geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett/szabályzat
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
Nyomtatás
Nyomtatás
1722. Gyimesi Viaduktok a Bagoly-kőről (Erdély) (GCGYVI)
Az ösvény
Az ösvény
Bagolykő és viadukt
Bagolykő és viadukt
Közelít a vonat
Közelít a vonat
A hősi temető
A hősi temető
Ha ezt a táblát látod, jó irányba haladsz.
Ha ezt a táblát látod, jó irányba haladsz.
A felrobbantott és az új híd
A felrobbantott és az új híd
Ez a völgyhíd ível át a Tatros és a műút felett
Ez a völgyhíd ível át a Tatros és a műút felett
Gyimesfelsőlok vasútállomásán (Csíkpaltinis-Nyíresalja) a felkelő nap a Sáj-tető gerincén
Gyimesfelsőlok vasútállomásán (Csíkpaltinis-Nyíresalja) a felkelő nap a Sáj-tető gerincén

Szélesség N 46° 32,072'
Hosszúság E 25° 57,142'
Magasság: 983 m
Megye/ország: Románia
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2009.05.31 11:00
Megjelenés időpontja: 2007.07.04 20:50
Utolsó lényeges változás: 2011.03.04 16:55
Utolsó változás: 2016.01.26 15:40
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Gyombi
Felhasználó: Gyombi
Nehézség / Terep: 2.0 / 3.5
Megtalálások száma: 110 + 1 sikertelen + 3 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 0.2 megtalálás hetente
A geoláda nincs bejelentve a geocaching.com-on.


WAP:
Bagoly-kőnél, két szikla közötti hasadékban, talajszinten.

A láda két fő látnivalóhoz hív:
a bravúros és meghökkentő technikai megoldásokkal tarkított gyimesi hegyi vasútvonal, mely a festői szépségű Gyimesi-völgyben található, amire szintén remek kilátás nyílik a ládától.

A láda megközelítése:  N 46° 32,032' E 25° 57,261' 884 m [GCGYVI+Kapu] ponton a kaput kinyitva és visszazárva(!) lehet megtalálni az  N 46° 32,046' E 25° 57,247' 887 m [GCGYVI+Ösvény kezdete] ösvény kezdetét, amin érdemes megközelíteni a ládát. Toronyiránt kérlek NE próbálkozzatok! Az ösvény további két pontját érdemes követni:
 N 46° 32,031' E 25° 57,225' 890 m [GCGYVI+Útpont],

Ezen a ponton  N 46° 32,018' E 25° 57,177' 894 m [GCGYVI+Temető] található az első és második világégésben szülőföldjét védő gyimesi katonák sírja a katonai temetőben, mindenképp érdemes az ösvényen erre is eljönni.

A láda (műanyag konyhai doboz, kb. 13x13x7cm) helye egy harcban sosem használt bunkerrendszernél található, melynek nyomai egyértelműen láthatók. Óvatosan közlekedjetek a romok között, mert néhány helyen veszélyes kiállók találhatók!

Remek olvasmányt kínál Sebő Ödön: A halálraítélt zászlóalj című könyve, mely részletesen és élvezetesen írja le a gyimesi harcok részleteit a második világháborúban.

Ládatörténelem:
UzBencétől kaptam gondozásra a ládát 2008. május 25-én.
Helga09 újrarejtette, ám az is eltűnt.

A gyimesi (vagy csíkgyimesi) vasút megépítésével a Keleti-Kárpátok első vasúti összeköttetése jött létre Erdély és Moldva között. Megépítésére a Monarchia és a román állam közötti megállapodás alapján került sor. A Csíkszereda-Madéfalva-Gyimesbükk vonalból később ágaztatták le a Gyergyószentmiklós-Maroshévíz ágat (így lett teljes a "székely körvasút"; ez önmagában is látványos vonalvezetésű.

A vasút Madéfalvánál fordul el kelet felé, rendkívül kanyargós pályán, Csíkszentmihály, Lóvész érintésével kapaszkodik fel a Csíki havasok gerince alá. A Kárpátok gerincét alagúton töri át, majd Görbepatakán kezd el ereszkedni. Gyimesfelsőloknál befordul a Tatros völgyébe, és ezt követi Gyimesbükkig, az egykori határállomásig, majd tovább Palánkára - Moldva felé.

"A Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonal építése 1895 őszén kezdődött, s hihetetlen gyorsan, két év alatt be is fejeződött: 1897. október 18-án átadták a forgalomnak. Különös figyelmet érdemel három jelentős műtárgya. Az első a Karakó-patak völgyhídja, mely 226 méter hosszú, és 64 méter magasságban két hatalmas kőpillérre támaszkodva három hídmezővel - kétoldalt kis falazott "rávezető" viaduktokkal - épült. Ez a műtárgy a 19. századi magyar vasútihíd-építés egyik csúcsteljesítménye. Középső, acélrácsos tartója 102 méter fesztávolságú. Másutt is épített a MÁV ilyen méretű hidakat, de a Duna-hídjainktól eltérően ez magashegységben, nehezen megközelíthető terepen valósult meg. Ferdén rétegződött altalajra támaszkodó kőpilléreihez a környező kőbányákból nem tudtak alkalmas építőkövet nyerni, miért is 25, illetve 40 km távolságból, szekéren kellett több ezer m3 követ a Hargitáról illetve a Tarhavasról a helyszínre fuvarozni.... A második jelentős műtárgy a lóvészi állomást követi, ez a 112 m hosszú Ladók-viadukt. Karcsú pillérek közé feszülő hét falazott íve 30 méterrel a völgy felett még mindig emelkedőben vezeti a vasutat... A harmadik jelentős műtárgy az 1223 m hosszú lóvészi alagút építése volt, melyet teljes hosszában kifalaztak, amihez ismét mintegy 5000 m3 faragott kőre volt szükség. Az 1895 őszén megkezdett alagútépítés egy évet vett igénybe. Az alagútban van a vonal legmagasabb pontja, 1012 méterrel tengerszint felett. Az Olt és a Tatros vízválasztóját átlépve a vasút már a 688 méteren fekvő Gyímesbükk felé lejt.
Ebből a Sepsiszentgyörgyről induló, a Kárpátokat átszelő vonalból ágaztatták ki később Madéfalvánál az ún. "székely körvasutat". A Madéfalvától számított hegyi vonal hossza 40 km. Induló állomásának mégis inkább Csíkszeredát tekintik. A 25 ezrelékes emelkedővel-lejtővel épült, egyvágányos vonal hosszának közel fele ívben fekszik, ami önmagában utal a terepnehézségekre. Az említett műtárgyakon kívül további alagutakra és hidakra is szükség volt. Nevezetes közöttük a Utusaly-híd, a Bánya-híd és a Tatros-híd. Két kilométerrel Gyimesbükk után, újabb hárommezős Tatros-hidat követően, az egykori Rákóczi-vár tövében és annak lépcsőzetéhez simulva hagyta el a vasút az országot: a Galac felé vezető vonalon az első román állomás Palanca volt...
Gyimesbükk hatalmas állomásépületét a MÁV magasépítési osztályának főépítésze, Pfaff Ferenc és munkatársainak tervei szerint építették. A MÁV az 1900-as századforduló esztendeiben számtalan magyar város állomásépületét emelte a városi középület rangos szintjére. Új épülettel Cegléden, Miskolcon, Zágrábban, Fiuméban, Temesvárott, Kolozsváron, Szolnokon, Pécsett és Debrecenben, átépítésekkel Győrött, Nyíregyházán és Szegeden... Ezekhez a városi épületekhez nívóban igazodó épületet emeltek a viszonylag ritkán lakott Kárpátokban Gyimesbükkön is, hangsúlyozva ezzel a határállomás jelentőségét, hiszen a beutazó idegen itt nyerte első benyomását az országról. S a vasútüzem és a vámkezelés miatt egyaránt valóban nagy épületre volt szükség. A 34 ablaktengelyes, 100 méternél is hosszabb, két markáns rizalittal jól tagolt épülettömb Pfaff Ferenc egyik legsikerültebb alkotása. "Madéfalvától Gyimesbükkig a vasútépítés előtt egy községben sem volt többszintes épület, ugyanúgy a téglából épített vagy cseréppel fedett házak is nagyon-nagyon ritkák voltak". Valóban - és ez nemcsak a Kárpátokban, sokkal inkább az építőanyag-választék tekintetében nehezebb helyzetben levő Alföldre is vonatkozik - a vasútépítés építészeti kultúrát is terjesztett. Épületeivel és műtárgyaival egyaránt." (Forrás: Bilibók Ágoston: A Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonal története. Kiadta a Pogány-Havas. Havas Kistérségi Társulás, Csíkszereda 2005)

(Kiegészítés 2008.májusában: Pünkösd vasárnapján avatták fel a magyarországi kezdeményezés és gyűjtés eredményeként újjáépített egykori utolsó magyar vasúti őrházat Gyimesbükkön, a Rákóczi vár alatt; itt rendezték be Bilibók Ágoston vasúttörténeti kiállítását, amely eddig - sajnos gyakorlatilag látogathatatlanul - a gyimesbükki vasútállomás épületében volt; és a kiállítás-őrház felügyeletével pedig magát az egykori vasúti tisztet bízták meg. Kihagyhatatlan élmény!)

A Madéfalva-Gyimesfelsőlok szakaszon 5 völgyhíd létesült. A Karakó- és a Ladók-viaduktok még az erdélyi oldalon, az utusalji, a bányavölgyi és a Tatros feletti viaduktok már a gyimesi oldalon vannak. Közülük a legismertebb a Tatros és a vele párhuzamosan futó 12A műút felett átívelő, ezt minden utazó látja. A másik négyet inkább csak a helybéliek, illetve azok, akik a vonaton utaznak, és figyelnek is rá. Az egykori virtuális és az azóta rejtett valódi ládák "helyszíne" a bányavölgyi völgyhíd.

A völgyhidakat az első és a második világháború során is felrobbantották. A legszembetűnőbb maradvány a Tatros-völgyhíd egykori pillérének hatalmas betontömbje, ennek egyik sarka ugyanis még a műút szelvényébe is belelóg, a figyelmetlenebb busz- vagy teherautóvezetőkre nézve nagyon veszélyes. A láda helyszínéhez közeledve jól látszik, hogy a mai bányavölgyi völgyhíd mellett szorosan ott állnak az előző, felrobbantott híd pillérei.

Jelenleg 5 személyszállító vonatpár közlekedik a Csíkszereda-Gyimesbükk vonalszakaszon (menetidő kb. másfél óra), de ezek közül csak 3 áll meg minden megállóban. A Gyimesekben pihenők szánjanak rá egy napot, és vonatozzanak el Csíkszeredába és vissza. Olyan helyeket láthatnak, ahová a mezei Erdély-látogató talán soha nem jut el, mert autóval nem vállalja a "helyi jelentőségű" utakat a havasok belseje felé, gyalog pedig csak a legelszántabbak mennek fel.
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (55 db): környezet: 4.69 rejtés: 4.05 web: 4.48 átlag: 4.41

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 - nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 + hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 - el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell

Geoláda megtalálói:
GYEZegzug 2017.08.27 07:05 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.19
Úz völgyi megemlékezés után kerestem. Bementem a fűrészüzemnél más utat nem láttam de nem tudtam tovább menni a domboldalba. Köszi szépen a lehetőséget.

P_20170827_090517P_20170827_090541
P_20170827_090529P_20170827_091042
zsotie 2017.06.03 10:55 - Megtaláltam
Nem sok időnk volt keresni, és sajnos nem is találtuk meg.
A kilátás szuper.

[Jóváhagyta: Gyombi, 2017.06.11 23:16]

IMG_20170603_135335IMG_20170603_135227
IMG_20170603_135356 
Langzsu 2017.06.03 10:55 - Megtaláltam
Köszönjük a lehetőséget.

[Jóváhagyta: Gyombi, 2017.06.11 23:16]

IMG_20170603_135227 
kl 2016.09.23 11:54 - Megtaláltam
Itt jártunk... Köszönjük! [wapon beküldött szöveg]

19izsi73 2016.09.02 12:16 - Megtaláltam
Elkezdődött a kaland...

DSC_0487 (Copy)DSC_0488 (Copy)
DSC_0489 (Copy)DSC_0490 (Copy)
DSC_0491 (Copy)DSC_0492 (Copy)
DSC_0493 (Copy)DSC_0495 (Copy)
DSC_0496 (Copy)DSC_0497 (Copy)
DSC_0498 (Copy) 
bigmick 2016.07.24 13:15 - Megtaláltam
Déli melegben másztuk meg a falu széli dombot, de a kilátásért megérte.
BigMick, Iza [g:hu 1.5.3a] [wapon beküldött szöveg]

GCGYVI_20160724131047.jpgGCGYVI_20160724131910.jpg
GCGYVI_20160724131922.jpg 
Bl4st3r & Amy 2016.06.23 22:26 - Megtaláltam
+

Fagyi 2016.06.22 15:15 - Megtaláltam
Pilis50 és a geocsapat társaságában.

Pilis50 2016.06.22 15:15 - Megtaláltam
Izzasztóan magasan volt.

 
Levin 2016.06.22 11:40 - Megtaláltam
.

CacheFinder 2016.06.22 11:40 - Megtaláltam
A magyar geocaching túracsapattal kerestük fel a pontot. Köszönjük a lehetőséget!

EPMárta 2016.06.22 11:31 - Megtaláltam
Megtaláltam a Geotúra 2016 csapat tagjaként.

maxxtro123 2016.06.22 11:30 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.78
Köszönöm!

molka 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
Köszi!

JAck:66: 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
+

Judith 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
Megcsíptem!
A 2016 Erdélyi geotúra csapatának tagjaként, megtaláltam

kectam 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
A 2016 évi erdélyi geotúra csapat tagjaként találtam meg
Köszönöm a lehetőséget

DSC00921DSC00922
DSC00929 
pliptai 2016.06.22 11:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.2x] [wapon beküldött szöveg]

DSC03295DSC03301
DSC03304DSC03312
DSC03315DSC03316
Liberty 2016.06.22 11:25 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.22
26/20. A 2016. évi erdélyi geotúra csapat tagjaként

Először jártam Erdélyben, nagyon vártam ezt a túrautat. Gyönyörű helyeket kerestünk fel, remek társasággal, jó hangulatban. Köszönet a szervezésért és a rejtésekért. Sok szép túrával és élménnyel lettem gazdagabb.

LionDaddy 2016.06.22 11:21 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.32
Az Erdélyi Geotúra csapatával megtaláltam.

A GCZOGO-t egy közúti híd súlykorlátozása miatt passzoltuk, így ez lett a túra 4. napjának 3. találata.
A rettentő meleg és a nagyon meredek feljutás ellenére egy 10-12 főből álló társaság megmentette a csapat becsületét és abszolválta a feladatot. A feljutás valóban nehéz volt, de megérte, mert a viaduktok látványa kárpótolt bennünket. A láda nem adta könnyen magát, sok hasonló adottságú sziklarepedés van a koo közelében. Logolás után csoportkép következett, és lefelé már szinte futva is ment a dolog... :)

Köszi a rejtést!

P1350876P1350877
P1350878P1350879
P1350880P1350881
P1350882P1350883
P1350885P1350886
P1350887P1350889
P1350890P1350891
P1350892P1350893
P1350894P1350895
P1350896P1350897
P1350898 

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (131 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu