosi Mátyás Művek Motorkerékpár-gyárában munkálkodó szakembereknek, hogy igyekeztek minél jobb gépeket készíteni ebben a csaknem konkurencia nélküli világban. Csaknem - merthogy az export gazdaságilag fontos szempont marad, ezért kellettek a korszerű termékek.
1954 februárjában megjelent az első híradás az új, 250-es kísérleti Csepelekről és az őszi Párizsi Szalon közönsége már megcsodálhatta az ezek alapján készült Pannóniákat. Még a motorkerékpár-gyártás nagyhatalmának tartott Angliában is sikert arattak ezek a valóban korszerű gépek.
1955-ben a Dunai Hajógyárban elkészültek a Pannóniákhoz tervezett szép vonalú Duna oldalkocsik mintapéldányai és az új Csepel motorcsalád kísérleti darabjai, de az ígéretes 350-es és 175-ös blokkok gyártásából semmi sem lett.
1955-ben a 125-ös motorkerékpárok gyártását Csepelről áthelyezték az Angol utcába, a Danuvia-gyárba, ahol egy évvel később már a 10.000.-dik D-Csepel elkészültét ünnepelhették. Persze a csepeliek sem pihentek a babérjaikon, hiszen
1956-ban megjelent az új TL Pannónia.
Ugyancsak
1956-ban a Bol d'Or 24 órás versenyén kategóriagyőzelmet arat egy Pannónia.(Erről később még esik szó)
1957 -elkészült a Berva, a csepeli kerékpárgyárban pedig a Csepeli Panni mintapéldánya.
1960 - elkészül a 100.000.-ik Danuvia és a 100.000.-dik Pannónia, megjelenik az üzletekben a magyar Tünde robogó. Tündöklése rövid életű, mert
1962 végére, amikor a Berva és a Panni gyártása megszűnik, a Tünde is eltűnik a boltokból. De már Danuvia sincs -
1968-ban megszűnt. Épp abban az évben, amikor elkészült a P20-modellek nullszériája.
A csepeli motorkerékpár-gyárban sorra jelentek meg az új prototípusok - T 250, P20 DL, P11, P24. A motorsport gyorsasági szakágában pedig Szabó II és Drapál után fiatal versenyzők egész sora iratkozott fel a világbajnoki pontlistákra.
Ám a dolgok mégsem a jó irányba haladtak. Például a versenysportban drámaian csökken az események és a résztvevők száma - jellemző, hogy
1975-től hét éven át nem volt gyorsasági verseny Magyarországon. De a hazai motorosélet legnagyobb veszteségét mégis az jelentette, hogy Csepelen megszűnt a motorkerékpár-gyártás. Nagyjából ismertették e döntés gazdasági hátterét, ám a Yamaha korábbi előnyös ajánlatáról, a japán "kérő" visszautasításáról és e döntés indokairól több mint tíz éven át mindenütt mélyen hallgattak...
2010 március 10.-én 82 éves korában meghalt Csabai Béla a Pannonia-gyár híres mérnöke, aki fékpadi kísérleteivel és méréseivel nagyban hozzájárult a Pannónia motorok hírnevéhez.
2010 április 6.-án Várpalotán bemutatták az új Pannóniát !!!
A Pannónia Bol d'Or elnevezésű modellt magyarok tervezték és 90 százalékban a gyártása is hazai, a futóművét azonban Olaszországban készítették, a Moto Racing, illetve Stefano Favaro, Talmácsi Gábor magyar motorversenyző világbajnok menedzsere segítségével.
Ezzel a modellel
1956-ban Franciaországban, Monthléryben rendezett Bol d'Or (aranysisak) elnevezésű, 24 órás versenyen páros győzelmet szerzett Kurucz György (1929-2021) és Reisz János (1929- ).
Nem mellesleg a két "öreg motoros" leplezte le az új modellt.
2011-ben lesz a franciaországi nagy győzelem 55. évfordulója, s addigra éppen 55. darabot szeretnének legyártani.
És végül:
Legyünk büszkék a már régen elmúlt nyolcvan év mindazon motoros produktumaira, melyeket a magyar alkotók technika iránti töretlen érdeklődése hozott létre a motoros társadalom nem kis örömére. És bízzunk abban, hogy mindez a 21. században is megtalálja a folytatás lehetőségeit.
A Múzeum Honlapja:
www.pannoniamuzem.hu
Ahová még érdemes elmenni:
- Az Ipoly Túra Egyesület által üzemeltetett 1. Kerékpár Múzeum - Balassagyarmat Mikszáth K. út 61.
www.1kerekparmuzeum.hu
- Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény 1205 Budapest XX., Nagykőrösi út 91.
N 47° 26,827' E 19° 7,511' 146 m [GCMAMO+Maróti Motorkerékpár-múzeum]
Közel 100 db gyönyörűen restaurált Magyar Motor látható.
www.marotimotor.hu
-Pannónia Park Recsk, Kossuth u.6.
www.pannoniapark.hu
-1975-ben bezárt Pannonia összeszerelő üzem. (volt) Csepel Művek területén található (siralmas állapotba van)
N 47° 25,503' E 19° 3,262' 100 m [GCMAMO+Összeszerelő üzem]
Ládatörténet
2024. február 23. A ládát adoptálta és frissítette EVANDU
2023. július 16. A ládagazdája régóta nem aktív, így a beteg láda mielőbbi gyógyítása és a ládaoldal információinak aktualizálása érdekében adoptálhatóvá teszem. [Admin(Fazék)]