geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
2785. Szob-Márianosztra kisvasút (GCSzkt)



Márianosztránál
Márianosztránál

Szélesség N 47° 49,314'
Hosszúság E 18° 51,578'
Magasság: 117 m
Megye/ország: Pest
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2010.07.11 19:50
Megjelenés időpontja: 2010.07.12 21:47
Utolsó lényeges változás: 2018.05.02 12:27
Rejtés típusa: Multi geoláda (2H)
Elrejtők: Piroskaa1 & Blue Mali, Bubbantó, Kokó, Piedone
Felhasználó: Kofola BT
Nehézség / Terep: 1.5 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 7200 m
Megtalálások száma: 374 + 4 sikertelen + 10 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.8 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást Blue Mali készítette.


WAP

2 pontos multiláda, mely bemutatja a nemrég átadott kisvasutat, illetve annak nyomvonalát:

1. pont: Mikroláda a kisvasúti vágány alatt álló támfal szélébe épített sínszál alatt a 3x5cm-es mikroláda, a sín végétől kb. 30 cm-el beljebb, kisebb kővel takarva, benne a jelszó első felével. Illetve ügyanitt érdemes a korlátot is tanulmányozni!  N 47° 49,314' E 18° 51,578' 117 m [GCSzkt-1]
2. pont: 15x10x5 cm-es doboz egy fa tövének rejtekében vár rátok, kővel, avarral takarva. Kérlek óvatosan rejtsd vissza, hogy hosszú életű legyen. N 47° 51,866' E 18° 52,007' 216 m [GCSzkt-2]


A ládába TravelBug helyezhető.


A Magyarországi kisvasutak geoládasorozat 22. tagja.

Sziasztok kincskeresők!

Ezúttal szeretnénk nektek bemutatni ezt a nemrég felújított kisvasutat, mely Szobról-Márianosztráig közlekedik, s várja az utazni vágyókat.
A kisvasút kellemes környezetben utaztatja a közönséget, s csodálatos tájakat mutat be a Börzsöny-hegységben.

Szob-Márianosztra kisvasút története

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút Magyarország egyetlen megmaradt csúcsfordítós üzemű vasútvonala. Az egyvágányú, nem villamosított, 760 mm nyomtávú vasút üzemelő Nagybörzsöny-Nagyírtás szakasza 8 km hosszú. Menetrend szerint március 13. és november 7. hétvégéje között, pénteken, szabad- és munkaszüneti napokon közlekedik. A vonal Kisírtás-Nagyírtás szakasza ipartörténeti műemlék. A kisvasút végig erdőben gyertyánosokon, bükkösökön keresztül vezet.

A Szob - Márianosztrai Kőbánya vonalat 1912-ben építették a márianosztrai kőbányában található andezit kőzet kiaknázására. Két mozdony mellett hatvan kéttengelyes nyitott kocsi szolgálta a szállítási feladatokat. A fűtőház és a kőzúzda Szobon létesült. A kitermelt követ nagy darabokban rakták a kisvasúti kocsikba. A válogatás, finom kőzúzalék készítése Szobon történt. Itt adták fel a kőszállítmányokat a MÁV szerelvényeire, és a Duna parti-rakodón uszályokra. A hajózás kezdettől jelentős volt, a bánya tulajdonosának, hajózási érdekeltsége is lévén.

1945-ben a Magyar Állami Erdészet vette kezelésbe a vonalat, így a két szakasz jogilag is egyesült.

1953.január 1-től Gazdasági Vasúttá lett a Szob - Márianosztra vonal, 1955-ben MÁV pályaszámokat kaptak a mozdonyok. Azóta a vonal az Államvasút tulajdona. Innen vitték a MÁV pályarekonstrukcióihoz nélkülözhetetlen zúzottkövet. A hőskor gőzöseit 1962-1963. között selejtezték. A vonatok is változtak, a régi kéttengelyes, itteni becenevükön "babakocsik" munkáját a MÁV Székesfehérvári Járműjavító Üzemben gyártott, négytengelyes, billenthető, Uba típusú kocsik vették át. Nemsokára C-50-es motormozdonyok érkeztek. Hosszú ideig tartott a vegyes vontatási üzem, a C-50-esek párban dolgoztak, de még így is csak hosszan csúsztatott kuplunggal indíthatták meg a vonatokat. A gőzösökre továbbra is szükség volt, hiszen megfelelő teljesítményt csak ők nyújthattak.

Még az 1950-es évek végén a személyforgalom megindításával is megpróbálkoztak, a Szob MÁV állomás - Márianosztra vonalon, ám néhány év után ezt beszüntették.

1975-ben nagy tervek körvonalazódtak, az Államvasút a kőbányába futó vonal átépítését tervezte szabványos nyomközre, de egy harmadik sínszál beépítésével a kisvasút közlekedését is biztosítani kívánták. Személyvonatok futottak volna Szobtól Nagybörzsönyig. A tervek azonban örökre papíron maradtak.

Az 1970-es évek végén Királyrétről - az ottani átépítés kapcsán - két "Dunakeszi kocsi" került a vasútra. Menetrend szerinti személyforgalmat azonban már nem indítottak, csak a bánya igényeit szolgálták a kocsikkal. Ezt is csak rövid ideig, és a kocsikat 1989-ben szétbontották.

1980-ban Sárospatakról öt darab Mk48,20 sorozatú mozdony, érkezett. Megfelelő teljesítményükkel kiváltották a gőzösöket és a C-50-eseket.

Szintén az 1980-as évekhez kapcsolódik a kisvasút nagy forgalmi fellendülése: ekkor kezdték el nagy tömegben megrendelésre fuvarozni a követ a tervezett nagymarosi duzzasztómű építéséhez. Mivel minél nagyobb darabok kellettek, az ide szánt kövek nem kerültek a Szobi zúzóba és osztályozóba, hanem egyenesen a Duna-partra utaztak, ahol szállítószalagra billentették, ezen pedig az uszályok gyomrába kerültek.

1987-ben az addig fékezőkkel közlekedő szerelvényeken bevezették a légfékezést, mind a közvetett, mind a közvetlen működésű fékezés lehetőségét megteremtették.

A nagymarosi építkezés megszűntével már csak a MÁV igényeinek kiszolgálása maradt, de az is egyre kevésbé, hiszen csökkent a pálya felújítások mennyisége. Időközben kitört a privatizációs láz, a MÁV eladta a kőbányát. Az új - külföldi - tulajdonos az osztályozót és zúzót feltelepítette, a megrendeléseket azóta teherautóval teljesíti. Hogy a nehéz teherautók közlekedtetésére a keskeny és gyenge úton hogyan járta ki az engedélyt, - az Ő titka, no és persze az illetékes hivatalnokoké! A kérdéses szakaszt azóta megerősítették, így már biztonságosabb a nagy járművek közlekedésére.

1993-ban megrendelés híján az üzemet - ígéret szerint időszakosan - beszüntették. A három itt maradt C-50-es közül kettő a Széchenyi-hegyi gyermekvasútra került.

A többi jármű 1994. év folyamán került el a vonalról. Az Mk48,20 mozdonyok Kecskemétre és Nyíregyházára, a kocsik részben ezekre a vonalakra, de nagyrészt a C-50-el együtt a MÁV István telki Járműjavítóba kerültek tárolásra. A kocsik közül később néhányat a Szlovákiába a CHZ-re vásároltak meg, néhány Kecskemétre és Nyíregyházára került. A többieket a következő években szétvágták. Üzemképes kocsik voltak, több közöttük frissen felújítva. A C50-es szerencsére megmenekült, Szlovákiába került. Később megjárta Csehországot is, de végül két magyar kisvasútbarát vásárolta meg, és Nagybörzsönybe, majd Szobra szállíttatta. Ez a mozdony 2009. augusztusában sikeres hatósági vizsgát tett.

1996-tól egyre erősebb szándék mutatkozott a Szob - Nagybörzsöny közötti, sajnos csak részben létező kisvasúti pálya újra üzembe helyezésére. Megalakult Szob, Márianosztra és Nagybörzsöny önkormányzata részvételével a "Szob - Nagybörzsönyi Kisvasútért Közalapítvány", megkezdődött a szervezés.

A komoly felújítás megkezdődésére azonban még egy évtizedet kellett várni, ekkor egy EU-s pályázat segítségével indult meg a felújítás, 600 millió Forintot fordíthattak a Szob-Márianosztra szakaszra. Ebből teljesen új felépítmény készült, és a vonalat bevezették Szob MÁV Állomás közvetlen szomszédságába. A járműpark egy L60-as és C-50-es mozdony, és két Jah teherkocsialvázra épített személykocsi lett. A járműveket átépítette a Börzsöny 2020 Kft. Paphegyen.

A kisvasút 2008 májusában ismét újraindult, s várja az utazni vágyókat.

Forrás
kisvasút.hu

Reméljük, hogy sikerült egy újabb élményt, s szép programot szerveznünk nektek. Azt is reméljük, hogy sokan keresitek meg a ládát, s jól is fogjátok érezni magatokat!

Sok sikert a láda, s a természet, valamint a kisvasút felfedezéséhez!

Piroskaa1 & Blue Mali

Ládatörténelem

2011.02.26: A ládába került ismét logfüzet, s a dobozra is rákerültek a jelszórészletek. Köszönet ismét Attil@-nak.

2012.02.26: Új ládát vittem ki, új logfüzettel, remélem tartós lesz.

2012.03.15: 1. pont pótolva, így ismét 2 pont kereshető.

2013.03.23: 2.pont pótolva, láda új helyen.

2013.09.03: 2.pont pótolva, 800 ml.-es befőttes üveg vár rátok.
Köszönöm a segítséget Bubbantónak.

2017.02.24: Piedonéval pótoltuk az 1-es pontot! Jelenleg 3 jelszó van, 2 publikus, 3. majd akkor ha eltűnik a két publikus.- Blue Mali

2015.03.15: 1-es pont megújult Kokónak köszönhetően!
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (207 db): környezet: 4.49 rejtés: 4.33 web: 4.56 átlag: 4.46

 + történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 - a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


tabletta 2019.11.09 16:06 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Kókány_művek 2019.10.15 14:27 - Megtaláltam
Köszönjük! Biciklis gyűjtés volt. [Geoládák v2.2.5]

dano11 2019.10.15 14:27 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

bence máté 2019.10.14 16:59 - Megtaláltam
ok

MimiTiti 2019.10.13 17:33 - Megtaláltam
Ősökkel. Köszönöm a rejtést!

Pumba9 2019.10.13 17:33 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Mirtt 2019.10.13 17:33 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

bldone 2019.09.21 13:54 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A nap 3. ládája a szobi Panorámafutást követően, GCSPH után érkeztem ide. A 2. pontot pár héttel korábban, egy Márianosztra körüli ládázás során vadásztam le, most sort kerítettem az első pontra is. [Geoládák v2.2.5]

Klari2006 2019.09.14 18:28 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. A 2. ponton a logfúzet elázott. [g:hu 1.6.4]

Sánta8 2019.09.14 18:28 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Réka&Nimi 2019.08.24 10:00 - Megtaláltam
Két részletben, mi a Márianosztra Nagyirtáspuszta vonalon vasztaztunk, az nagyon látványos. A jelszót rejtői segítséggel tettük össze, az első ponton a korláton lévő jelszórészlet nem működött. Köszönjük Blue Mali!

Mira 2019.08.19 16:28 - Megtaláltam
[wapon beküldött szöveg]

Gábor66 2019.08.19 16:28 - Megtaláltam
[wapon beküldött szöveg]

banyóka 2019.08.13 16:30 - Megtaláltam
Az 1. pontot az Ipoly torkolat felől közelítettük meg elég kalandosan. A 2. pont egyszerű volt. Sajnáltuk, hogy a vonat nem közlekedik hétköznaponként.

bakkerman 2019.08.02 13:00 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.72
Megtaláltuk! Köszönjük szépen a rejtést! Ági & Laci :-)

pemar 2019.07.12 15:40 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Mo-Hó 2019.06.24 11:25 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.04
Minden rendben volt!
Köszönjük a rejtést!

Nicky&Ati 2019.06.10 13:18 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Nicky&Ati [Geoládák v2.2.5]

Ágica63 2019.06.10 11:59 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2y]

vViktor 2019.06.09 21:58 - Megtaláltam
"De ezen a földön találtam kincset" - Republic [Geoládák v2.2.5]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (388 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu