geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
1588. Rekviem a zselici vasútért (GCREQU)
Emléktábla a kaposvári állomáson
Emléktábla a kaposvári állomáson
376. típusú gőzmozdony
376. típusú gőzmozdony
A vasút hídjának maradványai a Kapos fölött (Sántos)
A vasút hídjának maradványai a Kapos fölött (Sántos)
Emléktábla a hídfőn
Emléktábla a hídfőn
Töltés a vízválasztó előtt Bőszénfánál
Töltés a vízválasztó előtt Bőszénfánál
Medvehagyma-mező
Medvehagyma-mező
100 méteres csőáteresz szájadéka
100 méteres csőáteresz szájadéka
Vízmosás 1.
Vízmosás 1.
Vízmosás 2.
Vízmosás 2.
Vízmosás 3.
Vízmosás 3.

Szélesség N 46° 12,419'
Hosszúság E 17° 50,685'
Magasság: 200 m
Megye/ország: Baranya
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2007.03.10 13:48
Megjelenés időpontja: 2007.03.12 15:30
Utolsó változás: 2016.10.08 18:41
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Ajtony
Felhasználó: Ajtony
Nehézség / Terep: 1.5 / 3.5
Megtalálások száma: 232 + 1 sikertelen + 8 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást Ajtony készítette.


A láda a megszűnt zselici vasút egyik jellegzetes pontján, egy vadregényes, vízmosásos völgy mélyén rejtőzik egy fa tövén. Mérete 25*12*5 cm.


A ládába utazó ügynök, vándorbogár, geoérme helyezhető. Ha még nem tudod, hogy ezek micsodák, feltétlenül olvasd el ezt a leírást!

Rekviem a zselici vasútért

"Száz vasutat, ezeret
Csináljatok, csináljatok"
(Petőfi Sándor)


A vasút tündöklése és...
1846-tól a Budapest-Vác vonallal indult a normál nyomközű vasútvonalak hazai története. Az ezt követő évtizedekben robbanásszerű fejlődés tapasztalható. Komoly gépesítés nélkül, kubikosok megfeszített munkája nyomán gyorsabban nőttek a vágányok, mint napjainkban egy-egy felújítás halad.
Érthető a vasút gyors térhódítása: a korabeli rossz állagú utakon történő szekerezéshez képest a vasút gyors, nagy teherbírású és olcsó szállítást jelentett, lehetővé téve, hogy a vidék is az általános gazdasági fellendülés haszonélvezője lehessen.
Évtizedeken keresztül vasutasnak lenni büszkeség volt és biztos egzisztenciát jelentett.

A második világháború utáni "arccal a vasút felé" szemlélet valós gazdasági szükségszerűség alapján született. A kíméletlen háborús rongálások és a győztesek által történt kifosztás hatásait a vasutasok emberfeletti munkával pár év alatt helyrehozták. A MÁV sokáig az ország legnagyobb munkaadója volt.
Még az ötvenes-hatvanas években is a menetrendtől való eltérés egészen rendkívüli esemény volt, és egy-egy pár perces késés napokig beszédtémát jelentett a faluban.
A rendkívül alacsony arányú lakossági gépkocsiellátottság és rossz úthálózat miatt még a 60-as években is tömeges volt a vasúti személyszállítás; a munkaerő-igényes iparban foglalkoztatott falusi lakosság munkába járáshoz is főleg ezt vette igénybe.
A vasút leszálló ágba kerülése emlékezetem szerint a 70-es évekre tehető. Faluról tömegesen költöztek városba az ott dolgozók és tanulók. A csökkenő utaslétszám miatt csökkent a járatsűrűség, a kevesebb bevételből nem jutott felújításokra, a szolgáltatás színvonala romlott, inkább az autóbuszközlekedés fejlesztését erőltették. Az alacsony utazási sebesség, menetrend-összeállítási problémák miatt az utasok is átpártoltak az autóbuszokra, így a folyamat öngerjesztővé vált.
Úgy tűnik, nem elegendő érv, hogy a vasút környezetkímélő, hogy energiatakarékos, hogy a balesetveszély minimális. A leépítésben érintett kistérségek végleg perifériára szorulhatnak. Mennyivel könnyebb a rombolás, mint az építés...

Kaposvár-Szigetvár vasút
Miután megépült a (Budapest)- Dombóvár - Zákány -(Fiume) fővonal 1872-ben, követte a Kaposvárról Siófokra, Barcsra, Szigetvárra és Fonyódra tartó vonalak megnyitása, ilyen módon Kaposvárról 6 irányba indultak vonatok.
Mégsem Kaposvár lett a Dél-dunántúli vasútigazgatóság székhelye, hanem a vasút szempontjából periférikus helyzetű Pécs. Egy bizonyos Littkei nevű pezsgőgyáros -annak fejében, hogy fia lett az igazgató- adományozta az igazgatóság palotáját, és maga Pécs városa is erősen támogatta anyagilag a vasúti tisztségviselők betelepülését. A pécsi és kaposvári vasutastársadalom állandó rivalizálása sokáig megmaradt...
A szigetvári vonal megnyitása 1900-ban történt. A keretvasutakat összekötő Kaposvár-Szigetvár Helyiérdekű Vasút Rt alakuló közgyűlését 1900. január 25-én tartották; melynek igazgató tanácsában részt vett többek között Vörös László országgyűlési képviselő, Biedermann Ottó, Széchenyi Ernő és Maár Gyula alispán is, akik a megépítésre a Feicks-Ramer&Hersch céggel kötöttek szerződést. Gyakorlatilag puszta emberi erővel 8 hónapig tartott az 54 km-es vonal megépítése. 250 lófogatú kordé és rengeteg, csúcsidőszakban 1.500 zömmel helyi kubikos dolgozott az alépítményen, amelyhez a Szentlászlóhoz tartozó Zöcskepusztáról hordták a homokot és Gyékényesről a kavicsot. Az akkori szabályok szerint az ilyen vasút csak kis tengelyterhelést megengedő 23,6 kg/m sínekkel épülhetett, de takarékossági okokból még ennél is gyengébb pályaszakaszok épültek, 30 km/ó megengedett sebességre méretezve. Minden felhasznált anyag és berendezés hazai eredetű volt.
A vasúton a 60-as, 70-es években is jellemzően gőzvontatás volt (275-ös és 376-os mozdonyokkal); a legrosszabb időszakban is legkevesebb 4...5 kéttengelyes fapados vagonnal. A teherforgalom is számottevő volt, többek között a cukorrépa- és a zselici fa tömeges szállítmányozásának köszönhetően. A viszonylagos kihasználtság ellenére az akkori szemlélet alapján el kellett tűnnie. Ezt a modernizációs folyamatot az idősebb vasutas generáció Csanádi György közlekedési miniszer nevéhez köti. A vasútvonalat 1977-ben szüntették meg. A sínek eltűntek ("gyűjtsd a vasat és a fémet"), a nem túl igényes anyagokból kivitelezett alépítményt lassan visszaveszi a természet.
A vasútvonalról édekes adatokat és az elmúlás hangulatát felidéző fotókat találhattok a következő lapon.

A vasút és turistautak összefügése
A vasút Kaposvárról kiinduló szakasza külön vágányon haladt, de a vonalvezetés hosszú szakaszon gyakorlatilag azonos volt a dombóvárival, majd Sántos előtt lekanyarodott a Surján patak völgyébe, és Bőszénfáig azon haladt. Itt át kellett kelnie a helyi vízválasztón. A falunál erős emelkedőn egy nagyon szép, magas töltésen, majd a 67-es utat keresztezve, bevágásban kapaszkodott fel kanyarokkal az antalszállási vízválasztóig, hogy aztán leereszkedjen az Almás patak völgyébe. Szigetvárig már végig abban haladt.
A bőszénfai magas töltésen halad a keletről érkező zöld sáv és piros kereszt jelzésű túristaút egy jellegzetes szakasza. A jelzés ma is megvan; de az utat huzalok és tiltó táblák keresztezik: a (legalább is általam) komoly vasúttörténeti emléknek tekintett mutatós töltés is magánkézbe került szolgalmi jog kikötése nélkül, az áthaladás TILOS....
Ahol a töltés keresztezte a 67-es utat, csatlakozhatunk a Ropoly felől érkező piros sáv jelzéshez, amely a vasút nyomvonalán egészen Almamellékig elvezethet bennünket. Almamellékről indul egy időszakosan ma is működő 600 mm-es nyomtávú erdei kisvasút Sasrét felé.

A láda keresése
Ha nem követjük a piros jelzésen a vasút nyomvonalát Bőszénfától Antalszállásig, akkor autóval Antalszállásig mehetünk, ahol a turistajelzés ismét keresztezi a 67-es országutat.
Antalszállásnál a  N 46° 12,410' E 17° 50,358' 240 m [GCREQU+parkoló]ponton állhatunk le autóval. Átmegyünk az országúton, és azonnal lemegyünk a régi vasút bevágásába, NEM a felső szilárd burkolatú úton, mert az barátságtalan helyekre vihet! Lent a bevágásban a jelzett túristaúton haladunk keletre a vasút nyomvonalán. A régi vasútmegálló épületegyüttese ma is lakott; felajzott, de remélhetőleg akkor is kerítés mögötti kutyák őrizetében. Tovább haladva erdőbe érünk, és az út a bőszénfai magas töltés méltó ellendarabján halad át egy mély völgyet keresztezve. A töltés 30 méter magas, és egy 100 méteres csőáteresz van a talpába építve. A láda ezen a nagyon szép szakaszon van elrejtve. A töltés északi oldalán a  N 46° 12,392' E 17° 50,678' 230 m [GCREQU+elágazás] pontnál lépcső vezet a mélybe. Idáig kerékpárral is eljöhetünk, ha nincs nagy sár. A lépcsőből 110 fok ma is járható, a legalsók már áldozatául estek az eróziónak a vízmosásokkal szabdalt szűk völgyben. A csúszós, vízmosásos helyen óvatosan közlekedj. Esős időben a terep nehézség egy fokkal magasabbá válik.
A láda a csőáteresz torkolatától pár méternyire északkeletre, kissé magasabban van elrejtve egy fa üregében. Rejtésre avar szolgál, amelyet fakéreggel és ágakkal szorítottam le, nehogy a szél kitakarja.

A túristaút további része először Terecsenypuszta elhagyott vasútállomásához (feneketlen mély kerekes kúttal), majd a Korcsányi réten a Szentmártoni-tavak vidékére vezet. Ha nincs sürgősebb dolgunk, ez is szép kirándulás lehet (főleg száraz időszakban).

Jó ládavadászatot!
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (149 db): környezet: 4.42 rejtés: 4.46 web: 4.63 átlag: 4.51

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 + jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


Korigumi 2019.06.01 15:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

carmin 2019.05.19 12:57 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 4.54
Hát ez tényleg nem volt egyszerű. Az egy hetes esőzés után még mindig nagyon nagy sár volt és csúszott is rendesen. Először nem hittem el, hogy a lépcsővel szembeni oldalon van. Lementünk az utolsó lépcsőfokig, de onnan már annyira csúszott, hogy kénytelenek voltunk másképp megközelíteni. Jobbra kerültünk az árkok felett, majd onnan le a ládához. Vissza is ugyanúgy, mert lentről sem tudtunk feljutni a lépcsőhöz. A logbook teljesen el van ázva, írni sem lehet bele, a jelszó még olvasható.

Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2y]

DSC04586DSC04590
DSC04594DSC04597
DSC04600DSC04601
buksika 2019.05.01 17:30 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 4.5 átlag: 4.83 súly: 2.69
Ez nem volt egyszerű, de meg lett. Köszönöm a lehetőséget.

C45D2888-A661-4BE5-A128-6CB62A2E98EECD4A6EF6-B131-4723-81A0-86376DB71D31
paul 2019.04.27 09:28 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2e]

ukata79 2019.03.31 18:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Bolisz 2018.12.01 13:36 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.1c]

Szisz1976 2018.12.01 12:39 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

foxfoxfox 2018.10.19 13:17 - Megtaláltam
Megtaláltam, rég ládáztam ilyen szép helyen!
Köszi a rejtést! [Geoládák v2.2.4]

anettx 2018.08.25 11:11 - Megtaláltam
TFTC!
Baranyai barangolások.

Na ez a szurdokos-elhagyatott-vadregényes hely nagyon bejött:) így a GCSPIR mozgó is idekerült.
Most simán lehet végig a lépcsőn lemenni, onnan már csak pár méter a láda, persze azért figyelni kell, de nem vészes, és nem érdemes a ládához körbe kerülni, mint amit egy májusi megtaláló ír.

gcrequ-DSC06363 
ha2 2018.08.25 11:10 - Megtaláltam
Zselici barangolásunk egyik látványos, de kicsit világvégi célpontja.

aceespepee 2018.08.23 23:59 - Megtaláltam
megtaláltam :)

Zsozso94 2018.08.23 14:23 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.26
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget!

arnoldlaszlo 2018.05.10 12:02 - Megtaláltam
Nem semmi hely!
Sajnos a vízmosás már olyan mély, hogy szinte lehetetlen a lépcső végétől a ládához eljutni.
Aki nem akar a szinte függőleges sárfalon lemászni, majd visszamászni a ládához, az a lépcső kb közepénél (a kidőlt fánál) induljon el (felülről nézve) jobbra a töltéssel párhuzamosan, majd egy nagy bal kanyarral, a vízmosást kikerülve a láda "mögé" jut. Innen jól látszik a töltés, a lépcső és az áteresz is. Természetesen menjetek le a lépcső végére is, onnan is érdekes látványt nyújt az építmény!
Egyedül voltam, ezért a biciklit is levittem egy darabig, nem mertem fenthagyni a töltés tetején, úgyhogy nekem a terep nehézsége kb. 6-os volt. :)

Hihetetlen mekkora monstrum... télen is el fogok menni megnézni, akkor talán jobban kivehetőek a formák.
Elképzelésem sincs mekkora munka lehetett megépíteni a kor technikai színvonalán.
Ma ide simán alagutat, vagy viaduktot terveznének.

Nekem sajnos nincs emlékem erről a vasútvonalról, de édesapám és nagyapám mesélték, hogy milyen volt Bőszénfáról átjárni Terecsenybe. Volt, hogy 4x-5x is vissza kellett tolni a bőszénfai állomásra, mert (vasúti szakzsargonnal szólva) a gőzős megtörölte a talpát (elpörögtek a kerekek) és elakadtak az emelkedőn.

Jó lenne ha egyszer megépülne a Szigetvár - Kaposvár kerékpár út... nagyon látványos lenne ez a szakasz.

A logbook eléggé nyírkos már (a jelszó gond nélkül olvasható) és íróeszköz sincs (az enyém a biciklis táskában volt és már nem volt kedvem visszamenni a ládához, úghyogy majd máskor lodogok)

04 
Bass 2018.03.25 15:48 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

B&Zs 2018.02.17 15:53 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.2]

vbr 2017.10.20 00:00 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.07
Köszönjük a rejtést! A láda a fa mellet volt szabadon, visszatettem. A lépcsőn szépen lehetett közlekedni.

Mirtt 2017.08.22 17:37 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Zéboy 2017.08.04 10:57 - Megtaláltam
Köszönöm a lehetőséget.

 
Berián 2017.08.04 10:56 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]
Köszönöm, hogy megmutattad, érdekes hely.

Photographer 2017.07.26 13:27 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4 átlag: 4.33 súly: 3.58
A kereszteződésben tettük les az autót, majd innen először az aszfatúton haladtunk, mire megpillantottuk a GPS-en, hogy nem jó úton vagyunk: az út mellettünk húzódik kb. 4 méter mélyen.... irány vissza a kiindulópontra :)
Érdekes séta volt a töltésen, közben elhaladtunk egy kerékbilincset "viselő" árusító kocsi mellett. A mélybe vezető lépcsősort alig lehetett látni, esőzés után pedig rendkívül csúszos volt a lejutás. A letört faágak nehezítették a mozgást, de az igazi kihívás a lépcső utána sárfal megmászása volt.... Na ez nem volt semmi. A láda szerencsére messziről virított, így csak azt kellett megtervezni, hogyan jutok át a túloldalra :D
Fényképezőt sajnos nem vittem le, így Meli a szerencsétlenkedésemet örökítette meg fentről.
Köszi a rejtést!

DSC_7328DSC_7307
DSC_7305DSC_7310
DSC_7315 

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (241 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu