Elhelyezés időpontja: 2004.05.01 12:00
Utolsó lényeges változás: 2022.10.05 17:32
Utolsó változás: 2022.10.05 17:38
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+1V)
Elrejtők: CharlieR
Ládagazda: CharlieR Nehézség / Terep: 2.5 / 2.5
Megtalálások száma: 437 + 8 sikertelen + 19 egyéb Megtalálások (havi bontásban):
A legaktívabb hónap 2008-05 volt 14 'Megtaláltam' loggal, OFF
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente
A magyarországi kisvasutak geoláda sorozat 19. tagja.
Egy nagyon szép helyre hívlak benneteket kirándulni.
Ez egy két pontból álló multi, az első virtuális pont N 48° 0,798' E 18° 53,596' 205 m [GCKEEM-1] Kemencén a Kisvasúti Múzeum bejáratánál található: a bal oldali (nagy)kapu oszlop hány sor tégla magasságú (számjegy)? (lásd segítségnek első fénykép)
A második pont és a láda a N 47° 57,466' E 18° 54,296' 420 m [GCKEEM-2] ponton van, ott találod a jelszó végét is (írd a szám után).
Egy kis történelem: Kemence 850 éves település. Első ura a Hunt nemzetség volt. A hagyomány szerint az ebből
a családból származó Godó alapította a falut. 1232-ben II. Endre a zólyomi uradalmához csatolta, 1293-tól 1945-ig az esztergomi érsek birtoka volt.
A főúton még láthatók a régebbi, a jellegzetes felvidéki "hosszú folyásos házak", ilyen a Fő út 244. alatti tájház is. Kiemelkedik a házak közül az 1751-ben, barokk stílusban épült megyeháza (ma iskola), amely Hont vármegye székháza volt 1752-tol 1806-ig. 1858-ban romantikus stílusban átalakították. Ugyancsak a XVlll. század második felében épült az új, nagyméretű templom és a parókia. Ebből az időből maradt fenn az úton járók védőszentjének, Nepomuki Szent Jánosnak a szobra is. 1910 és 1912 között készült a kálvária és a Szent Sír, mely a szőlőhegy oldalában helyezkedik el.
A Börzsöny völgyeiben egykor 7 kisvasúti hálózat futott, vonalaik összhossza meghaladta a 200 km-t. Ezeket elsősorban fa, részben kő szállítására építették ki. Mára e vonalak nagy részének csak a helyével találkozhat a túrázó, csupán 4 hálózat 30 km-nyi vonala maradt fenn, ebből is csak 10 km üzemel. A Kemence környéki, 600 mm-es, egykor több mint félszáz kilométernyi hálózatból ma már csak a csarnavölgyi vonal nem egészen nyolc kilométere fekszik a helyén. De megvan, és őrzi az egykori börzsönyi erdei pályák hangulatát.
Rendszeres személyforgalom ezeken a vonalakon sosem volt, csak az erdei munkások utaztak a kisvasúton. A forgalom 1992-ben szűnt meg, az eddigre megmaradt 8 km-es vonalat nem bontották el. 1995-ben a Csarna-patak vize több hidat, támfalat sodort el, sok helyen alámosta a töltéseket. A Hamuház feletti szakasz összes hídja megsemmisült. Ekkor az Ipoly Erdő Rt. - a biztosító feltételeként - leselejtezte a vasutat. Ezt követte az újabb természeti csapás az 1999-es árvíz. Ezután szinte a halálból kelt életre a kisvasút. Megváltozott az Ipoly Erdő hozzáállása és a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület a Keskenynyomközű Vasutakért 2000. január 1-vel jelképes összegért bérbevette a kisvasutat, múzeumvasút létrehozásának céljából. A felújítás a Kemence-strand - Godóvár szakasszal kezdődött (1850 m) és 2000. július 29-én felavathatták az elkészült szakaszt. A vonalon két feltételes megállóhely létesült: Csarnapuszta és Kőrózsa megállóhely. Szerencsére az építkezések, felújítások nem álltak le, s ennek eredményeként - többek között - 2003. március 28-án levizsgáztatták a Strandnál lévő felújított állomást és hidat. Ekkortól a mozdonynak Kemence felé nem kell maga előtt tolni a kocsikat, hanem a szerelvény elejére állhat. Ezzel egy időben felújítottak még egy hidat, azonban a tovább munkálatok - pénz hiányában - igen lassan haladnak. Sőt időközben egy igen hosszú szakaszon ellopták a vágányokat is, azonban az üzemeltetők és pártfogók töretlen lelkesedése remélhetőleg lehetővé teszi, hogy jövőre hosszabb távon élvezhessük a vasutazás nyújtotta örömöket. Szándékukban áll a vonalat a Feketevölgy Panzióig (a volt Vilati üdülő) felújítani, az eddig átadott szakaszon további javításokat végezni, személykocsit beszerezni (jelenleg csak nyitott kocsik vannak, a teljes szerelvény befogadóképessége 36 fő). Folyamatban van több egyéb jármű beszerzése is részben a vasútüzem, részben a múzeum részére. A Csarnavölgyi úton található a múzeum, csak hétvégén van nyitva (a jelszó első része leolvasható nyitvatartási időn kívül is). Innen vagy a kisvasúttal folytatod az utat, vagy gyalog, autóval pedig a Feketevölgy Panziónál lehet parkolni. Onnan a síneket követve a Feketevölgyön végig a Halyagosi Postás házig kell (majdnem) menni. Nem kell átmenni ott már a patakon, irány jobbra fel. Ott a közelben (kb. 20 m az úttól) lesz a láda, egy kiszáradt fatörzs tövében, ami mellett egy korhadt fa fekszik.
A ládában megtalálod a Magyarországi kisvasutak geoláda ide tartozó jelszó részletét is. Esőben, nagyobb csapadék után a terep a patakon való többszöri átkelés miatt nehéz lesz! Valamint eső után a szalamandrák is előjönnek, vigyázzál rájuk! Kemence kisvasuti menetrend Volánbusz menetrend
Ajánlott irodalom: Kisvasut.hu Wikipédia
Több éve kezdtük el, ma értünk a végére. Nekem az első pont több kettővel, de sosem tudtam számolni. Lehet átépítették azóta és rátettek egy sort.
[g:hu+ 2.10.16]
Megvan, köszi!
Nyugat-Börzsönyi kutyás körtúrán a Csarna-völgyet bejárva kitértünk Halyagosig a ládához.
A Csarna-völgye, és az egykori vasúti nyomvonal olyan, amit egyszer mindenképp látni kell mindenkinek - nekem ez a sokadik alkalom volt, de most is lenyűgöz. Nem tudom, miért - a szurdok szép, de van szebb is; az erdő is szép, de annál is van sok szebb; a patak is remek, de abból is tudok hangulatosabbat... mégis, az egész együtt és nem utolsósorban kiegészülve a vasút romjaival annyira egyedivé teszi a helyet, hogy nem lehet megunni.
A rejtés közelében találtam egy kerek dobozt, amiben csak egy toll volt és egy gc.hu-s figyelmeztető szöveg, de jelszó, füzet, stb. nem. Áttelepítettem a rejtés mellé, hogy ne tévesszen meg senkit.
A multi doboza négyszögletes konyhai doboz, benne minden szükséges adat.
Épen és egészségesen egy fa tövében várakozik, kövekkel takarva.
Utószó: most, hogy negyedszerre fogadta csak el a jelszót, még párszor megszámoltam a fényképemen a téglasorokat és 100%, hogy jól számolok, viszont a jelszóban a valósnál kettővel kisebb szám szerepel.
Túlélőverseny közben Petivel és Gézával.
Biztosan sokan leírták már, hogy milyen hangulatos a völgy még így is (vagy talán épp azért), mert a kisvasút régi pályáját elmosták az árvizek. Remélem, azért fog még szebb állapotban tündökölni, és hosszabb pályán járni, mint ma.
Mi egy nagyon esős időszakban jártunk itt, amikor a patakon való átkelések nem voltak könnyűek. Viszont többször is láttunk szalamandrát :-)
Köszi a rejtést!
Régi álmom vált valóra, hogy végre eljutottam ide. Szerencsére az 51. Túlélőversenyt ide szervezték, így bejárhattuk a környéket rendesen. Meghökkentő a természet ereje. A patak jól meg volt áradva, így igen kalandos volt a völgy bejárása.
A ládaoldalon azért lenne mit aktualizálni. A vágány már kész van a panzióig, és láttunk egy szerelvényt is közlekedni. Sajnos pont annak a résznek a felújítására nincs pénz, ami igazán arra érdemes lenne.
A láda teljesen új, nagyon jó állapotban van.
Köszi a rejtést, és az élményt! Fantasztikus volt.
mmcccxiv
Esőben értünk vissza Kemencére, több szalamandra (köztük egy egész fiatal) az aszfalton kelt át. Reméljük a legjobbakat...
A rommá dőlt vasút elgondolkodtató, már ezért a látványért érdemes volt eljönni.
A kemencei Kisvasúti Múzeumot már két hete felkerestem, most a régi végállomáson volt a sor. A láda könnyen meglett, de sajnos a logbook itt is hiányzik, ugyanúgy mint a közeli Forrástúránál.