geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
Nyomtatás
Nyomtatás
1722. Gyimesi Viaduktok a Bagoly-kőről (Erdély) (GCGYVI)
Az ösvény
Az ösvény
Bagolykő és viadukt
Bagolykő és viadukt
Közelít a vonat
Közelít a vonat
A hősi temető
A hősi temető
Ha ezt a táblát látod, jó irányba haladsz.
Ha ezt a táblát látod, jó irányba haladsz.
A felrobbantott és az új híd
A felrobbantott és az új híd
Ez a völgyhíd ível át a Tatros és a műút felett
Ez a völgyhíd ível át a Tatros és a műút felett
Gyimesfelsőlok vasútállomásán (Csíkpaltinis-Nyíresalja) a felkelő nap a Sáj-tető gerincén
Gyimesfelsőlok vasútállomásán (Csíkpaltinis-Nyíresalja) a felkelő nap a Sáj-tető gerincén

Szélesség N 46° 32,072'
Hosszúság E 25° 57,142'
Magasság: 983 m
Megye/ország: Románia
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2009.05.31 11:00
Megjelenés időpontja: 2007.07.04 20:50
Utolsó lényeges változás: 2011.03.04 16:55
Utolsó változás: 2016.01.26 15:40
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Gyombi
Felhasználó: Gyombi
Nehézség / Terep: 2.0 / 3.5
Megtalálások száma: 112 + 1 sikertelen + 3 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.2 megtalálás hetente
A geoláda nincs bejelentve a geocaching.com-on.


WAP:
Bagoly-kőnél, két szikla közötti hasadékban, talajszinten.

A láda két fő látnivalóhoz hív:
a bravúros és meghökkentő technikai megoldásokkal tarkított gyimesi hegyi vasútvonal, mely a festői szépségű Gyimesi-völgyben található, amire szintén remek kilátás nyílik a ládától.

A láda megközelítése:  N 46° 32,032' E 25° 57,261' 884 m [GCGYVI+Kapu] ponton a kaput kinyitva és visszazárva(!) lehet megtalálni az  N 46° 32,046' E 25° 57,247' 887 m [GCGYVI+Ösvény kezdete] ösvény kezdetét, amin érdemes megközelíteni a ládát. Toronyiránt kérlek NE próbálkozzatok! Az ösvény további két pontját érdemes követni:
 N 46° 32,031' E 25° 57,225' 890 m [GCGYVI+Útpont],

Ezen a ponton  N 46° 32,018' E 25° 57,177' 894 m [GCGYVI+Temető] található az első és második világégésben szülőföldjét védő gyimesi katonák sírja a katonai temetőben, mindenképp érdemes az ösvényen erre is eljönni.

A láda (műanyag konyhai doboz, kb. 13x13x7cm) helye egy harcban sosem használt bunkerrendszernél található, melynek nyomai egyértelműen láthatók. Óvatosan közlekedjetek a romok között, mert néhány helyen veszélyes kiállók találhatók!

Remek olvasmányt kínál Sebő Ödön: A halálraítélt zászlóalj című könyve, mely részletesen és élvezetesen írja le a gyimesi harcok részleteit a második világháborúban.

Ládatörténelem:
UzBencétől kaptam gondozásra a ládát 2008. május 25-én.
Helga09 újrarejtette, ám az is eltűnt.

A gyimesi (vagy csíkgyimesi) vasút megépítésével a Keleti-Kárpátok első vasúti összeköttetése jött létre Erdély és Moldva között. Megépítésére a Monarchia és a román állam közötti megállapodás alapján került sor. A Csíkszereda-Madéfalva-Gyimesbükk vonalból később ágaztatták le a Gyergyószentmiklós-Maroshévíz ágat (így lett teljes a "székely körvasút"; ez önmagában is látványos vonalvezetésű.

A vasút Madéfalvánál fordul el kelet felé, rendkívül kanyargós pályán, Csíkszentmihály, Lóvész érintésével kapaszkodik fel a Csíki havasok gerince alá. A Kárpátok gerincét alagúton töri át, majd Görbepatakán kezd el ereszkedni. Gyimesfelsőloknál befordul a Tatros völgyébe, és ezt követi Gyimesbükkig, az egykori határállomásig, majd tovább Palánkára - Moldva felé.

"A Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonal építése 1895 őszén kezdődött, s hihetetlen gyorsan, két év alatt be is fejeződött: 1897. október 18-án átadták a forgalomnak. Különös figyelmet érdemel három jelentős műtárgya. Az első a Karakó-patak völgyhídja, mely 226 méter hosszú, és 64 méter magasságban két hatalmas kőpillérre támaszkodva három hídmezővel - kétoldalt kis falazott "rávezető" viaduktokkal - épült. Ez a műtárgy a 19. századi magyar vasútihíd-építés egyik csúcsteljesítménye. Középső, acélrácsos tartója 102 méter fesztávolságú. Másutt is épített a MÁV ilyen méretű hidakat, de a Duna-hídjainktól eltérően ez magashegységben, nehezen megközelíthető terepen valósult meg. Ferdén rétegződött altalajra támaszkodó kőpilléreihez a környező kőbányákból nem tudtak alkalmas építőkövet nyerni, miért is 25, illetve 40 km távolságból, szekéren kellett több ezer m3 követ a Hargitáról illetve a Tarhavasról a helyszínre fuvarozni.... A második jelentős műtárgy a lóvészi állomást követi, ez a 112 m hosszú Ladók-viadukt. Karcsú pillérek közé feszülő hét falazott íve 30 méterrel a völgy felett még mindig emelkedőben vezeti a vasutat... A harmadik jelentős műtárgy az 1223 m hosszú lóvészi alagút építése volt, melyet teljes hosszában kifalaztak, amihez ismét mintegy 5000 m3 faragott kőre volt szükség. Az 1895 őszén megkezdett alagútépítés egy évet vett igénybe. Az alagútban van a vonal legmagasabb pontja, 1012 méterrel tengerszint felett. Az Olt és a Tatros vízválasztóját átlépve a vasút már a 688 méteren fekvő Gyímesbükk felé lejt.
Ebből a Sepsiszentgyörgyről induló, a Kárpátokat átszelő vonalból ágaztatták ki később Madéfalvánál az ún. "székely körvasutat". A Madéfalvától számított hegyi vonal hossza 40 km. Induló állomásának mégis inkább Csíkszeredát tekintik. A 25 ezrelékes emelkedővel-lejtővel épült, egyvágányos vonal hosszának közel fele ívben fekszik, ami önmagában utal a terepnehézségekre. Az említett műtárgyakon kívül további alagutakra és hidakra is szükség volt. Nevezetes közöttük a Utusaly-híd, a Bánya-híd és a Tatros-híd. Két kilométerrel Gyimesbükk után, újabb hárommezős Tatros-hidat követően, az egykori Rákóczi-vár tövében és annak lépcsőzetéhez simulva hagyta el a vasút az országot: a Galac felé vezető vonalon az első román állomás Palanca volt...
Gyimesbükk hatalmas állomásépületét a MÁV magasépítési osztályának főépítésze, Pfaff Ferenc és munkatársainak tervei szerint építették. A MÁV az 1900-as századforduló esztendeiben számtalan magyar város állomásépületét emelte a városi középület rangos szintjére. Új épülettel Cegléden, Miskolcon, Zágrábban, Fiuméban, Temesvárott, Kolozsváron, Szolnokon, Pécsett és Debrecenben, átépítésekkel Győrött, Nyíregyházán és Szegeden... Ezekhez a városi épületekhez nívóban igazodó épületet emeltek a viszonylag ritkán lakott Kárpátokban Gyimesbükkön is, hangsúlyozva ezzel a határállomás jelentőségét, hiszen a beutazó idegen itt nyerte első benyomását az országról. S a vasútüzem és a vámkezelés miatt egyaránt valóban nagy épületre volt szükség. A 34 ablaktengelyes, 100 méternél is hosszabb, két markáns rizalittal jól tagolt épülettömb Pfaff Ferenc egyik legsikerültebb alkotása. "Madéfalvától Gyimesbükkig a vasútépítés előtt egy községben sem volt többszintes épület, ugyanúgy a téglából épített vagy cseréppel fedett házak is nagyon-nagyon ritkák voltak". Valóban - és ez nemcsak a Kárpátokban, sokkal inkább az építőanyag-választék tekintetében nehezebb helyzetben levő Alföldre is vonatkozik - a vasútépítés építészeti kultúrát is terjesztett. Épületeivel és műtárgyaival egyaránt." (Forrás: Bilibók Ágoston: A Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonal története. Kiadta a Pogány-Havas. Havas Kistérségi Társulás, Csíkszereda 2005)

(Kiegészítés 2008.májusában: Pünkösd vasárnapján avatták fel a magyarországi kezdeményezés és gyűjtés eredményeként újjáépített egykori utolsó magyar vasúti őrházat Gyimesbükkön, a Rákóczi vár alatt; itt rendezték be Bilibók Ágoston vasúttörténeti kiállítását, amely eddig - sajnos gyakorlatilag látogathatatlanul - a gyimesbükki vasútállomás épületében volt; és a kiállítás-őrház felügyeletével pedig magát az egykori vasúti tisztet bízták meg. Kihagyhatatlan élmény!)

A Madéfalva-Gyimesfelsőlok szakaszon 5 völgyhíd létesült. A Karakó- és a Ladók-viaduktok még az erdélyi oldalon, az utusalji, a bányavölgyi és a Tatros feletti viaduktok már a gyimesi oldalon vannak. Közülük a legismertebb a Tatros és a vele párhuzamosan futó 12A műút felett átívelő, ezt minden utazó látja. A másik négyet inkább csak a helybéliek, illetve azok, akik a vonaton utaznak, és figyelnek is rá. Az egykori virtuális és az azóta rejtett valódi ládák "helyszíne" a bányavölgyi völgyhíd.

A völgyhidakat az első és a második világháború során is felrobbantották. A legszembetűnőbb maradvány a Tatros-völgyhíd egykori pillérének hatalmas betontömbje, ennek egyik sarka ugyanis még a műút szelvényébe is belelóg, a figyelmetlenebb busz- vagy teherautóvezetőkre nézve nagyon veszélyes. A láda helyszínéhez közeledve jól látszik, hogy a mai bányavölgyi völgyhíd mellett szorosan ott állnak az előző, felrobbantott híd pillérei.

Jelenleg 5 személyszállító vonatpár közlekedik a Csíkszereda-Gyimesbükk vonalszakaszon (menetidő kb. másfél óra), de ezek közül csak 3 áll meg minden megállóban. A Gyimesekben pihenők szánjanak rá egy napot, és vonatozzanak el Csíkszeredába és vissza. Olyan helyeket láthatnak, ahová a mezei Erdély-látogató talán soha nem jut el, mert autóval nem vállalja a "helyi jelentőségű" utakat a havasok belseje felé, gyalog pedig csak a legelszántabbak mennek fel.
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (56 db): környezet: 4.70 rejtés: 4.07 web: 4.49 átlag: 4.42

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 - nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 + hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 - el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell

Benics 2018.05.14 09:51 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.44
Remek hely, gyönyörű kilátás.
Köszönöm a Rejtőnek ezt a ládát. Ha ez nem lett volna, bizonyára nem jutok el ide és nem csodálom meg ezt a fantasztikus helyet.
Kicsit bátortalanul indultam neki, ugyanis elkezdett esni az eső, de nem adtam fel, bízva az időjósokban, akik napsütést is ígértek. Sajnos az időjárás nem kedvezett, de mire leértem azért legalább az eső elállt.
A viaduktokat sikerült felülről is megnéznem, bár néha kicsit aggódtam magamért kézben az esernyővel.
A katonai sírokat is megnéztem, ill. megnéztem volna...
Nagyszerű hely, mégegyszer köszönöm.

IMAG0396IMAG0374
IMAG0375IMAG0384
IMAG0386IMAG0387
IMAG0390IMAG0394
IMAG0401IMAG0403
IMAG0404IMAG0406
emmerwald 2018.04.02 15:00 - Megtaláltam
Megérte felkaptatni a Bagoly-kőre. A szemerkélő hódara ellenére remek kilátás volt. A bunkerrendszer oldalában még a lőrések is kivehetők néhol. Egyébként a láda remek állapotban került elő. Köszönjük!

DSCN7567DSCN7568
DSCN7579DSCN7582
GYEZegzug 2017.08.27 07:05 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.19
Úz völgyi megemlékezés után kerestem. Bementem a fűrészüzemnél más utat nem láttam de nem tudtam tovább menni a domboldalba. Köszi szépen a lehetőséget.

P_20170827_090517P_20170827_090541
P_20170827_090529P_20170827_091042
zsotie 2017.06.03 10:55 - Megtaláltam
Nem sok időnk volt keresni, és sajnos nem is találtuk meg.
A kilátás szuper.

[Jóváhagyta: Gyombi, 2017.06.11 23:16]

IMG_20170603_135335IMG_20170603_135227
IMG_20170603_135356 
Langzsu 2017.06.03 10:55 - Megtaláltam
Köszönjük a lehetőséget.

[Jóváhagyta: Gyombi, 2017.06.11 23:16]

IMG_20170603_135227 
kl 2016.09.23 11:54 - Megtaláltam
Itt jártunk... Köszönjük! [wapon beküldött szöveg]

19izsi73 2016.09.02 12:16 - Megtaláltam
Elkezdődött a kaland...

DSC_0487 (Copy)DSC_0488 (Copy)
DSC_0489 (Copy)DSC_0490 (Copy)
DSC_0491 (Copy)DSC_0492 (Copy)
DSC_0493 (Copy)DSC_0495 (Copy)
DSC_0496 (Copy)DSC_0497 (Copy)
DSC_0498 (Copy) 
bigmick 2016.07.24 13:15 - Megtaláltam
Déli melegben másztuk meg a falu széli dombot, de a kilátásért megérte.
BigMick, Iza [g:hu 1.5.3a] [wapon beküldött szöveg]

GCGYVI_20160724131047.jpgGCGYVI_20160724131910.jpg
GCGYVI_20160724131922.jpg 
Bl4st3r & Amy 2016.06.23 22:26 - Megtaláltam
+

Fagyi 2016.06.22 15:15 - Megtaláltam
Pilis50 és a geocsapat társaságában.

Pilis50 2016.06.22 15:15 - Megtaláltam
Izzasztóan magasan volt.

 
Levin 2016.06.22 11:40 - Megtaláltam
.

CacheFinder 2016.06.22 11:40 - Megtaláltam
A magyar geocaching túracsapattal kerestük fel a pontot. Köszönjük a lehetőséget!

EPMárta 2016.06.22 11:31 - Megtaláltam
Megtaláltam a Geotúra 2016 csapat tagjaként.

maxxtro123 2016.06.22 11:30 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.78
Köszönöm!

molka 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
Köszi!

JAck:66: 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
+

Judith 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
Megcsíptem!
A 2016 Erdélyi geotúra csapatának tagjaként, megtaláltam

kectam 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
A 2016 évi erdélyi geotúra csapat tagjaként találtam meg
Köszönöm a lehetőséget

DSC00921DSC00922
DSC00929 
pliptai 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.2x] [wapon beküldött szöveg]

DSC03295DSC03301
DSC03304DSC03312
DSC03315DSC03316

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (133 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu